Kontakt 2022, 24(2):114-122 | DOI: 10.32725/kont.2022.018
Michiganský znalostní test o diabetu: ověření modifikované verze mezi českými studenty ošetřovatelstvíOšetřovatelství - původní práce
- 1 Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Institute of Health Sciences, Zlín, Czech Republic
- 2 Tomas Bata University in Zlín, Faculty of Humanities, Research Center, Zlín, Czech Republic
- 3 Charles University, Faculty of Social Sciences, Department of Sociology, Prague, Czech Republic
Michigan Diabetes Knowledge Tool (MDKT) byl vyvinut s cílem otestovat úroveň znalostí v léčbě diabetu mellitu. Ve světě je široce používán jako originální (pro pacienty) i jako modifikovaný nástroj (pro sestry nebo studenty ošetřovatelství).
Cíl: Cílem je psychometrické testování modifikovaného MDKT.
Metody: Tato kvantitativní studie využívá deskriptivní statistiku, klasickou teorii testů (CTT), teorii odpovědi na položku (ITT) a odhad reliability v rámci dostupného výběru studentů ošetřovatelství (N = 133). Sběr dat probíhal v letech 2018-2019 na vybrané české univerzitě.
Výsledky: Aplikace MDKT nám umožňuje rozlišovat pouze v rámci úzkého spektra studentů, jejichž znalosti jsou podprůměrné až průměrné. Analýza poukázala na možnost redukovat test při zachování jeho psychometrických parametrů.
Závěr: Test je reliabilní, nicméně příliš jednoduchý pro náš dostupný výběr studentů třetího ročníku ošetřovatelství, což však nelze zobecnit. Další aplikace testu mohou vést k jeho modifikacím, například vytvoření obtížnější verze testu a jeho opětovné ověření.
Klíčová slova: klasická teorie testu (CTT); Michiganský znalostní test o diabetu (MDKT); reliabilita; studenti ošetřovatelství; teorie odpovědi na položku (ITT); validita
Granty a financováni:
This paper is financed (translation, submission fees) by RVO excellent /MSM-RVO / FHS / 2021/005 as part of the project “Variable factors influencing health and disease”. It is an internal grant within Tomas Bata University in Zlín designated for publishing research outcomes.
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare.
Vloženo: 31. červenec 2021; Revidováno: 8. březen 2022; Přijato: 30. květen 2022; Zveřejněno online: 9. červen 2022; Zveřejněno: 15. červen 2022 Zobrazit citaci
Přílohy
Stáhnout soubor | KONT_Kudlova_819_Suppl.1.pdf Velikost: 91.64 kB |
Reference
- ADA - American Diabetes Association (2019). Introduction: Standards of medical care in diabetes. Diabetes Care 42(Suppl. 1): S1-S2. DOI: 10.2337/dc19-SINT01.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Alhaiti AH, Alotaibi AR, Jones LK, DaCosta C, Lenon GB (2016). Psychometric evaluation of the revised Michigan Diabetes Knowledge Test in Arabic: Translation and validation. J Diabetes Res 2016: 9643714. DOI: 10.1155/2016/9643714.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- AlShayban DM, Naqvi AA, Alhumaid O, AlQahtani AS, Islam MA, Ghori SA, et al. (2020). Association of disease knowledge and medication adherence among out-patients with type 2 diabetes mellitus in Khobar, Saudi Arabia. Front Pharmacol 11: 60. DOI: 10.3389/fphar.2020.00060.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bergenstal RM, Tamborlane WV, Ahmann A, Buse JB, Dailey G, Davis SN, et al. (2010). Effectiveness of sensor-augmented insulin-pump therapy in type 1 diabetes. N Engl J Med 363(4): 311-320. DOI: 10.1056/NEJMoa1002853.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Beverly EA, Ritholz MD, Rennie RG, Mort SC (2019). A brief interactive training with medical students improves their diabetes knowledge about hypoglycemia. BMC Med Educ 19(1): 171. DOI: 10.1186/s12909-019-1615-x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- CDS - Czech Diabetes Society (2020). Doporučený postup péče o diabetes mellitus 2. typu: Česká diabetologická společnost. Revize ze dne: 31. 5. 2020. Za ČDS: Škrha J, Pelikánová T, Prázný M, Kvapil M. [online] [cit. 2021-01-28]. Available at: https://www.diab.cz/dokumenty/Standardy_DM.pdf
- Chan MF, Zang Y-L (2007). Nurses' perceived and actual level of diabetes mellitus knowledge: results of a cluster analysis. J Clin Nurs 16(7B): 234-242. DOI: 10.1111/j.1365-2702.2006.01761.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chráska M (2016). Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu (2nd, updated ed). Praha: Grada, 256 p.
- Christiansen MP, Klaff LJ, Brazg R, Chang AR, Levy CJ, Lam D, et al. (2018). A Prospective multicenter evaluation of the accuracy of a novel implanted continuous glucose sensor: PRECISE II. Diabetes Technol Ther 20(3): 197-206. DOI: 10.1089/dia.2017.0142.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Collins GS, Mughal S, Barnett AH, Fitzgerald JT, Lloyd CE (2011). Modification and validation of the revised diabetes knowledge scale. Diabet Med 28(3): 306-310. DOI: 10.1111/j.1464-5491.2010.03190.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Davies MJ, D'Alessio DA, Fradkin J, Kernan WN, Mathieu C, Mingrone G, et al. (2018). Management of hyperglycemia in type 2 diabetes. A Consensus report by the American Diabetes Association (ADA) and the European Association for the Study of Diabetes (EASD). Diabetes Care 41(12): 2669-2701. DOI: 10.2337/dci18-0033.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Drass JA, Muir-Nash J, Boykin PC, Turek JM, Baker KL (1989). Perceived and actual level of knowledge of diabetes mellitus among nurses. Diabetes Care 12(5): 351-356. DOI: 10.2337/diacare.12.5.351.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Fitzgerald JT, Funnell MM, Anderson RM, Nwankwo R, Stantsfield RB, Piatt GA (2016). Validation of the revised brief diabetes knowledge test (DKT2). Diabetes Educ 42(2): 178-187. DOI: 10.1177/0145721715624968.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Fitzgerald JT, Funnell MM, Hess GE, Barr PA, Anderson RM, Hiss RG, Davis WK (1998). The reliability and validity of a brief diabetes knowledge test. Diabetes Care 21(5): 706-710. DOI: 10.2337/diacare.21.5.706.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Furr RM (2018). Psychometrics: an introduction. 3rd ed. Sage publications, Los Angeles, p. 543.
- Haugstvedt A, Aarflot M, Igland J, Landbakk T, Graue M (2016). Diabetes knowledge in nursing homes and home-based careservices: a validation study of the Michigan Diabetes Knowledge Test adapted for use among nursing personnel. BMC Nurs 15: 40. DOI: 10.1186/s12912-016-0159-1.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hollis M, Glaister K, Lapsley JA (2014). Do practice nurses have the knowledge to provide diabetes self-management education? Contemp Nurse 46(2): 234-241. DOI: 10.5172/conu.2014.46.2.234.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- İdiz C, Çelik S, Bağdemir E, Dişsiz M, Satman İ (2020). Turkish adaptation of michigan diabetes research and training center's revised diabetes knowledge test and determination of factors affecting the knowledge level of diabetic individuals [Diyabet araştirma ve eğitim merkezi revize diyabet bilgi testi'nin türkçeye adaptasyonu ve diyabetli bireylerin bilgi düzeyini etkileyen faktörlerin belirlenmesi]. Turk J Endocrinol Metab 24(1): 38-46. DOI: 10.25179/tjem.2019-71974.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudlová P, Kočvarová I (2020). Knowledge and self-assessment of general practitioner nurses in the area of diabetes mellitus. Kontakt 22(3): 165-171. DOI: 10.32725/kont.2020.031.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kudlová P, Chlup R, Zapletalová J (2017). The benefits of postgraduate therapeutic education in diabetology in the Czech Republic. In 3rd ICHHPSY - International Conference on Health and Health Psychology, European Proceedings of Social & Behavioural Sciences 30: 217-227. DOI: 10.15405/epsbs.2017.09.20.
Přejít k původnímu zdroji...
- Madae'en S, Elayeh E, Akour A, Al Qhaiwi T, Shaggour B, Madain R (2020). Diabetes knowledge, medication adherence, and glycemic control among diabetic patients: A cross-sectional study in Jordan. J Appl Pharm Sci 10(4): 41-46. DOI: 10.7324/JAPS.2020.104007.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mandysová P (2019). Metody překladu a transkulturní validace zahraničních nástrojů [Methods of translation and transcultural validation of foreign instruments]. 1st ed. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií, 129 p.
- Martinková P, Drabinová A (2018). Shiny item analysis for teaching psychometrics and to enforce routine analysis of educational tests. R J 10(2): 503-515. DOI: 10.32614/RJ-2018-074.
Přejít k původnímu zdroji...
- Orlando M, Thissen D (2000). Likelihood-based item-fit indices for dichotomous item response theory models. Appl Psychol Meas 24(1): 50-64. DOI: 10.1177/01466216000241003.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ramjan LM, Watanabe H, Salamonson Y (2017). Diabetes knowledge and perceptions among nursing students, and curriculum differences in Japan and Australia: A cross-sectional study. Nurse Educ Today 53: 7-12. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.03.005.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rhodes D, Visker J, Larson K, Cox C (2019). Rapid E-Learning for professional development in school-based diabetes management. Nurse Educ Pract 38: 84-88. DOI: 10.1016/j.nepr.2019.06.009.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rubin DJ, Moshang J, Jabbour SA (2007). Diabetes knowledge: are resident physicians and nurses adequately prepared to manage diabetes? Endocr Pract 13(1): 17-21. DOI: 10.4158/EP.13.1.17.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Scheiderich SD, Freibaum CN, Peterson LM (1983). Registered nurses' knowledge about diabetes mellitus. Diabetes Care 6(1): 57-61. DOI: 10.2337/diacare.6.1.57.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- World Health Organization (2020). Country and regional data on diabetes. [online] [cit. 2021-01-28]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/diabetes
- Yacoub MI, Demeh WM, Barr JL, Saleh AM, Saleh MY (2015). Outcomes of a diabetes education program for registered nurses caring for individuals with diabetes. J Contin Educ Nurs 46(3): 129-133. DOI: 10.3928/00220124-20150126-02.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Yacoub MI, Demeh WM, Darawad MW, Barr JL, Saleh AM, Saleh MY (2014). An assessment of diabetes-related knowledge among registered nurses working in hospitals in Jordan. Int Nurs Rev 61(2): 255-262. DOI: 10.1111/inr.12090.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.