Kontakt 2022, 24(3):185-191 | DOI: 10.32725/kont.2022.030

Změny v ošetřovatelské edukaci stresových a copingových strategií: longitudinální studie v České republiceOšetřovatelství - původní práce

Lenka Mazalová1, Elena Gurková2, Lenka Štureková1, *
1 Palacký University Olomouc, Faculty of Health Sciences, Department of Nursing, Olomouc, Czech Republic
2 University of Presov, Faculty of Health Care, Department of Nursing, Prešov, Slovak Republic

Úvod: Dlouhodobý stres je všeobecně považován za jeden z psychosociálních faktorů, který negativně ovlivňuje studijní výsledky studentů ošetřovatelství.

Cíl: Zjistit, jaké jsou zdroje, úroveň stresu a strategie zvládaní stresu u studentů ošetřovatelství v kontinuu bakalářského studia.

Metody: V průběhu tří akademických roků byli sledováni studenti jednotlivých ročníků bakalářského studijního programu Ošetřovatelství po absolvování klinické praxe v daném akademickém roku. Na sběr dat byly použity dotazníky Perceived Stress Scale; Physio-Psycho-Social Response Scale, and Coping Behavior Inventory. V 1. ročníku bylo do studie zařazeno 44 studentek, ve 2. ročníku 39 a v posledním ročníku 40 studentek.

Výsledky: Nejvýznamnějším zdrojem stresu během tří ročníků studia byl stres z nedostatku vědomostí a zručností. Nejvyšší stres byl na začátku studia, pak klesal. Ve 3. ročníku, kdy v rámci covidové pandemie měli studenti nařízenou pracovní povinnost, opět dosáhl úrovně 1. ročníku. Stres se projevoval zejména v oblasti emocí. Nejčastěji užívanou copingovou strategií bylo řešení problémů.

Závěr: Výsledky longitudinální studie potvrzují, jak pandemie covidu-19 ovlivnila percepci a projevy stresu u studentů během jejich studia. V percepci úrovně klinických i akademických stresorů a projevů stresu nebyla zjištěna jednoznačně klesající tendence. Využívání copingových strategií bylo stabilní, bez významnějších rozdílů během celého studia.

Klíčová slova: copingová strategie; covid-19; klinické vzdělávací prostředí; studenti ošetřovatelství; stres
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 14. duben 2022; Revidováno: 3. srpen 2022; Přijato: 14. září 2022; Zveřejněno online: 27. září 2022; Zveřejněno: 5. říjen 2022  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Mazalová L, Gurková E, Štureková L. Changes in nursing educational stress and coping strategies: a longitudinal study in the Czech Republic. Kontakt. 2022;24(3):185-191. doi: 10.32725/kont.2022.030.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akhu-Zaheya L, Shaban I, Khater W (2015). Nursing students perceived stress and influences in clinical performance. Int J Adv Nurs 4(2): 44-48. DOI: 10.14419/ijans.v4i2.4311. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Bhurtun HD, Turunen H, Estola M, Saaranen T (2021). Changes in stress levels and coping strategies among Finnish nursing students. Nurse Educ Pract 50: 102958. DOI: 10.1016/j.nepr.2020.102958. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Burnard P, Edwards D, Bennett K, Thaibah H, Tothova V, Baldacchino D, et al. (2008). A comparative, longitudinal study of stress in student nurses in five countries: Albania, Brunei, the Czech Republic, Malta and Wales. Nurse Educ Today 28(2): 134-145. DOI: 10.1016/j.nedt.2007.04.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Chaabane S, Chaabna K, Bhagat, S, Abraham A, Doraiswarny S, Mamtani R, Cheema S (2021). Perceived stress, stressors, and coping strategies among nursing students in the Middle East and North Africa: an overview of systematic reviews. Syst Rev 10: 136. DOI: 10.1186/s13643-021-01691-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Chesser-Smyth PA (2005). The lived experiences of general student nurses on their first clinical placement: a phenomenological study. Nurse Educ Pract 5(6): 320-327. DOI: 10.1016/j.nepr.2005.04.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Drach-Zahavy A, Goldblatt H, Admi H, Blau A, Ohana I, Itzhaki M (2022). A multi-level examination of nursing students' resilience in the face of the COVID-19 outbreak: a cross-sectional study. J Adv Nurs 78(1): 109-120. DOI: 10.1111/jan.14951. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Espina-López F, Moreno-Sánchez E, Gago-Valiente F-J, Sáez-Padilla J, Salado-Navarro V, Merino-Godoy MD (2021). Psychological discomfort in nursing degree students as a consequence of the COVID-19 Pandemic. J Clin Med 10(23): 5467. DOI: 10.3390/jcm10235467. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Gurková E, Zeleníková R (2018). Nursing students' perceived stress, coping strategies, health and supervisory approaches in clinical practice: a Slovak and Czech perspective. Nurse Educ Today 65: 4-10. DOI: 10.1016/j.nedt.2018.02.023. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Gurková E, Zeleníková R, Mrosková S, Magurová D, Hadašová L (2017). Stres z klinickej praxe a jeho zvládanie u študentov ošetrovateľstva. Ošetrovatelstvo: teória, výskum, vzdelávanie 1(1): 20-27. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Hamadi HY, Zakari NMA, Jibreel E, AL Nami FN, Smida JAS, Ben Haddad HH (2021). Stress and coping strategies among nursing students in clinical practice during COVID-19. Nurs Rep 11(3): 629-639. DOI: 10.3390/nursrep11030060. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Hirsch DC, Barlem E, Tomaschewski-Barlem JG, Lunardi VL, Calçada de Oliveira AC (2015). Predictors of stress and coping strategies adopted by nursing students. Acta Paul Enferm 28(3): 224-229. DOI: 10.1590/1982-0194201500038. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Huang L, Lei W, Xu F, Liu H, Yu L (2020). Emotional responses and coping strategies in nurses and nursing students during COVID-19 outbreak: A comparative study. PLoS One 15(8): e0237303. DOI: 10.1371/journal. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Jimenez C, Navia-Osorio PM, Diaz CV (2010). Stress and health in novice and experienced nursing students. J Adv Nurs 66(2): 442-455. DOI: 10.1111/j.1365-2648.2009.05183.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Labrague LJ (2021). Resilience as a mediator in the relationship between stress-associated with the COVID-19 pandemic, life satisfaction, and psychological well-being in student nurses: A cross-sectional study. Nurse Educ Pract 56: 103182. DOI: 10.1016/j.nepr.2021.103182 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Labrague LJ, McEnroe-Petitte D, Al Amri M, Fronda, DC, Obeidat AA (2018). An integrative review on coping skills in nursing students: implications for policymaking. Int Nurs Rev 65(2): 279-291. DOI: 10.1111/inr.12393. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Link T, Laham K, Hubbell S, Baisden P (2021). Reflections of family nurse practitioner students during the COVID-19 Pandemic: A qualitative study. J Nurs Educ 60(8): 449-452. DOI: 10.3928/01484834-20210722-06. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Mazalová L, Šáteková L, Mikšová Z, Gurková E, Ševčíková B (2019). The relationship between educational stress, stress coping and the clinical learning experience of nursing students. 6th International ETNA Conference 2019. České Budějovice 19.06.2019- 21.06.2019.
  18. Melo K, Williams B, Ross C (2010). The impact of nursing curricula on clinical practice anxiety. Nurse Educ Today 30(8): 773-778. DOI: 10.1016/j.nedt.2010.02.006. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Šaňáková Š, Mazalová L (2015). Individual supervision of clinical practice in nursing student. In: Mikšová Z (Ed.). Profesionalita v ošetřovatelství II. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, pp. 227-228. DOI: 10.5507/fzv.15.24448626. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Savitsky B, Findling Y, Ereli A, Hendel T (2020). Anxiety and coping strategies among nursing students during the COVID-19 pandemic. Nurse Educ Pract Jul 46: 102809. DOI: 10.1016/j.nepr.2020.102809. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Sharif F, Masoumi S (2005). A qualitative study of nursing student experiences of clinical practice. BMC Nurs Nov 4: 6. DOI: 10.1186/1472-6955-4-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Sheu S, Lin H, Hwang S (2002). Perceived stress and physio-psycho-social status of nursing students during their initial period of clinical practice: the effect of coping behaviors.
  23. Int J Nurs Stud 39(2): 165-175. DOI 10.1016/S0020-7489(01)00016-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Usnesení vlády České republiky ze dne 12. října 2020 č. 1023, k zajištění poskytování zdravotních služeb poskytovateli zdravotních služeb a k zajištění činnosti orgánů ochrany veřejného zdraví po dobu trvání nouzového stavu. [online] [cit. 2022-02-09]. Available from: https://www.vlada.cz/assets/media-centrum/aktualne/3--zajisteni-mediku-1023.pdf
  25. Wynter K, Redley B, Holton S, Manias E, McDonall J, McTier L, et al. (2021). Depression, anxiety and stress among Australian nursing and midwifery undergraduate students during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional study. Int J Nurs Educ Scholarsh 18(1). DOI: 10.1515/ijnes-2021-0060. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Zupiria GX, Huitzi Egilegor X, Jose Alberdi EM, Jose Uranga Iturriotz M, Eizmendi Garate I, Barandiaran Lasa M, Sans Cascante X (2007). Stress sources in nursing practice. Evolution during nursing training. Nurse Educ Today 27(7): 777-787. DOI: 10.1016/j.nedt.2006.10.017. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.