Kontakt 2016, 18(2):e69-e74 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2016.03.002

Možnosti využití koncepčních modelů kulturních kompetencí v ošetřovatelské profesiOšetřovatelství - přehledový článek

Jana Maňhalová*, Valérie Tóthová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav ošetřovatelství, porodní asistence a neodkladné péče, České Budějovice, Česká republika

Výzkumné šetření bylo zaměřeno na možnosti využití koncepčních modelů kulturních kompetencí v ošetřovatelství.
Výzkum byl koncipován jako přehledová studie a byl proveden na základě obsahové analýzy studií publikovaných v rámci vědeckých databází EBSCOhost, Pubmed a Scopus prostřednictvím klíčových slov kulturní kompetence, model a ošetřovatelství.
Studie poukazují na velký vliv globalizace jakožto spontánního neřízeného procesu integrace zemí světa v jediném systému a následnou nutnost vzniku kulturních kompetencí. Nejčastěji zastoupené kulturní kompetence představují znalosti, dovednosti, postoje, schopnost reagovat laskavě a efektivně na osoby všech kultur, uznání, respekt a odpovědnost, poskytování kvalifikované péče a dlouhodobý proces sebevzdělávání. Mezi koncepční modely, které jsou předkládané v tomto rukopisu a jsou charakteristické kulturními kompetencemi, patří velká ošetřovatelská teorie od Madeleine Leininger, model Ireny Papadopoulus, Mary Tilki a Giny Taylor pro rozvíjení kulturní kompetence, model rozvíjení kulturní způsobilosti Josephy Campinhy-Bacote a model kulturních kompetencí od Larryho D. Purnella.
Výsledky bylo zjištěno, že jsou kulturní kompetence v souvislosti s transkulturním ošetřovatelstvím významnou složkou moderní ošetřovatelské profese. Na základě analýzy publikovaných prací bylo totiž zjištěno, že jsou předkládané modely na poli ošetřovatelství nepostradatelné.

Klíčová slova: koncepční modely; kulturní kompetence; Madeleine Leininger; Irena Papadopoulus; Mary Tilki a Gina Taylor; Josepha Campinha-Bacote; Larry D. Purnell

Vloženo: 13. listopad 2015; Revidováno: 1. únor 2016; Přijato: 22. březen 2016; Zveřejněno: 27. červen 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Maňhalová J, Tóthová V. The potential use of conceptual models of cultural competence in the nursing profession. Kontakt. 2016;18(2):e69-74. doi: 10.1016/j.kontakt.2016.03.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Kersey-Matusiak G. Delivering culturally competent nursing care. New York: Springer Pub. Co; 2013. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Rothwell WJ, Lindholm JE. Competency identification, modelling and assessment in the USA. International Journal of Training and Development 2002;3(2):90-105. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Janík T. Znalost jako klíčová kategorie učitelského vzdělávání. Brno: Paido; 2005.
  4. Plevová I, Bužgová R, Janíková E, Jarošová D, Machová A, Sikorová L a kol. Ošetřovatelství I. Praha: Grada; 2011.
  5. Cross T, Bazron B, Dennis K, Issacs M. Towards a culturally competent system of care. Volume 1. Washington DC: Georgetown University Child Development Centre, CASSP Technical Assistance Center; 1989.
  6. Sue DW, Bernier JE, Durran A, Feinberg L, Pedersen P, Smith EJ et al. Position paper: Cross-cultural counseling competencies. The Counseling Psychologist 1982;10(2):45-52. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Tóthová V, Dolák F, Hudáčková A, Nováková D, Trešlová M. Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 2. vyd. Praha: Triton; 2014, s. 173-98.
  8. Trešlová M, Pekara J. Provision of nursing care with or without therapeutic communication. In Us-China law review 2015;13(1):75-81. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Campinha-Bacote J. The Process of Cultural Competence: A Culturally Competent Model of Care. Transcultural C.A.R.E. Associates; 1991.
  10. Leininger M. Culture care theory, research, and practice. Nurs Sci Q 1996;9(2):71-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Purnell LD, Paulanka BJ. Guide to culturally competent health care. Philadelphia, PA: F. A. Davis; 2005.
  12. Anastassiadou H. Aspekt transkulturality v ošetřovatelském pojetí. Ostrava: Zdravotně sociální fakulta Ostravské univerzity; 2005.
  13. Sitzman K, Eichelberger LW. Understanding the work of nurse theorists: a creative beginning. Sudbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers; 2011.
  14. Špirudová L, Tomanová D, Kudlová P, Halmo R. Multikulturní ošetřovatelství II. Praha: Grada; 2006.
  15. Giger JN, Davidhizar RE. The Giger and Davidhizar Transcultural Assessment Model. Journal Transcultural Nursing 2002;13(3):185-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Sagar PL. Transcultural nursing education strategies. New York: Springer Publishing Company; 2014. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Purnell LD. The Purnell Model for Cultural Competence. The Journal of Multicultural Nursing & Health 2005;11(5):7-15.
  18. Ivanov L, Blue CL. Public health nursing: leadership, policy, & practice. United States: Delmar Cengage Delmar; 2008.
  19. Loue S, Wilson D, Limbach K. Identifying Gaps in the Cultural Competence/Sensitivity Components of an Undergraduate Medical School Curriculum: A Needs Assessment. J Immigr Minor Health 2015;17(5):1412-19. Doi: 10.1007/s10903-014-0102-z. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Wells MI. Beyond Cultural Competence: A Model for Individual and Institutional Cultural Development. Journal of Community Health Nursing 2000;17(4):189-99. Doi: 10.1207/S15327655JCHN1704_1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Riggs E, Davis E, Gibbs L, Block K, Szwarc J, Casey S et al. Accessing maternal and child health services in Melbourne, Australia: Reflections from refugee families and service providers. BMC Health Services Research 2012;12(1):117. Doi: 10.1186/1472-6963-12-117. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Evropská úmluva o ochraně lidských práv a základních svobod ze dne 10. 12. 1948. Council of Europe. [online] [cit. 2015-03-18]. Dostupné z: http://www.echr.coe.int/Documents/Convention_CES.pdf
  23. Pacquiao DF. Nursing care of vulnerable populations using a framework of cultural competence, social justice and human rights. Contemporary Nurse 2014;28(1-2): 189-97. Doi: 10.5172/conu.673.28.1-2.189. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Reimann J, Gregory OF, Talavera A, Salmon M, Nunez JA, Velasquez RJ. Cultural competence among physicians treating Mexican Americans who have diabetes: a structural model. Social Science & Medicine 2004;59(11):2195-205. Doi: 10.1016/j.socscimed.2004.03.025. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Dana RH. The Cultural Self as Locus for Assessment and Intervention With American Indians/Alaska Natives. Journal of Multicultural Counseling 2000;28(2):66-82. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Fitzgerald EM, Cronin SN, Campinha-Bacote J. Psychometric Testing of the Inventory for Assessing the Process of Cultural Competence Among Healthcare Professionals - Student Version (IAPCC-SV). Journal of Theory Construction 2009;13(2):64-8.
  27. Koskinen L, Tossavainen K. Benefits/problems of enhancing students' intercultural competence. British Journal of Nursing 2003;12(6):369-77. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Hagen, L, Munkhondya B, Myhre K. Similarities and mutual understanding: exchange experiences in Malawi for host and guest students. International Nursing Review 2009;56(4):476-82. Doi: 10.1111/j.1466-7657.2009.00744.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Leininger, M, McFarland MR. Culture care diversity and universality: a worldwide nursing theory. 2nd ed. Sudbury, MA: Jones and Bartlett; 2006.
  30. Maria NK, Efrosini K. How can we manage cultural competence in mental health nursing? Cyprus Nursing Chronicles 2010;11(2):4-17.
  31. Montenery SM, Jones AD, Perry N, Ross D, Zoucha R. Cultural Competence in Nursing Faculty: A Journey, Not a Destination. Journal of Professional Nursing 2013;29(6):51-7. Doi: 10.1016/j.profnurs.2013.09.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Papadapoulos I, Purnell L. Transcultural health and social care: development of culturally competent practitioners. Edinburgh: Churchill Livingston; 2006.
  33. Papadopoulos I, Tilki M, Ayling S. Cultural competence in action for CAMHS: Development of a cultural competence assessment tool and training programme. Contemporary Nurse: A Journal for the Australian Nursing Profession 2008;28(1-2):129-40. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Chang M, Kelly A. Patient education: addressing cultural diversity and health literacy issues. Urologic Nursing 2007;27(5):411-17.
  35. Goody C, Drago L. Using cultural competence constructst understand food practices and provide diabetes care andeducation. Diabetes Spectrum 2009;22(1):43-7. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Ingram RR. Using Campinha-Bacote's process of cultural competence model to examine the relationship between health literacy and cultural competence. Journal of Advanced Nursing 2012;68(3):695-704. Doi: 10.1111/j.1365-2648.2011.05822.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  37. Campinha-Bacote J. A Culturally Competent Model of Care for African Americans. Urologic Nursing 2009;29(1):49-54.
  38. Almutairi AF, McCarthy A, Gardner GE. Understanding Cultural Competence in a Multicultural Nursing Workforce: Registered Nurses' Experience in Saudi Arabia. Journal of Transcultural Nursing 2014;26(1):16-23. Doi: 10.1177/1043659614523992. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  39. Kim-Godwin YO, Clarke PN, Barton L. A model for the delivery of culturally competent community care. Journal of Advanced Nursing 2001;35(6):918-25. Doi: 10.1046/j.1365-2648.2001.01929.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  40. Capell J, Veenstra J, Dean E. Cultural Competence in Healthcare: Critical Analysis of the Construct, Its Assessment and Implications. Journal of Theory Construction 2007;11(1):30-7.
  41. Harris MS, Purnell K, Fletcher A, Lindgren K. Moving Toward Cultural Competency: Dream work online summer program. Journal of Cultural Diversity 2013;20(3):134-8. Přejít na PubMed...
  42. Hudiburg M, Mascher E, Sagehorn A, Stidham JS. Moving Toward a Culturally Competent Model of Education: Preliminary Results of a Study of Culturally Responsive Teaching in an American Indian Community. School Libraries Worldwide 2015;21(1):137-48. Doi: 10.14265.20.1.009. Přejít k původnímu zdroji...
  43. Rodríguez G, Angélica-Muñoz L, Hoga LAK. Cultural experiences of immigrant nurses at two hospitals in Chile. Revista Latino-Americana de Enfermagem 2014; 22(2):187-96. Doi: 10.1590/0104-1169.2980.2401. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. Teal CR, Street RL. Critical elements of culturally competent communication in the medical encounter: A review and model. Social Science & Medicine 2009; 68(3):533-43. Doi: 10.1016/j.socscimed.2008.10.015. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  45. Phelps LD, Johnson KE. Developing Local Public Health Capacity in Cultural Competency: A Case Study With Haitians in a Rural Community. Journal of Community Health Nursing 2004;21(4):203-15. Doi: 10.1207/s15327655jchn2104_1 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...