Kontakt 2006, 8(1):81-88 | DOI: 10.32725/kont.2006.013

Integrační výchovně-vzdělávací program pro děti (nejen) s lehkou mozkovou dysfunkcí a psychosociálními problémyZdravotně sociální vědy

Věra Soukupová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra speciální a sociální pedagogiky

Smyslová zkušenost je jeden ze základních prostředků poznávání okolního světa. Speciální pedagogika dokonce považuje multisenzoriální působení za jeden z nejzávažnějších momentů pedagogické terapie postižených (Zelinková, 1997). Prostřednictvím prožitků lze dětem ukázat krásy přírody a motivovat je k vytváření vztahu k ní - naučit je mít přírodu rád. Vytvořený a nabízený výchovně-vzdělávací program (dále jen VVP) "Vnímejme přírodu všemi smysly" je jednou z možností, jak tuto problematiku pojmout. Vychází ze zážitkové a reformní pedagogiky a z alternativních forem vzdělávání. Je propojen s aktuálními informacemi ze zdravotnické, sociální a speciálně - pedagogické literatury. Seznamuje děti se smyslovým vnímáním a učí je orientovat se v přírodě pomocí smyslů. Podporuje v dětech spolupráci i soutěživost. Motivuje k "dívání" se v přírodě. Slouží k procvičení jemné motoriky, pozornosti a soustředěnosti. Sumarizuje rovněž teoretické poznatky o smyslech. Je využitelný ve škole i při volnočasových aktivitách. Primárně je určen pro žáky 1. stupně a lze ho uzpůsobit i pro děti 2. stupně ZŠ. Program lze využít celý např. v rámci projektového vyučování či vybrat pouze některé aktivity. Doba realizace programu je rovněž variabilní. Zpracována je "suchá" i "mokrá" varianta, tzn. že program lze realizovat v interiéru nebo v přímo v přírodě - terénu.
Součástí projektu byl kvalitativní výzkum provedený ke zjištění využitelnosti a efektivity programu pro děti s postižením, resp. pro cílovou skupinu dětí s psychosociálními problémy a LMD. Cílem bylo též nabídnout program včetně znalostní teoretické části a zkušeností zájemcům o jeho realizaci. VVP orientované na integraci dětí s postižením a zaměřené na vnímání přírody jsou přesto stále považovány za nadstandardní. Sami realizátoři přiznávají, že jsou tyto programy opomíjeny z důvodů nedostatečné technické a materiální vybavenosti zařízení, personálního a finančního zabezpečení. Organizacím, jež tyto programy vytvářejí a realizují chybí metodika, podle které by mohly ve svých programech lépe reagovat na požadavky, které jsou s integrací spojeny. Nabídka podobných programů se od roku 1991 postupně zvyšuje, především díky centrům ekologické výchovy. V jednom z nich byl tento program vytvořen a realizován.

Klíčová slova: smyslové vnímání; výchovně-vzdělávací program; integrace; LMD; psychosociální problémy

Zveřejněno: 26. květen 2006  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Soukupová V. Integrating educational and teaching programs for children (and not only for them) with mild cerebral dysfunction and psychosocial problems. Kontakt. 2006;8(1):81-88. doi: 10.32725/kont.2006.013.
Stáhnout citaci

Reference

  1. LEDVINOVÁ, J. et al.: Výchova pro budoucnost - cesty ekologické výchovy, 1. vyd., Praha: MŽP ČR a ZO ČSOP TEREZA, 1992. s. 102.
  2. WITT, R.: Vnímejme přírodu všemi smysly, 4. vyd., Brandýs nad Labem: ČTK Repro, 1996. s. 24.
  3. ZELINKOVÁ, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes, 1. vyd. Praha: Portál, 1997. s. 107.