Kontakt 2023, 25(3):173-178 | DOI: 10.32725/kont.2023.030

Pandemie COVID-19 očima studentů oboru praktická a všeobecná sestraOšetřovatelství - původní práce

Veronika Živná1, 2, Dana Dolanová2, *, Petra Búřilová2, Andrea Pokorná2
1 IKEM Prague, Cardiac Centre, Department of Anaesthesiology and Resuscitation, Praha, Czech Republic
2 Masaryk University, Faculty of Medicine, Department of Health Sciences, Brno, Czech Republic

Cíl: Zhodnotit zkušenosti studentů oboru praktická a všeobecná sestra v době pandemie COVID-19 a jejich pohled na pracovní povinnost.

Metody: Průřezová studie s využitím originálního online dotazníku. Statistická analýza (Pearsonův chí-kvadrát test, Kruskal-Wal- lisův test, test pořadové nezávislosti a Spearmanova korelace) byla provedena na hladině významnosti 0,05.

Výsledky: Průzkumu se zúčastnilo 390 studentů oboru praktická a všeobecná sestra. Studenti ze střední zdravotnické školy pracovali pod dohledem častěji než studenti z vyšších odborných škol a univerzity (p = 0,000). Deklarovaná emoční stabilita a subjektivní pocit odolnosti vůči stresu se zvyšovaly s rostoucím věkem respondentů (p = 0,000). Frekvence negativních emocí se lišila mezi pohlavími. Četnost deklarovaných negativních emocí "strach" (p = 0,049), "obavy o své zdraví" (p = 0,010) a "únava a vyčerpání" (p = 0,004) častěji deklarovaly ženy.

Závěr: Respondenti deklarovali významný dopad státem nařízené pracovní povinnosti na studium. Navzdory výsledkům studenti uváděli, že jsou se svou prací spokojeni a rádi by v ní pokračovali i v budoucnu (61,28 %). Největším přínosem pro studenty ošetřovatelství bylo získání nových znalostí a praktických dovedností v péči o pacienty (80,51 %). Studenti deklarovali, že přínosem bylo posílení dovedností v jejich kritickém myšlení (88,72 %), získání samostatnosti při klinickém rozhodování (87,18 %) a také výkon odborných činností (81,20 %).

Klíčová slova: klinická praxe; pandemie COVID-19; pracovní povinnost; studenti
Střet zájmů:

The authors are unaware of any potential conflict of interest. The data were collected anonymously, and the data set is available upon request from the corresponding author.

Vloženo: 3. květen 2023; Revidováno: 7. srpen 2023; Přijato: 22. srpen 2023; Zveřejněno online: 4. září 2023; Zveřejněno: 21. září 2023  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Živná V, Dolanová D, Búřilová P, Pokorná A. The COVID-19 pandemic from the viewpoint of nursing students. Kontakt. 2023;25(3):173-178. doi: 10.32725/kont.2023.030.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Act No 222/1999 Coll., o zajišťování obrany České republiky. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 76/1999.
  2. Act No 240/2000 Coll., o krizovém řízení a o změně některých zákonů. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 73/2000.
  3. Alwidyan MT, Oteir AO, Mohammad AA, Al-Sheyab NA (2022). Duty to Work During the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Study of Perceptions of Health Care Providers in Jordan. J Emerg Nurs 48(5): 589-602. DOI: 10.1016/j.jen.2022.04.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Awada, M, Lucas G, Becerik-Gerber B, Roll S (2021). Working from Home During the COVID-19 Pandemic: Impact on Office Worker Productivity and Work Experience. Work 69(4): 1171-1189. DOI: 10.3233/WOR-210301. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Barisone M, Ghirotto L, Busca E, Diaz Crescitelli ME, Casalino M, Chilin G, et al. (2022). Nursing students' clinical placement experiences during the Covid-19 pandemic: A phenomenological study. Nurse Educ Pract 59: 103297. DOI: 10.1016/j.nepr.2022.103297 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Casafont C, Fabrellas N, Rivera P, Olivé-Ferrer MC, Querol E, Venturas M, et al. (2021). Experiences of nursing students as healthcare aid during the COVID-19 pandemic in Spain: A phemonenological research study. Nurse Educ Today 97: 104711. DOI: 10.1016/j.nedt.2020.104711. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Czech Statistical Office (2022). Zaostřeno na ženy a muže, kapitola 2. Zdraví Praha. [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze-2022
  8. Duprez V, Vermote B, Van Hecke A, Verhaeghe R, Vansteenkiste M, Malfait S (2021). Are internship experiences during a pandemic related to students' commitment to nursing education? A cross-sectional study. Nurse Educ Today 107: 105124. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.105124. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Eltaybani S, Abdelhalim GE, Abdelgawad ME (2021). Nursing students' and educators' experience with e-learning during a pandemic: An online survey. Nurs Forum 56(4): 878-888. DOI: 10.1111/nuf.12634. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Government of the Czech Republic (2010). Pandemický plán. [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: https://www.vlada.cz/assets/ppov/brs/dokumenty/Pandemicky_plan_CR.pdf
  11. Government of the Czech Republic (2021). Vláda uložila pracovní povinnost žákům a studentům zdravotnických škol,
  12. testování bude povinné i pro zaměstnance ve veřejném sektoru [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vlada-ulozila-pracovni-povinnost-zakum-a-studentum-zdravotnickych-skol--testovani-bude-povinne-i-pro-zamestnance-ve-verejnem-sektoru-187124/
  13. Hernández-Martínez A, Rodríguez-Almagro J, Martínez-Arce A, Romero-Blanco C, García-Iglesias JJ, Gómez-Salgado J (2021). Nursing students' experience and training in healthcare aid during the COVID-19 pandemic in Spain. J Clin Nurs 15: 10.1111/jocn.15706. DOI: 10.1111/jocn.15706. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Kaul V, Gallo de Moraes A, Khateeb D, Greenstein Y, Winter G, Chae J, et al. (2021). Medical Education During the COVID-19 Pandemic. Chest 159(5): 1949-1960. DOI: 10.1016/j.chest.2020.12.026. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Michel A, Ryan N, Mattheus D, Knopf A, Abuelezam NN, Stamp K, et al. (2021). Undergraduate nursing students' perceptions on nursing education during the 2020 COVID-19 pandemic: A national sample. Nurs Outlook 69(5): 903-912. DOI: 10.1016/j.outlook.2021.05.004. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. National Institute of Health (2020). Základní informace o onemocnění novým koronavirem - covid-19 (coronavirus disease 2019) [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: http://www.szu.cz/tema/prevence/onemocneni-novym-koronavirem-sars-cov-2-drive-2019-ncov-1
  17. Shivairová O, Bártlová S, Hellerová V, Chloubová I (2023). Nurse's mental health during Covid-19 pandemic. Cent Eur J Nurs Midw 14(1): 795-804. DOI: 10.15452/cejnm.2022.13.0009. Přejít k původnímu zdroji...
  18. Shorey S, Ang E, Baridwan NS, Bonito SR, Dones LBP, Flores JLA, et al. (2022). Salutogenesis and COVID-19 pandemic impacting nursing education across SEANERN affiliated universities: A multi-national study. Nurse Educ Today 110: 105277. DOI: 10.1016/j.nedt.2022.105277. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Wittenberg E, Goldsmith JV, Chen C, Prince-Paul M, Capper B (2021). COVID 19-transformed nursing education and communication competency: Testing COMFORT educational resources. Nurse Educ Today 107: 105105. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.105105. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Yu NZ, Li ZJ, Chong YM, Xu Y, Fan JP, Yang Y, et al. (2020). Chinese medical students' interest in COVID-19 pandemic. World J Virol 9(3): 38-46. DOI: 10.5501/wjv.v9.i3.38. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.