Kontakt 2020, 22(3):139-145 | DOI: 10.32725/kont.2020.022
Potřeba edukace v oblasti kulturní kompetence v oboru ošetřovatelství: komparativní perspektivyOšetřovatelství - původní práce
- 1 University of Primorska, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Izola, Slovenia
- 2 University of Rijeka, Faculty of Health Studies, Department of Nursing, Rijeka, Croatia
Cíl: Účelem této studie bylo definovat a porovnat zkušenosti, pocity a potřeby slovinských a chorvatských studentů ošetřovatelství v souvislosti s konceptem transkulturního ošetřovatelství.
Design: Byla použita metoda popisné kvalitativní studie.
Metodika: Byl účelně vybrán vzorek 15 slovinských a 15 chorvatských studentů ošetřovatelství. Sběr dat byl proveden prostřednictvím otevřeného dotazníku a pro analýzu byla použita metoda obsahové analýzy.
Výsledky: Byly identifikovány tři kategorie: (1) porozumění interkulturalismu; (2) uznání důležitosti mezikulturního vědomí; (3) integrace kulturního obsahu do osnov.
Závěr: Názory slovinských a chorvatských studentů na způsob, jak integrovat kulturní obsah do učebních osnov, se liší; první z nich dává přednost zahrnutí tohoto obsahu do stávajících kurzů, zatímco druhý se vyslovuje pro samostatný kurz. Vypracování studijního programu v ošetřovatelství je náročný úkol, k němuž se zavázali studenti i fakulta.
Klíčová slova: kulturní kompetence; osnovy; transkulturní ošetřovatelství; vyšší vzdělání
Vloženo: 16. duben 2020; Revidováno: 16. duben 2020; Přijato: 25. červen 2020; Zveřejněno online: 29. červen 2020; Zveřejněno: 28. srpen 2020 Zobrazit citaci
Reference
- Baumann A, Blythe J (2008). Globalization of Higher Education in Nursing. Online J Issues Nurs 13(2). DOI: 10.1111/jonm.12121.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bošković S, Ilić-Stošović D, Skočić-Mihić S (2017). Prilagodba na studij s obzirom na neka obilježja studenata s invaliditetom [Adjustment to college with regard to some characteristics of students with disabilities]. Revija za socijalnu politku [Croatian Journal of Social Policy] 24(1): 73-91. DOI: 10.3935/rsp.v24i1.1342.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bradshaw C, Atkinson S, Doody O (2017). Employing a Qualitative Description Approach in Health Care Research. Glob Qual Nurs Res 4. DOI: 10.1177/2333393617742282.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Campesino M (2008). Beyond Transculturalism: Critiques of Cultural Education in Nursing. J Nurs Educ 47(7): 298-304. DOI: 10.3928/01484834-20080701-02.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chang ES, Simon M, Dong X (2012). Integrating cultural humility into health care professional education and training. Adv Health Sci Educ Theory Pract 17(2): 269-278. DOI: 10.1007/s10459-010-9264-1.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Cruz JP, Estacio JC, Bagtang CE, Colet PC (2016). Predictors of cultural competence among nursing students in the Philippines:A cross-sectional study. Nurse Educ Today 46: 121-126. DOI: 10.1016/j.nedt.2016.09.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Cupelli L (2016). An innovative service-learning project to develop cultural competency in undergraduate nursing students. Teach Learn Nurs 11(3): 113-117. DOI: 10.1016/j.teln.2016.01.004.
Přejít k původnímu zdroji...
- Elo S, Kyngas H (2008). The qualitative content analysis process. J Adv Nurs 62(1): 107-115. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Erlingsson C, Brysiewicz P (2017). A hands-on guide to doing content analysis. Afr J Emerg Med 7(3): 93-99. DOI: 10.1016/j.afjem.2017.08.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gallagher RW, Polanin JR (2015). A meta-analysis of educational interventions designed to enhance cultural competence in professional nurses and nursing students. Nurse Educ Today 35(2): 333-340. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.10.021.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Graneheim UH, Lundman B (2004). Qualitative content analysis in nursing research: concepts, procedures and measures to achieve trustworthiness. Nurse Educ Today 24(2): 105-112. DOI: 10.1016/j.nedt.2003.10.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Holloway I, Galvin K (2016). Qualitative Research in Nursing and Healthcare (4th ed.). Chichester: Wiley Blackwell, p. 87.
- Holmgren J, Kraft M (2018). A global nursing framework in the Swedish Red Cross undergraduate nursing program. Nord J Nurs Res 38(3): 167-174. DOI: 10.1177/2057158517741268.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hyett N, Lee KM, Knevel R, Fortune T, Yau MK, Borkovic S (2018). Trialing Virtual Intercultural Learning With Australian and Hong Kong Allied Health Students to Improve Cultural Competency. J Stud Int Educ 23(3): 389-406. DOI: 10.1177/1028315318786442.
Přejít k původnímu zdroji...
- Jeffreys MR (2014a). Academic Settings: General Overview, Inquiry, Action, and Innovation. In: Jeffreys MR (Ed.). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care. 2nd ed. New York: Springer, pp. 117-182.
- Jeffreys MR (2014b). Dynamics of Diversity: Becoming Better Health Care Providers through Cultural Competence. In: Jeffreys MR (Ed.). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care. 2nd ed. New York: Springer, pp. 27-43.
- Jeffreys MR (2014c). Overview of Key Issues and Concerns. In: Jeffreys MR (Ed.). Teaching Cultural Competence in Nursing and Health Care. 2nd ed. New York: Springer, pp. 3-26.
- Kim H, Sefcik JS, Bradway C (2017). Characteristics of Qualitative Descriptive Studies: A Systematic Review. Res Nurs Health 40(1): 23-42. DOI: 10.1002/nur.21768.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Leininger M (2002). The Theory of Culture Care and the Ethnonursing Research Method. In: Leininger M, McFarland M (Eds). Transcultural Nursing: Concepts, Theories, Research and Practice. 3rd ed. New York: McGraw-Hill, pp. 71-98.
- Ličen S, Plazar N (2015). Identification of nursing competency assessment tools as possibility of their use in nursing education in Slovenia - A systematic literature review. Nurse Educ Today 35(4): 602-608. DOI: 10.1016/j.nedt.2014.12.023.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Montenery SM, Jones AD, Perry N, Ross D, Zoucha R (2013). Cultural Competence in Nursing Faculty: A Journey, Not a Destination. J Prof Nurs 29(6): e51-e57. DOI: 10.1016/j.profnurs.2013.09.003.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Pahor M, Domajnko B, Lindahl E (2015). Nursing students' perceptions of knowledge: an international perspective. Obzor Zdr Nege 49(1): 18-25. DOI: 10.14528/snr.2015.49.1.47.
Přejít k původnímu zdroji...
- Pajnkihar M, Vrbnjak D, Kasimovskaya N, Watson R, Stiglic G (2019). Perceptions of Caring Between Slovene and Russian Members of Nursing Teams. J Transcult Nurs 30(2): 195-204. DOI: 10.1177/1043659618788136.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Polit DF, Beck Tatano C (2014). Essentials of Nursing Research: Appraising Evidence for Nursing Practice. 8th ed. Philadelphia: Wolters Kluwer Health, p. 98.
- Prosen M (2015). Introducing Transcultural Nursing Education: Implementation of Transcultural Nursing in the Postgraduate Nursing Curriculum. Procedia - Social and Behavioral Sciences 174: 149-155. DOI: 10.1016/j.sbspro.2015.01.640.
Přejít k původnímu zdroji...
- Prosen M (2018). Developing cross-cultural competences: for ensuring health and healthcare equality and equity. Obzornik zdravstvene nege 52(2): 76-80. DOI: 10.14528/snr.2018.52.2.262.
Přejít k původnímu zdroji...
- Prosen M, Karnjuš I, Ličen S (2017). Razvijanje medkulturnih kompetenc med študenti zdravstvene nege. In: Rutar S, Čotar Konrad S, Štemberger T, Bratož S. (Eds). Vidiki internacionalizacije in kakovosti v visokem šolstvu. Koper: University of Primorska Press, pp. 139-153.
- Repo H, Vahlberg T, Salminen L, Papadopoulos I, Leino-Kilpi H (2017). The Cultural Competence of Graduating Nursing Students. J Transcult Nurs 28(1): 98-107. DOI: 10.1177/1043659616632046.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rinćić I, Muzur A, Bošković S (2014). The role of Faculty of Medicine in Rijeka in developing and promoting deaf culture: a few old experiences and a promising recent initiative with deaf education. JAHR: Europski časopis za bioetiku 5(2): 309-322.
- Sagar PL (2014). Nursing Education and Transcultural Nursing. In: Sagar PL (Ed.). Transcultural Nursing Education Strategies. New York: Springer, pp. 1-21.
Přejít k původnímu zdroji...
- Sairanen R, Richardson E, Kelly H, Bergknut E, Koskinen L, Lundberg P, et al. (2013). Putting culture in the curriculum: A European project. Nurse Educ Pract 13(2): 118-124. DOI: 10.1016/j.nepr.2012.08.002.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sandelowski M (2000). Whatever happened to qualitative description? Res Nurs Health 23(4): 334-340. DOI: 10.1002/1098-240X(200008)23:43.0.CO;2-G.
Přejít k původnímu zdroji...
- Smit EM, Tremethick MJ (2013). Development of an international interdisciplinary course: A strategy to promote cultural competence and collaboration. Nurse Educ Pract 13(2): 132-136. DOI: 10.1016/j.nepr.2012.08.006.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Smythe E (2012). Discerning which qualitative approach fits best. New Zealand College of Midwives Journal 46: 5-12.
- Wang Y, Xiao LD, Yan P, Wang Y, Yasheng A (2018). Nursing students' cultural competence in caring for older people in a multicultural and developing region. Nurse Educ Today 70: 47-53. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.08.012.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.