Kontakt 2013, 15(4):396-405 | DOI: 10.32725/kont.2013.047

Model klinické rozvahy v ošetřovatelském procesu (předvýzkum)Ošetřovatelství

Jana Marečková1,*, Soňa Bocková2, Petra Stefanová1, Lenka Mazalová1, Radka Matějková1, Jana Zapletalová1
1 Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta zdravotnických věd, Centrum VaV, Olomouc
2 Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství a porodní asistence, Ostrava-Zábřeh

Cílem příspěvku je prezentovat pilotní šetření o přesnosti klinické rozvahy studentů při výuce jednotlivých kroků ošetřovatelského procesu. Do pilotáže byl zařazen soubor 15 studentů prezenční formy bakalářského studijního oboru Všeobecná sestra. Pro každý krok ošetřovatelského procesu byly připraveny soubory protokolů, jejichž obsah a struktura byly motivovány principy OPT modelu klinické rozvahy autorek Pesut a Herman. Protokoly sloužily k zápisu určujících znaků, souvisejících nebo rizikových faktorů NANDA International, které studenti vyvozovali z popisu pacienta (kazuistiky). V návaznosti na zaznamenaný diagnostický závěr pak studenti zapisovali vybrané NOC oblasti pro hodnocení pacienta a vybrané NIC ošetřovatelské intervence. Jako podpůrný nástroj obdrželi soubory NOC oblastí pro hodnocení pacienta a NIC intervencí v českém jazyce. Celkem byly připraveny 4 sady protokolů navazujících na jiný popis pacienta. Sada protokolů, která navazovala na popis stejného pacienta, byla zařazena při zahájení a ukončení procvičování. Označena byla jako testovací. V testovacích protokolech byla sledována přesnost záznamů. K uvedení míry přesnosti sloužil hodnoticí nástroj OPT modelu, který byl autory šetření modifikován. Spolehlivost (reliabilita) tohoto nástroje byla vyhodnocena pomocí koeficientu Cronbachovo alfa a k posouzení test-retest reliability byl použit Spearmanův korelační koeficient. Získaná data byla zpracována pomocí Studentova párového t-testu a Wilcoxonova párového testu na hladině signifikance 0,05. Zajímavé je, že na rozdíl od výsledků zahraničních studií vedených autorkami Kautz, Bartlett nebo Bland byl signifikantní rozdíl mezi výsledky studentů před a po bloku cvičení prokázán pouze v jedné hodnocené oblasti.

Klíčová slova: ošetřovatelský proces; OPT model; klinická rozvaha; NANDA International; klasifikace NIC; klasifikace NOC

Vloženo: 27. květen 2013; Přijato: 23. říjen 2013; Zveřejněno: 20. prosinec 2013  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Marečková J, Bocková S, Stefanová P, Mazalová L, Matějková R, Zapletalová J. Model of clinical balance in nursing process (pre-research). Kontakt. 2013;15(4):396-405. doi: 10.32725/kont.2013.047.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Pesut DJ, Herman J. OPT: Transformation of Nursing Process for Contemporary Practice. Nursing Outlook. 1998;46(1):29-36. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Bartlett R, Bland A, Rossen E, Kautz D, Benfield S, Carnevale T. Evaluation of the Outcome-Present State Test Model as a Way to Teach Clinical Reasoning. Journal of Nursing Education. 2008;47(8):337-44. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Sikorová L. Model klinické rozvahy v ošetřovatelství. In: Jarošová D et al. Implementace praxe založené na důkazech do výuky. Ostravská univerzita v Ostravě: Lékařská fakulta; 2012, s. 12-18. [online]. [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://lf.osu.cz/uom/dokumenty/uom-publikace/sbornik-2012.pdf
  4. Sikorová L, Bocková S. Model klinické rozvahy v ošetřovatelství. In: Kozáková R et al. Případové studie pro výuku ošetřovatelství a porodní asistence; 2012, s. 70-89. Ostravská univerzita v Ostravě: Lékařská fakulta. [online]. [cit. 2013-09-16]. Dostupné z: http://lf.osu.cz/uom/dokumenty/uom-publikace/pripadove-studie-osetrovatelstvi-porodni-asistence.pdf
  5. Kautz DD, Kuiper R, Pesult DJ, Knight-Brown P, Daneker D. Promoting Clinical Reasoning in Undergraduate Nursing Students: Application and Evaluation of the Outcome Present State Test (OPT) Model of Clinical Reasoning. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2005;2(1):1-19. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Kautz DD, Kuiper R, Pesult DJ, Williams RL. Using NANDA, NIC, and NOC (NNN) Langure for Clinical Reasoning With the Outcome-Present State-Test (OPT) Model. International Journal of Nursing Terminologies and Classifications. 2006;17(3):129-38. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Kuiper RA, Heinrich C, Matthias A, Graham MJ, Bell-Kotwall L. Debriefing with the OPT Model of Clinical Reasoning during High Fidelity Patient Simulation. International Journal of Nursing Education Scholarship. 2008;5(1):1-14. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Bland AR, Rosse EK, Bartlett R, Kautz DD, Carnevale T, Benfield S. Implementation and Testing of the OPT Model as a Teaching Strategy in a Undergraduate Psychiatric Nursing Course. Nursing Education Perspectives. 2009;30(1):14-21. Přejít na PubMed...
  9. Herdman TH (ed.). NANDA International. Nursing Diagnoses 2012-2014: Definitions and Classification. Oxford: Wiley-Blackwell; 2012, 436 p.
  10. Marečková J et al. Nástroje klinické rozvahy pro výuku ošetřovatelského procesu. Ošetrovateľstvo: teória, výskum, vzdelávanie. 2013;3(2), v tisku.