Kontakt 2009, 11(2):387-393 | DOI: 10.32725/kont.2009.060
Úloha informačních a komunikačních technologií v edukaci žáků s postižením zrakuZdravotně sociální vědy
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, katedra praktické teologie
Text předkládá problematiku žáků s postižením zraku v průběhu primárního vzdělávání v kontextu utváření specifických kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Tato oblast v souvislosti se zrakovým postižením má především významnou dimenzi uceleně rehabilitační. Ve vztahu ke zrakovému postižení jsou informační a komunikační technologie především nástrojem kompenzace informačního deficitu vzniklého v důsledku kvantitativních či kvalitativních změn v oblasti zrakové percepce. Předložené statistické šetření je dílčím výstupem disertačního projektu. Uvedené výzkumné šetření je zaměřeno na žáky se zrakovým postižením vzdělávané v hlavním vzdělávacím proudu, dále v základních školách speciálních a též z důvodu možné komparace na majoritní populaci žáků v průběhu primárního vzdělávání. Kromě již zmíněné komparace bylo cílem výzkumného šetření zjištění případné závislosti mezi stupněm zrakového postižení a dosaženou úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Při kvantitativním postupu pro sběr dat byla použita technika dotazníku. Data byla analyzována za využití programu SPSS version15.0for Windows postupy frekvenční statistiky, hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Ten také na pětiprocentní hladině významnosti prokázal vztah mezi stupněm zrakového postižení a úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Výsledky ve všech sledovaných oblastech výzkumného šetření dosahovaly jednoznačně lepších hodnot ve prospěch speciálních základních škol. Přes toto konstatování je nutné vyslovit jednoznačné ANO dalšímu proinkluzivnímu vývoji v našem systému školství.
Klíčová slova: žák s postižením zraku; kompetence z oblasti IKT; stupeň zrakového postižení; výzkumné šetření; komparace vzdělávacích forem
Vloženo: 27. červenec 2009; Přijato: 19. říjen 2009; Zveřejněno: 18. prosinec 2009 Zobrazit citaci
Reference
- HÁJKOVÁ, V.: Integrativní pedagogika. 1. vyd. Praha, IPPP ČR, 2005. s. 12.
- MASON, H. et al.: Visual Impairment. London. David Fulton Publishers, 1999. s. 164.
- MEIJER, C., SORIANO, V., WATKINS, A.: Special Needs Education in Europe. European Agency for Development in Special Needs Education. Middelfart, 2003. s. 38.
- MÜLLER, O. et al.: Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci - VUP 2001. s. 123.
- PPRÁZDNÁ, R.: Osobní počítače a osoby se zrakovým znevýhodněním. In: Kontakt, České Budějovice: JU ZSF 2006. Vol. 8, no 1, s. 95-98.
Přejít k původnímu zdroji...
- VÁGNEROVÁ, M.: Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. s. 45.
- VÍTKOVÁ, M. et al.: Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozš. vydání. Brno: Paido, 2004. s. 26 a 463.