Kontakt 2022, 24(3):185-191 | DOI: 10.32725/kont.2022.030
Změny v ošetřovatelské edukaci stresových a copingových strategií: longitudinální studie v České republiceOšetřovatelství - původní práce
- 1 Palacký University Olomouc, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Olomouc, Czech Republic
- 2 University of Presov, Faculty of Health Care, Department of Nursing, Prešov, Slovak Republic
Úvod: Dlouhodobý stres je všeobecně považován za jeden z psychosociálních faktorů, který negativně ovlivňuje studijní výsledky studentů ošetřovatelství.
Cíl: Zjistit, jaké jsou zdroje, úroveň stresu a strategie zvládaní stresu u studentů ošetřovatelství v kontinuu bakalářského studia.
Metody: V průběhu tří akademických roků byli sledováni studenti jednotlivých ročníků bakalářského studijního programu Ošetřovatelství po absolvování klinické praxe v daném akademickém roku. Na sběr dat byly použity dotazníky Perceived Stress Scale; Physio-Psycho-Social Response Scale, and Coping Behavior Inventory. V 1. ročníku bylo do studie zařazeno 44 studentek, ve 2. ročníku 39 a v posledním ročníku 40 studentek.
Výsledky: Nejvýznamnějším zdrojem stresu během tří ročníků studia byl stres z nedostatku vědomostí a zručností. Nejvyšší stres byl na začátku studia, pak klesal. Ve 3. ročníku, kdy v rámci covidové pandemie měli studenti nařízenou pracovní povinnost, opět dosáhl úrovně 1. ročníku. Stres se projevoval zejména v oblasti emocí. Nejčastěji užívanou copingovou strategií bylo řešení problémů.
Závěr: Výsledky longitudinální studie potvrzují, jak pandemie covidu-19 ovlivnila percepci a projevy stresu u studentů během jejich studia. V percepci úrovně klinických i akademických stresorů a projevů stresu nebyla zjištěna jednoznačně klesající tendence. Využívání copingových strategií bylo stabilní, bez významnějších rozdílů během celého studia.
Klíčová slova: copingová strategie; covid-19; klinické vzdělávací prostředí; studenti ošetřovatelství; stres
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare.
Vloženo: 14. duben 2022; Revidováno: 3. srpen 2022; Přijato: 14. září 2022; Zveřejněno online: 27. září 2022; Zveřejněno: 5. říjen 2022 Zobrazit citaci
Reference
- Akhu-Zaheya L, Shaban I, Khater W (2015). Nursing students perceived stress and influences in clinical performance. Int J Adv Nurs 4(2): 44-48. DOI: 10.14419/ijans.v4i2.4311.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bhurtun HD, Turunen H, Estola M, Saaranen T (2021). Changes in stress levels and coping strategies among Finnish nursing students. Nurse Educ Pract 50: 102958. DOI: 10.1016/j.nepr.2020.102958.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Burnard P, Edwards D, Bennett K, Thaibah H, Tothova V, Baldacchino D, et al. (2008). A comparative, longitudinal study of stress in student nurses in five countries: Albania, Brunei, the Czech Republic, Malta and Wales. Nurse Educ Today 28(2): 134-145. DOI: 10.1016/j.nedt.2007.04.002.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chaabane S, Chaabna K, Bhagat, S, Abraham A, Doraiswarny S, Mamtani R, Cheema S (2021). Perceived stress, stressors, and coping strategies among nursing students in the Middle East and North Africa: an overview of systematic reviews. Syst Rev 10: 136. DOI: 10.1186/s13643-021-01691-9.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Chesser-Smyth PA (2005). The lived experiences of general student nurses on their first clinical placement: a phenomenological study. Nurse Educ Pract 5(6): 320-327. DOI: 10.1016/j.nepr.2005.04.001.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Drach-Zahavy A, Goldblatt H, Admi H, Blau A, Ohana I, Itzhaki M (2022). A multi-level examination of nursing students' resilience in the face of the COVID-19 outbreak: a cross-sectional study. J Adv Nurs 78(1): 109-120. DOI: 10.1111/jan.14951.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Espina-López F, Moreno-Sánchez E, Gago-Valiente F-J, Sáez-Padilla J, Salado-Navarro V, Merino-Godoy MD (2021). Psychological discomfort in nursing degree students as a consequence of the COVID-19 Pandemic. J Clin Med 10(23): 5467. DOI: 10.3390/jcm10235467.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gurková E, Zeleníková R (2018). Nursing students' perceived stress, coping strategies, health and supervisory approaches in clinical practice: a Slovak and Czech perspective. Nurse Educ Today 65: 4-10. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.02.023.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Gurková E, Zeleníková R, Mrosková S, Magurová D, Hadašová L (2017). Stres z klinickej praxe a jeho zvládanie u študentov ošetrovateľstva. Ošetrovatelstvo: teória, výskum, vzdelávanie 1(1): 20-27.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hamadi HY, Zakari NMA, Jibreel E, AL Nami FN, Smida JAS, Ben Haddad HH (2021). Stress and coping strategies among nursing students in clinical practice during COVID-19. Nurs Rep 11(3): 629-639. DOI: 10.3390/nursrep11030060.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hirsch DC, Barlem E, Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Calçada de Oliveira AC (2015). Predictors of stress and coping strategies adopted by nursing students. Acta Paul Enferm 28(3): 224-229. DOI: 10.1590/1982-0194201500038.
Přejít k původnímu zdroji...
- Huang L, Lei W, Xu F, Liu H, Yu L (2020). Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during COVID-19 outbreak: A comparative study. PLoS One 15(8): e0237303. DOI: 10.1371/journal.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Jimenez C, Navia-Osorio PM, Diaz CV (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. J Adv Nurs 66(2): 442-455. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2009.05183.x.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Labrague LJ (2021). Resilience as a mediator in the relationship between stress-associated with the COVID-19 pandemic, life satisfaction, and psychological well-being in student nurses: A cross-sectional study. Nurse Educ Pract 56: 103182. DOI: 10.1016/j.nepr.2021.103182
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Labrague LJ, McEnroe-Petitte D, Al Amri M, Fronda, DC, Obeidat AA (2018). An integrative review on coping skills in nursing students: implications for policymaking. Int Nurs Rev 65(2): 279-291. DOI: 10.1111/inr.12393.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Link T, Laham K, Hubbell S, Baisden P (2021). Reflections of family nurse practitioner students during the COVID-19 Pandemic: A qualitative study. J Nurs Educ 60(8): 449-452. DOI: 10.3928/01484834-20210722-06.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mazalová L, Šáteková L, Mikšová Z, Gurková E, Ševčíková B (2019). The relationship between educational stress, stress coping and the clinical learning experience of nursing students. 6th International ETNA Conference 2019. České Budějovice 19.06.2019- 21.06.2019.
- Melo K, Williams B, Ross C (2010). The impact of nursing curricula on clinical practice anxiety. Nurse Educ Today 30(8): 773-778. DOI: 10.1016/j.nedt.2010.02.006.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Šaňáková Š, Mazalová L (2015). Individual supervision of clinical practice in nursing student. In: Mikšová Z (Ed.). Profesionalita v ošetřovatelství II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, pp. 227-228. DOI: 10.5507/fzv.15.24448626.
Přejít k původnímu zdroji...
- Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic. Nurse Educ Pract Jul 46: 102809. DOI: 10.1016/j.nepr.2020.102809.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sharif F, Masoumi S (2005). A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nurs Nov 4: 6. DOI: 10.1186/1472-6955-4-6.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sheu S, Lin H, Hwang S (2002). Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors.
- Int J Nurs Stud 39(2): 165-175. DOI 10.1016/S0020-7489(01)00016-5.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Usnesení vlády České republiky ze dne 12. října 2020 č. 1023, k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb a k zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví po dobu trvání nouzového stavu. [online] [cit. 2022-02-09]. Available from: https://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/3--zajisteni-mediku-1023.pdf
- Wynter K, Redley B, Holton S, Manias E, McDonall J, McTier L, et al. (2021). Depression, anxiety and stress among Australian nursing and midwifery undergraduate students during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. Int J Nurs Educ Scholarsh 18(1). DOI: 10.1515/ijnes-2021-0060.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Zupiria GX, Huitzi Egilegor X, Jose Alberdi EM, Jose Uranga Iturriotz M, Eizmendi Garate I, Barandiaran Lasa M, Sans Cascante X (2007). Stress sources in nursing practice. Evolution during nursing training. Nurse Educ Today 27(7): 777-787. DOI: 10.1016/j.nedt.2006.10.017.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.