Kontakt 2022, 24(2):114-122 | DOI: 10.32725/kont.2022.018

Michiganský znalostní test o diabetu: ověření modifikované verze mezi českými studenty ošetřovatelstvíOšetřovatelství - původní práce

Pavla Kudlová1, *, Ilona Kočvarová2, Petr Soukup3
1 Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Institute of Health Sciences, Zlín, Czech Republic
2 Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Research Center, Zlín, Czech Republic
3 Charles University, Faculty of Social Sciences, Department of Sociology, Prague, Czech Republic

Michigan Diabetes Knowledge Tool (MDKT) byl vyvinut s cílem otestovat úroveň znalostí v léčbě diabetu mellitu. Ve světě je široce používán jako originální (pro pacienty) i jako modifikovaný nástroj (pro sestry nebo studenty ošetřovatelství).

Cíl: Cílem je psychometrické testování modifikovaného MDKT.

Metody: Tato kvantitativní studie využívá deskriptivní statistiku, klasickou teorii testů (CTT), teorii odpovědi na položku (ITT) a odhad reliability v rámci dostupného výběru studentů ošetřovatelství (N = 133). Sběr dat probíhal v letech 2018-2019 na vybrané české univerzitě.

Výsledky: Aplikace MDKT nám umožňuje rozlišovat pouze v rámci úzkého spektra studentů, jejichž znalosti jsou podprůměrné až průměrné. Analýza poukázala na možnost redukovat test při zachování jeho psychometrických parametrů.

Závěr: Test je reliabilní, nicméně příliš jednoduchý pro náš dostupný výběr studentů třetího ročníku ošetřovatelství, což však nelze zobecnit. Další aplikace testu mohou vést k jeho modifikacím, například vytvoření obtížnější verze testu a jeho opětovné ověření.

Klíčová slova: klasická teorie testu (CTT); Michiganský znalostní test o diabetu (MDKT); reliabilita; studenti ošetřovatelství; teorie odpovědi na položku (ITT); validita
Granty a financováni:

This paper is financed (translation, submission fees) by RVO excellent /MSM-RVO / FHS / 2021/005 as part of the project “Variable factors influencing health and disease”. It is an internal grant within Tomas Bata University in Zlín designated for publishing research outcomes.

Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 31. červenec 2021; Revidováno: 8. březen 2022; Přijato: 30. květen 2022; Zveřejněno online: 9. červen 2022; Zveřejněno: 15. červen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kudlová P, Kočvarová I, Soukup P. Michigan diabetes knowledge test: validation of modified version among Czech students of nursing. Kontakt. 2022;24(2):114-122. doi: 10.32725/kont.2022.018.
Stáhnout citaci

Přílohy

Stáhnout souborKONT_Kudlova_819_Suppl.1.pdf

Velikost: 91.64 kB

Reference

  1. ADA - American Diabetes Association (2019). Introduction: Standards of medical care in diabetes. Diabetes Care 42(Suppl. 1): S1-S2. DOI: 10.2337/dc19-SINT01. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Alhaiti AH, Alotaibi AR, Jones LK, DaCosta C, Lenon GB (2016). Psychometric evaluation of the revised Michigan Diabetes Knowledge Test in Arabic: Translation and validation. J Diabetes Res 2016: 9643714. DOI: 10.1155/2016/9643714. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. AlShayban DM, Naqvi AA, Alhumaid O, AlQahtani AS, Islam MA, Ghori SA, et al. (2020). Association of disease knowledge and medication adherence among out-patients with type 2 diabetes mellitus in Khobar, Saudi Arabia. Front Pharmacol 11: 60. DOI: 10.3389/fphar.2020.00060. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Bergenstal RM, Tamborlane WV, Ahmann A, Buse JB, Dailey G, Davis SN, et al. (2010). Effectiveness of sensor-augmented insulin-pump therapy in type 1 diabetes. N Engl J Med 363(4): 311-320. DOI: 10.1056/NEJMoa1002853. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Beverly EA, Ritholz MD, Rennie RG, Mort SC (2019). A brief interactive training with medical students improves their diabetes knowledge about hypoglycemia. BMC Med Educ 19(1): 171. DOI: 10.1186/s12909-019-1615-x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. CDS - Czech Diabetes Society (2020). Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu: Česká diabetologická společnost. Revize ze dne: 31. 5. 2020. Za ČDS: Škrha J, Pelikánová T, Prázný M, Kvapil M. [online] [cit. 2021-01-28]. Available at: https://www.diab.cz/dokumenty/Standardy_DM.pdf
  7. Chan MF, Zang Y-L (2007). Nurses' perceived and actual level of diabetes mellitus knowledge: results of a cluster analysis. J Clin Nurs 16(7B): 234-242. DOI: 10.1111/j.1365-2702.2006.01761.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Chráska M (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu (2nd, updated ed). Praha: Grada, 256 p.
  9. Christiansen MP, Klaff LJ, Brazg R, Chang AR, Levy CJ, Lam D, et al. (2018). A Prospective multicenter evaluation of the accuracy of a novel implanted continuous glucose sensor: PRECISE II. Diabetes Technol Ther 20(3): 197-206. DOI: 10.1089/dia.2017.0142. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Collins GS, Mughal S, Barnett AH, Fitzgerald JT, Lloyd CE (2011). Modification and validation of the revised diabetes knowledge scale. Diabet Med 28(3): 306-310. DOI: 10.1111/j.1464-5491.2010.03190.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Davies MJ, D'Alessio DA, Fradkin J, Kernan WN, Mathieu C, Mingrone G, et al. (2018). Management of hyperglycemia in type 2 diabetes. A Consensus report by the American Diabetes Association (ADA) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetes Care 41(12): 2669-2701. DOI: 10.2337/dci18-0033. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Drass JA, Muir-Nash J, Boykin PC, Turek JM, Baker KL (1989). Perceived and actual level of knowledge of diabetes mellitus among nurses. Diabetes Care 12(5): 351-356. DOI: 10.2337/diacare.12.5.351. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Fitzgerald JT, Funnell MM, Anderson RM, Nwankwo R, Stantsfield RB, Piatt GA (2016). Validation of the revised brief diabetes knowledge test (DKT2). Diabetes Educ 42(2): 178-187. DOI: 10.1177/0145721715624968. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Fitzgerald JT, Funnell MM, Hess GE, Barr PA, Anderson RM, Hiss RG, Davis WK (1998). The reliability and validity of a brief diabetes knowledge test. Diabetes Care 21(5): 706-710. DOI: 10.2337/diacare.21.5.706. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Furr RM (2018). Psychometrics: an introduction. 3rd ed. Sage publications, Los Angeles, p. 543.
  16. Haugstvedt A, Aarflot M, Igland J, Landbakk T, Graue M (2016). Diabetes knowledge in nursing homes and home-based careservices: a validation study of the Michigan Diabetes Knowledge Test adapted for use among nursing personnel. BMC Nurs 15: 40. DOI: 10.1186/s12912-016-0159-1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Hollis M, Glaister K, Lapsley JA (2014). Do practice nurses have the knowledge to provide diabetes self-management education? Contemp Nurse 46(2): 234-241. DOI: 10.5172/conu.2014.46.2.234. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. İdiz C, Çelik S, Bağdemir E, Dişsiz M, Satman İ (2020). Turkish adaptation of michigan diabetes research and training center's revised diabetes knowledge test and determination of factors affecting the knowledge level of diabetic individuals [Diyabet araştirma ve eğitim merkezi revize diyabet bilgi testi'nin türkçeye adaptasyonu ve diyabetli bireylerin bilgi düzeyini etkileyen faktörlerin belirlenmesi]. Turk J Endocrinol Metab 24(1): 38-46. DOI: 10.25179/tjem.2019-71974. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Kudlová P, Kočvarová I (2020). Knowledge and self-assessment of general practitioner nurses in the area of diabetes mellitus. Kontakt 22(3): 165-171. DOI: 10.32725/kont.2020.031. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Kudlová P, Chlup R, Zapletalová J (2017). The benefits of postgraduate therapeutic education in diabetology in the Czech Republic. In 3rd ICHHPSY - International Conference on Health and Health Psychology, European Proceedings of Social & Behavioural Sciences 30: 217-227. DOI: 10.15405/epsbs.2017.09.20. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Madae'en S, Elayeh E, Akour A, Al Qhaiwi T, Shaggour B, Madain R (2020). Diabetes knowledge, medication adherence, and glycemic control among diabetic patients: A cross-sectional study in Jordan. J Appl Pharm Sci 10(4): 41-46. DOI: 10.7324/JAPS.2020.104007. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Mandysová P (2019). Metody překladu a transkulturní validace zahraničních nástrojů [Methods of translation and transcultural validation of foreign instruments]. 1st ed. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, 129 p.
  23. Martinková P, Drabinová A (2018). Shiny item analysis for teaching psychometrics and to enforce routine analysis of educational tests. R J 10(2): 503-515. DOI: 10.32614/RJ-2018-074. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Orlando M, Thissen D (2000). Likelihood-based item-fit indices for dichotomous item response theory models. Appl Psychol Meas 24(1): 50-64. DOI: 10.1177/01466216000241003. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Ramjan LM, Watanabe H, Salamonson Y (2017). Diabetes knowledge and perceptions among nursing students, and curriculum differences in Japan and Australia: A cross-sectional study. Nurse Educ Today 53: 7-12. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.03.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Rhodes D, Visker J, Larson K, Cox C (2019). Rapid E-Learning for professional development in school-based diabetes management. Nurse Educ Pract 38: 84-88. DOI: 10.1016/j.nepr.2019.06.009. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Rubin DJ, Moshang J, Jabbour SA (2007). Diabetes knowledge: are resident physicians and nurses adequately prepared to manage diabetes? Endocr Pract 13(1): 17-21. DOI: 10.4158/EP.13.1.17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Scheiderich SD, Freibaum CN, Peterson LM (1983). Registered nurses' knowledge about diabetes mellitus. Diabetes Care 6(1): 57-61. DOI: 10.2337/diacare.6.1.57. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. World Health Organization (2020). Country and regional data on diabetes. [online] [cit. 2021-01-28]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/diabetes
  30. Yacoub MI, Demeh WM, Barr JL, Saleh AM, Saleh MY (2015). Outcomes of a diabetes education program for registered nurses caring for individuals with diabetes. J Contin Educ Nurs 46(3): 129-133. DOI: 10.3928/00220124-20150126-02. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Yacoub MI, Demeh WM, Darawad MW, Barr JL, Saleh AM, Saleh MY (2014). An assessment of diabetes-related knowledge among registered nurses working in hospitals in Jordan. Int Nurs Rev 61(2): 255-262. DOI: 10.1111/inr.12090. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.