Kontakt X:X | DOI: 10.32725/kont.2025.038

Motivation, expectations, and needs of foster parentsSociální vědy ve zdraví - původní práce

Roman Pospíšil1, *, Adéla Klementová2
1 University of Ostrava, Faculty of Social Studies, Department of Health and Social Studies, Ostrava, Czech Republic
2 University of Ostrava, Faculty of Social Studies, Department of Social Work, Ostrava, Czech Republic

Introduction: In the Czech Republic, there is a lack of research examining the motivations and expectations of foster parents, as well as how foster care fulfils their needs. One of the main reasons why we are addressing this issue is that institutional care for children under the age of 3 was abolished at the end of 2024 and replaced by family care.

Objectives: The paper aims to examine the experiences of individuals in the process of providing foster care.

Methods: The research was carried out using a qualitative research strategy. The research population was foster parents from the Moravian-Silesian region. The data were collected through a semi-structured interview technique and analysed by a thematic analysis method.

Results: The results showed that drug addiction and problems with their offspring or neglect of their own children were important motives for foster care among kinship foster parents. For non-kinship foster parents, the main motivation was an inability to have their own child and the desire to fulfill the parental role.

Conclusion: It is important to remember that each foster parent enters this role with different motivations, expectations, and individual needs. Therefore, we need to focus on understanding the motives and needs of foster parents in order to offer them effective support.

Klíčová slova: Foster care; Foster parent expectations; Foster parent motivation; Foster parent needs; Institutional care
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interest to declare.

Vloženo: 5. prosinec 2024; Revidováno: 16. červen 2025; Přijato: 1. srpen 2025; Zveřejněno online: 28. srpen 2025 

Stáhnout citaci

Přílohy

Stáhnout souborKONT_Pospisil_1563_Suppl-mat.pdf

Velikost: 108.65 kB

Reference

  1. . Act No. 359/1999 Coll., o sociálně-právní ochraně dětí. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 111/1999.
  2. . Act No. 89/2012 Coll., občanský zákoník. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 33/2012.
  3. . Act No. 363/2021/Coll., kterým se mění zákon č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 161/2021.
  4. . Akin BA, Yan Y, McDonald T, Moon J (2017). Changes in parenting practices during parent management training oregonmodel with parents of children in foster care. Child Youth Serv Rev 76: 181-191. DOI: 10.1016/j.childyout.03.010. Přejít k původnímu zdroji...
  5. . Armstrong M (2002). Řízení lidských zdrojů. Expert. Praha: Grada Publishing, 856 p.
  6. . Braun V, Clarke V (2021). Thematic analysis: a practical guide. Los Angeles: SAGE, 376 p.
  7. . Canali C, Maurizio R, Vecchiato T (2017). Foster care: motivations and challenges for foster families. Social Work and Society 14(2) [online] [cit. 2024-11-08]. Available from: https://search.ebscohost.com/login.aspx?direct=true&db=edsdoj&an=edsdoj.b648516e87b74cc7b5f4bbd52100bab5≻ope=site
  8. . Caron R, Poitras K, St-Laurent D, Joly MP, Poirier MA, Berthelot N, Dubois-Comtois K (2022). Foster family assessment: The assessor's perspective - A qualitative study. Child Abuse Negl 130(Pt 3): 105362. DOI: 10.1016/j.chiabu.2021.105362. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. . Costa PA, Tasker F (2018). "We Wanted a Forever Family": Altruistic, Individualistic, and Motivated Reasoning Motivations for Adoption Among LGBTQ Individuals. J Fam Issues 39(18): 4156-4178. DOI: 10.1177/0192513X18810948. Přejít k původnímu zdroji...
  10. . Davi N, Jones J, Gillen M (2021). An Exploration of the Motivations and Barriers to Being a Foster Parent in Florida. Child Youth Serv Rev 131: 10621. DOI: 10.1016/j.childyouth.2021.106261. Přejít k původnímu zdroji...
  11. . Deci EL, Ryan RM (Eds) (2002). Handbook of self-determination research. Rochester, NY: University of Rochester Press, 470 p.
  12. . Diogo E, Branco F (2019). How Do People Become Foster Carers in Portugal? The Process of Building the Motivation. Soc Sci 8(8): 230. DOI: 10.3390/socsci8080230. Přejít k původnímu zdroji...
  13. . Hendl J (2016). Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. 4th, revised and expanded ed. Praha: Portál, 440 p.
  14. . Herbert CG, Kulkin H (2018). An investigation of foster parent training needs. Child 23(2): 256-263. DOI: 10.1111/cfs.12413. Přejít k původnímu zdroji...
  15. . Kraj poděkoval pěstounům, kteří se přechodně starají o opuštěné děti (2023). Deník.cz. 9. 11. 2023. [online] [cit. 2024-11-08]. Available from: https://pr.denik.cz/doporucujeme/kraj-podekoval-pestounum-kteri-se-prechodne-staraji-o-opustene-deti-20230911.html
  16. . Kušnírová H, Moldrzyk Z, Škoda L (2021). Jaké potřeby mají příbuzenští pěstouni? Sociální práce 3/2021. [online] [cit. 2024-11-08]. Available from: https://socialniprace.cz/online-clanky/jake-potreby-maji-pribuzensti-pestouni/
  17. . Madsen KB (1972). Teorie motivace: (Srovnávací studie moderních teorií motivace). Praha. Academia, 381 p.
  18. . Maslow AH (1943). A theory of human motivation. Psychological Review 50: 370-396. Přejít k původnímu zdroji...
  19. . Miko AL, Berger E, Krishnamoorthy G (2022). Exploring self-care practices in foster carers: A qualitative study. Journal of Public Child Welfare 17(2): 333-355. DOI: 10.1080/15548732.2022.2027844. Přejít k původnímu zdroji...
  20. . Miovský M (2006). Kvalitativní přístup a metody v psychologickém výzkumu. Praha: Grada Publishing, 332 p.
  21. . Moyer AM, Goldberg AE (2017). 'We were not planning on this, but ...': Adoptive parents' reactions and adaptations to unmet expectations. Child Fam Soc Work 22: 12-21. DOI: 10.1111/cfs.12219. Přejít k původnímu zdroji...
  22. . Náhradní rodinná péče - statistika žadatelů/dětí (2023). Moravskoslezský kraj. [online] [cit. 2024-11-08]. Available from: https://msk.cz/assets/temata/socialni/nahradni-rodinna-pece---statistika-zadatele.pdf
  23. . Nakonečný M (2017). Psýché: základy a záhady duševního života. Praha: Vladimír Kvasnička, nakladatelství Vodnář, 658 s.
  24. . Neagoe A, Neag DLM, Lucheș D (2019). Reasons to care: Personal motivation as a key factor in the practice of the professional foster carer in Romania. PLoS One 14(9): e0222716. DOI: 10.1371/journal.pone.0222716. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. . Randle M, Miller L, Dolnicar S (2018). What can agencies do to increase foster carer satisfaction? Child Fam Soc Work 23(2): 212-221. DOI: 10.1111/cfs.12402. Přejít k původnímu zdroji...
  26. . Ryan RM, Deci EL (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, andwell-being. Am Psychol 55(1): 68-78. DOI: 10.1037//0003-066x.55.1.68. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. . Ryan RM, Deci EL (2020). Intrinsic and extrinsic motivation from a self-determination theory perspective: Definitions, theory, practices, and future directions. Contemp Educ Psychol 61: 101860. DOI: 10.1016/j.cedpsych.2020.101860. Přejít k původnímu zdroji...
  28. . SocioFactor s.r.o. (2021). Pěstounská péče příbuzných. Analýza potřeb. Závěrečná zpráva. Ostrava - Mariánské Hory. [online] [cit. 2025-03-26]. Available from: https://nadacesirius.cz/soubory/ke-stazeni/vyzkumy/Zaverecna-zprava-Pestounska-pece-pribuznych-analyza-potreb_k_5-2-2021.pdf
  29. . Švaříček R, Šeďová K, et al. (2014). Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. 2nd ed. Praha: Portál, 386 p.
  30. . Yaroshenko A (2020). Foster family: from motivation to successful parenting. State institution "South Ukrainian National Pedagogical University named after K. D. Ushynsky" 130(1): 162-171. DOI: 10.24195/2617-6688-2020-1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  31. . Zezulová D (2012). Pěstounská péče a adopce. Praha: Portál, 200 p.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.