Kontakt 2007, 9(1):112-118 | DOI: 10.32725/kont.2007.014

Hospicová péče pohledem klientůZdravotně sociální vědy

Petra Zimmelová*, Jana Skalská
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra klinických oborů

Práce se zaměřila na výzkum, jehož cílem bylo najít největší přínos hospicové péče pro jejich klienty. Výzkum byl proveden formou kvalitativního výzkumu metodou dotazování. Souborem bylo 8 klientů ze dvou českých hospiců. Z výsledků vyplynulo, že největším přínosem pro klienty, je přístup personálu hospiců. Sedm z osmi klientů vyjadřuje pozitivní rozdíl v přístupu hospicového personálu k nim a jejich rodinám vůči personálu v ostatních zdravotnických zařízeních. S péčí sestřiček a ošetřovatelek jsou maximálně spokojeni. Lidský přístup, trpělivost, vlídnost, laskavost, obětavost, přátelskost a další, to jsou vlastnosti, které zde klienti nejvíce oceňují a v jiných zařízeních postrádají. Sestřičky v nemocnicích, léčebnách pro dlouhodobě nemocné (LDN), domovech důchodců a jiných zdravotnických institucích byly podrobeny především kritice. Dále je také kladně hodnoceno zázemí klientů - mít pokoj sám pro sebe, možnost mít kohokoliv z blízkých stále u sebe a zvolit si režim dne podle svých představ a potřeb. Během zpracovávání tohoto tématu se vynořily další skutečnosti, které by měly být řešeny. Jedním z dalších velkých úkolů, který před námi stojí, je změna postoje k léčbě nevyléčitelně nemocných. Je zapotřebí uvědomit si, že není cílem za každou cenu prodlužovat pacientův život, ale zajistit, aby byl prožit důstojně, plnohodnotně a kvalitně. Závěr práce se zaměřuje na východiska, která celý výzkum poodhalil. Potřeba rozšiřování principů hospicové péče v podobách poradenství a terénních hospicových služeb je jedním z aktuálních úkolů. Jako důležité se jeví i aplikování principů hospicové péče do zařízení typu LDN a domovů pro seniory tak, aby i poslední dny klientů v těchto zařízeních byly důstojné.

Klíčová slova: hospic; klient; umírající

Vloženo: 9. duben 2007; Přijato: 30. duben 2007; Zveřejněno: 15. červen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zimmelová P, Skalská J. Hospice care from the point of view of clients. Kontakt. 2007;9(1):112-118. doi: 10.32725/kont.2007.014.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BYSTŘICKÝ, Z.: Hospicová péče - organizace a zkušenosti z českých pracovišť. In: Postgraduální medicína. Praha, 2001. Vol. 3, no 2, s. 197-199.
  2. Cesta domů. Základní informace. [online], [cit. 2006-02-10]. Dostupné z.
  3. HANUŠOVÁ, M.: Názory českých lékařů na hospicové hnutí a jejich připravenost s těmito zařízeními spolupracovat. In: Praktický lékař. Praha, 2001. Vol. 81, no 10, s. 595-598.
  4. HAŠKOVCOVÁ, H.: Thanatologie, 1. vyd., Praha: Galén, 2000. s. 191.
  5. MÁCHAL, A.: Péče o umírající pacienty v hospicích a léčebnách dlouhodobě nemocných s přihlédnutím k motivaci a komunikaci ošetřujícího personálu. České Budějovice: Teologická fakulta Jihočeské univerzity, 2005. Diplomová práce. Vedoucí práce Polívka Jan.
  6. SVATOŠOVÁ, M.: Hospic Anežky České se představuje. Praha: Ecce homo, 1996.
  7. SVATOŠOVÁ, M.: Hospice a umění doprovázet, 5. dop. vyd., Praha: ECCE HOMO, 2003. s. 150.
  8. VORLÍČEK, J., ADAM, Z. et al.: Paliativní medicína, 2. přeprac. a dop. vyd., Praha: Grada Publishing, 2004. s. 544.