Kontakt 2023, 25(2):84-92 | DOI: 10.32725/kont.2023.017

Neustálý profesní rozvoj sester a jeho dopad na zameškanou ošetřovatelskou péči v nemocnicích v Indonésii: studie smíšenou metodouOšetřovatelství - původní práce

Nur Miladiyah Rahmah1, *, Rr. Tutik Sri Hariyati1, Rita Sekarsari2, Trevino A. Pakasi3
1 Universitas Indonesia, Faculty of Nursing, Depok, West Java, Indonesia
2 National Cardiovascular Center, Harapan Kita, Quality Commitee, Jakarta, Indonesia
3 Universitas Indonesia, Faculty of Medicine, Department of Community Medicine, Primary Care Residency Program, Jakarta, Indonesia

Cíl: Cílem této studie bylo prozkoumat důsledky neustálého profesního rozvoje a jeho dopad na zameškanou ošetřovatelskou péči (ZOP) v nemocnicích během pandemie covidu-19.

Design: Použitou metodou byl sekvenční vysvětlující smíšený design.

Metodika: Tato kvalitativní studie zahrnovala 29 sester, které se účastnily hloubkových rozhovorů a diskusí ve skupinách. Všichni účastníci byli dotazováni v rámci pěti polostrukturovaných rozhovorů, přičemž kvantitativní data byla rozdělena na faktory ovlivňující postupy přenosu znalostí a průzkumy nadnárodních společností. Velikost vzorku pro kvantitativní výzkum byla 181 osob.

Výsledky: V kvalitativní studii bylo identifikováno sedm hlavních témat: klinická vzdělávací aktivita v nemocnicích, potřeba motivace při učení, organizační vedení a podpora kontinuálního profesního rozvoje (KPR), překážky v klinickém učení, přehled péče v ošetřovatelské péči, incidenty ZOP a očekávání pro ZOP. Kvantitativní údaje ukazují, že sestry (n = 181) uvedly, že jedna nebo více pečovatelských činností byly vynechány kvůli nedostatku času na směně (31,5 %), reakci na zvonek (44 %) a kontrole účinnosti léků (47,4 %). Nejčastějšími důvody ZOP jsou nedostatečný počet personálu, nedostatečné předávání směn a špatná komunikace v ošetřovatelském týmu.

Závěr: Během pandemie covidu-19 došlo v nemocnicích k četným incidentům ZOP. Zvýšené povědomí o KPR může sestrám poskytnout znalosti o ZOP v ošetřovatelské péči.

Klíčová slova: covid-19; neustálý profesní rozvoj; zameškaná ošetřovatelská péče
Granty a financováni:

The research received funding from Lembaga Pengelola Dana Pendidikan (LPDP) / Education Fund Management.

Střet zájmů:

The authors declare that there are no conflict of interests concerning this work.

Vloženo: 23. prosinec 2022; Revidováno: 26. duben 2023; Přijato: 26. květen 2023; Zveřejněno online: 30. květen 2023; Zveřejněno: 26. červen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Rahmah NM, Tutik Sri Hariyati R, Sekarsari R, Pakasi TA. Continuous professional development of nurses and its impact on missed nursing care in hospitals in Indonesia: A mixed-method study. Kontakt. 2023;25(2):84-92. doi: 10.32725/kont.2023.017.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Albsoul R, FitzGerald G, Finucane J, Borkoles E (2019). Factors influencing missed nursing care in public hospitals in Australia: An exploratory mixed methods study. Int J Health Plann Manage 34(4): e1820-e1832. DOI: 10.1002/hpm.2898. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Alilyyani B, Wong CA, Cummings G (2018). Antecedents, mediators, and outcomes of authentic leadership in healthcare: A systematic review. Int J Nurs Stud 83: 34-64. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2018.04.001. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Cho E, Lee NJ, Kim EY, Kim S, Lee K, Park KO, Sung YH (2016). Nurse staffing level and overtime associated with patient safety, quality of care, and care left undone in hospitals: A cross-sectional study. Int J Nurs Stud 60: 263-271. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2016.05.009. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Cho SH, Lee JY, You SJ, Song KJ, Hong KJ (2020). Nurse staffing, nurses prioritization, missed care, quality of nursing care, and nurse outcomes. Int J Nurs Pract 26(1): e12803. DOI: 10.1111/ijn.12803. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Choperena A, Pardavila-Belio MI, Errasti-Ibarrondo B, Oroviogoicoechea C, Zaragoza-Salcedo A, Goñi-Viguria R, et al. (2020). Implementation and evaluation of a training programme to promote the development of professional competences in nursing: A pilot study. Nurse Educ Today 87: 104360. DOI: 10.1016/j.nedt.2020.104360. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Dolezel J, Zelenikova R, Finotto S, Mecugni D, Patelarou A, Panczyk M, et al. (2021). Core Evidence-Based Practice Competencies and Learning Outcomes for European Nurses: Consensus Statements. Worldviews Evid Based Nurs 18(3): 226-233. DOI: 10.1111/wvn.12506. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Fencl JL, Matthews C (2017). Translating evidence into practice: How advanced practice rns can guide nurses in challenging established practice to arrive at best practice. AORN J 106(5): 378-392. DOI: 10.1016/j.aorn.2017.09.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Griffiths P, Recio-Saucedo A, Dall'Ora C, Briggs J, Maruotti A, Meredith P, et al. (2018). The association between nurse staffing and omissions in nursing care: A systematic review. J Adv Nurs 74(7): 1474-1487. DOI: 10.1111/jan.13564. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Gurková E, Mikšová Z, Šáteková L (2021). Missed nursing care in hospital environments during the COVID-19 pandemic. Int Nurs Rev 69(2): 175-184. DOI: 10.1111/inr.12710. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Hakvoort L, Dikken J, Cramer-Kruit J, Nieuwenhuyzen KM, van der Schaaf M, Schuurmans M (2022). Factors that influence continuing professional development over a nursing career: A scoping review. Nurse Educ Pract 65: 103481. DOI: 10.1016/j.nepr.2022.103481. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Harrison-Blount M, Nester C, Williams A (2019). The changing landscape of professional practice in podiatry, lessons to be learned from other professions about the barriers to change - A narrative review. J Foot Ankle Res 12: 23. DOI: 10.1186/s13047-019-0333-2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Jackson C, Manley K (2021). Contemporary Challenges of Nursing CPD: Time to change the model to meet citizens' needs. Nurs Open 9(2): 880-891. DOI: 10.1002/nop2.941. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Kalisch BJ (2017). Missed Nursing Care: A Qualitative Study. Journal of Nursing care quality, 21(4): 306-313. DOI: 10.1097/00001786-200610000-00006. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Kalisch BJ, Terzioglu F, Duygulu S (2012). The Misscare Survey-Turkish: Psychometric properties and findings. Nurs Econ 30(1): 29-37.
  15. King R, Taylor B, Talpur A, Jackson C, Manley K, Ashby N, et al. (2021). Factors that optimise the impact of continuing professional development in nursing: A rapid evidence review. Nurse Educ Today 98: 104652. DOI: 10.1016/j.nedt.2020.104652. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Lamb A, Martin-Misener R, Bryant-Lukosius D, Latimer M (2018). Describing the leadership capabilities of advanced practice nurses using a qualitative descriptive study. Nurs Open 5(3): 400-413. DOI: 10.1002/nop2.150. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Longhini J, Papastavrou E, Efstathiou G, Andreou P, Stemmer R, Ströhm C, et al. (2021). Strategies to prevent missed nursing care: An international qualitative study based upon a positive deviance approach. J Nurs Manag 29(3): 572-583. DOI: 10.1111/jonm.13176. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Mlambo M, Silén C, McGrath C (2021). Lifelong learning and nurses' continuing professional development, a metasynthesis of the literature. BMC Nurs 20(1): 1-14. DOI: 10.1186/s12912-021-00579-2. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Moura ECC, Lima MB, Peres AM, Lopez V, Batista MEM, Braga FDCSAG (2020). Relationship between the implementation of primary nursing model and the reduction of missed nursing care. J Nurs Manag 28(8): 2103-2112. DOI: 10.1111/jonm.12846. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Nilasari P, Hariyati RTS (2021). A Systematic Review of Missed Nursing Care , Nursing Care Left Undone. Enfermería Clínica 72(2021): 12976. DOI: 10.1016/j.enfcli.2020.12.036. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Oldland E, Redley B, Botti M, Hutchinson AM (2022). Nurses' motivations and desired learning outcomes of postgraduate critical care studies: A descriptive exploratory study. Aust Crit Care S1036-7314(22)00068-6. DOI: 10.1016/j.aucc.2022.05.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Page M, Pool L, Crick M, Leahy R (2020). Empowerment of learning and knowledge : Appreciating professional development for registered nurses in aged residential care. Nurse Educ Pract 43: 102703. DOI: 10.1016/j.nepr.2020.102703. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Palese A, Longhini J, Danielis M (2021). To what extent Unfinished Nursing Care tools coincide with the discrete elements of The Fundamentals of Care Framework? A comparative analysis based on a systematic review. J Clin Nurs 30(1-2): 239-265. DOI: 10.1111/jocn.15543. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Rahmah NM, Hariyati RTS, Sekarsari R, Pakasi T (2022). The Factor Associated with Missed Nursing Care in Hospital: A Systematic Review. Open Access Macedonian Journal of Medical Sciences 10(F): 563-570. DOI: 10.3889/oamjms.2022.9719. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Recio-Saucedo A, Dall'Ora C, Maruotti A, Ball J, Briggs J, Meredith P, Redfern OC, et al. (2018). What impact does nursing care left undone have on patient outcomes? Review of the literature. J Clin Nurs 27(11-12): 2248-2259. DOI: 10.1111/jocn.14058. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Simonetti M, Cerón C, Galiano A, Lake ET, Aiken LH (2022). Hospital work environment, nurse staffing and missed care in Chile: A cross-sectional observational study. J Clin Nurs 31(17-18): 2518-2529. DOI: 10.1111/jocn.16068. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Srulovici E, Drach-Zahavy A (2017). Nurses' personal and ward accountability and missed nursing care: A cross-sectional study. Int J Nurs Stud 75: 163-171. DOI: 10.1016/j.ijnurstu.2017.08.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. Stenberg M, Bengtsson M, Mangrio E, Carlson E (2020). Preceptors' experiences of using structured learning activities as part of the peer learning model: A qualitative study. Nurse Educ Pract 42: 102668. DOI: 10.1016/j.nepr.2019.102668. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Thomas-Hawkins C, Flynn L, Dillon J (2020). Registered Nurse Staffing, Workload, and Nursing Care Left Undone, and Their Relationships to Patient Safety in Hemodialysis Units. Nephrol Nurs J 47(2): 133-142. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Tong A, Sainsbury P, Craig J (2007). Consolidated criteria for reporting qualitative research (COREQ): A 32-item checklist for interviews and focus groups. Int J Qual Health Care 19(6): 349-357. DOI: 10.1093/intqhc/mzm042. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Vasli P, Dehghan-Nayeri N, Khosravi L (2018). Factors affecting knowledge transfer from continuing professional education to clinical practice: Development and psychometric properties of a new instrument. Nurse Educ Pract 28: 189-195. DOI: 10.1016/j.nepr.2017.10.032. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Wirihana L, Welch A, Mental SW (2018). Colaizzi's descriptive phenomenological method.. The psychologist. 28: 643-644.
  33. Wu H, Liu Y (2022). The relationship between organisational support for career development, organisational commitment, and turnover intentions among healthcare workers in township hospitals of Henan, China. BMC Prim Care 23: 136. DOI: 10.1186/s12875-022-01753-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.