Kontakt 2006, 8(2):398-403 | DOI: 10.32725/kont.2006.065

Školy podporující zdravíPopularizace vědy

Kvetoslava Kotrbová1,2,3,*, Markéta Kastnerová1,2, Vladimír Vurm1
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra veřejného a sociálního zdravotnictví
2 Krajská hygienická stanice Jihočeského kraje se sídlem v Českých Budějovicích
3 Kontaktní a doléčovací centrum pro drogovou závislost, o. s., Háječek, České Budějovice

Jedním ze stále naléhavějších trendů vývoje společnosti ve 21. století je zhoršující se stav zdraví lidí - od nejmladších po nejstarší - na celém světě. Na jeho zdolání se ve světě od roku 1986 postupně vytváří zcela nová strategie v podobě celoživotní podpory zdraví, jejíž složkou je výchova jedince k odpovědnosti za zdraví. Proces podpory zdraví ve školách se realizuje některými programy, z nichž největší popularitě se těší a efektivitu svých výsledků dlouhodobě potvrzuje evropský program Škola podporující zdraví (ŠPZ). Posláním programu je dosáhnout, aby každé dítě v ČR mělo možnost být vzděláváno ve škole, která veškerou svou činností podporuje zdraví. Program ŠPZ byl prvním programem v ČR, který po roce 1989 přinesl ucelený pohled na postupnou změnu pojetí existující školy, vzdělávání a pedagogiky z hlediska očekávaných perspektiv a trendů společensko-politického vývoje, mezi něž patří strategie podpory zdraví obyvatelstva. Je proto koncipován jako dlouhodobý program pro každou školu v hlavním proudu vzdělávání, která se chce v souladu s nimi rozvíjet. Tímto svým zaměřením program podpory zdraví ve škole od svého začátku aktivně přispívá k procesu zkvalitňování českého školství jako celku. Záměrem programu ŠPZ je aplikovat strategii podpory zdraví na podmínky školy a přispět k její účasti na vlastní proměně a rozvoji. V praxi školy to znamená, že všechno, co se ve škole dělá záměrně (vyučované kurikulum, školou organizované činnosti), a rovněž všechno, co se v ní děje živelně (skryté kurikulum, kultura a ethos školy), se pedagogové učí promýšlet a ovlivňovat pod zorným úhlem obou pólů možných důsledků, jaké má působení školy na zdraví svých lidí - žáků, pedagogů, zaměstnanců, rodičů, spoluobčanů v obci - důsledků pozitivních (protektivních, podporujících zdraví) a negativních (rizikových, ohrožujících zdraví).
Svým zaměřením na podporu zdraví člověka (ve všech jeho aspektech, u všech aktérů a ve všech složkách prostředí) poskytuje program jak eticky, tak vědecky zdůvodněný nový rozměr pro plánování, provádění i posuzování činnosti školy, který ve svém důsledku vypovídá o její kvalitě (Havlínová, Herotová, Vildová, 2003).

Published: December 15, 2006  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kotrbová K, Kastnerová M, Vurm V. Školy podporující zdraví. Kontakt. 2006;8(2):398-403. doi: 10.32725/kont.2006.065.
Download citation

References

  1. HAVLÍNOVÁ, M., VILDOVÁ, Z.: Co to je, když se řekne: Škola podporující zdraví, 1. vyd., Praha: SZÚ, 1999. s. 33.
  2. HAVLÍNOVÁ, M. et al.: Kurikulum podpory zdraví v mateřské škole, 1. vyd., Praha: Portál, 2000. s. 220.
  3. HAVLÍNOVÁ, M. et al.: Program podpory zdraví ve škole, 1. vyd., Praha: Portál, 1998. s. 275.
  4. HAVLÍNOVÁ, M., HEROTOVÁ, T., VILDOVÁ, Z.: Škola podporující zdraví, nabídka rozvojov ě - preventivního programu pro každou školu, 1. vyd., Praha: SZÚ, 2003.
  5. KUBRICHTOVÁ, L. et al.: Fórum výchovy ke zdraví. příručka pro učitele, 1. vyd., Praha: MŠMT ve spolupráci s VÚP v Praze a Kalokagathie, s.r.o., 2004, s. 102.