Kontakt 2020, 22(1):60-67 | DOI: 10.32725/kont.2020.005
Výskum potrieb rodín s dieťaťom s Downovým syndrómom v kontexte SlovenskaSociální vědy ve zdraví - původní práce
- Trnava University in Trnava, Faculty of Health Sciences and Social Work, Department of Social Work, Trnava, Slovak Republic
Cieľ: Cieľom výskumu bolo zistiť, aké potreby majú rodičia dieťaťa s Downovým syndrómom (DS) v súčasnosti, ktoré potreby neboli naplnené v čase diagnostikovania DS u dieťaťa a aký je vzťah medzi potrebami rodičov dieťaťa s DS a ich kvalitou života.
Metódy: Pre naplnenie cieľa sme využili dve validné štandardizované škály: Dotazník potrieb rodiny (FNS - Family Needs Survey) a Dotazník kvality života rodín so zdravotne postihnutým členom (FQOL - Family Quality of Life). Výskumnú vzorku tvorilo 102 rodičov detí s DS. Získané dáta sme spracovali s využitím obsahovej analýzy dát a štatistického spracovania dát prostredníctvom programu SPSS.
Výsledky: Zistili sme, že rodičia tesne po narodení dieťaťa s DS pociťovali najväčšie potreby v oblasti chýbajúcich informácií a psychologickej pomoci a vo vyššom veku dieťaťa potrebu formálnej či neformálnej podpory, finančnej pomoci, zapojenia dieťaťa s DS do vzdelávacieho procesu a potrebu času. Zároveň veľmi silným faktorom pozitívne ovplyvňujúcim potreby rodičov detí s DS (U = 448; p < 0.05) ako aj kvalitu ich života (U = 146; p < 0.05) bola pomoc zo strany starých rodičov a svojpomocných skupín (α = 52.78; p < 0.05). Čím sa u rodičov prejavovala vyššia kvalita života, tým viac klesala potreba pomoci v oblasti fungovania rodiny (rs = -0.267; p > 0.01), využívania komunitných služieb (rs = -0.278; p > 0.01) či vysvetľovania zdravotného postihnutia dieťaťa okoliu (rs = -0.280; p > 0.01).
Záver: Pre uspokojovanie potrieb rodín s dieťaťom s DS je rovnako dôležitá formálna aj neformálna podpora. Druhy jednotlivej podpory variujú podľa obdobia života dieťaťa. Služby poskytované týmto rodinám majú byť nielen komplexné, ale aj koordinované a kontinuálne.
Klíčová slova: Downov syndróm; kvalita života; potreby; rodičia; zdravotné postihnutie
Vloženo: 27. červen 2019; Revidováno: 25. listopad 2019; Přijato: 30. leden 2020; Zveřejněno online: 20. únor 2020; Zveřejněno: 28. únor 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Al-Dababneh K, Fayez M, Bataineh O (2012). Needs of parents caring for children with physical disabilities: a case study in Jordan. Int J Spec Educ 27(3): 120-133.
- Alexander T, Walendzik J (2016). Raising a child with down syndrome: do preferred coping strategies explain differences in parental health? Psychology 7(1): 28-39. DOI: 10.4236/psych.2016.71005.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bailey DB, Simeonsson RJ (1988). Family Needs Survey. J Spec Educ 22(1): 117-127.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bailey DB, Hebbeler K, Scarborough A, Spiker D, Mallik S (2004). Family outcomes at the end of early intervention: national early intervention longitudinal study. Menlo Park, CA: SRI International.
- Duchoslavová L (2007). Down syndrome. Kontakt 9(2): 416-421. DOI: 10.32725/kont.2007.063.
Přejít k původnímu zdroji...
- Ekstein S, Glick B, Weill M, Kay B, Berger I (2011). Down Syndrome and Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD). J Child Neurol 26(10): 1290-1295. DOI: 10.1177/0883073811405201.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Evans DW, Gray FL (2000). Compulsive-like behavior in individuals with Down syndrome: its relation to mental age level, adaptive and maladaptive behavior. Child Dev 71(2): 288-300. DOI: 10.1111/1467-8624.00144.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Feeley KM, Jones EA (2008). Strategies to address challenging behaviour in young children with Down syndrome. Down Syndrome Research and Practice 12(2): 153-163. DOI: 10.3104/case-studies.2008.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gallagher S, Phillips AC, Oliver C, Carroll D (2008). Predictors of psychological morbidity in parents of children with intellectual disabilities. J Pediatr Psychol 33(10): 1129-1136. DOI: 10.1093/jpepsy/jsn040.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gilmore L, Campbell J, Cuskelly M (2003). Developmental expectations, personality stereotypes, and attitudes towards inclusive education: community and teacher views of Down syndrome. Int J Disabil Dev Educ 50(1): 65-76. DOI: 10.1080/1034912032000053340.
Přejít k původnímu zdroji...
- Glenn SM, Cunningham CC (2000). Parents' reports of young people with Down syndrome talking loud to themselves. Ment Retard 38(6): 498-505. DOI: 10.1352/0047-6765(2000)0382.0.CO;2.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gromošová K (2017). Význam včasnej intervencie v starostlivosti o dieťa a rodinu. Skúsenosti z práce Centra včasnej intervencie Prešov. In: Zborník príspevkov z konferencie Včasná intervencia. Raná péče. Early intervention, 10.-11. 11. 2016 v Trnave. Trnava: Katedra sociálnej práce, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce Trnavskej univerzity v Trnave, pp. 42-50.
- Hatzmann J, Maurice-Stam H, Heymans HSA, Grootenhuis MA (2009). A predictive model of Health Related Quality of life of parents of chronically ill children: the importance of care-dependency of their child and their support system. Health Qual Life Outcomes 7: 72. DOI: 10.1186/1477-7525-7-72.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hauser-Cram P, Warfield ME, Shonkoff JP, Krauss MW, Sayer A, Upshur CC (2001). Children with disabilities: a longitudinal study of child development and parent well-being. Monogr Soc Res Child Dev 66(3): i-viii, 1-114; discussion 115-126.
Přejít k původnímu zdroji...
- Haveman M (2007). Entwicklung und Früförderung von Kindern mit Down-Syndrom. Stuttgart: W. Kohlhammer Verlag GmbH.
- Hoffman L, Marquis J, Poston D, Summers JA, Turnbull A (2006). Family quality of life survey (FQOL): Psychometric evaluation of the beach center family quality of life scale. J Marriage Family 68(4): 1069-1083. DOI: 10.13072/midss.327.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hoogsteen L, Woodgate RL (2010). Can I play? A concept analysis of participation in children with disabilities. Phys Occup Ther Pediatr 30(4): 325-339. DOI: 10.3109/01942638.2010.481661.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hudecová A, Brozmanová Gregorová A (2009). Sociálna práca s rodinou. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela a OZ Pedagóg.
- Huiracocha L, Almeida C, Huiracocha K, Arteaga J, Arteaga A, Blume S (2017). Parenting children with Down syndrome: Societal influences. J Child Health Care 21(4): 488-497. DOI: 10.1177/1367493517727131.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kliewer C (1998). Schooling children with Down syndrome: Toward an Understanding of Possibility. New York: Columbia University, Teachers College Press.
- Kumin L (2003). Early communication skills for children with Down syndrome: a guide for parents and professionals. Bethesda, MD: Woodbine House.
- Luther EH, Canham DL, Cureton VY (2005). Coping and social supports for parents of children with autism. J School Nurs 21(1): 40-47. DOI: 10.1177/10598405050210010901.
Přejít k původnímu zdroji...
- Matějček Z (2001). Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. Jinočany: H&H.
- Mohammed Nawi A, Ismail A, Abdullah S (2013). The impact on family among Down syndrome children with early intervention. Iran J Public Health 42(9): 996-1006.
- Næss KA, Lyster SA, Hulme C, Melby-Lervåg M (2011). Language and verbal short-term memory skills in children with Down syndrome: A meta-analytic review. Res Dev Disabil 32(6): 2225-2234. DOI: 10.1016/j.ridd.2011.05.014.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Norizan A, Shamsuddin K (2010). Predictors of parenting stress among malaysian mothers of children with Down syndrome. J Intellect Disabil Res 54(11): 992-1003. DOI: 10.1111/j.1365-2788.2010.01324.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nunes MD, Dupas G (2011). Independence of children with Down syndrome: the experiences of families. Rev Lat Am Enfermagem 19(4): 985-993. DOI: 10.1590/s0104-11692011000400018.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Peck BM, Conner S (2011). Talking with me or talking at me? The impact of status characteristics on doctor-patient interaction. Sociological Perspectives 54(4): 547-567. DOI: 10.1525/sop.2011.54.4.547.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pickering D, Busse M (2010). Disabled children's services: how do we measure family-centred care? J Child Health Care 14(2): 200-207. DOI: 10.1177/1367493509360207.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pugnerová M, Konečný J (2012). Patopsychologie se zaměřením na psychologii handicapu. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, Pedagogická fakulta.
- Read J, Clements L, Ruebain D (2006). Disabled children and the Law. London: Jessica Kingsley Publishers.
- Roizen NJ, Magyar CI, Kuschner ES, Sulkes SB, Druschel C, van Wijngaarden E, et al. (2014). A community cross-sectional survey of medical problems in 440 children with Down syndrome in New York State. J Pediatr 164(4): 871-875. DOI: 10.1016/j.jpeds.2013.11.032.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sarimski K (2015). Entwicklungsprofil, Verhaltensmerkmale und Familienerleben bei Kindern mit Down-Syndrom - Erste Ergebnisse der Heidelberger Down-Syndrom-Studie. Empirische Sonderpädagogik 7(1): 5-23.
- Selikowitz M (2011). Downův syndrom: Definice a příčiny, Vývoj dítěte, Výchova a vzdělání, dospělost. 2nd ed. Praha: Portál.
- Sikorová L, Polochová M (2014). Copingové strategie rodiny s chronicky nemocným dítětem. Coping strategies of family with a chronically ill child. Kontakt 16(1): 35-43. DOI: 10.1016/j.kontakt.2014.01.002.
Přejít k původnímu zdroji...
- Slaná M, Hromková M, Molnárová Letovancová K (2017). Včasná intervencia. Vývoj, súčasný stav a teoretické východiská. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave.
- Slaný J, Šramatá M (2012). Emoce a vážně nemocné dítě. Paliatívna medicína 5(3): 86-88.
- Sobotková I (2004). Rodinná resilience. Československá psychologie 48(3): 233-246.
- Sobotková I (2007). Psychologie rodiny. Praha: Portál.
- Spangenberg JJ, Theron JC (2001). Stress and coping in parents of children with Down syndrome. Stud Psychol 43(1): 41-47.
- Strnadová I (2008). Rodiče dětí s Downovým syndromem: Vnímání postižení svého dítěte v kontextu vlastního života. Psychológia a patopsychológia dieťaťa 43(2): 118-128.
- Šustrová M, et al. (2004). Diagnóza: Downov syndróm. Bratislava: Spoločnosť Downovho syndrómu na Slovensku, UPKM.
- Turnbull AP, Rueff M (1996). Family perspective on problem behavior. Mental retardation 34(5): 280-293.
Přejít na PubMed...
- Vágnerová M, Strnadová I, Krejčová L (2009). Náročné mateřství. Praha: Karolinum.
- Vehkakoski TM (2007). Newborns with an impairment: discourses of hospital staff. Qual Health Res 17(3): 288-299. DOI: 10.1177/1049732306298348.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.