Kontakt 2023, 25(2):117-123 | DOI: 10.32725/kont.2023.021

Závislost způsobená časem stráveným na sociálních sítích v souvislosti s automaticky generovaným obsahem na sociálních sítíchSociální vědy ve zdraví - původní práce

G S Prakasha1 *, Anthony Kenneth1, Maria Lapina2
1 Christ University, School of Education, Bangalore, India
2 North-Caucasus Federal University, Stavropol, Russia

Přestože vznikající technologie nabízejí lidem pohodlný život, existuje také několik nepříznivých účinků. Během pandemie covidu-19 a po ní došlo k rychlému nárůstu používání mobilních telefonů a internetu, což vedlo k závislosti u mladých lidí. Tato studie tedy zkoumá poruchy v kontextu sociálních médií mezi dospívajícími ve vztahu k času strávenému na obrazovce počítače nebo chytrého telefonu a zapojení se do automaticky navrhovaného obsahu sociálních médií. Studie zahrnovala 235 odpovědí od studentů vyšších středních škol v Bengalúru v Indii. Studie zjistila významnou pozitivní korelaci mezi dobou strávenou na zařízení, automatickým zapojením obsahu sociálních médií (ASMCE) a poruchou v kontextu sociálních médií. Vícenásobná regresní analýza ukázala, že 56,5 % poruch v kontextu sociálních médií mezi dospívajícími je způsobeno časem stráveným na počítači nebo chytrém telefonu a automaticky navrženým zapojením obsahu sociálních médií. Studie nezměřila žádné rozdíly v poruchách sociálních médií na základě demografických údajů účastníků studie. Vzhledem k tomu, že porucha v kontextu sociálních médií ovlivňuje duševní zdraví dospívajících, zejména v době po pandemii, a dále ovlivňuje jejich akademický výkon, vědci navrhují, aby budoucí studie prozkoumaly další faktory způsobující poruchy v kontextu sociálních médií.

Klíčová slova: automaticky navrhovaný systém; závislost na mobilních zařízeních; závislost na sociálních sítích (social media disorder)
Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare and contributed equally to the study.

Vloženo: 5. únor 2023; Revidováno: 5. únor 2023; Přijato: 2. červen 2023; Zveřejněno online: 14. červen 2023; Zveřejněno: 26. červen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prakasha GS, Kenneth A, Lapina M. Social media disorder in relation to device screen time and autosuggested social media content engagement. Kontakt. 2023;25(2):117-123. doi: 10.32725/kont.2023.021.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Adelantado-Renau M, Diez-Fernandez A, Beltran-Valls MR, Soriano-Maldonado A, Moliner-Urdiales D (2019a). The effect of sleep quality on academic performance is mediated by Internet use time: DADOS study. J Pediatr (Rio J) 95(4): 410-418. DOI: 10.1016/j.jpedp.2018.06.005. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Adelantado-Renau M, Moliner-Urdiales D, Cavero-Redondo I, Beltran-Valls MR, Martínez-Vizcaíno V, Álvarez-Bueno C (2019b). Association Between Screen Media Use and Academic Performance Among Children and Adolescents. JAMA Pediatr 173(11): 1058-1067. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019.3176. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Al-Bahrani A, Patel D, Sheridan B (2015). Engaging students using social media: The students' perspective. Int Rev Econ Educ 19: 36-50. DOI: 10.1016/j.iree.2015.06.001. Přejít k původnímu zdroji...
  4. Andreassen CS, Pallesen S (2014). Social Network Site Addiction - An Overview. Curr Pharm Des 20(25): 4053-4061. DOI: 10.2174/13816128113199990616. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Aşut Ö, Abuduxike G, Acar-Vaizoğlu S, Cali S (2019). Relationships between screen time, internet addiction and other lifestyle behaviors with obesity among secondary school students in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Turk J Pediatr 61(4), 568-579. DOI: 10.24953/turkjped.2019.04.014. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Ball-Rokeach SJ, DeFleur ML (1976). A Dependency Model of Mass-Media Effects. Commun Res 3(1): 3-21. DOI: 10.1177/009365027600300101. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Bányai F, Zsila Á, Király O, Maraz A, Elekes Z, Griffiths MD, et al. (2017). Problematic Social Media Use: Results from a Large-Scale Nationally Representative Adolescent Sample. PLoS One 12(1): e0169839. DOI: 10.1371/journal.pone.0169839. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Barnett TA, Kelly AS, Young DR, Perry CK, Pratt CA, Edwards NM, et al. (2018). Sedentary Behaviors in Today's Youth: Approaches to the Prevention and Management of Childhood Obesity: A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation 138(11): e142-e159. DOI: 10.1161/CIR.0000000000000591. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Barry CT, Sidoti CL, Briggs SM, Reiter SR, Lindsey RA (2017). Adolescent social media use and mental health from adolescent and parent perspectives. J Adolesc 61(1): 1-11. DOI: 10.1016/j.adolescence.2017.08.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Bhumika T, Jyoti Neha G, Santosh K (2022). Impact of social media on student life. I-Manager's Journal on Information Technology 11(1): 35. DOI: 10.26634/jit.11.1.18565. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Boer M, Stevens GWJM, Finkenauer C, Koning IM, van den Eijnden RJJM (2022). Validation of the Social Media Disorder Scale in Adolescents: Findings From a Large-Scale Nationally Representative Sample. Assessment 29(8): 1658-1675. DOI: 10.1177/10731911211027232. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Boer M, Stevens G, Finkenauer C, van den Eijnden R (2020). Attention Deficit Hyperactivity Disorder-Symptoms, Social Media Use Intensity, and Social Media Use Problems in Adolescents: Investigating Directionality. Child Dev 91(4): e853-e865. DOI: 10.1111/cdev.13334. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Boers E, Afzali MH, Newton N, Conrod P (2019). Association of Screen Time and Depression in Adolescence. JAMA Pediatr 173(9): 853. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019.1759. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Busch V, de Leeuw JR, de Harder A, Schrijvers AJ (2013). Changing Multiple Adolescent Health Behaviors Through School-Based Interventions: A Review of the Literature. J Sch Health 83(7): 514-523. DOI: 10.1111/josh.12060. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Cotton W, Dudley D, Peralta L, Werkhoven T (2020). The effect of teacher-delivered nutrition education programs on elementary-aged students: An updated systematic review and meta-analysis. Prev Med Rep 20: 101178. DOI: 10.1016/j.pmedr.2020.101178. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Ergun G, Alkan A (2020). The Social Media Disorder and Ostracism in Adolescents: (OSTRACA-SM Study). Eurasian J Med 52(2): 139-144. DOI: 10.5152/eurasianjmed.2020.19076. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Ge Y, Xin S, Luan D, Zou Z, Bai X, Liu M, Gao Q (2020). Independent and combined associations between screen time and physical activity and perceived stress among college students. Addict Behav 103: 106224. DOI: 10.1016/j.addbeh.2019.106224. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Ghosh A, Nundy S, Mallick TK (2020). How India is dealing with COVID-19 pandemic. Sens Int 1: 100021. DOI: 10.1016/j.sintl.2020.100021. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Griffiths MD (2013). Social Networking Addiction: Emerging Themes and Issues. J Addict Res Ther 4: e118. DOI: 10.4172/2155-6105.1000e118. Přejít k původnímu zdroji...
  20. Griffiths MD, Hussain Z, Grüsser SM, Thalemann R, Cole H, Davies MNO, Chappell D (2013). Social Interactions in Online Gaming. In Developments in Current Game-Based Learning Design and Deployment (pp. 74-90). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-4666-1864-0.ch006. Přejít k původnímu zdroji...
  21. Griffiths MD, Kuss DJ, Demetrovics Z (2014). Social Networking Addiction. In Behavioral Addictions (pp. 119-141). DOI: 10.1016/B978-0-12-407724-9.00006-9. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Hale L, Kirschen GW, LeBourgeois MK, Gradisar M, Garrison MM, Montgomery-Downs H, et al. (2018). Youth Screen Media Habits and Sleep: Sleep-Friendly Screen Behavior Recommendations for Clinicians, Educators, and Parents. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 27(2): 229-245. DOI: 10.1016/j.chc.2017.11.014. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Hines K (2022). Social Media Usage Statistics For Digital Marketers In 2022. Search Engine Journal. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://www.searchenginejournal.com/top-social-media-statistics/418826/
  24. Hjetland GJ, Skogen JC, Hysing M, Sivertsen B (2021). The Association Between Self-Reported Screen Time, Social Media Addiction, and Sleep Among Norwegian University Students. Front Public Health 9: 794307. DOI: 10.3389/fpubh.2021.794307. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Horowitz-Kraus T, Hutton JS (2018). Brain connectivity in children is increased by the time they spend reading books and decreased by the length of exposure to screen-based media. Acta Paediatr 107(4): 685-693. DOI: 10.1111/apa.14176. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Kaya T, Bicen H (2016). The effects of social media on students' behaviors; Facebook as a case study. Comput Hum Behav 59: 374-379. DOI: 10.1016/j.chb.2016.02.036. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Kelm OR (2011). Social Media. Bus Commun Q 74(4): 505-520. DOI: 10.1177/1080569911423960. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Kim S, Favotto L, Halladay J, Wang L, Boyle MH, Georgiades K (2020). Differential associations between passive and active forms of screen time and adolescent mood and anxiety disorders. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 55(11): 1469-1478. DOI: 10.1007/s00127-020-01833-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Kuss DJ, Griffiths MD, Karila L, Billieux J (2014). Internet Addiction: A Systematic Review of Epidemiological Research for the Last Decade. Curr Pharm Des 20(25): 4026-4052. DOI: 10.2174/13816128113199990617. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. Larson LR, Szczytko R, Bowers EP, Stephens LE, Stevenson KT, Floyd MF (2019). Outdoor Time, Screen Time, and Connection to Nature: Troubling Trends Among Rural Youth? Environ Behav 51(8): 966-991. DOI: 10.1177/0013916518806686. Přejít k původnímu zdroji...
  31. Lau WWF (2017). Effects of social media usage and social media multitasking on the academic performance of university students. Comput Hum Behav 68: 286-291. DOI: 10.1016/j.chb.2016.11.043. Přejít k původnímu zdroji...
  32. Lea M, Spears R, de Groot D (2001). Knowing Me, Knowing You: Anonymity Effects on Social Identity Processes within Groups. Pers Soc Psychol Bull 27(5): 526-537. DOI: 10.1177/0146167201275002. Přejít k původnímu zdroji...
  33. Levine LE, Waite BM, Bowman LL (2007). Electronic Media Use, Reading, and Academic Distractibility in College Youth. CyberPsychol Behav 10(4): 560-566. DOI: 10.1089/cpb.2007.9990. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  34. Lissak G (2018). Adverse physiological and psychological effects of screen time on children and adolescents: Literature review and case study. Environ Res 164: 149-157. DOI: 10.1016/j.envres.2018.01.015. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  35. Maraz A, Eisinger A, Hende B, Urbán R, Paksi B, Kun B, et al. (2015). Measuring compulsive buying behaviour: Psychometric validity of three different scales and prevalence in the general population and in shopping centres. Psychiatry Res 225(3): 326-334. DOI: 10.1016/j.psychres.2014.11.080. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Mccolgan C, Paradis KF (2022). Social Media Usage, Physical Activity, Social Physique Anxiety, and Self-Presentation in Exercise Amongst Women: A One-Week Screen-Time Data Tracking Study. Soc Media Soc 11(1): 60-80.
  37. Meerkerk GJ, Van Den Eijnden RJ, Vermulst AA, Garretsen HF (2009). The Compulsive Internet Use Scale (CIUS): Some Psychometric Properties. CyberPsychol Behav 12(1): 1-6. DOI: 10.1089/cpb.2008.0181. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. Menon D (2022). Uses and gratifications of educational apps: A study during COVID-19 pandemic. Comp Educ Open 3: 100076. DOI: 10.1016/J.CAEO.2022.100076. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Michikyan M, Suárez-Orozco C (2016). Adolescent Media and Social Media Use. J Adolesc Res 31(4): 411-414. DOI: 10.1177/0743558416643801. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Moitra P, Madan J (2022). Impact of screen time during COVID-19 on eating habits, physical activity, sleep, and depression symptoms: A cross-sectional study in Indian adolescents. PLoS One 17(3): e0264951. DOI: 10.1371/journal.pone.0264951. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. Nagata JM, Abdel Magid HS, Pettee Gabriel K (2020). Screen Time for Children and Adolescents During the Coronavirus Disease 2019 Pandemic. Obesity 28(9): 1582-1583. DOI: 10.1002/oby.22917. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  42. Nunnally JC (1978). Psychometric Theory. 2nd ed. McGraw-Hill Companies.
  43. Pantic I (2014). Online Social Networking and Mental Health. Cyberpsychol Beh Soc Netw 17(10): 652-657. DOI: 10.1089/cyber.2014.0070. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. Patel A, Agarwal R, Rudramurthy SM, Shevkani M, Xess I, Sharma R, et al. (2021). Multicenter Epidemiologic Study of Coronavirus Disease-Associated Mucormycosis, India. Emerg Infect Dis 27(9): 2349-2359. DOI: 10.3201/eid2709.210934. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  45. Rosen LD, Lim AF, Felt J, Carrier LM, Cheever NA, Lara-Ruiz JM, et al. (2014). Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Comput Human Behav 35: 364-375. DOI: 10.1016/j.chb.2014.01.036. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  46. Ryan T, Chester A, Reece J, Xenos S (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction. J Behav Addict 3(3): 133-148. DOI: 10.1556/JBA.3.2014.016. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  47. Sandikar A (2021). Why are reels and Tik Toks so addictive? The Bridge Chronicle. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://www.thebridgechronicle.com/tech/apps/why-are-reels-and-tik-toks-so-addictive
  48. Schmidt SCE, Anedda B, Burchartz A, Eichsteller A, Kolb S, Nigg C, et al. (2020). Physical activity and screen time of children and adolescents before and during the COVID-19 lockdown in Germany: a natural experiment. Sci Rep 10(1): 21780. DOI: 10.1038/s41598-020-78438-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  49. Seiter C (2016). The Psychology of Social Media: Why We Like, Comment, and Share Online. Buffer. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://buffer.com/resources/psychology-of-social-media/
  50. Sevil J, García-González L, Abós Á, Generelo E, Aibar A (2019). Can High Schools Be an Effective Setting to Promote Healthy Lifestyles? Effects of a Multiple Behavior Change Intervention in Adolescents. J Adolesc Health 64(4): 478-486. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2018.09.027. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  51. Slobodin O, Heffler KF, Davidovitch M (2019). Screen Media and Autism Spectrum Disorder: A Systematic Literature Review. J Dev Behav Pediatr 40(4): 303-311. DOI: 10.1097/DBP.0000000000000654. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  52. Twenge JM, Martin GN, Campbell WK (2018). Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology. Emotion 18(6): 765-780. DOI: 10.1037/emo0000403. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  53. Van Den Eijnden RJJM, Lemmens JS, Valkenburg PM (2016). The Social Media Disorder Scale: Validity and psychometric properties. Comput Hum Behav 61: 478-487. DOI: 10.1016/j.chb.2016.03.038. Přejít k původnímu zdroji...
  54. van Deursen AJAM, Bolle CL, Hegner SM, Kommers PAM (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior. Comput Hum Behav 45: 411-420. DOI: 10.1016/j.chb.2014.12.039. Přejít k původnímu zdroji...
  55. Vandenbosch L, Fardouly J, Tiggemann M (2022). Social media and body image: Recent trends and future directions. Curr Opin Psychol 45: 101289. DOI: 10.1016/j.copsyc.2021.12.002. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  56. Vardoulakis S, Sheel M, Lal A, Gray D (2020). COVID-19 environmental transmission and preventive public health measures. Aust N Z J Public Health 44(5): 333-335. DOI: 10.1111/1753-6405.13033. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  57. Wang Q, Chen W, Liang Y (2011). The Effects of Social Media on College Students. MBA Student Scholarship. 5. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://scholarsarchive.jwu.edu/mba_student/5
  58. Wang X, Li Y, Fan H (2019). The associations between screen time-based sedentary behavior and depression: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health 19(1): 1524. DOI: 10.1186/s12889-019-7904-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  59. Zhang Y, Tian S, Zou D, Zhang H, Pan CW (2022). Screen time and health issues in Chinese school-aged children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health 22(1): 810. DOI: 10.1186/s12889-022-13155-3. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  60. Zhao Z (2021). Analysis on the "Douyin (Tiktok) Mania" Phenomenon Based on Recommendation Algorithms. E3S Web of Conferences, 235, 03029. DOI: 10.1051/e3sconf/202123503029. Přejít k původnímu zdroji...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.