Kontakt 2006, 8(1):81-88 | DOI: 10.32725/kont.2006.013
Integrační výchovně-vzdělávací program pro děti (nejen) s lehkou mozkovou dysfunkcí a psychosociálními problémyZdravotně sociální vědy
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra speciální a sociální pedagogiky
Smyslová zkušenost je jeden ze základních prostředků poznávání okolního světa. Speciální pedagogika dokonce považuje multisenzoriální působení za jeden z nejzávažnějších momentů pedagogické terapie postižených (Zelinková, 1997). Prostřednictvím prožitků lze dětem ukázat krásy přírody a motivovat je k vytváření vztahu k ní - naučit je mít přírodu rád. Vytvořený a nabízený výchovně-vzdělávací program (dále jen VVP) "Vnímejme přírodu všemi smysly" je jednou z možností, jak tuto problematiku pojmout. Vychází ze zážitkové a reformní pedagogiky a z alternativních forem vzdělávání. Je propojen s aktuálními informacemi ze zdravotnické, sociální a speciálně - pedagogické literatury. Seznamuje děti se smyslovým vnímáním a učí je orientovat se v přírodě pomocí smyslů. Podporuje v dětech spolupráci i soutěživost. Motivuje k "dívání" se v přírodě. Slouží k procvičení jemné motoriky, pozornosti a soustředěnosti. Sumarizuje rovněž teoretické poznatky o smyslech. Je využitelný ve škole i při volnočasových aktivitách. Primárně je určen pro žáky 1. stupně a lze ho uzpůsobit i pro děti 2. stupně ZŠ. Program lze využít celý např. v rámci projektového vyučování či vybrat pouze některé aktivity. Doba realizace programu je rovněž variabilní. Zpracována je "suchá" i "mokrá" varianta, tzn. že program lze realizovat v interiéru nebo v přímo v přírodě - terénu.
Součástí projektu byl kvalitativní výzkum provedený ke zjištění využitelnosti a efektivity programu pro děti s postižením, resp. pro cílovou skupinu dětí s psychosociálními problémy a LMD. Cílem bylo též nabídnout program včetně znalostní teoretické části a zkušeností zájemcům o jeho realizaci. VVP orientované na integraci dětí s postižením a zaměřené na vnímání přírody jsou přesto stále považovány za nadstandardní. Sami realizátoři přiznávají, že jsou tyto programy opomíjeny z důvodů nedostatečné technické a materiální vybavenosti zařízení, personálního a finančního zabezpečení. Organizacím, jež tyto programy vytvářejí a realizují chybí metodika, podle které by mohly ve svých programech lépe reagovat na požadavky, které jsou s integrací spojeny. Nabídka podobných programů se od roku 1991 postupně zvyšuje, především díky centrům ekologické výchovy. V jednom z nich byl tento program vytvořen a realizován.
Klíčová slova: smyslové vnímání; výchovně-vzdělávací program; integrace; LMD; psychosociální problémy
Zveřejněno: 26. květen 2006 Zobrazit citaci
Reference
- LEDVINOVÁ, J. et al.: Výchova pro budoucnost - cesty ekologické výchovy, 1. vyd., Praha: MŽP ČR a ZO ČSOP TEREZA, 1992. s. 102.
- WITT, R.: Vnímejme přírodu všemi smysly, 4. vyd., Brandýs nad Labem: ČTK Repro, 1996. s. 24.
- ZELINKOVÁ, O.: Pomoz mi, abych to dokázal. Pedagogika Marie Montessoriové a její metody dnes, 1. vyd. Praha: Portál, 1997. s. 107.


