Kontakt 2023, 25(2):147-152 | DOI: 10.32725/kont.2023.023

Hodnota zdraví mezi mladými dospělýmiSociální vědy ve zdraví - původní práce

Katalin Julianna Dinnyés1, *, Krisztina Csókási2, Lívia Vass3, Henriette Pusztafalvi4
1 University of Pécs, Education and Society Doctoral School of Education, Pécs, Hungary
2 University of Pécs, Faculty of Humanities and Social Sciences, Institute of Psychology, Pécs, Hungary
3 University of Pécs, Education and Society Doctoral School of Education, Pécs, Hungary
4 University of Pécs Faculty of Health Sciences, Pécs, Hungary

Cíl: Cílem naší studie je poskytnout obecnou představu o hodnotě zdraví mezi mladými dospělými, jejich postoji k lidem se zdravotním postižením a dokázat důležitost změny poukázáním na možné nedostatky.

Metodika: V naší pilotní studii bylo dotazováno celkem 111 lidí. Dotazník použitý ve studii zahrnoval seznam hodnot Hofmeister-Tóth a Neulinger. Hodnoty zdraví a postoje k postižení byly měřeny pomocí škály MAS (Attitudes Toward Disabled People Scale - dimenze: afektivní, kognitivní, behaviorální) a škály ATDP-O (Attitudes Toward Disabled People). Shromážděná data byla analyzována pomocí softwaru SPSS 26.0.

Výsledky: Zdraví je na žebříčku hodnot vysoko. Většina lidí považuje svůj vlastní zdravotní stav za důležitý (4,701) a dobrý (4,126). Na základě výsledků dotazníku MAS vykazují respondenti velmi negativní postoj ve všech třech dimenzích. Byla zjištěna signifikantně slabá korelace mezi behaviorální dimenzí, zjevným jednáním, verbálními projevy chování a škálou postojů ATDP-O k lidem s postižením (r = 0,202, p = 0,034).

Závěr: Naše výsledky naznačují, že vytvoření správného postoje je zásadní, a toho lze dosáhnout přenosem znalostí. Je důležité posilovat multikulturní společnosti, abychom v našem světě mohli vytvořit zdravější prostředí pro život.

Klíčová slova: hodnota zdraví; kultura zdraví; postižení; postojový dotazník ATDP-O; postojový dotazník MAS; přístup
Granty a financováni:

The research was supported by the ÚNKP-20-3, ÚNKP-22-3 New National Excellence Program of the Ministry of Human Capacities, Hungary.

Střet zájmů:

The authors have no conflict of interests to declare.

Vloženo: 22. listopad 2022; Revidováno: 14. únor 2023; Přijato: 9. červen 2023; Zveřejněno online: 21. červen 2023; Zveřejněno: 26. červen 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Dinnyés KJ, Csókási K, Vass L, Pusztafalvi H. Health value choices among young adults. Kontakt. 2023;25(2):147-152. doi: 10.32725/kont.2023.023.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Beattie J, Baron J, Hershey JC, Spranca M (1994). Psychological Determinants of Decision Attitude. J Behav Decis Mak 7: 129-144. DOI: 10.1002/bdm.3960070206. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Csima M, Fináncz J, Nyitrai Á, Podráczky J (2018). Research on the health literacy of professionals working in early childhood education. KONT 20(4): 356-362. DOI: 10.1016/j.kontakt.2018.10.002. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Dachez J, Ndobo A, Ameline A (2015). French Validation of the Multidimensional Attitude Scale Toward Persons with Disabilities (MAS): The Case of Attitudes Toward Autism and Their Moderating Factors. J Autism Dev Disord 45: 2508-2518. DOI: 10.1007/s10803-015-2417-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Deutsch K, Betlehem J, Bánfai B, Jeges S, Lampek K, Domina Tancsics D, Csima M (2019). Parental and health visitor assessment of children development and factors affecting children development assessment in Hungary. KONT 21(4): 360-366. DOI: 10.32725/kont.2019.052. Přejít k původnímu zdroji...
  5. European Commission (2021). Union of Equality: Strategy for the Rights of Persons with Disabilities 2021-2030. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: https://ec.europa.eu/social/main.jsp?catId=738〈Id=en&pubId=8376&furtherPubs=yes
  6. Findler L, Vilchinsky N, Wener S (2007). The Multidimensional Attitudes Scale Toward Persons with Disabilities (MAS): Construction and Validation. Rehabilitation Counseling Bulletin 50(3): 166-176. DOI: 10.1177/00343552070500030401. Přejít k původnímu zdroji...
  7. Getachew AT (2011). Attitudes of Ethiopian college students toward people with visible disabilities. Dissertation Abstracts International Section A: Humanities and Social Sciences 72(12-A): 4791. DOI: 10.17077/etd.y8vui7qq. Přejít k původnímu zdroji...
  8. Giddens A (2008). Szociológia. Budapest: Osiris, 833 p.
  9. Hofmeister-Tóth Á, Neulinger Á (2009). A fogyasztóvá válás folyamata Magyarországon. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: http://real.mtak.hu/2626/1/62605_ZJ1.pdf
  10. Kirkcaldy B, Furnham A, Siefen G (2004). The Relationship Between Health Efficacy, Educational Attainment, and Well-Being Among 30 Nations. Eur Psychol 9(2): 107-119. DOI: 10.1027/1016-9040.9.2.107. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Lau RR, Hartman KA, Ware JE (1986). Health as a value: Methodological and theoretical considerations. Health Psychol 5(1): 25-43. DOI: 10.1037/0278-6133.5.1.25. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  12. Livneh H (1982). On the origins of negative attitudes toward people with disabilities. Rehabil Lit 43(11-12): 338-347. Přejít na PubMed...
  13. Lonnquist LE, Weiss GL, Larsen DL (1992). Health Value and Gender in Predicting Health Protective Behavior, Women Health 19(2-3): 69-85. DOI: 10.1300/J013v19n02_04. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Lu J, Kim KH (2017). Understanding self-report Multidimensional Attitudes Scale Toward People with Disabilities: An exploratory analysis. Rehabil Psychol 62(2): 110-118. DOI: 10.1037/rep0000138. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Lu MH, Pang FF, Luo J (2020). Chinese Validation of the Multidimensional Attitude Scale toward Persons with Disabilities (MAS): Attitudes toward Autism Spectrum Disorders. J Autism Dev Disord 50: 3777-3789. DOI: 10.1007/s10803-020-04435-1. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Lonnquist LE, Weiss GL, Larsen DL (1992). Health Value and Gender in Predicting Health Protective Behavior. Women Health 19(2-3): 69-85. DOI: 10.1300/J013v19n02_04 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Meleg C (2015). Nevelésszociológiai problémakörök és nézőpontok. In: Varga A (Eds). A nevelésszociológia alapjai. Pécsi Tudományegyetem Bölcsészettudományi Kar Neveléstudományi Intézet Romológia és Nevelésszociológia Tanszék, Wlislocki Henrik Szakkollégium. DOI: 10.15170/BTK.2015.00001. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Pavluska E (2015). Az egészség, mint érték a magyar társadalomban. E-health fejlesztéseket megalapozó kardiológiai, diagnosztikai, genetikai kutatások ösztönzése a Pécsi Tudományegyetemen. Pécsi Tudományegyetem. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: https://ktk.pte.hu/sites/ktk.pte.hu/files/images/szervezet/intezetek/mti/pavluska_az_egeszseg_mint_ertek_a_magyar_tarsadalomban_2015.pdf
  19. Pongrácz K (2015). Tanulók fogyatékossággal élő társakkal szembeni attitűdjének vizsgálata. Gyógypedagógiai Szemle 43(4): 290-304.
  20. Radlińska I, Starkowska A, Kożybska M, Flaga-Gieruszyńska K, Karakiewicz B (2020). The multidimensional attitudes scale towards persons with disabilities (MAS) - a Polish adaptation (MAS-PL). Ann Agric Environ Med 27(4): 613-620. DOI: 10.26444/aaem/114531. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. Rokeach M (1973). The nature of human values. Free Press, 438 p.
  22. Rucska A, Kiss-Tóth E (2021). Hozzáadott pedagógiai érték megjelenése a felsőoktatásban, avagy pályaszocializációs és munkaértékek változása az egészségtudományi felsőoktatásban tanuló diákoknál. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: http://www.irisro.org/pedagogia2021januar/28RucskaAndrea-KissTothEmoke.pdf
  23. Stevens LF, Getachew MA, Perrin PB, Rivera D, Olivera Plaza SL, Arango-Lasprilla JC (2013). Factor analysis of the Spanish Multidimensional Attitudes Scale Toward Persons with Disabilities. Rehabil Psychol 58(4): 396-404. DOI: 10.1037/a0034064. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Szűts I, László G (2005). Decision-Making Attitude: from Behaving to Decision. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: http://real.mtak.hu/82405/1/Szuts.pdf
  25. Tsevat J, Dawson NV, Wu AW, Lynn J, Soukup JR, Cook EF, et al. (1998). Health Values of Hospitalized Patients 80 Years or Older. JAMA 279(5): 371-375. DOI: 10.1001/jama.279.5.371. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Tsujita M, Ban M, Kumagaya SI (2020) The Japanese Multidimensional Attitudes Scale Toward Persons With Autism Spectrum Disorders. Jpn Psychol Res 63(3): 129-139. DOI: 10.1111/jpr.12298. Přejít k původnímu zdroji...
  27. Végh V, Pusztafalvi H (2020). Leendő és gyakorló biológiatanárok egészség definícióinak összehasonlító elemzése. Egészségfejlesztés 61(1). DOI: 10.24365/ef.v61i1.528. Přejít k původnímu zdroji...
  28. Vilchinsky N, Werner S, Findler L (2010). Gender and attitudes toward people using wheelchairs: A multidimensional perspective. Rehabil Couns Bull 53(3): 163-174. DOI: 10.1177/0034355209361207. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Viola B (2010). A sebesség hatalma a modernitás igézetében. Gazdaságetika 1. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: http://epa.oszk.hu/02000/02065/00001/pdf/viola_a_sebesseg_hatalma.pdf
  30. WHO (2015). WHO Global Disability Action Plan 2014-2021. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: https://apps.who.int/iris/rest/bitstreams/887498/retrieve
  31. WHO (2022). Disability. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: https://www.who.int/news-room/fact-sheets/detail/disability-and-health
  32. WHO (n.d.). WHO values charter. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: https://www.who.int/docs/default-source/documents/values-charter-en.pdf?Status=Temp&sfvrsn=4ed75cec_12
  33. Yelpaze İ, Türküm AS (2018). Adaptation and validation of Turkey version of multidimensional attitudes toward persons with disabilities. OPUS International Journal of Society Researches 8(14): 167-187. DOI: 10.26466/opus.377906. Přejít k původnímu zdroji...
  34. Yuker HE, Block JR, Younng JH (1970). The Measurement of Attitudes Toward Disabled Persons. New York, Human Resources Center. [online] [cit. 2022-11-12]. Available from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED044853.pdf

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.