Kontakt 2005, 7(1-2):70-74 | DOI: 10.32725/kont.2005.014
Faktory determinující proces společenské integrace osob se zdravotním znevýhodněnímZdravotně sociální vědy
- Základní škola Máj II v Českých Budějovicích - speciální pedagog
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta
Text usiluje o předložení souvislostí, které determinují proces společenské integrace osob se zdravotním znevýhodněním. Integrace je čtenáři předkládána jako dynamický proces, na jehož vývoji se podílí tři základní složky. Jde o složku sociální, psychologickou a biologickou, které jsou podrobněji popsány v ucelených statích. Autorka usiluje o předložení souvislostí, které působí na úspěšnost celého procesu vrůstání jedince s handicapem do majority společnosti. V části, která seznamuje čtenáře se společenskými hledisky, jsou předloženy základní myšlenkové modely, jež lze zaznamenat v postojích majority vůči dané minoritě Druhá ucelená část věnovaná psychologickým hlediskům usiluje o vhled do specifik psychologie handicapu. Tato část je uzavřena konstatováním neexistence specifického osobnostního typu osob s handicapem. Biologická podmíněnost zdůrazňuje především důležitost typu handicapu, jeho rozsah a dobu vzniku pro následný vývoj jedince, a to především v oblasti poznávacích procesů, dovedností a schopností. Proces společenské integrace je zde chápán jako cesta k dosažení optimální kvality života jedince se zdravotním postižením.
Klíčová slova: zdravotní znevýhodnění; společenská integrace
Zveřejněno: 29. červen 2005 Zobrazit citaci
Reference
- Repková, K. 2002: Paradox zdravotního postižení. Speciální pedagogika 12: 36-39.
- Titzl, P. 2002: Paradox zdravotního postižení. Speciální pedagogika 12: 34-35.
- Vágnerová, M. 2001: Psychologie handicapu. Karolinum, Praha.
- Vágnerová, M. 1995: Oftalmopsychologie. Karolinum, Praha.