Kontakt 2006, 8(2):335-339 | DOI: 10.32725/kont.2006.053
Poradenské služby ve školní praxiZdravotně sociální vědy
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra speciální a sociální pedagogiky
Mezi školská poradenská zařízení patří pedagogicko-psychologické poradny a speciálně pedagogická centra. Obsahem nabízených a realizovaných služeb je snaha přispívat k vytváření potřebných podmínek pro zdravý tělesný, psychický a sociální vývoj dětí, naplňování jejich vzdělávacích potřeb, hledání forem a způsobů integrace žáků se zdravotním postižením apod. Nedílnou součástí je i přímá metodická pomoc školám a školským zařízením a zcela samozřejmě pak rodičovské veřejnosti. Cílem příspěvku je podat souhrnnou informaci o systému a možnostech v poskytování speciálně pedagogického a psychologického servisu, z pohledu užité metody dát vhodnou míru orientace jak školským pracovníkům, tak především rodičům dětí s určitým typem postižení. Koncepce materiálu vychází z analytického pohledu na terénní situaci, je přibližován náhled na obsahovou stránku odborného přístupu k řešení přímé pomoci dětem, standardní i specificky pojatá doporučení dokreslují kroky ve smyslu provázanosti speciální péče apod. Výčet specifik se prezentuje nejen u zařízení institucionálního charakteru, ale objasňuje i úlohu výchovného poradce ve škole, speciálního pedagoga či školního psychologa. Citace příslušných právních náležitostí umožňuje zájemcům věcnou orientaci.
Klíčová slova: pedagogicko-psychologická poradna; speciálně pedagogické centrum; diagnostika; psychologická a speciálně pedagogická intervence; metodická činnost; výchovný poradce; školní psycholog; speciální pedagog
Zveřejněno: 15. prosinec 2006 Zobrazit citaci
Reference
- Vyhláška č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, Sbírka zákonů, částka 20 ze dne 17. února 2005