Kontakt 2007, 9(1):70-77 | DOI: 10.32725/kont.2007.009

Specializační vzdělávání dětských sester - vyhodnocení průzkumuOšetřovatelství

Jaroslava Fendrychová
Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů (NCO NZO) Brno, katedra ARIP

Sdělení se zabývá průzkumem motivací a názorů dětských sester, pracujících na jednotkách intenzivní péče, které se přihlásily ke specializačnímu vzdělávání ARIP (anesteziologie, resuscitace a intenzivní péče) v pediatrii. Cílem průzkumu bylo získat informace od sester, které zmíněné studium právě absolvovaly. Chtěla jsem vědět, jaká byla jejich očekávání od studia a zda byla naplněna, jestli v průběhu studia seznamovaly své kolegyně s tím, co se naučily a jak byly jejich poznatky přijímány, a také, jak se o jejich studium zajímali lékaři. Poznatků z průzkumu jsem chtěla využít jako zpětné vazby stávajícího způsobu specializačního vzdělávání a pro přípravu nového programu a volbu nových přednášejících.
Z výsledků průzkumu vyplynulo, že studium očekávání sester splnilo, i když důvodem studia bylo spíše rozhodnutí zaměstnavatele než vlastní volba. V motivacích sester převládala snaha o doplnění nebo prohloubení vědomostí, zájem o problematiku, zvýšení kvalifikace, získání nových poznatků nebo jenom snaha o získání specializace.
Potěšitelné bylo zjištění, že si sestry navzájem předávaly nové poznatky ze studia a že tak činily i v minulosti. Jejich poznatky byly ostatními kolegyněmi přijímány převážně se zájmem, jenom ve dvou případech negativně. Zavádět nové metody do praxe také nebyl velký problém, i když si některé absolventky ještě netroufaly.
Lékaři velký zájem o studium sester neprojevovali, ale pokud ano, tak rádi pomáhali. Nezájem lékařů o studium si sestry vysvětlovaly různě, malý počet jako nezájem o sestry vůbec, některé prostě nevěděly.

Klíčová slova: specializační vzdělávání; dětská sestra; sestra specialistka; motivace ke studiu

Vloženo: 16. duben 2007; Přijato: 7. květen 2007; Zveřejněno: 15. červen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Fendrychová J. Special education of paediatric nurses - assessment of survey. Kontakt. 2007;9(1):70-77. doi: 10.32725/kont.2007.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BÁRTLOVÁ, S., HNILICOVÁ, H.: Vybrané metody a techniky výzkumu. Brno: IDVPZ, 2000. s. 118.
  2. BÁRTLOVÁ, S., SADÍLEK, P., TÓTHOVÁ, V.: Výzkum a ošetřovatelství. Brno: NCO NZO, 2005. s. 146.
  3. HENDL, J.: Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum, 1999. 278 s.
  4. HENDL, J.: Přehled statistických metod a zpracování dat. HUBÍK, S.: Hypotéza. České Budějovice: JU ZSF, 2006. s. 80.
  5. MEŠKO, D., KATUŠČÁK, D., FINDRA, J. et al.: Akademická příručka. Martin: Osveta, 2006. s. 481.
  6. STRAUSS. A., CORBINOVÁ, J.: Základy kvalitativního výzkumu. Boskovice: Albert, 1999. s. 228.
  7. ŽIAKOVÁ, K. et al.: Ošetrovateľstvo, teória a vedecký výskum. Martin: Osveta, 2003. s. 319.