Kontakt 2020, 22(3):139-145 | DOI: 10.32725/kont.2020.022

Potřeba edukace v oblasti kulturní kompetence v oboru ošetřovatelství: komparativní perspektivyOšetřovatelství - původní práce

Mirko Prosen1,*, Sandra Bošković2
1 University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Izola, Slovenia
2 University of Rijeka, Faculty of Health Studies, Department of Nursing, Rijeka, Croatia

Cíl: Účelem této studie bylo definovat a porovnat zkušenosti, pocity a potřeby slovinských a chorvatských studentů ošetřovatelství v souvislosti s konceptem transkulturního ošetřovatelství.

Design: Byla použita metoda popisné kvalitativní studie.

Metodika: Byl účelně vybrán vzorek 15 slovinských a 15 chorvatských studentů ošetřovatelství. Sběr dat byl proveden prostřednictvím otevřeného dotazníku a pro analýzu byla použita metoda obsahové analýzy.

Výsledky: Byly identifikovány tři kategorie: (1) porozumění interkulturalismu; (2) uznání důležitosti mezikulturního vědomí; (3) integrace kulturního obsahu do osnov.

Závěr: Názory slovinských a chorvatských studentů na způsob, jak integrovat kulturní obsah do učebních osnov, se liší; první z nich dává přednost zahrnutí tohoto obsahu do stávajících kurzů, zatímco druhý se vyslovuje pro samostatný kurz. Vypracování studijního programu v ošetřovatelství je náročný úkol, k němuž se zavázali studenti i fakulta.

Klíčová slova: kulturní kompetence; osnovy; transkulturní ošetřovatelství; vyšší vzdělání

Vloženo: 16. duben 2020; Revidováno: 16. duben 2020; Přijato: 25. červen 2020; Zveřejněno online: 29. červen 2020; Zveřejněno: 28. srpen 2020  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prosen M, Bošković S. The need for cultural competence education in nursing degree programmes: comparative perspectives. Kontakt. 2020;22(3):139-145. doi: 10.32725/kont.2020.022.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Baumann A, Blythe J (2008). Globalization of Higher Education in Nursing. Online J Issues Nurs 13(2). DOI: 10.1111/jonm.12121. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Bošković S, Ilić-Stošović D, Skočić-Mihić S (2017). Prilagodba na studij s obzirom na neka obilježja studenata s invaliditetom [Adjustment to college with regard to some characteristics of students with disabilities]. Revija za socijalnu politku [Croatian Journal of Social Policy] 24(1): 73-91. DOI: 10.3935/rsp.v24i1.1342. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Bradshaw C, Atkinson S, Doody O (2017). Employing a Qualitative Description Approach in Health Care Research. Glob Qual Nurs Res 4. DOI: 10.1177/2333393617742282. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Campesino M (2008). Beyond Transculturalism: Critiques of Cultural Education in Nursing. J Nurs Educ 47(7): 298-304. DOI: 10.3928/01484834-20080701-02. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Chang ES, Simon M, Dong X (2012). Integrating cultural humility into health care professional education and training. Adv Health Sci Educ Theory Pract 17(2): 269-278. DOI: 10.1007/s10459-010-9264-1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Cruz JP, Estacio JC, Bagtang CE, Colet PC (2016). Predictors of cultural competence among nursing students in the Philippines:A cross-sectional study. Nurse Educ Today 46: 121-126. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.09.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Cupelli L (2016). An innovative service-learning project to develop cultural competency in undergraduate nursing students. Teach Learn Nurs 11(3): 113-117. DOI: 10.1016/j.teln.2016.01.004. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Elo S, Kyngas H (2008). The qualitative content analysis process. J Adv Nurs 62(1): 107-115. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Erlingsson C, Brysiewicz P (2017). A hands-on guide to doing content analysis. Afr J Emerg Med 7(3): 93-99. DOI: 10.1016/j.afjem.2017.08.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Gallagher RW, Polanin JR (2015). A meta-analysis of educational interventions designed to enhance cultural competence in professional nurses and nursing students. Nurse Educ Today 35(2): 333-340. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.10.021. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Graneheim UH, Lundman B (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today 24(2): 105-112. DOI: 10.1016/j.nedt.2003.10.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Holloway I, Galvin K (2016). Qualitative Research in Nursing and Healthcare (4th ed.). Chichester: Wiley Blackwell, p. 87.
  13. Holmgren J, Kraft M (2018). A global nursing framework in the Swedish Red Cross undergraduate nursing program. Nord J Nurs Res 38(3): 167-174. DOI: 10.1177/2057158517741268. Přejít k původnímu zdroji...
  14. Hyett N, Lee KM, Knevel R, Fortune T, Yau MK, Borkovic S (2018). Trialing Virtual Intercultural Learning With Australian and Hong Kong Allied Health Students to Improve Cultural Competency. J Stud Int Educ 23(3): 389-406. DOI: 10.1177/1028315318786442. Přejít k původnímu zdroji...
  15. Jeffreys MR (2014a). Academic Settings: General Overview, Inquiry, Action, and Innovation. In: Jeffreys MR (Ed.). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care. 2nd ed. New York: Springer, pp. 117-182.
  16. Jeffreys MR (2014b). Dynamics of Diversity: Becoming Better Health Care Providers through Cultural Competence. In: Jeffreys MR (Ed.). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care. 2nd ed. New York: Springer, pp. 27-43.
  17. Jeffreys MR (2014c). Overview of Key Issues and Concerns. In: Jeffreys MR (Ed.). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care. 2nd ed. New York: Springer, pp. 3-26.
  18. Kim H, Sefcik JS, Bradway C (2017). Characteristics of Qualitative Descriptive Studies: A Systematic Review. Res Nurs Health 40(1): 23-42. DOI: 10.1002/nur.21768. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Leininger M (2002). The Theory of Culture Care and the Ethnonursing Research Method. In: Leininger M, McFarland M (Eds). Transcultural Nursing: Concepts, Theories, Research and Practice. 3rd ed. New York: McGraw-Hill, pp. 71-98.
  20. Ličen S, Plazar N (2015). Identification of nursing competency assessment tools as possibility of their use in nursing education in Slovenia - A systematic literature review. Nurse Educ Today 35(4): 602-608. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.12.023. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Montenery SM, Jones AD, Perry N, Ross D, Zoucha R (2013). Cultural Competence in Nursing Faculty: A Journey, Not a Destination. J Prof Nurs 29(6): e51-e57. DOI: 10.1016/j.profnurs.2013.09.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Pahor M, Domajnko B, Lindahl E (2015). Nursing students' perceptions of knowledge: an international perspective. Obzor Zdr Nege 49(1): 18-25. DOI: 10.14528/snr.2015.49.1.47. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Pajnkihar M, Vrbnjak D, Kasimovskaya N, Watson R, Stiglic G (2019). Perceptions of Caring Between Slovene and Russian Members of Nursing Teams. J Transcult Nurs 30(2): 195-204. DOI: 10.1177/1043659618788136. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Polit DF, Beck Tatano C (2014). Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 8th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health, p. 98.
  25. Prosen M (2015). Introducing Transcultural Nursing Education: Implementation of Transcultural Nursing in the Postgraduate Nursing Curriculum. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174: 149-155. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.640. Přejít k původnímu zdroji...
  26. Prosen M (2018). Developing cross-cultural competences: for ensuring health and healthcare equality and equity. Obzornik zdravstvene nege 52(2): 76-80. DOI: 10.14528/snr.2018.52.2.262. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Prosen M, Karnjuš I, Ličen S (2017). Razvijanje medkulturnih kompetenc med študenti zdravstvene nege. In: Rutar S, Čotar Konrad S, Štemberger T, Bratož S. (Eds). Vidiki internacionalizacije in kakovosti v visokem šolstvu. Koper: University of Primorska Press, pp. 139-153.
  28. Repo H, Vahlberg T, Salminen L, Papadopoulos I, Leino-Kilpi H (2017). The Cultural Competence of Graduating Nursing Students. J Transcult Nurs 28(1): 98-107. DOI: 10.1177/1043659616632046. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Rinćić I, Muzur A, Bošković S (2014). The role of Faculty of Medicine in Rijeka in developing and promoting deaf culture: a few old experiences and a promising recent initiative with deaf education. JAHR: Europski časopis za bioetiku 5(2): 309-322.
  30. Sagar PL (2014). Nursing Education and Transcultural Nursing. In: Sagar PL (Ed.). Transcultural Nursing Education Strategies. New York: Springer, pp. 1-21. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Sairanen R, Richardson E, Kelly H, Bergknut E, Koskinen L, Lundberg P, et al. (2013). Putting culture in the curriculum: A European project. Nurse Educ Pract 13(2): 118-124. DOI: 10.1016/j.nepr.2012.08.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Sandelowski M (2000). Whatever happened to qualitative description? Res Nurs Health 23(4): 334-340. DOI: 10.1002/1098-240X(200008)23:43.0.CO;2-G. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Smit EM, Tremethick MJ (2013). Development of an international interdisciplinary course: A strategy to promote cultural competence and collaboration. Nurse Educ Pract 13(2): 132-136. DOI: 10.1016/j.nepr.2012.08.006. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Smythe E (2012). Discerning which qualitative approach fits best. New Zealand College of Midwives Journal 46: 5-12.
  35. Wang Y, Xiao LD, Yan P, Wang Y, Yasheng A (2018). Nursing students' cultural competence in caring for older people in a multicultural and developing region. Nurse Educ Today 70: 47-53. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.08.012. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.