Kontakt 2024, 26(4):399-405 | DOI: 10.32725/kont.2024.054

Legal recognition and legal awareness of children with a different mother languageSociální vědy ve zdraví - přehledový článek

Kristýna Hellerová1, *, Jitka Vacková1, Renata Švestková1, Radka Prokešová2, Jana Stejskalová1, Radek Vistořín1
1 University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Social and Special-Paedagogical Sciences, České Budějovice, Czech Republic
2 University of South Bohemia in České Budějovice, Faculty of Health and Social Sciences, Institute of Humanities in Helping Professions, České Budějovice, Czech Republic

This scoping review examines the legal recognition of children with a different mother tongue, focusing on how educational and legal systems can better accommodate their unique needs. Legal recognition, distinct from legal awareness, involves acknowledging the rights of linguistically diverse children and adapting systems to uphold these rights. The review explores current gaps in research and policy, emphasizing the need for more inclusive frameworks that support bilingual education, especially for indigenous and immigrant populations. The findings highlight the challenges that children with different mother tongues face in existing legal and educational structures, and offer recommendations for improving inclusivity. This study aims to inform policy changes that will ensure a more equitable and supportive environment for all children, regardless of their linguistic background.

Klíčová slova: Children; Different mother language; Legal awareness
Granty a financováni:

This article was made possible thanks to the project "Selected Aspects of the Integration of Foreigners Living in the Czech Republic and Their Relationship to Social Work" (registration number: 101/2022/S), which was funded by the Grant Agency of the University of South Bohemia in České Budějovice.

Střet zájmů:

The authors have no conflict of interest to declare.

Vloženo: 13. březen 2024; Revidováno: 20. říjen 2024; Přijato: 20. listopad 2024; Zveřejněno online: 9. prosinec 2024; Zveřejněno: 17. prosinec 2024  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Hellerová K, Vacková J, Švestková R, Prokešová R, Stejskalová J, Vistořín R. Legal recognition and legal awareness of children with a different mother language. Kontakt. 2024;26(4):399-405. doi: 10.32725/kont.2024.054.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Akvol H, Erden T (2021). Children's Participation from the Perspective of Teachers. J Pedagog Res 5(1): 188-202. DOI: 10.33902/JPR.2021167549. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Atkinson L, Cipriani A (2018). How to carry out a literature search for a systematic review: A practical guide. BJPsych Advances 24(2): 74-82. DOI: 10.1192/bja.2017.3. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Ball J (2010). Educational equity for children from diverse language backgrounds: mother tongue-based bilingual or multilingual education in the early years. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: http://hdl.handle.net/1828/2457
  4. Bekhuis T, Demner-Fushman D (2010). Towards automating the initial screening phase of a systematic review. Stud Health Technol Inform 160(Pt 1): 146-150. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Benson C (2004). Bilingual schooling in Mozambique and Bolivia: From experimentation to implementation. Lang Policy 3(1): 47-66. DOI: 10.1023/B:LPOL.0000017725.62091.1e. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Bialystok E (2011). Reshaping the mind: The benefits of bilingualism. Can J Exp Psychol 65(4): 229-235. DOI: 10.1037/a0025406. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Bialystok E (2018). Bilingual education for young children: Review of the effects and consequences. Int J Biling Educ Biling 21(6): 666-679. DOI: 10.1080/13670050.2016.1203859. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Borská J, Vacková J, Small M (2006). Implementace Úmluvy o právech dítěte ve 21. století. Kontakt 18(2): 106-112. DOI: 0.1016/j.kontakt.2016.05.005. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Casas F, Saporiti A, González M, Figuer C, Rostan C, Sadurní M, et al. (2006). Children's Rights from the Point of View of Children, their Parents and Their Teachers: A Comparative Study between Catalonia and Molise. Int J Child Rights 14: 1-75. DOI: 10.1163/157181806776614336. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Chapman de Sousa EB (2017). Promoting the Contributions of Multilingual Preschoolers. Linguistics and Education 39: 1-13. DOI: 10.1016/j.linged.2017.07.002. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Collinson R, Diver A, McAvoy S (2018). Clients, clinics and social justice: Reducing inequality (and embedding legal ethics) via an LLB portfolio pathway. High Educ Ski Work-based Learn 8(3): 323-336. DOI: 10.1108/HESWBL-03-2018-0037. Přejít k původnímu zdroji...
  12. Cummins J (2001). Bilingual Children's Mother Tongue: Why Is It Important for Education? Sprogforum 7(19): 15-20.
  13. Declaration of the Rights of the Child [Deklarace práv dítěte] (1959). [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://osn.cz/wp-content/uploads/2022/08/deklarace-prav-ditete.pdf
  14. Declaration on Social and Legal Principles (1986). [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://digitallibrary.un.org/record/126399?v=pdf
  15. Dunovský J (2002). K pojetí dítěte ve stěžejních mezinárodních úmluvách. Sociální politika 11. Praha: MPSV, pp. 18-19.
  16. Fibla L, Kosie JE, Kircher R, Lew-Williams C, Byers-Heinlein K (2022). Bilingual Language Development in Infancy: What Can We Do to Support Bilingual Families? Policy Insights Behav Brain Sci 9(1): 35-43. DOI: 10.1177/23727322211069312. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Frandsen TF, Eriksen MB (2020). [Planning the searches for a systematic review]. Ugeskr Laeger 182(53): V10200722 (Danish).
  18. Heugh K (2011). Cost implications of the provision of mother-tongue and strong bilingual models of education in Africa. In: Ouane A, Glanz C (Eds). Optimising learning, education and publishing in Africa: The language factor UNESCO Institute for Lifelong Learning, pp. 255-289.
  19. International Covenant on Civil and Political Rights (1966). [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-civil-and-political-right
  20. International Covenant on Economic, Social and Cultural Rights (1966). [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.ohchr.org/en/instruments-mechanisms/instruments/international-covenant-economic-social-and-cultural-rights
  21. Jahan A, Ismail MY, Sapuan SM, Mustapha F (2010). Material screening and choosing methods - a review. Materials & Design 31(2): 696-705. DOI: 10.1016/j.matdes.2009.08.013. Přejít k původnímu zdroji...
  22. Jandourek J (2007). Sociologický slovník (2nd ed.). Prague: Portál, 285 p.
  23. Jedlička R, et al. (2015). Poruchy socializace u dětí a dospívajících: Prevence životních selhání a krizová intervence. Prague: Grada, 544 p.
  24. Karimullah S (2022). The Urgency of Building Legal Awareness on Care of Children in the Family. Amsir Law J 3(2): 76-86. DOI: 10.36746/alj.v3i2.66. Přejít k původnímu zdroji...
  25. Kovařík J, et al. (2001). Právní povědomí a pojetí práva u českých dětí školního věku - průběžná zpráva z výzkumného projektu. České Budějovice: Jihočeská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, 38 p.
  26. Kukla L, et al. (2016). Sociální a preventivní pediatrie v současném pojetí. Prague: Grada, 456 p.
  27. Landsdown G, O'Kane C (2014). A Toolkit for Monitoring and Evaluating Children's Participation: A 10-step guide to monitoring and evaluating children's participation. Booklet 4. Save the Children. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://resourcecentre.savethechildren.net/collection/toolkit-monitoring-and-evaluating-childrens-participation/
  28. Lee M, Shetgiri R, Barina A, Tillitski J, Flores G (2015). Raising Bilingual Children: A Qualitative Study of Parental Attitudes, Beliefs, and Intended Behaviors. Hisp J Behav Sci 37(4): 503-521. DOI: 10.1177/0739986315602669. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Lingea Lexicon (2000) [CD]. (1997-1999). Ver. 3.0. Lingea s.r.o.
  30. Lopatka A (2001). Význam Úmluvy o právech dítěte. In: Kovařík J. Dětská práva, právní povědomí, participace dětí a sociální služby. České Budějovice: Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, 225 p.
  31. Mak E, Nichiporuk Vanni N, Yang X, Lara M, Zhou Q, Uchikoshi Y (2023). Parental perceptions of bilingualism and home language vocabulary: Young bilingual children from low-income immigrant Mexican American and Chinese American families. Front Psychol 14: 1059298. DOI: 10.3389/fpsyg.2023.1059298. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  32. Marcilese M, Name C, Augusto M, Molina D, Armando R (2019). Mother-tongue Education, Linguistic Variation, and Language Processing. Ilha do Desterro 72(3): 17-39. DOI: 10.5007/2175-8026.2019v72n3p17. Přejít k původnímu zdroji...
  33. May S (ed.). (2012). Language and minority rights: Ethnicity, nationalism, and the politics of language. Routledge, 448 p.
  34. Melton GB (1980). Children's concepts of their rights. J Clin Child Psychol 9(3): 186-190. DOI: 10.1080/15374418009532985. Přejít k původnímu zdroji...
  35. Montori VM, Wilczynski NL, Morgan D, Haynes RB (2005). Optimal search strategies for retrieving systematic reviews from Medline: Analytical survey. BMJ 330(7482): 68. DOI: 10.1136/bmj.38336.804167.47. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  36. Müller LM, Howard K, Wilson E, Gibson J, Katsos N (2020). Bilingualism in the family and child well-being: A scoping review. Int J Bilingual 24(5-6): 1049-1070. DOI: 10.1177/1367006920920939. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Munn Z, Pollock D, Price C, Aromataris E, Stern C, Stone JC, et al. (2023). Investigating different typologies for the synthesis of evidence: A scoping review protocol. JBI Evid Synth 21(3): 592-600. DOI: 10.11124/JBIES-22-00122. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. Nikièma N (2011). A first-language-first multilingual model to meet the quality imperative in formal basic education in three 'francophone' West African countries. Int Rev Educ 57: 599-616. DOI: 10.1007/s11159-011-9253-5. Přejít k původnímu zdroji...
  39. Peace-Hughes T, de Lima P, Cohen B, Jamieson L, Tisdall EKM, Sorace A (2021). What do children think of their own bilingualism? Exploring bilingual children's attitudes and perceptions. Int J Bilingual 25(5): 1183-1199. DOI: 10.1177/1367006921994352. Přejít k původnímu zdroji...
  40. Peters MDJ, Marnie C, Colquhoun H, Garritty CM, Hempel S, Horsley T, et al. (2021). Scoping reviews: Reinforcing and advancing the methodology and application. Syst Rev 10: 263. DOI: 10.1186/s13643-021-01821-3. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  41. Prinsloo DL (2007). The right to mother tongue education: A multidisciplinary normative perspective. South Afr Linguist Appl Lang Stud 25(1): 27-43. DOI: 10.2989/16073610709486444. Přejít k původnímu zdroji...
  42. Säisä V (2017). Legal Consciousness and Language Rights: Passing on Finnish Minority Language to Future Generations in Sweden. Department of Sociology of Law, RÄSM02 20171. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: http://lup.lub.lu.se/student-papers/record/8909375
  43. Selçuk AA (2019). A guide for systematic reviews: PRISMA. Turk Arch Otorhinolaryngol 57(1): 57-58. DOI: 10.5152/tao.2019.4058. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  44. Skutnabb-Kangas T (2000). Linguistic Genocide in Education - or Worldwide Diversity and Human Rights? Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates, 820 p.
  45. Smith RKM (2003). Mother Tongue Education and the Law: A Legal Review of Bilingualism with Reference to Scottish Gaelic. Int J Biling Educ Biling 6(2): 129-145. DOI: 10.1080/13670050308667776. Přejít k původnímu zdroji...
  46. Taherdoost H (2022). A Guide to Evaluate Academic Sources to Develop Research Paper: Source Selection in Academic Writing. Asian Rev Soc Sci 11(1): 57-58. Přejít k původnímu zdroji...
  47. Thomas N (2011). The role and impact of independent children's rights institutions in the UK and Europe. J Soc Welf Fam Law 33(3): 279-288. DOI: 10.1080/09649069.2011.626246. Přejít k původnímu zdroji...
  48. UNESCO (1990). World Declaration on Education for All and Framework for Action to Meet Basic Learning Needs. Adopted by the World Conference on Education for All: Meeting Basic Learning Needs, Jomtien, Thailand, 5-9 March 1990, 31 p.
  49. UNESCO (2011). Mother tongue-based bilingual or multilingual education in the early years: Principles, advantages and challenges. Paris: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.observatoireplurilinguisme.eu/images/Recherche/enhancing%20children%20unesco.pdf
  50. Universal Declaration of Human Rights (1948). [online] [cit. 2024-01-22]. Available from: https://www.un.org/en/about-us/universal-declaration-of-human-rights
  51. Zoubek V (2006). Teorie státu a práva. Prague: Policejní akademie České republiky, 252 p.

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.