Kontakt 2023, 25(4):266-275 | DOI: 10.32725/kont.2023.040
Faktory ovplyvňujúce vnímanie bezpečnosti pacientov študentmi ošetrovateľstvaOšetřovatelství - přehledový článek
- 1 Constantine the Philosopher University in Nitra, Faculty of Social Sciences and Health Care, Department of Nursing, Nitra, Slovak Republic
- 2 Comenius University in Bratislava, Jessenius Faculty of Medicine in Martin, Department of Nursing, Martin, Slovak Republic
- 3 Palacký University in Olomouc, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Olomouc, Czech Republic
Súhrn Úvod: Bezpečnosť pacienta je jednou z hlavných priorít zdravotníckych zariadení na celom svete. Pohľad študentov ošetrovateľstva na bezpečnosť pacienta je nevyhnutný pre plánovanie stratégií na zlepšenie bezpečnosti pacienta a jej kultúry. Vnímanie bezpečnosti pacienta študentmi ošetrovateľstva sa môže líšiť medzi vyučovacími a vzdelávacími postupmi na katedrách ošetrovateľstva, ale závisí aj od klinických skúseností získaných počas klinickej praxe.
Cieľ: Zhromaždiť a porovnať existujúce empirické výskumné štúdie o faktoroch ovplyvňujúcich vnímanie bezpečnosti pacienta z pohľadu študentov ošetrovateľstva.
Metódy: Vyhľadávanie bolo realizované vo vedeckých databázach PubMed, Scopus a ProQuest vo februári 2023 a bolo limitované na jeden jazyk (angličtina). Výsledkom vyhľadávania bolo 1 703 štúdií. Pri syntéze údajov bola použitá metóda obsahovej analýzy.
Výsledky: 36 štúdií bolo relevantných pre tento prehľad. Identifikovaných bolo 23 faktorov, ktoré ovplyvňujú vedomosti, zručnosti a postoje študentov ošetrovateľstva k bezpečnosti pacienta. Opísané boli štyri hlavné skupiny faktorov: Faktory súvisiace s demografickými údajmi; Faktory súvisiace s klinickým prostredím; Faktory súvisiace s akademickým prostredím; Kontextové faktory.
Záver: Vnímanie bezpečnosti pacienta študentmi ošetrovateľstva bolo ovplyvnené vzdelávacím a klinickým prostredím. Vo vzťahu k vzdelávaniu je potrebné integrovať tému bezpečnosti pacienta na začiatku štúdia v odbore ošetrovateľstvo a posilniť doterajšie poznatky o nežiaducich udalostiach.
Klíčová slova: akademické prostredie; bezpečnosť pacienta; faktory; klinická prax; študenti ošetrovateľstva
Granty a financováni:
The study was supported by the KEGA project no. 040UK-4/2023, ‘Safe Provision of Nursing Care’.
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interest to declare.
Vloženo: 11. květen 2023; Revidováno: 9. srpen 2023; Přijato: 11. říjen 2023; Zveřejněno online: 2. listopad 2023; Zveřejněno: 18. prosinec 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Abdelrahman SM, Mohamed FR (2017). Patient safety culture as perceived by internship nursing students. Int J Adv Nurs Stud 6(2): 67-70. DOI: 10.14419/ijans.v6i2.7681.
Přejít k původnímu zdroji...
- Alfredsdottir HK, Bjornsdottir K (2008). Nursing and patient safety in the operating room. J Adv Nurs 61(1): 29-37. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2007.04462.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Alquwez N, Cruz JP, Alshammari F, Felemban EM, Almazan JU, Tumala RB, et al. (2019). A multi-university assessment of patient safety competence during clinical training among baccalaureate nursing students: A cross-sectional study. J Clin Nurs 28(9-10): 1771-1781. DOI: 10.1111/jocn.14790.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Amilia R, Nurmalia D (2020). A comparison of patient safety competencies between clinical and classroom settings among nursing students. Nurse Media J Nurs 10(1): 66-75. DOI: 10.14710/nmjn.v10i1.25231.
Přejít k původnímu zdroji...
- Amsrud KE, Lyberg A, Severinsson E (2015). The influence of clinical supervision and its potential for enhancing patient safety - Undergraduate nursing students' views. J Nurs Educ Pract 5(6): 87-95. DOI: 10.5430/jnep.v5n6p87.
Přejít k původnímu zdroji...
- Baker DP, Amodeo AM, Krokos KJ, Slonim A, Herrera H (2010). Assessing teamwork attitudes in healthcare: development of the TeamSTEPPS teamwork attitudes questionnaire. Qual Saf Health Care 19(6): e49. DOI: 10.1136/qshc.2009.036129.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bedgood AL, Mellot S (2021). The Role of Education in Developing a Culture of Safety Through the Perceptions of Undergraduate Nursing Students: An Integrative Literature Review. J Pat Saf 17(8): 1530-1536. DOI: 10.1097/PTS.0000000000000548.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bressan V, Causero G, Stevanin S, Cadorin L, Zanini A, Bulfone G, Palese A (2021). Nursing students' knowledge of patient safety and development of competences over their academic years: Findings from a longitudinal study. Zdr Varst 60(2): 114-123. DOI: 10.2478/sjph-2021-0017.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Butterworth T, Jones K, Jordan S (2011). Building capacity and capability in patient safety, innovation and service improvement: an English case study. Qual Saf Innov 16(3): 243-251. DOI: 10.1177/1744987111406008.
Přejít k původnímu zdroji...
- Chenot T, Daniel LG (2010). Frameworks for patient safety in the nursing curriculum. J Nurs Educ 49(10): 559-568. DOI: 10.3928/01484834-20100730-02.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Colet PC, Cruz JP, Cruz CP, Al-Otaibi J, Qubeilat H, Alquwez N (2015). Patient safety competency of nursing students in Saudi Arabia: A self-reported survey. Int J Health Sci (Qassim) 9(4): 418-426.
Přejít k původnímu zdroji...
- Çiftcioğlu S, Apaydin Cirik V, Efe E (2022). Student nurses' perceptions of a patient safety culture: A descriptive and cross-sectional study. Perspect Psychiatr Care 58(2): 658-663. DOI: 10.1111/ppc.12830.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- De Oliveira HKF, da Silva NC (2022). The meaning of patient safety for nursing students. Rev Bras Enferm 75(5): e20210567. DOI: 10.1590/0034-7167-2021-0567.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Dimitriadou M, Merkouris A, Charalambous A, Lemonidou CH, Papastavrou E (2021). The knowledge about patient safety among undergraduate nurse students in Cyprus and Greece: a comparative study. BMC Nurs 20(1): 110. DOI: 10.1186/s12912-021-00610-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Duhn L, Karp S, Oni O, Edge D, Ginsburg L, Vandenkerkhof E (2012). Perspectives on Patient Safety Among Undergraduate Nursing Students. J Nurs Educ 51(9): 526-531. DOI: 10.3928/01484834-20120706-04.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Fagan A, Lea J, Parker V (2021). Student nurses' strategies when speaking up for patient safety: A qualitative study. Nurs Health Sci 23(2): 447-455. DOI: 10.1111/nhs.12831.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Farokhzadian J, Myaneh ZT, Shahrakia SK, Malakoutikhah A, Nasratabadi I, Sarbijan-Nasab FR (2022). Patient Safety Competency and its Related Aspects in Professional Education among Nursing Students of Two Nursing Schools in Iran: A Comparative Study. Nurse Media J Nurs 12(2): 223-232. DOI: 10.14710/nmjn.v12i2.42122.
Přejít k původnímu zdroji...
- Firat Kiliç H, Cevheroğlu S (2023). Patient safety competencies of nursing students. Nurse Educ Today 121: 105666. DOI: 10.1016/j.nedt.2022.105666.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Fisher M, Kiernan M (2019). Student nurses' lived experience of patient safety and raising concerns. Nurse Educ Today 2019(77): 1-5. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.02.015.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Huang FF, Shen XY, Chen XL, He L, Huang SF, Li JX (2020). Self-reported confidence in patient safety competencies among Chinese nursing students: a multi-site cross-sectional survey. BMC Med Educ 20(1): 32. DOI: 10.1186/s12909-020-1945-8.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- IOM - Institute of Medicine (US) Committee on Quality of Health Care in America (2000). To Err is Human: Building a Safer Health System. Washington: National Academies Press (US). DOI: 10.17226/9728.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kalánková D, Bartoníčková D, Holubová D, Žiaková K (2022). Nursing Students' Perception of Patient Safety Culture During the Covid-19 Pandemic - Results of a Pilot Study. AMM 22(1): 45-53. DOI: 10.2478/acm-2022-0006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kalisch BJ, Lee H, Rochman M (2010). Nursing staff teamwork and job satisfaction. J Nurs Manag 18(8): 938-947. DOI: 10.1111/j.1365-2834.2010.01153.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kong LN, Zhu WF, He S, Chen SZ, Yang L, Qi L, Peng X (2019). Attitudes towards patient safety culture among postgraduate nursing students in China: A cross-sectional study. Nurse Educ Pract 38(2): 1-6. DOI: 10.1016/j.nepr.2019.05.014.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Langari MNM, Tella S, Smith NJ, Turunen H (2017). Self-assessment of patient safety competence: a questionnaire survey of final year British and Finnish pre-registration nursing students. Int J Caring Sci 10(3): 1212-1224.
- Lee SE, Dahinten VS (2023). Evaluating a patient safety course for undergraduate nursing students: A quasi-experimental study. Collegian 30(1): 75-83. DOI: 10.1016/j.colegn.2022.06.001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lukewich J, Edge DS, Tranmer J, Raymond J, Miron J, Ginsburg L, VanDenKerkhof E (2015). Undergraduate baccalaureate nursing students' self-reported confidence in learning about patient safety in the classroom and clinical settings: an annual cross-sectional study (2010-2013). Int J Nurs Stud 52(5): 930-938. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2015.01.010.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lundell Rudberg S, Westerbotn M, Sormunen T, Scheja M, Lachmann H (2022). Undergraduate nursing students' experiences of becoming a professional nurse: a longitudinal study. BMC Nurs 21(1): 219. DOI: 10.1186/s12912-022- 01002-0.
Přejít k původnímu zdroji...
- Mansour M (2015). Factor analysis of nursing students' perception of patient safety education. Nurse Educ Today 35(1): 32-37. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.04.020.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mansour MJ, Al Shadafan SF, Abu-Sneineh FT, AlAmer MM (2018). Integrating Patient Safety Education in the Undergraduate Nursing Curriculum: A Discussion Paper. Open Nurs J 12(1): 125-132. DOI: 10.2174/1874434601812010125.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mayring P (2014). Qualitative Content Analysis: Theoretical Background and Procedures. In: Bikner-Ahsbahs A, Knipping C, Presmeg N (Eds). Approaches to Qualitative Research in Mathematics Education. Advances in Mathematics Education. Springer, Dordrecht. DOI: 10.1007/978-94-017-9181-6_13.
Přejít k původnímu zdroji...
- McIntosh A, Gidman J, Smith D (2014). Mentors' perceptions and experiences of supporting student nurses in practice. Int J Nurs Pract 20(4): 360-365. DOI: 10.1111/ijn.12163.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Morphet J, Hood K, Cant R, Baulch J, Gilbee A, Sandry K (2014). Teaching teamwork: an evaluation of an interprofessional training ward placement for health care students. Adv Med Educ Pract 5: 197-204. DOI: 10.2147/AMEP.S61189.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Okuyama A, Martowirono K, Bijnen B (2011). Assessing the patient safety competencies of healthcare professionals: a systematic review. BMJ Qual Saf 20(11): 991-1000. DOI: 10.1136/bmjqs-2011-000148.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ortiz de Elguea J, Orkaizagirre-Gómara A, de Miguel MS, Urcola-Pardo F, Germín-Bes C, Lizaso-Elgarresta I (2019). Adapting and validating the Hospital Survey on Patient Safety Culture (HSOPS) for nursing students (HSOPS-NS): A new measure of Patient Safety Climate. Nurse Educ Today 75(5): 95-103. DOI: 10.1016/j.nedt.2019.01.008.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ouzzani M, Hammady H, Fedorowicz Z, Elmagarmid A (2016). Rayyan - a web and mobile app for systematic reviews. Systematic Rev 5(1): 210. DOI: 10.1186/s13643-016-0384-4.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Page MJ, McKenzie JE, Bossuyt PM, Boutron I, Hoffmann TC, Mulrow CD, et al. (2021). The PRISMA 2020 statement: an updated guideline for reporting systematic reviews. BMJ 372: n71. DOI: 10.1136/bmj.n71.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ryan L, Jackson D, Woods C, East L, Usher K (2021). Intentional rounding in the context of student learning. Collegian 28(3): 289-295. DOI: 10.1016/j.colegn.2020.09.008.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sherwood GK, Drenkard K (2007). Quality and safety curricula in nursing education: matching practice realities. Nurs Outlook 55(3): 151-155. DOI: 10.1016/j.outlook.2007.02.004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Stavrianopoulos T (2012). The development of patient safety culture. Health Sci J 6(2): 201-211.
- Stevanin S, Bressan V, Bulfone G, Zanini A, Dante A, Palese A (2015). Knowledge and competence with patient safety as perceived by nursing students: The findings of a cross-sectional study. Nurse Educ Today 35(8): 926-934. DOI: 10.1016/j.nedt.2015.04.002.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Steven A, Magnusson C, Smith P, Pearson PH (2014). Patient safety in nursing education: Contexts, tensions and feeling safe to learn. Nurse Educ Today 34(2): 277-284. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.04.025.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Steven A, Rossi S, Dasso N, Napolitano F, Grosso A, Villa S, et al. (2023). A qualitative exploration of undergraduate nursing students' experience of emotional safety for learning during their clinical practice. Nurse Educ Today 121: 105673. DOI: 10.1016/j.nedt.2022.105673.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Stievano A, Jurado MG, Rocco G, Sasso L (2009). A New Information Exchange System for Nursing Professionals to Enhance Patient Safety Across Europe. J Nurs Scholarsh 41(4): 391-398. DOI: 10.1111/j.1547-5069.2009.01307.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Suliman M (2019). Measuring Patient Safety Competence Among Nursing Students in the Classroom and Clinical Settings. Nurs Educ Perspect 40(3): 3-7. DOI: 10.1097/01.NEP.0000000000000460.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sullivan DT, Hirst D, Cronenwett L (2009). Assessing quality and safety competencies of graduating prelicensure nursing students. Nurs Outlook 57(6): 323-331. DOI: 10.1016/j.outlook.2009.08.004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sümen A, Ünal A, Aksoy S (2022). Nursing students' self-reported experiences and attitudes regarding patient safety: A cross-sectional study comparing the classroom and clinical settings. Collegian 29(3): 320-327. DOI: 10.1016/j.colegn.2021.08.010.
Přejít k původnímu zdroji...
- Tella S, Smith N-J, Partanen P, Jamookeeah D, Lamidi MJ, Turnen H (2015a). Learning to ensure patient safety in clinical settings: comparing Finnish and British nursing students' perceptions. J Clin Nurs 24(19-20): 2954-2964. DOI: 10.1111/jocn.12914.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tella S, Smith N-J, Partanen P, Turunen H (2015b). Learning Patient Safety in Academic Settings: A Comparative Study of Finnish and British Nursing Students' Perceptions. Worldviews Evid Based Nurs 12(3): 154-164. DOI: 10.1111/wvn.12088.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Torkaman M, Sabzi A, Farokhzadian J (2022). The Effect of Patient Safety Education on Undergraduate Nursing Students' Patient Safety Competencies. Community Health Equity Res Policy 42(2): 219-224. DOI: 10.1177/0272684X20974214.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Tuomikoski A-M, Ruotsalainen H, Mikkon K, Miettunen J, Kääriäinen M (2018). The competence of nurse mentors in mentoring students in clinical practice - A cross-sectional study. Nurse Educ Today 71: 78-83. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.09.008
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ulenaers D, Grosemans J, Schrooten W, Bergds J (2021). Clinical placement experience of nursing students during the COVID-19 pandemic: A cross-sectional study. Nurse Educ Today 99: 104746. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.104746.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Usher K, Woods C, Parmenter G, Hutchinsin M, Mannix J, Power T, et al. (2017). Self-reported confidence in patient safety knowledge among Australian undergraduate nursing students: A multi-site cross-sectional survey study. Int J Nurs Stud 71: 89-96. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2017.03.006.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Vaismoradi M, Jordan S, Turunen H, Bondas T (2014). Nursing students' perspectives of the cause of medication errors. Nurse Educ Today 34(3): 434-440. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.04.015.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- VanDenKerkhof E, Sears N, Edge DS, Tregunno D, Ginsburg L (2017). Patient safety in practical nurses' education: A cross-sectional survey of newly registered practical nurses in Canada. Nurse Educ Today 51: 48-56. DOI: 10.1016/j.nedt.2017.01.003.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Walker D, Altmiller G, Barkell N, Hromadik L, Toothaker R (2019). Development and validation of the Just Culture Assessment Tool for Nursing Education. Nurse Educ 44(5): 261-264. DOI: 10.1097/NNE.0000000000000705.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Walker D, Hromadik L, Altmiller G, Barkell N, Toothaker R, Powell K (2021). Exploratory factor analysis of the Just Culture Assessment Tool for nursing education. J Res Nurs 26(1-2): 49-59. DOI: 10.1177/1744987120951589.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Weaver SJ, Lubomksi LH, Wilson RF, Pfoh ER, Martinez KA, Dy SM (2013). Promoting a culture of safety as a patient safety strategy: a systematic review. Ann Intern Med 158(5): 369-374. DOI: 10.7326/0003-4819-158-5-201303051-00002.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- World Health Organization (2019). Patient safety. [online] [cit. 2023-03-05]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/patient-safety
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.