Kontakt 2005, 7(3-4):273-279 | DOI: 10.32725/kont.2005.054

Identification of support necessary for persons with mental involvements in period of early adulthoodHealth and Social Sciences

Jan Šesták
Domov sv. Anežky, o.p.s.; Čihovice

After completing the school education and professional training, young people with mental involvements enter the crucial period of their lives (adolescence, early adulthood), in the course of which they should be incorporated into the occupational and social environment under conditions of support from the system of social services and employment services. This is a principal assumption for their further worthy and quality life within the society. Tools (services) that can be helpful in this step should be realistically considered. This concerns the situation of special school leavers, the current legislation supporting employment of people with mental involvements, particular social services, institutional conditions and also methods used for determining the most suitable forms of supporting people with mental involvements, who enter the unprotected world of adults. The article presents results of the research aimed at pupils with health involvements during last years of special schools. It also presents considerations of necessary associations between particular types of social services for people with mental involvement in the period of early adulthood and it represents a new diagnostic tool - standardized scale of the intensity of support SIS that was issued by the American Association for Mental Retardation and possibilities and limits of its use.

Keywords: people with mental involvements; social services; employment; diagnostics

Published: November 22, 2005  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Šesták J. Identification of support necessary for persons with mental involvements in period of early adulthood. Kontakt. 2005;7(3-4):273-279. doi: 10.32725/kont.2005.054.
Download citation

References

  1. American Association on Mental Retardation, http://www.aamr.org
  2. Buchtová, B. a kol. 2002: Nezaměstnanost, psychologický, ekonomický a sociální problém. 1. vyd., Praha: Grada.
  3. Červenková, A., Kotíková, J. 2001: Odborná příprava zdravotně postižené mládeže a její uplatnění na trhu práce. Praha: VÚPSV.
  4. Laborem exercens, Encyklika Jana Pavla II. O LIDSKÉ PRÁCI, ze 14. září, 1981. 1. vyd. Praha: Zvon, 1991.
  5. Langmeier, J. 1991: Vývojová psychologie pro dětské lékaře. 1. vyd. Praha: Avicenum, 1991.
  6. Lečbych, M. 2005: Modely mentální retardace. In: Psychologie dnes. Praha: Portál, roč. XI, č. 6, s. 33-34.
  7. Rychtář, K. 2005: Sociální ekonomie - od proklamací k praktické podpoře vzniku a rozvoje sociálních družstev a podniků v ČR. In: Sborník z konference Rehabilitace a pracovní a sociální integrace osob se zdravotním postižením, Praha: Společnost pro ucelenou rehabilitaci postižených, str. 9-12.
  8. Souhrnná metodika podporovaného zaměstnávání, Praha: Rytmus, 2005.
  9. Šesták, J. 2004: Využitelnost modelu Domova sv. Anežky - centra sociálních služeb lidem s postižením v dalších lokalitách regionu. Diplomová práce, ZSF JU České Budějovice.
  10. Šiška, J. 2003: Model podporované zaměstnávání - historie a principy. In: Sborník z mezinárodní konference Znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce pořádané k Evropskému roku zdravotně postižených osob. Brno: MU PF.
  11. Vágnerová, M., Hadj-Moussová, Z., Štěch, S. 1999: Psychologie handicapu, 1. vyd. Praha: Univerzita Karlova v Praze, 1999.
  12. Zákon č. 435/2004 Sb., o zaměstnanosti. Poslední aktualizace 22.7.2005 (cit. 2004-8-5).Dostupné z: 8).