Kontakt 2009, 11(2):387-393 | DOI: 10.32725/kont.2009.060

Úloha informačních a komunikačních technologií v edukaci žáků s postižením zrakuZdravotně sociální vědy

Radka Prázdná
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, katedra praktické teologie

Text předkládá problematiku žáků s postižením zraku v průběhu primárního vzdělávání v kontextu utváření specifických kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Tato oblast v souvislosti se zrakovým postižením má především významnou dimenzi uceleně rehabilitační. Ve vztahu ke zrakovému postižení jsou informační a komunikační technologie především nástrojem kompenzace informačního deficitu vzniklého v důsledku kvantitativních či kvalitativních změn v oblasti zrakové percepce. Předložené statistické šetření je dílčím výstupem disertačního projektu. Uvedené výzkumné šetření je zaměřeno na žáky se zrakovým postižením vzdělávané v hlavním vzdělávacím proudu, dále v základních školách speciálních a též z důvodu možné komparace na majoritní populaci žáků v průběhu primárního vzdělávání. Kromě již zmíněné komparace bylo cílem výzkumného šetření zjištění případné závislosti mezi stupněm zrakového postižení a dosaženou úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Při kvantitativním postupu pro sběr dat byla použita technika dotazníku. Data byla analyzována za využití programu SPSS version15.0for Windows postupy frekvenční statistiky, hypotézy ověřovány testem nezávislosti chí-kvadrát. Ten také na pětiprocentní hladině významnosti prokázal vztah mezi stupněm zrakového postižení a úrovní kompetencí z oblasti informačních a komunikačních technologií. Výsledky ve všech sledovaných oblastech výzkumného šetření dosahovaly jednoznačně lepších hodnot ve prospěch speciálních základních škol. Přes toto konstatování je nutné vyslovit jednoznačné ANO dalšímu proinkluzivnímu vývoji v našem systému školství.

Klíčová slova: žák s postižením zraku; kompetence z oblasti IKT; stupeň zrakového postižení; výzkumné šetření; komparace vzdělávacích forem

Vloženo: 27. červenec 2009; Přijato: 19. říjen 2009; Zveřejněno: 18. prosinec 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prázdná R. Role of information and communication technologies in the education of pupils with sight involvements. Kontakt. 2009;11(2):387-393. doi: 10.32725/kont.2009.060.
Stáhnout citaci

Reference

  1. HÁJKOVÁ, V.: Integrativní pedagogika. 1. vyd. Praha, IPPP ČR, 2005. s. 12.
  2. MASON, H. et al.: Visual Impairment. London. David Fulton Publishers, 1999. s. 164.
  3. MEIJER, C., SORIANO, V., WATKINS, A.: Special Needs Education in Europe. European Agency for Development in Special Needs Education. Middelfart, 2003. s. 38.
  4. MÜLLER, O. et al.: Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci - VUP 2001. s. 123.
  5. PPRÁZDNÁ, R.: Osobní počítače a osoby se zrakovým znevýhodněním. In: Kontakt, České Budějovice: JU ZSF 2006. Vol. 8, no 1, s. 95-98. Přejít k původnímu zdroji...
  6. VÁGNEROVÁ, M.: Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum, 1995. s. 45.
  7. VÍTKOVÁ, M. et al.: Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. rozš. vydání. Brno: Paido, 2004. s. 26 a 463.