ISBN: 978-80-7422-893-3 | ISBN online: 978-80-7422-893-3 | DOI: 10.32725/zsf.2023.74228933
O morálce a o stavu morálky v Čechách
- Jiří Šimek
Při rozvrhu a psaní knihy si byl autor vědom dvou problémů současné etiky. Svět se v posledních desetiletích radikálně proměnil a díky rozvoji technologií je život současného člověka tak bezpečný a pohodlný, jaký nebyl v celé historii lidstva. Proto tradiční pravidla lidského soužití nejsou v současné době použitelná v té podobě, v jaké byla po mnoho století lidmi vypracovávána. Druhým problémem je zkušenost dlouhodobé absence tématu morálky v českém veřejném prostoru.
V úvodních kapitolách je proto vysvětleno, co je mravnost, jak v lidské společnosti funguje a proč je pro ni tak důležitá.
Aby bylo čtenáři zřejmé, že morálka není jen věcí filosofické a teologické analýzy, jsou na začátku knihy popsány základní prvky morality, které najdeme již u nižších tvorů, například u makaků smysl pro spravedlnost. Podrobně jsou popsány výsledky zkoumání společenství šimpanzů americkými etology. Ukazují, jak pro nás lidi evoluce připravila „základní stavební kameny morality“. Dále je vysvětleno, v čem se člověk zásadně liší od všech nižších tvorů a proč potřebuje vypracovávat pravidla svého soužití.
V následujících kapitolách je vysvětlena role morálky v životě jedince i ve fungování lidského společenství. Kapitola psychologie mravnosti začíná empirickými doklady fungování morálních pravidel v jednání lidských jedinců. Následují výsledky zkoumání Erika Eriksona, které ukazují, jak morálka společnosti, do které se člověk narodil, je již od prvních let života zabudovávána do jeho nejzákladnějších pocitů, představ a reakcí. Pro porozumění psychologické stránce mravnosti je představen koncept Ericha Fromma produktivní a neproduktivní osobnosti. Role morálky ve společnosti je popsána v historických kontextech. Je vysvětlen fenomén mravního konsenzu a je ukázáno, jak mravní shoda ve společnosti ovlivňuje lidské jednání víc než zákony.
Kniha o morálce samozřejmě obsahuje i filosofické základy mravnosti. Jsou vysvětleny základní filosofické koncepty etiky, největší prostor je dán dílu Ernsta Tugendhata, který vychází ze svých širokých i hlubokých znalosti morální filosofie a svou vlastní filosofii staví na univerzalistických konceptech Immanuela Kanta. Zvláštní pozornost je věnována etice ctností. Zde autor vychází především z Aristotelovy Etiky Nikomachovy a jejích pozdějších interpretů.
Pro úplnost jsou zmíněny některé prvky náboženské morality.
Vztah morálky a zákonů je řešen ve zvláštní kapitole. Je vysvětleno, jak ve společnosti funguje mravní shoda a jak zásadním způsobem ovlivňuje jednání lidí. Zákony jsou nutné pro vymezení základních pravidel a pro možnost jejich vynucení. Mezilidské vztahy jsou ale velmi složité, proto v mantinelech pravidel daných zákony musí navíc fungovat méně striktní pravidla, založená na místních zvláštnostech a na dohodě.
Kapitoly Morální rozvažování a Morální rozhodování jsou věnovány úkolu každého slušného člověka nějak o své mravnosti přemýšlet a na základě svých úvah se pak rozhodovat. Je ukázáno, z čeho je možné vycházet při osobních úvahách o morálce, jako jedna z možných metod je vysvětlen principialismus. Mravní principy jsou dobrým základem, ale nejsou vždy ve vzájemném souladu, proto není možné je slepě následovat, je nutné se naučit řešit konflikty mezi uznanými principy. Jestliže důležitou součástí morality je i mravní shoda, pak je nutné přemýšlet i o tom, jak může jedinec k dobré mravní shodě sám nebo ve společenství s druhými lidmi přispívat.
Morálka je potřebným základem pro dobré fungování profesionálních aktivit. Vědec by měl být ve svém vědeckém snažení poctivý, jinak bychom nemohli věřit výsledkům jeho práce. Také v oblasti podnikání se ukázalo, že nepoctivost a nedodržování dohod ekonomiku brzdí, a tím brání i rozvoji jednotlivých podniků a snižuje výdělky jejich majitelů. I na zaměstnance můžeme mít morální nároky. Nedbalá a nekvalitní práce poškozuje zaměstnavatele, je proto nemravná. Zde jsou důvody, proč tolik organizací v dnešní době vypracovává vlastní etické kodexy, tedy mravní pravidla chování v rámci jejich působností.
Poslední kapitola je věnována tématu v České republice nejvíce opomíjenému, etice v politice. Přitom již máme tu zkušenost, že pokud v politice chybí základní morální postoje, jako jsou pravdomluvnost, ochota naslouchat, jednání směřující k dohodě a respekt k nositelům jiných názorů, vede to k roztříštěnosti politické sféry, k nekonzistentní legislativě a k rozpadu společnosti na nepřátelské skupiny. Je stručně popsána historie politické etiky a je položena otázka, jaké nároky by měli mít občané na své politiky. V závěru poslední kapitoly je nabídnut etický kodex politika jako shrnutí základních mravních pravidel politického úsilí.
Klíčová slova: evoluční základy morálky; filosofie mravnosti; morálka; náboženská morálka; politická morálka; profesionální morálka; psychologie mravnosti; vztah morálky a zákonů
1.. vydání, Publikováno: 2023/Q2, online: 2023/Q2, vydavatel: NLN, s. r. o., Praha
Reference
- Altshuler, D. S. (2001). Tunneling Towards Capitalism in the Czech Republic. Ethnography 2(1): 115-138. DOI: 10.1177/14661380122230858.
Přejít k původnímu zdroji...
- Amoris laetitia (2016). Posynodální apoštolská exhortace svatého otce Františka. SO ČBK, 94 s. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://www.socialninauka.cz/files/files/amoris_laetitia.pdf
- Annas, J. (2011). Intelligent Virtue. Oxford Univ. Press. Oxford.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ariely, D. (2012). Jak drahá je nepoctivost: proč každému lžeme, hlavně sami sobě. Praha: Práh, 214 s. (překlad H. Komňacká)
- Aristoteles (1996). Etika Nikomachova (překlad Antonín Kříž). Praha: Rezek.
- Aristotelés (2004). Politika II. Praha: Oikoymenh.
- Aristoteles (2009). Etika Nikomachova. Praha: Rezek (překlad A. Kříž).
- Bauman, Z. (1995). Úvahy o postmoderní době. Praha: SLON, 165 s.
- Beauchamp, T. L., Childress, J. F. (1994). Principles of biomedical ethics. 4th ed. Oxford Univ. Press. New York, Oxford, pp. 44-119 (1st ed. 1979).
- Bible, 2. Kniha Mojžíšova - Exodus, kap. 19-31.
- Bouzek, J., Kratochvíl, Z. (1994). Od mýtu k logu. Praha: Herrman & synové, 176 s.
- Cajthaml, M. (2012). Mravní ctnost podle von Hildebranda se zřetelem k Aristotelovi. Reflexe, filosofický časopis 43: 59-68.
- Čapek, K. (1924). Proč nejsem komunistou, Přítomnost 1, č. 47, 4. 12., s. 737-739.
- De Chardin, P. T. (1967 a 1993). Místo člověka v přírodě. Praha: Svoboda, 188 s.
- Erikson, E. (2002). Dětství a společnost. Praha: ARGO (překlad Jan Valeška), 1. anglické vydání 1950.
- Erikson, E. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Praha: Portál, 147 s. (překlad Jiří Šimek).
- de Waal, F. (2006). Primates and Philosophers. How Morality Evolved (edited by Stephen Macedo & Josiah Ober). Princeton Univer. Press. Princeton.
Přejít k původnímu zdroji...
- de Waal, F. (2010). The Age of Empathy. Nature's Lessons for a Kinder Society. Harmony Books New York, 304 p.
- Fagan, S. (2003). Does Morality Change? Dublin: The Columba Press.
- Fromm, E. (1997). Člověk a psychoanalýza. Praha: Aurora, 208 s. Originál Man for Himself: An Inquiry Into the Psychology of Ethics, 1947 (překlad Irena Petřinová, Marta Hubscherová).
- Fromm., E. (1993). Strach ze svobody. Praha: Naše vojsko, 158 s. (originál 1941).
- Guth-Jarkovský, J. S. (1914). Společenský katechismus: rady a pokyn, 1. díl: Ve společnosti, Praha. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: http://www.rodon.cz/admin/files/ModuleKniha/1146-Spolecensky-katechismus.pdf
- Habermas, J. (2000). Problémy legitimity v pozdním kapitalismu. Praha: Filosofia, Kap. III/2 Praktické otázky a pravda, 192 s. (originál 1973).
- Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje. Praha: Portál, 175 s.
- Heidegger M. (1996). Bytí a čas (překlad Ivan Chvatík, Pavel Kouba, Miroslav Petříček, Jiří Němec). Praha: Oikoymenh, 477 s.
- Etický kodex poslance. © Ministerstvo spravedlnosti ČR 2020. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://korupce.cz/protikorupcni-agenda/ostatni-temata/eticky-kodex-poslance/
- Horák, J. (2020). Žádné nadávky, rasismus nebo střet zájmů. Vondráček chce pro poslance etický kodex. Aktuálně.cz [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/zadne-nadavky-rasismus-nebo-stret-zajmu-vondracek-chce-pro-p/r~d6383e903b9a11eb8b230cc47ab5f122/
- Jirsa, J., a kol. (2017). Přístupy k etice III. Filosofia, 360 s.
- Jirsa, J. (2021). Jednej tak, jak by jednal ctnostný člověk, 1-33. [online] [cit. 2021-04-30]. Dostupné z: https://www.academia.edu/37621522/_Jednej_tak_jak_by_jednal_ctnostn%C3%BD_%C4%8Dlov%C4%9Bk_etika_ctnost%C3%AD_a_jej%C3%AD_probl%C3%A9my
- Johnson, S., La Porta, R., Lopez-de-Silanes, F., Shleifer, A. (2000). Tunneling. The American Economic Review 90(2): 22-27. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://www.jstor.org/stable/117185
Přejít k původnímu zdroji...
- Kahneman, D. (2012). Myšlení rychlé a pomalé. Brno: Jan Melvil Publ., 544 s. Originál: Thinking, Fast and Slow. Penguin Books Ltd. 2012.
- Kant, I. (1990). Základy metafyziky mravů (překlad Ladislav Menzel). Vyd. 2. Praha: Svoboda, 128 s. Filozofické dědictví.
- Kant, I. (1996). Kritika praktického rozumu (překlad Jaromír Loužil). Vyd. v tomto překl. 1. Praha: Svoboda, 306 s. Filozofické dědictví.
- Kohák, E. (1993). Člověk, dobro a zlo: o smyslu života v zrcadle dějin: kapitoly z dějin morální filosofie. Praha: Ježek, 271 s. Filosofické texty. Velká řada; sv. 1.
- Kysučan, L. (1997). Příběh civilizace, která ztratila míru. Kritika neskromného životního způsobu v době úpadku římského impéria. Sborník prací Filozofické fakulty Masarykovy univerzity v Brně G 39 - sociální studia 2, s. 43-60. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://digilib.phil.muni.cz/_flysystem/fedora/pdf/111181.pdf
- Lipovetsky, G. (2011). Soumrak povinnosti: bezbolestná etika nových demokratických časů. Překlad Martin Pokorný a Alena Bláhová. V českém jazyce vyd. 2. Praha: Prostor, 379 s. Střed; sv. 96.
- MacIntyre, A. (2004). Ztráta ctnosti: K morální krizi současnosti. Praha: Oikoymenh, 340 s. (originál 1981).
- Matonoha, J. (2007). Literárněvědný text jako diskurz, velké vyprávění a výkon moci? Česká literatura 5/2003. Michel Foucault: Slova a věci. Brno: Computer Press.
- Murphy, R. F. (1998). Úvod do kulturní a sociální antropologie. Praha: Sociologické nakladatelství, 267 s. Studijní texty; sv. 15.
- Němec, V., Surý, J. (2013). Římská republika. Dějepis.com. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://www.dejepis.com/ucebnice/rimska-republika/
- Ormay, A. P. T. (2015). Zrcadlové neurony, socialita a druh homo sapiens. In: Hopper, E., Weinberg, H.: Sociální nevědomí u osob, skupin a společností. 1. díl: Převážně teorie. Výbor pro péči o Prix Irene, Praha.
- Patočka, J. (1990). Kacířské eseje o filosofii dějin. Praha: Academia, 162 s.
- Patočka, J. (1991). Sókratés: přednášky z antické filosofie. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 158 stran. Na pomoc učitelům.
- Peck, M. S. (1993). Nevyšlapanou cestou. Praha: Odeon, 250 s.
- Pecka, D. (1969). Cesta k pravdě. 3. vydání. Praha: Vyšehrad, 184 s.
- Pellegrino, E. D., Thomasma, D. C. (1993). The Virtues in Medical Practice. Oxford Univ. Press, NY, Oxford, s. 6.
Přejít k původnímu zdroji...
- Piaget, J. (1932). Le judgement moral chez l'enfant, 2e éd., Presses Universitaires de France, Paris 1957. V češtině k dispozici: Piaget, J., Inhelder, B.: Psychologie dítěte. Praha: Portál, 2010.
- Popper, K. R. (1994). Otevřená společnost a její nepřátelé, svazek I. Uhranutí Platónem. Praha: Oikoymenh, 360 s.
- Popper, K. R. (2011). Otevřená společnost a její nepřátelé. Praha: Oikoymenh, 356 s.
- Popper, K. R. (1947). The Open Society and its Enemies. Volumes I and II. George Routledge & Sons, ltd. London.
- Popper, K. (1978). Three Worlds. The Tanner Lecture On Human Values. Delivered at The University of Michigan April 7. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://tannerlectures.utah.edu/_documents/a-to-z/p/popper80.pdf
- Popper, K., Eccles, J. C. (1977). The Self and Its Brain: An Argument for Interactionism. Springer.
Přejít k původnímu zdroji...
- Post-Synodal Apostolic Exhortation Amoris Laetitia Of The Holy Father Francis (2016). Vatican Press. [online] [cit. 2023-01-22]. Dostupné z: https://www.vatican.va/content/dam/francesco/pdf/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20160319_amoris-laetitia_en.pdf
- Rádl, E. (2000). Útěcha z filosofie. Olomouc: Votobia. Reprint 1. vydání z r. 1946.
- Sedláček, T. (2012). Ekonomie dobra a zla. Praha: 65. pole, 367 s.
- Šimek, J. (2015). Lékařská etika. Praha: Grada, 224 s.
- The Social Unconscious in Persons, Groups and Societies, Vol. I: Mainly Theory. Karnac Books ltd. London, 2011 (překlad E. Klimentová).
- Tolkien, J. R. R. (1993). Pán prstenů. Praha: Mladá fronta, 379 s.
- Tugendhat, E. (2004). Přednášky o etice. Praha: Oikoymenh, 311 s. Německy: Vorlesungen über Ethik. Suhrkamp Berlin, 1993.
- Zapolska, G. (2022). Morálka paní Dulské - Moralność pani Dulskiej (překlad Jaroslav Simonides). Praha: Artur, 104 s.