Kontakt 2016, 18(1):e49-e54 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2016.01.002

Spokojnosť s kvalitou poskytovanej zdravotnej starostlivosti v zubných ambulanciách v Slovenskej republikeSociální vědy ve zdraví - původní práce

Martin Samohýla,*, Anna Nádaždyováb, Martin Hirjakc, Katarína Hirošováa, Diana Vondrováa, Daniela Krajčováa, Jana Jurkovičováa
a Lekárska fakulta Univerzity Komenského v Bratislave, Ústav hygieny, Bratislava, Slovenská republika
b Klinika stomatológie a maxilofaciálnej chirurgie Lekárskej fakulty Univerzity Komenského a Onkologického ústavu sv. Alžbety, Bratislava, Slovenská republika
c Vysoká škola sv. Alžbety, Katedra verejného zdravotníctva, Bratislava, Slovenská republika

V práci analyzujeme celkovú mieru spokojnosti s kvalitou poskytovanej zdravotnej starostlivosti u zubného lekára z hľadiska všeobecnej spokojnosti, technickej kvality, komunikácie, medziľudského a finančného aspektu, času stráveného s lekárom a z hľadiska dostupnosti a pohodlia. Využili sme štandardizovaný "Dotazník spokojnosti pacientov" (PSQ III, dlhá verzia). Zber dotazníkov sme realizovali v čakárňach zubných lekárov od 11/2014 do 4/2015. Získali sme 433 kompletne vyplnených dotazníkov od 53,6 % mužov a 46,4 % žien. Porovnávali sme dve skupiny respondentov. Prvú skupinu tvorili respondenti, ktorí za posledný rok nezmenili zubného lekára (n = 349), druhú tvorili respondenti, ktorí za posledný rok zubného lekára zmenili (n = 84). Najvyššia miera celkovej spokojnosti so zdravotnou starostlivosťou bola u mužov (2,80 ± 0,18) a vo vekovej kategórii 30-49 rokov (2,70 ± 0,27). Vyššiu mieru spokojnosti s technickou kvalitou zdravotnej starostlivosti mali respondenti, ktorí zmenili lekára (2,71 ± 0,36). Najväčšia miera spokojnosti s kvalitou poskytovanej zdravotnej starostlivosti sa prejavila v položkách medziľudský aspekt (3,29 ± 0,47) a komunikácia (3,11 ± 0,52). Štatistická významnosť rozdielu v hodnotení celkovej spokojnosti s poskytovaním zdravotnej starostlivosti podľa hodnotiacich škál medzi dvomi skupinami respondentov sa potvrdila. Na základe získaných výsledkov odporúčame vznik vývojového tímu pre podporu postupov pri zavádzaní zmien v oblasti kvality zdravotnej starostlivosti na národnej úrovni, ktorý by mal na starosti tzv. pokročilý prístup (vo svete známy pod názvom advanced access).

Klíčová slova: kvalita; spokojnosť; zdravotná starostlivosť; PSQ III; indikátory kvality

Vloženo: 21. červenec 2015; Revidováno: 17. říjen 2015; Přijato: 21. leden 2016; Zveřejněno: 29. březen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Samohýl M, Nádaždyová A, Hirjak M, Hirošová K, Vondrová D, Krajčová D, Jurkovičová J. The satisfaction with health care quality in dental clinics in the Slovak Republic. Kontakt. 2016;18(1):e49-54. doi: 10.1016/j.kontakt.2016.01.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Zvárová J. Kvalita péče z pohledu na kvalitu dat. Sborník Kvalita péče v metodikách. Praha: Národní referenční centrum; 2010.
  2. Kostičová M, Badalík L. Zabezpečovanie kvality zdravotnej starostlivosti na Slovensku. Lek Obzor 2009;58(3):121-6.
  3. Wagner D, Bear M. Patient satisfaction with nursing care: A concept analysis within a nursing framework. J Adv Nurs 2009;65(3):692-701. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Cagáň S, Trnovec T. Zlepšovanie kvality zdravotnej starostlivosti. Cardiol 2004;13(4):201-2.
  5. Hagedoorn M, Uijl SG, Van Sonderen E, Ranchor AV, Grol BM, Otter R et al. Structure and reliability of Ware's Patient Satisfaction Questionnaire III: patients' satisfaction with oncological care in the Netherlands. J Med Care 2003;41(2):254-63. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Yildirim A. The importance of patient satisfaction and health-related quality of life after renal transplantation. Transplant Proc 2006;38(9):2831-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Lubeck DP, Litwin MS, Henning JM, Mathias SD, Bloor L, Carroll PR. An Instrument to Measure Patient Satisfaction with Healthcare in an Observational Database: Results of a Validation Study Using Data From CaPSURE. Am J Manag Care 2000;6(1):70-6.
  8. Aragon S, Gesell S. An Examination of Contemporary Financing Practices and the Global Financial Crisis on Nonprofit Multi-Hospital Health System. Am J Med Quality 2003;18(6):1-24. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Lanham HJ, McDaniel RR Jr, Crabtree BF, Miller WL, Stange KC, Tallia AF et al. How Improving Practice Relationship among Clinicians and Nonclinicians Can Improve Quality in Primary Care. Jt Comm J Qual Patient Saf 2009;35(9):457-66. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Nietert PJ, Wessell AM, Jenkins RG, Feifer C, Nemeth LS, Ornstein SM. Using a summary measure for multiple quality indicators in primary care: the Summary QUality InDex (SQUID). Implement Sci 2007;2:1-12. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Mårtensson G, Carlsson M, Lampic C. Are cancer patients whose problems are overestimated by nurses less satisfied with their care? Eur J Cancer Care (Engl) 2010;19(3):382-92. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Schoenfelder T, Klewer J, Kugler J. Analysis of factors associated with patient satisfaction in ophthalmology: the influence of demographic data, visit characteristics and perceptions of received care. Ophthal Physiol Opt 2011;31(6):580-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Nguyen Thi PL, Briançon S, Empereur F, Guillemin F. Factors determining inpatient satisfaction with care. Soc Sci Med 2002;54(4):493-504. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Thrasher C, Purc-Stephenson R. Patient satisfaction with nurse practitioner care in emergency departments in Canada. J Am Acad Nurse Pract 2008;20(5):231-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Chang E, Hancock K, Chenoweth L, Jeon YH, Glasson J, Gradidge K et al. The influence of demographic variables and ward type on elderly patients' perceptions of needs and satisfaction during acute hospitalization. Int J Nurs Pract 2003;9(3):191-201. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Crow R, Gage H, Hampson S, Hart J, Kimber A, Storey L et al. The measurement of satisfaction with healthcare: implications for practice from a systematic review of the literature. Health Tech Assess 2002;6(32):1-244. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Kimman ML, Bloebaum MM, Dirksen CD, Houben RM, Lambin P, Boersma LJ. Patient satisfaction with nurse-led telephone follow-up after curative treatment for breast cancer. BMC Cancer 2010;10:174. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Sofaer S, Firminger K. Patient perceptions of the quality of health services. Ann Rev Publ Health 2005;26:513-59. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Findik UY, Unsar S, Sut N. Patient satisfaction with nursing care and its relationship with patient characteristics. Nurs Health Sci 2010;12(2):162-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Murakami G, Imanaka Y, Kobuse H, Lee J, Goto E. Patient perceived priorities between technical skills and interpersonal skills: their influence on correlates of patient satisfaction. J Eval Clin Pract 2008;16(3):560-8. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Blendon RJ, Kim M, Benson JM. The public versus the World Health Organization on health system performance. Health Aff (Millwood) 2001;20(3):10-20. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Blendon RJ, Schoen C, DesRoches C, Osborn R, Zapert K. Common concerns amid diverse systems: health care experiences in five countries. Health Aff (Millwood) 2003;22(3):106-21. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Fülöpová A, Gajdošová M. Rozvíjanie komunikačných zručností v zdravotníctve na Slovensku. Verejné Zdrav 2010;7(4):1-5.
  24. Butalid L, Verhaak PF, Tromp F, Bensing JM. Changes in the quality of doctor-patient communication between 1982 and 2001: an observational study on hypertension care as perceived by patients and general practitioners. BMJ Open 2011;1(1):1-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Siminoff LA, Step MM. A Comprehensive Observational Coding Scheme for Analyzing Instrumental, Affective, and Relational Communication in Health Care Contexts. J Health Commun 2011;16(2):178-97. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Jagadeesan R, Kalyan DN, Lee P, Stinnett S, Challa P. Use of a Standardized Patient Satisfaction Questionnaire to Assess the Quality of Care Provided by Ophthalmology Residents. Ophthalmology 2010;115(4):738-43. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Esmaeilzadeh P, Sambasivan M, Kumar N. The Challenges and Issues Regarding E-Health and Health Information Technology Trends in the Healthcare Sector. In E-business Technology and Strategy. Zaman M, Liang Y, Siddiqui SM. et al. (eds). Berlin Heidelberg: Springer-Verlag; 2010:23-37. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Hughes RG, Ortiz E. Medication Errors: Why they happen, and how they can be prevented. Am J Nurs 2005;105(3 Suppl):14-24. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Taylor SL, Lurie N. The role of culturally competent communication in reducing ethnic and racial healthcare disparities. Am J Manag Care 2004;10 Spec No:SP1-4. Přejít na PubMed...
  30. Brédart A, Coens C, Aaronson N, Chie WC, Efficace F, Conroy T et al. Determinants of patient satisfaction in oncology settings from European and Asian countries: preliminary results based on the EORTC IN-PATSAT 32 questionnaire. Eur J Cancer 2007;43(2):323-30. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Beach MC, Sugarman J, Johnson RL, Arbelaez JJ, Duggan PS, Cooper LA. Do patients treated with dignity report higher satisfaction, adherence, and receipt of preventive care? Ann Fam Med 2005;3(4):331-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Bria W, Finn N. Digital communication in medical practice. London: Springer-Verlag; 2009. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Nordyke RJ, Chang CH, Chiou CF, Wallace JF, Yao B, Schwartzberg LS. Validation of a patient satisfaction questionnaire for anemia treatment, the PSQ-An. Health Qual Life Outcom 2006;4:1-10. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Winters CA, Hill W, Kuntz SW, Weinert C, Rowse K, Hernandez T et al. Determining Satisfaction with Access and Financial Aspects of Care for Persons Exposed to Libby Amphibole Asbestos: Rural and National Environmental Policy Implications. J Environ Publ Health 2011;2011:1-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. Kendall S. How primary health care progressed? Some observations since Alma Ata. Prim Health Care Res 2008;9(3):169-71. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Saltman R, Rico A, Boerma W. Primary care in the driver's seat? Organisational reform in European primary care. Berkshire: Open University Press; 2006. 251 p.