Kontakt 2017, 19(2):e86-e92 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2017.04.002

Vybrané aspekty realizace edukačního procesu v preventivní kardiologiiOšetřovatelství - původní práce

Marie Trešlová*, Lenka Šedová, Sylva Bártlová, Valérie Tóthová, Ivana Chloubová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav ošetřovatelství, porodní asistence a neodkladné péče, České Budějovice, Česká republika

Úvod: Prevence je nutnou intervencí pro snižování incidence kardiovaskulárních onemocnění. Účinnou intervencí může být edukační činnost, která je v kompetenci všeobecné sestry. Výzkumné šetření bylo proto zaměřeno na edukační činnost v kardioprevenci (činnost sestry při edukaci pacientů trpících srdečněcévním onemocněním).

Cíl: Zmonitorovat podmínky pro realizaci edukačního procesu v preventivní kardiologii tak, jak jej používají sestry v České republice.

Metoda: Použily jsme kvantitativní metodu dotazníkovou technikou standardizovaného řízeného rozhovoru na základě dobrovolnosti. Data byla zpracována metodami popisné statistiky a programu SASD a kontingenční tabulky vybraných ukazatelů 2. stupně třídění. Míra závislosti vybraných znaků byla stanovena na základě chí2, t-testu a testu nezávislosti. Vzorek tvořilo 1 000 všeobecných sester z ordinací praktických lékařů, internistů, kardiologů a nemocničních oddělení se zaměřením na kardiovaskulární onemocnění. Sestry byly vybrány kvótním výběrem na území 14 krajů České republiky. Oblasti dotazníku zahrnovaly identifikační údaje, otázky týkající se realizace edukačního procesu zaměřeného na jednotlivé rizikové faktory ovlivňující vznik kardiovaskulárních onemocnění a efektivity edukačního procesu. Pro odpověď měli probandi možnost výběru jedné i více možností nebo určili zkušenost a názor na škále 1-5 (určitě ano; ano; ne; určitě ne; nemohu posoudit) nebo častost (vždy; často; někdy; zřídka; nikdy). Abychom zjistily, jak působí sestry v kardiopreventivní činnosti ve vybraných evropských zemích, použily jsme také anketu s polostrukturovaným rozhovorem. Pomocí e-mailových kontaktů jsme se spojily se zástupci sesterských sekcí odborných kardiologických společností (Slovensko, Polsko, Maďarsko, Nizozemsko, Finsko a Švýcarsko).

Výsledky: Celkově jsme získaly pozitivní odpovědi probandů, které ale kolidují s podmínkami, jež ovlivňují efektivitu edukační činnosti v kardioprevenci. Většina sester (75,2 %) zaměstnaných v ordinacích praktických lékařů pro dospělé a v interních a kardiologických ambulancích nemá vzdělání zaměřené na kardioprevenci. Sestry v těchto ordinacích (75,3 %) uvádějí, že platí dohoda s lékařem o tom, kdo bude provádět edukační činnost. Ve vztahu se vzděláním sester zaměřeným na kardioprevenci k tomu dochází ve větší míře (p < 0,05). Během své praxe v ambulancích se 60,8 % sester věnuje vždy nebo často zdravotní edukaci o ovlivnitelných rizikových faktorech podílejících se na vzniku kardiovaskulárních onemocnění. Ve vztahu se vzděláním sester zaměřeném na kardioprevenci k tomu dochází ve významně větší míře (p < 0,01). V 81,0 % případů nepřesáhne dle probandů edukace o ovlivnitelných rizikových faktorech kardiovaskulárních onemocnění 15 minut na jednoho pacienta. Naprostá většina (92,3 %) sester poučuje pacienty o tom, jak mají zlepšit svůj zdravotní stav. Sestry (59,9 %) považují čas, který věnují zdravotně výchovnému působení na pacienta, za dostatečný. Také v 77,0 % považují zdravotně výchovnou činnost v oblasti prevence onemocnění srdce a cév za dostatečnou. Ve vztahu se vzděláním sester zaměřeném na kardioprevenci k tomu dochází ve významně větší míře (p < 0,05).

Závěr: Všeobecné sestry z ordinací praktických lékařů, internistů, kardiologů a nemocničních oddělení s tímto zaměřením nemají ve své většině vzdělání zaměřené na kardioprevenci, ale deklarují, že ji provádějí. Zaměřují edukační činnost na rizikové faktory, ale kvalita a efektivita jsou diskutabilní na základě bariér, které pro realizaci edukačního procesu mají. Je to především nedostatek času věnovaného pacientovi/klientovi, tak aby se mohl nejen seznámit, ale také si osvojit, zažít a udržet potřebnou změnu životního stylu ve prospěch prevence kardiovaskulárních onemocnění.

Klíčová slova: kardioprevence; rizikové faktory; edukační proces; komunikace; kompetence

Vloženo: 5. prosinec 2016; Revidováno: 17. březen 2017; Přijato: 18. duben 2017; Zveřejněno: 26. červen 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Trešlová M, Šedová L, Bártlová S, Tóthová V, Chloubová I. Selected aspects of education process realization in preventive cardiology. Kontakt. 2017;19(2):e86-92. doi: 10.1016/j.kontakt.2017.04.002.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Národní kardiovaskulární program. Česká kardiologická společnost; 2013. [online] [cit. 2016-10-13]. Dostupné z: http://www.kardio-cz.cz/data/clanek/604/dokumenty/narodni-kardiovaskularni-program.pdf
  2. Salvage J. Ošetřovatelství v akci: Podpora ošetřovatelství a porodní asistence v rámci programu "Zdraví pro všechny". Translation Alena Strajtová. Praha: ČAS; 1997.
  3. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR; 2000.
  4. Magurová D, Majerníková Ľ. Edukácia a edukačný proces v ošetrovateľstve. Martin: Osveta; 2009.
  5. Dart MA. Motivational Interviewing in Nursing Practice. Sadbury, Mass.: Jones and Bartlett Publishers; 2011.
  6. Mandysová P. Příprava na edukaci v ošetřovatelství. Pardubice: Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií; 2016.
  7. Saffi MAL, Polanczyk CA, Rabelo-Silva ER. Lifestyle interventions reduce cardiovascular risk in patients with coronary artery disease: A randomized clinical trial. European Journal of Cardiovascular Nursing 2014;13(5):436-43. Doi: 10.1177/1474515113505396. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Adair J. Efektivní komunikace. Praha: Grada Publishing; 2004.
  9. Stuart CC. Assesment, Supervision and Support in Clinical Practice. 3rd ed. London: Churchill Livingstone; 2005.
  10. Špirudová L. Doprovázení v ošetřovatelství I: Pomáhající profese, doprovázení a systém podpory pro pacienty. Praha: Grada Publishing; 2015.
  11. Astin F, Timmins F, Carroll DL, De Geest S, Martensson J. Education for nurses working in cardiovascular care: A European survey. European Journal of Cardiovascular Nursing. 2014;13(6):532-40. Doi: 10.1177/1474515113514864. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Harbman P. The development and testing of a nurse practitioner secondary prevention intervention for patients after acute myocardial infarction: A prospective cohort study. International Journal of Nursing Studies 2014; 51(12):1542-56. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. LEMON 5: Učební texty pro sestry a porodní asistentky. Brno: IDVZP; 1997.
  14. Šulistová R, Trešlová M. Pedagogika a edukační činnost v ošetřovatelské péči. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta; 2012.
  15. Rollnick S, Miller WR. What is motivational interviewing? Behavioral and Cognitive Psychotherapy 1995;23(4):325-34. Doi: 10.1017/S135246580001643X. Přejít k původnímu zdroji...
  16. Němcová J, Hlinková E a kol. Moderná edukácia v ošetrovateľstve. Martin: Osveta; 2010.
  17. Vyhláška č.70/2012 Sb., o preventivních prohlídkách. [online] [cit. 2016-10-13]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/dokumenty/preventivni-prohlidky_8092_2956_1.html
  18. Vyhláška č. 55/2011 Sb., o činnostech zdravotnických pracovníků a jiných odborných pracovníků. [online] [cit. 2016-10-13]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/dokumenty/informace-k-vyhlasce-c-sb-kterou-se-stanovi-cinnosti-zdravotnickych-pracovniku-a-jinych-odbornych-pracovniku-ve-zneni-vyhlasky-c-sb_4763_3120_3.html
  19. Vyhláška MZČR č. 350/2015 Sb., seznam zdravotních výkonů s bodovými hodnotami, ve znění pozdějších předpisů. [online] [cit. 2016-10-13]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vyhlaska-c350/2015-sb-kterou-se-meni-vyhlaska-ministerstva-zdravotnictvi-c_11169_2439_11.html
  20. Věstník MZČR: 9/2004 Metodické opatření, 9. koncepce ošetřovatelství. [online] [cit. 2016-10-13]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/Legislativa/dokumenty/vestnik_3648_1778_11.html
  21. Jarošová D, Zeleníková R. Ošetřovatelství založené na důkazech: Evidence Based Nursing. Praha: Grada; 2014.
  22. Kuberová H. Didaktika ošetřovatelství. Translation Dagmar Pilařová. Praha: Portál; 2010.
  23. Ogier ME. Working and Learning. 2nd ed. London: Scutari Press; 1994.
  24. Závodná V. Pedagogika v ošetrovateľstve: učebnica pre fakulty ošetřovateľstva. Martin: Osveta; 2005.
  25. Kozierová B, Erbová G, Olivierová R. Ošetrovateľstvo. I. díl. Martin: Osveta; 1995.
  26. Elwyn G, Dehlendorf Ch, Epstein RM, Marrin K, White J, Frosch DL. Shared decision making and motivational interviewing: achieving patient-centered care across the spectrum of health care problems. Annals of family medicine 2014;12(3):270-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Bredie SJH, Fouwels AJ, Wollersheim H, Schippers GM. Effectiveness of Nurse Based Motivational Interviewing for smoking cessation in high risk cardiovascular outpatients: A randomized trial. European Society of Cardiology 2011. Doi: 10.1016/j.ejcnurse.2010.06.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...