Kontakt 2023, 25(2):117-123 | DOI: 10.32725/kont.2023.021
Závislost způsobená časem stráveným na sociálních sítích v souvislosti s automaticky generovaným obsahem na sociálních sítíchSociální vědy ve zdraví - původní práce
- 1 Christ University, School of Education, Bangalore, India
- 2 North-Caucasus Federal University, Stavropol, Russia
Přestože vznikající technologie nabízejí lidem pohodlný život, existuje také několik nepříznivých účinků. Během pandemie covidu-19 a po ní došlo k rychlému nárůstu používání mobilních telefonů a internetu, což vedlo k závislosti u mladých lidí. Tato studie tedy zkoumá poruchy v kontextu sociálních médií mezi dospívajícími ve vztahu k času strávenému na obrazovce počítače nebo chytrého telefonu a zapojení se do automaticky navrhovaného obsahu sociálních médií. Studie zahrnovala 235 odpovědí od studentů vyšších středních škol v Bengalúru v Indii. Studie zjistila významnou pozitivní korelaci mezi dobou strávenou na zařízení, automatickým zapojením obsahu sociálních médií (ASMCE) a poruchou v kontextu sociálních médií. Vícenásobná regresní analýza ukázala, že 56,5 % poruch v kontextu sociálních médií mezi dospívajícími je způsobeno časem stráveným na počítači nebo chytrém telefonu a automaticky navrženým zapojením obsahu sociálních médií. Studie nezměřila žádné rozdíly v poruchách sociálních médií na základě demografických údajů účastníků studie. Vzhledem k tomu, že porucha v kontextu sociálních médií ovlivňuje duševní zdraví dospívajících, zejména v době po pandemii, a dále ovlivňuje jejich akademický výkon, vědci navrhují, aby budoucí studie prozkoumaly další faktory způsobující poruchy v kontextu sociálních médií.
Klíčová slova: automaticky navrhovaný systém; závislost na mobilních zařízeních; závislost na sociálních sítích (social media disorder)
Střet zájmů:
The authors have no conflict of interests to declare and contributed equally to the study.
Vloženo: 5. únor 2023; Revidováno: 5. únor 2023; Přijato: 2. červen 2023; Zveřejněno online: 14. červen 2023; Zveřejněno: 26. červen 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Adelantado-Renau M, Diez-Fernandez A, Beltran-Valls MR, Soriano-Maldonado A, Moliner-Urdiales D (2019a). The effect of sleep quality on academic performance is mediated by Internet use time: DADOS study. J Pediatr (Rio J) 95(4): 410-418. DOI: 10.1016/j.jpedp.2018.06.005.
Přejít k původnímu zdroji...
- Adelantado-Renau M, Moliner-Urdiales D, Cavero-Redondo I, Beltran-Valls MR, Martínez-Vizcaíno V, Álvarez-Bueno C (2019b). Association Between Screen Media Use and Academic Performance Among Children and Adolescents. JAMA Pediatr 173(11): 1058-1067. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019.3176.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Al-Bahrani A, Patel D, Sheridan B (2015). Engaging students using social media: The students' perspective. Int Rev Econ Educ 19: 36-50. DOI: 10.1016/j.iree.2015.06.001.
Přejít k původnímu zdroji...
- Andreassen CS, Pallesen S (2014). Social Network Site Addiction - An Overview. Curr Pharm Des 20(25): 4053-4061. DOI: 10.2174/13816128113199990616.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Aşut Ö, Abuduxike G, Acar-Vaizoğlu S, Cali S (2019). Relationships between screen time, internet addiction and other lifestyle behaviors with obesity among secondary school students in the Turkish Republic of Northern Cyprus. Turk J Pediatr 61(4), 568-579. DOI: 10.24953/turkjped.2019.04.014.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ball-Rokeach SJ, DeFleur ML (1976). A Dependency Model of Mass-Media Effects. Commun Res 3(1): 3-21. DOI: 10.1177/009365027600300101.
Přejít k původnímu zdroji...
- Bányai F, Zsila Á, Király O, Maraz A, Elekes Z, Griffiths MD, et al. (2017). Problematic Social Media Use: Results from a Large-Scale Nationally Representative Adolescent Sample. PLoS One 12(1): e0169839. DOI: 10.1371/journal.pone.0169839.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Barnett TA, Kelly AS, Young DR, Perry CK, Pratt CA, Edwards NM, et al. (2018). Sedentary Behaviors in Today's Youth: Approaches to the Prevention and Management of Childhood Obesity: A Scientific Statement From the American Heart Association. Circulation 138(11): e142-e159. DOI: 10.1161/CIR.0000000000000591.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Barry CT, Sidoti CL, Briggs SM, Reiter SR, Lindsey RA (2017). Adolescent social media use and mental health from adolescent and parent perspectives. J Adolesc 61(1): 1-11. DOI: 10.1016/j.adolescence.2017.08.005.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Bhumika T, Jyoti Neha G, Santosh K (2022). Impact of social media on student life. I-Manager's Journal on Information Technology 11(1): 35. DOI: 10.26634/jit.11.1.18565.
Přejít k původnímu zdroji...
- Boer M, Stevens GWJM, Finkenauer C, Koning IM, van den Eijnden RJJM (2022). Validation of the Social Media Disorder Scale in Adolescents: Findings From a Large-Scale Nationally Representative Sample. Assessment 29(8): 1658-1675. DOI: 10.1177/10731911211027232.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Boer M, Stevens G, Finkenauer C, van den Eijnden R (2020). Attention Deficit Hyperactivity Disorder-Symptoms, Social Media Use Intensity, and Social Media Use Problems in Adolescents: Investigating Directionality. Child Dev 91(4): e853-e865. DOI: 10.1111/cdev.13334.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Boers E, Afzali MH, Newton N, Conrod P (2019). Association of Screen Time and Depression in Adolescence. JAMA Pediatr 173(9): 853. DOI: 10.1001/jamapediatrics.2019.1759.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Busch V, de Leeuw JR, de Harder A, Schrijvers AJ (2013). Changing Multiple Adolescent Health Behaviors Through School-Based Interventions: A Review of the Literature. J Sch Health 83(7): 514-523. DOI: 10.1111/josh.12060.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Cotton W, Dudley D, Peralta L, Werkhoven T (2020). The effect of teacher-delivered nutrition education programs on elementary-aged students: An updated systematic review and meta-analysis. Prev Med Rep 20: 101178. DOI: 10.1016/j.pmedr.2020.101178.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ergun G, Alkan A (2020). The Social Media Disorder and Ostracism in Adolescents: (OSTRACA-SM Study). Eurasian J Med 52(2): 139-144. DOI: 10.5152/eurasianjmed.2020.19076.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ge Y, Xin S, Luan D, Zou Z, Bai X, Liu M, Gao Q (2020). Independent and combined associations between screen time and physical activity and perceived stress among college students. Addict Behav 103: 106224. DOI: 10.1016/j.addbeh.2019.106224.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ghosh A, Nundy S, Mallick TK (2020). How India is dealing with COVID-19 pandemic. Sens Int 1: 100021. DOI: 10.1016/j.sintl.2020.100021.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Griffiths MD (2013). Social Networking Addiction: Emerging Themes and Issues. J Addict Res Ther 4: e118. DOI: 10.4172/2155-6105.1000e118.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths MD, Hussain Z, Grüsser SM, Thalemann R, Cole H, Davies MNO, Chappell D (2013). Social Interactions in Online Gaming. In Developments in Current Game-Based Learning Design and Deployment (pp. 74-90). IGI Global. DOI: 10.4018/978-1-4666-1864-0.ch006.
Přejít k původnímu zdroji...
- Griffiths MD, Kuss DJ, Demetrovics Z (2014). Social Networking Addiction. In Behavioral Addictions (pp. 119-141). DOI: 10.1016/B978-0-12-407724-9.00006-9.
Přejít k původnímu zdroji...
- Hale L, Kirschen GW, LeBourgeois MK, Gradisar M, Garrison MM, Montgomery-Downs H, et al. (2018). Youth Screen Media Habits and Sleep: Sleep-Friendly Screen Behavior Recommendations for Clinicians, Educators, and Parents. Child Adolesc Psychiatr Clin N Am 27(2): 229-245. DOI: 10.1016/j.chc.2017.11.014.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Hines K (2022). Social Media Usage Statistics For Digital Marketers In 2022. Search Engine Journal. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://www.searchenginejournal.com/top-social-media-statistics/418826/
- Hjetland GJ, Skogen JC, Hysing M, Sivertsen B (2021). The Association Between Self-Reported Screen Time, Social Media Addiction, and Sleep Among Norwegian University Students. Front Public Health 9: 794307. DOI: 10.3389/fpubh.2021.794307.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Horowitz-Kraus T, Hutton JS (2018). Brain connectivity in children is increased by the time they spend reading books and decreased by the length of exposure to screen-based media. Acta Paediatr 107(4): 685-693. DOI: 10.1111/apa.14176.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kaya T, Bicen H (2016). The effects of social media on students' behaviors; Facebook as a case study. Comput Hum Behav 59: 374-379. DOI: 10.1016/j.chb.2016.02.036.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kelm OR (2011). Social Media. Bus Commun Q 74(4): 505-520. DOI: 10.1177/1080569911423960.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kim S, Favotto L, Halladay J, Wang L, Boyle MH, Georgiades K (2020). Differential associations between passive and active forms of screen time and adolescent mood and anxiety disorders. Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol 55(11): 1469-1478. DOI: 10.1007/s00127-020-01833-9.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kuss DJ, Griffiths MD, Karila L, Billieux J (2014). Internet Addiction: A Systematic Review of Epidemiological Research for the Last Decade. Curr Pharm Des 20(25): 4026-4052. DOI: 10.2174/13816128113199990617.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Larson LR, Szczytko R, Bowers EP, Stephens LE, Stevenson KT, Floyd MF (2019). Outdoor Time, Screen Time, and Connection to Nature: Troubling Trends Among Rural Youth? Environ Behav 51(8): 966-991. DOI: 10.1177/0013916518806686.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lau WWF (2017). Effects of social media usage and social media multitasking on the academic performance of university students. Comput Hum Behav 68: 286-291. DOI: 10.1016/j.chb.2016.11.043.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lea M, Spears R, de Groot D (2001). Knowing Me, Knowing You: Anonymity Effects on Social Identity Processes within Groups. Pers Soc Psychol Bull 27(5): 526-537. DOI: 10.1177/0146167201275002.
Přejít k původnímu zdroji...
- Levine LE, Waite BM, Bowman LL (2007). Electronic Media Use, Reading, and Academic Distractibility in College Youth. CyberPsychol Behav 10(4): 560-566. DOI: 10.1089/cpb.2007.9990.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Lissak G (2018). Adverse physiological and psychological effects of screen time on children and adolescents: Literature review and case study. Environ Res 164: 149-157. DOI: 10.1016/j.envres.2018.01.015.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Maraz A, Eisinger A, Hende B, Urbán R, Paksi B, Kun B, et al. (2015). Measuring compulsive buying behaviour: Psychometric validity of three different scales and prevalence in the general population and in shopping centres. Psychiatry Res 225(3): 326-334. DOI: 10.1016/j.psychres.2014.11.080.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Mccolgan C, Paradis KF (2022). Social Media Usage, Physical Activity, Social Physique Anxiety, and Self-Presentation in Exercise Amongst Women: A One-Week Screen-Time Data Tracking Study. Soc Media Soc 11(1): 60-80.
- Meerkerk GJ, Van Den Eijnden RJ, Vermulst AA, Garretsen HF (2009). The Compulsive Internet Use Scale (CIUS): Some Psychometric Properties. CyberPsychol Behav 12(1): 1-6. DOI: 10.1089/cpb.2008.0181.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Menon D (2022). Uses and gratifications of educational apps: A study during COVID-19 pandemic. Comp Educ Open 3: 100076. DOI: 10.1016/J.CAEO.2022.100076.
Přejít k původnímu zdroji...
- Michikyan M, Suárez-Orozco C (2016). Adolescent Media and Social Media Use. J Adolesc Res 31(4): 411-414. DOI: 10.1177/0743558416643801.
Přejít k původnímu zdroji...
- Moitra P, Madan J (2022). Impact of screen time during COVID-19 on eating habits, physical activity, sleep, and depression symptoms: A cross-sectional study in Indian adolescents. PLoS One 17(3): e0264951. DOI: 10.1371/journal.pone.0264951.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nagata JM, Abdel Magid HS, Pettee Gabriel K (2020). Screen Time for Children and Adolescents During the Coronavirus Disease 2019 Pandemic. Obesity 28(9): 1582-1583. DOI: 10.1002/oby.22917.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Nunnally JC (1978). Psychometric Theory. 2nd ed. McGraw-Hill Companies.
- Pantic I (2014). Online Social Networking and Mental Health. Cyberpsychol Beh Soc Netw 17(10): 652-657. DOI: 10.1089/cyber.2014.0070.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Patel A, Agarwal R, Rudramurthy SM, Shevkani M, Xess I, Sharma R, et al. (2021). Multicenter Epidemiologic Study of Coronavirus Disease-Associated Mucormycosis, India. Emerg Infect Dis 27(9): 2349-2359. DOI: 10.3201/eid2709.210934.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Rosen LD, Lim AF, Felt J, Carrier LM, Cheever NA, Lara-Ruiz JM, et al. (2014). Media and technology use predicts ill-being among children, preteens and teenagers independent of the negative health impacts of exercise and eating habits. Comput Human Behav 35: 364-375. DOI: 10.1016/j.chb.2014.01.036.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Ryan T, Chester A, Reece J, Xenos S (2014). The uses and abuses of Facebook: A review of Facebook addiction. J Behav Addict 3(3): 133-148. DOI: 10.1556/JBA.3.2014.016.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Sandikar A (2021). Why are reels and Tik Toks so addictive? The Bridge Chronicle. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://www.thebridgechronicle.com/tech/apps/why-are-reels-and-tik-toks-so-addictive
- Schmidt SCE, Anedda B, Burchartz A, Eichsteller A, Kolb S, Nigg C, et al. (2020). Physical activity and screen time of children and adolescents before and during the COVID-19 lockdown in Germany: a natural experiment. Sci Rep 10(1): 21780. DOI: 10.1038/s41598-020-78438-4.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Seiter C (2016). The Psychology of Social Media: Why We Like, Comment, and Share Online. Buffer. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://buffer.com/resources/psychology-of-social-media/
- Sevil J, García-González L, Abós Á, Generelo E, Aibar A (2019). Can High Schools Be an Effective Setting to Promote Healthy Lifestyles? Effects of a Multiple Behavior Change Intervention in Adolescents. J Adolesc Health 64(4): 478-486. DOI: 10.1016/j.jadohealth.2018.09.027.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Slobodin O, Heffler KF, Davidovitch M (2019). Screen Media and Autism Spectrum Disorder: A Systematic Literature Review. J Dev Behav Pediatr 40(4): 303-311. DOI: 10.1097/DBP.0000000000000654.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Twenge JM, Martin GN, Campbell WK (2018). Decreases in psychological well-being among American adolescents after 2012 and links to screen time during the rise of smartphone technology. Emotion 18(6): 765-780. DOI: 10.1037/emo0000403.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Van Den Eijnden RJJM, Lemmens JS, Valkenburg PM (2016). The Social Media Disorder Scale: Validity and psychometric properties. Comput Hum Behav 61: 478-487. DOI: 10.1016/j.chb.2016.03.038.
Přejít k původnímu zdroji...
- van Deursen AJAM, Bolle CL, Hegner SM, Kommers PAM (2015). Modeling habitual and addictive smartphone behavior. Comput Hum Behav 45: 411-420. DOI: 10.1016/j.chb.2014.12.039.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vandenbosch L, Fardouly J, Tiggemann M (2022). Social media and body image: Recent trends and future directions. Curr Opin Psychol 45: 101289. DOI: 10.1016/j.copsyc.2021.12.002.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Vardoulakis S, Sheel M, Lal A, Gray D (2020). COVID-19 environmental transmission and preventive public health measures. Aust N Z J Public Health 44(5): 333-335. DOI: 10.1111/1753-6405.13033.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wang Q, Chen W, Liang Y (2011). The Effects of Social Media on College Students. MBA Student Scholarship. 5. [online] [cit. 2023-01-22]. Available from: https://scholarsarchive.jwu.edu/mba_student/5
- Wang X, Li Y, Fan H (2019). The associations between screen time-based sedentary behavior and depression: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health 19(1): 1524. DOI: 10.1186/s12889-019-7904-9.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Zhang Y, Tian S, Zou D, Zhang H, Pan CW (2022). Screen time and health issues in Chinese school-aged children and adolescents: a systematic review and meta-analysis. BMC Public Health 22(1): 810. DOI: 10.1186/s12889-022-13155-3.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Zhao Z (2021). Analysis on the "Douyin (Tiktok) Mania" Phenomenon Based on Recommendation Algorithms. E3S Web of Conferences, 235, 03029. DOI: 10.1051/e3sconf/202123503029.
Přejít k původnímu zdroji...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.