Kontakt 2023, 25(3):173-178 | DOI: 10.32725/kont.2023.030
Pandemie COVID-19 očima studentů oboru praktická a všeobecná sestraOšetřovatelství - původní práce
- 1 IKEM Prague, Cardiac Centre, Department of Anaesthesiology and Resuscitation, Praha, Czech Republic
- 2 Masaryk University, Faculty of Medicine, Department of Health Sciences, Brno, Czech Republic
Cíl: Zhodnotit zkušenosti studentů oboru praktická a všeobecná sestra v době pandemie COVID-19 a jejich pohled na pracovní povinnost.
Metody: Průřezová studie s využitím originálního online dotazníku. Statistická analýza (Pearsonův chí-kvadrát test, Kruskal-Wal- lisův test, test pořadové nezávislosti a Spearmanova korelace) byla provedena na hladině významnosti 0,05.
Výsledky: Průzkumu se zúčastnilo 390 studentů oboru praktická a všeobecná sestra. Studenti ze střední zdravotnické školy pracovali pod dohledem častěji než studenti z vyšších odborných škol a univerzity (p = 0,000). Deklarovaná emoční stabilita a subjektivní pocit odolnosti vůči stresu se zvyšovaly s rostoucím věkem respondentů (p = 0,000). Frekvence negativních emocí se lišila mezi pohlavími. Četnost deklarovaných negativních emocí "strach" (p = 0,049), "obavy o své zdraví" (p = 0,010) a "únava a vyčerpání" (p = 0,004) častěji deklarovaly ženy.
Závěr: Respondenti deklarovali významný dopad státem nařízené pracovní povinnosti na studium. Navzdory výsledkům studenti uváděli, že jsou se svou prací spokojeni a rádi by v ní pokračovali i v budoucnu (61,28 %). Největším přínosem pro studenty ošetřovatelství bylo získání nových znalostí a praktických dovedností v péči o pacienty (80,51 %). Studenti deklarovali, že přínosem bylo posílení dovedností v jejich kritickém myšlení (88,72 %), získání samostatnosti při klinickém rozhodování (87,18 %) a také výkon odborných činností (81,20 %).
Klíčová slova: klinická praxe; pandemie COVID-19; pracovní povinnost; studenti
Střet zájmů:
The authors are unaware of any potential conflict of interest. The data were collected anonymously, and the data set is available upon request from the corresponding author.
Vloženo: 3. květen 2023; Revidováno: 7. srpen 2023; Přijato: 22. srpen 2023; Zveřejněno online: 4. září 2023; Zveřejněno: 21. září 2023 Zobrazit citaci
Reference
- Act No 222/1999 Coll., o zajišťování obrany České republiky. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 76/1999.
- Act No 240/2000 Coll., o krizovém řízení a o změně některých zákonů. In: Sbírka zákonů České republiky, částka 73/2000.
- Alwidyan MT, Oteir AO, Mohammad AA, Al-Sheyab NA (2022). Duty to Work During the COVID-19 Pandemic: A Cross-Sectional Study of Perceptions of Health Care Providers in Jordan. J Emerg Nurs 48(5): 589-602. DOI: 10.1016/j.jen.2022.04.004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Awada, M, Lucas G, Becerik-Gerber B, Roll S (2021). Working from Home During the COVID-19 Pandemic: Impact on Office Worker Productivity and Work Experience. Work 69(4): 1171-1189. DOI: 10.3233/WOR-210301.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Barisone M, Ghirotto L, Busca E, Diaz Crescitelli ME, Casalino M, Chilin G, et al. (2022). Nursing students' clinical placement experiences during the Covid-19 pandemic: A phenomenological study. Nurse Educ Pract 59: 103297. DOI: 10.1016/j.nepr.2022.103297
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Casafont C, Fabrellas N, Rivera P, Olivé-Ferrer MC, Querol E, Venturas M, et al. (2021). Experiences of nursing students as healthcare aid during the COVID-19 pandemic in Spain: A phemonenological research study. Nurse Educ Today 97: 104711. DOI: 10.1016/j.nedt.2020.104711.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Czech Statistical Office (2022). Zaostřeno na ženy a muže, kapitola 2. Zdraví Praha. [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: https://www.czso.cz/csu/czso/zaostreno-na-zeny-a-muze-2022
- Duprez V, Vermote B, Van Hecke A, Verhaeghe R, Vansteenkiste M, Malfait S (2021). Are internship experiences during a pandemic related to students' commitment to nursing education? A cross-sectional study. Nurse Educ Today 107: 105124. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.105124.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Eltaybani S, Abdelhalim GE, Abdelgawad ME (2021). Nursing students' and educators' experience with e-learning during a pandemic: An online survey. Nurs Forum 56(4): 878-888. DOI: 10.1111/nuf.12634.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Government of the Czech Republic (2010). Pandemický plán. [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: https://www.vlada.cz/assets/ppov/brs/dokumenty/Pandemicky_plan_CR.pdf
- Government of the Czech Republic (2021). Vláda uložila pracovní povinnost žákům a studentům zdravotnických škol,
- testování bude povinné i pro zaměstnance ve veřejném sektoru [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: https://www.vlada.cz/cz/media-centrum/aktualne/vlada-ulozila-pracovni-povinnost-zakum-a-studentum-zdravotnickych-skol--testovani-bude-povinne-i-pro-zamestnance-ve-verejnem-sektoru-187124/
- Hernández-Martínez A, Rodríguez-Almagro J, Martínez-Arce A, Romero-Blanco C, García-Iglesias JJ, Gómez-Salgado J (2021). Nursing students' experience and training in healthcare aid during the COVID-19 pandemic in Spain. J Clin Nurs 15: 10.1111/jocn.15706. DOI: 10.1111/jocn.15706.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Kaul V, Gallo de Moraes A, Khateeb D, Greenstein Y, Winter G, Chae J, et al. (2021). Medical Education During the COVID-19 Pandemic. Chest 159(5): 1949-1960. DOI: 10.1016/j.chest.2020.12.026.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Michel A, Ryan N, Mattheus D, Knopf A, Abuelezam NN, Stamp K, et al. (2021). Undergraduate nursing students' perceptions on nursing education during the 2020 COVID-19 pandemic: A national sample. Nurs Outlook 69(5): 903-912. DOI: 10.1016/j.outlook.2021.05.004.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- National Institute of Health (2020). Základní informace o onemocnění novým koronavirem - covid-19 (coronavirus disease 2019) [online] [cit. 2023-03-10]. Available from: http://www.szu.cz/tema/prevence/onemocneni-novym-koronavirem-sars-cov-2-drive-2019-ncov-1
- Shivairová O, Bártlová S, Hellerová V, Chloubová I (2023). Nurse's mental health during Covid-19 pandemic. Cent Eur J Nurs Midw 14(1): 795-804. DOI: 10.15452/cejnm.2022.13.0009.
Přejít k původnímu zdroji...
- Shorey S, Ang E, Baridwan NS, Bonito SR, Dones LBP, Flores JLA, et al. (2022). Salutogenesis and COVID-19 pandemic impacting nursing education across SEANERN affiliated universities: A multi-national study. Nurse Educ Today 110: 105277. DOI: 10.1016/j.nedt.2022.105277.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Wittenberg E, Goldsmith JV, Chen C, Prince-Paul M, Capper B (2021). COVID 19-transformed nursing education and communication competency: Testing COMFORT educational resources. Nurse Educ Today 107: 105105. DOI: 10.1016/j.nedt.2021.105105.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Yu NZ, Li ZJ, Chong YM, Xu Y, Fan JP, Yang Y, et al. (2020). Chinese medical students' interest in COVID-19 pandemic. World J Virol 9(3): 38-46. DOI: 10.5501/wjv.v9.i3.38.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.