Kontakt 2007, 9(2):254-259 | DOI: 10.32725/kont.2007.039
Profese sestry, profesionalizace a elitářství v ošetřovatelství ze sociologického pohleduOšetřovatelství
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství
V článku je poukázáno na profesi sestry a její vývoj. Jsou vymezeny hlavní znaky profese (existence systematické teorie, profesní autorita, systém profesních asociací, profesní etika) a je konstatováno, že povolání sestry splňuje všechny znaky profese. Další část článku je věnována profesionalizaci ošetřovatelství a to nástupu "nového systému ošetřovatelství" v 80. letech minulého století ve většině vyspělých západních zemí. Snaha o profesionalizaci je ve vyspělých průmyslových zemích považována za přirozenou a legitimní. Přesto se někteří sociální kritici znepokojují nad rostoucí důležitostí profese v moderní společnosti. Jsou uvedeny názory některých autorů (Freidson, Smith, Dingwall, Rafferty aj.), týkající se podřízenosti ošetřovatelství lékařské profesi. Tito autoři nahlíží na lékařskou profesi v rámci zdravotnického systému jako na prototyp profese a ošetřovatelství je popisováno jako poloprofese z důvodů nedostatku autonomie a vnímaného omezeného základu znalostí. Autorka vyjadřuje své stanovisko k těmto názorům, které pokládá za jednostranné v tom, že vyvozují charakteristiku ošetřovatelství a zejména profesionalizaci sester ze stavu v nemocnicích a nezachycují důsledky současných probíhajících změn. Poslední část článku je věnována problematice elit, neboť i v ošetřovatelství lze podle některých autorů (Clarke, Miers, Godin) hovořit o horizontálních a vertikálních elitách. Vertikální elitářství existuje mezi sestrami různých funkcí, které zastávají v rámci zdravotnického zařízení. Horizontální elitářství je ovlivněno lékařským modelem a významem, který je kladen na vědecké a technické znalosti.
Klíčová slova: elita; elitářství; ošetřovatelství; profese sestry; profesionalizace
Vloženo: 10. září 2007; Přijato: 17. říjen 2007; Zveřejněno: 21. prosinec 2007 Zobrazit citaci
Reference
- CLARKE, J.: The diminishing role of nurses in hands on care. Nursing Times, 95 (27), 48-9, 1999.
- DAVIES, C.: Gender and the Professional Predicament in Nursing. Buckingham: Open University Press, 1995.
- DENNY, E.: The class context of nursing. In MIERS, M. (eds.), Class, Inequalities and Nursing Practice. Basingstoke: Palgrave, pp. 77-97, 2003.
- DENNY, E., EARLE, S.: (eds.) Sociology for Nurses. Cambridge: Polity press, 2005.
- DINGWALL, R.: Anatomy of a profession: training for a varied career. Nursing Times, 82 (13), 27-8, 1986.
- ETZIONI, A.: The Semi-professions and their Organization. New York: Free Press, 1969.
- FREIDSON, E.: The profession of Medicine: A study of the Applied Sociology of Knowledge - With a New Afterword. Chicago, IL: University of Chicago Press, 1988.
- GODIN, P.: Class inequalities in mental health nursing. In MIERS, M. (eds.), Class, Inequalities and Nursing Practice. Basingstoke: Palgrave, pp. 125-143, 2003.
- KELLER, J.: Úvod do sociologie. 4. rozšíř. vyd., Praha: SLON, 2002.
- MIERS, M.: Nursing teams and hierarchies: Nurses working with nurses. In: WILKINSON, G., MIERS, M. (eds.), Power and Nursing Praktice. Basingstoke: Palgrave, pp. 64-79, 1999.
Přejít k původnímu zdroji...
- MOWFORTH, G.: Elitism in nursing. In: WILKINSON, G., MIERS, M. (eds.), Power and Nursing Praktice. Basingstoke:Palgrave, pp. 51-63, 1999.
Přejít k původnímu zdroji...
- PACOVSKÝ, V.: O moderním ošetřovatelství. 1.vyd. Praha: Avicenum, 1975.
- PARKIN, F.: Marxism and Class Theory: A Bourgeois Critique. London: Tavistock, 1979.
- RAFFERTY, A. M.: The Politics of Nursing Knowledge. London: Routledge, 1996.
- SMITH, P.: Nursing as an occupation. In: TAYLOR, S. FIELD, D. (eds), Sociology of Health and Health Care, Oxford: Blackwell, chap. 12, pp. 205-33, 1993.
- Velký sociologický slovník, Praha: Univerzita Karlova, 1996.
- WITZ, A.: Professions and Patriarchy. London: Routledge, 1992.
- WOLF, Z. R.: Bowel management and nursing's hidden work. Nursing Times, 92 (21), 26-8, 1996.
Přejít k původnímu zdroji...