Kontakt 2007, 9(1):102-111 | DOI: 10.32725/kont.2007.013

Problém modifikace podstaty člověka v kontextu s genetickým inženýrstvímZdravotně sociální vědy

Jekatěrina Ignatěva Gnatik
Ruská univerzita přátelství národů v Moskvě, katedra ontologie a teorie poznání

Přicházející změny ve způsobu existence člověka přinášejí kvalitativní změny v systému jeho vědomí. Existují důvody k předpokladu, že v současné etapě rozvoje přírodních věd může nastat éra, ve které člověk může pokořit sám sebe. Objektem cílevědomého přetváření se tak nestane příroda kolem něj, ale jeho vlastní podstata čili přírodně-biologický základ jeho životní činnosti. Důsledkem pak bude nový rozměr oboru, který označujeme jako genetické inženýrství. Genetické inženýrství člověka tím, že vytváří prostředky umožňující vnější zasahování do podstaty člověka a vládu nad touto podstatou, zásadně změní základní vztah mezi subjektem a objektem, který vytváří základní uspořádání a hodnoty vědomí. Cíle genetického inženýrství jsou prospěšné. Jde o snahu vytvořit podmínky pro kvalitnější ochranu zdraví, prodloužení aktivního života, osvobození člověka od závažných chorob včetně neurodegenerativních, a dokonce i snahu o vytvoření vyšší úrovně intelektu. Pokrok biologie a medicíny mění chápání světa, sebeuvědomění a morální sebevědomí. Cílem moderní medicíny není jen pomoc nemocnému, ale i možnost řízení procesu patologie, početí a umírání. Rozvoj biotechnologických zásahů tak přináší složité a nejednoznačné etické problémy podobné těm, které vznikaly dříve při jiných technologiích. Koncepce antropogenetiky se zaměřuje na další rozpracování a konkretizaci obecné teorie biologie i na obdržení poznatků majících význam pro použití. Vážným aspektem vlivu praxe na oblast vědecko-teoretického poznání v souvislosti s rozvojem genetického inženýrství je nutnost vyřešení základního rozporu mezi opodstatněnými výsledky lidské životní činnosti a bezprostředně samotným lidským životem, lidskou subjektivitou.

Klíčová slova: biotechnologické inženýrství; sebeuvědomování; sebeidentifikace; antropogenetika

Vloženo: 11. prosinec 2006; Přijato: 3. duben 2007; Zveřejněno: 15. červen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Ignatěva Gnatik J. Problem of the modification of the human nature in context of genetic engineering. Kontakt. 2007;9(1):102-111. doi: 10.32725/kont.2007.013.
Stáhnout citaci

Reference

  1. CИЛУЯНОВА, И. В.: Биоэтика в России: ценности и проблемы. (Bioetika v Rusku: hodnoty a problémy). Мoskva, 2001. s. 102.
  2. РИЧ, В.: Модели моральной медицины в эпоху революционных изменений. - Биоэтика. Проблемы и перспективы. (Modely morálního lékařství v epoše revolučních změn. - Bioetika. Problémy a perspektivy). Moskva, 1992. s. 36-45.
  3. ХЕН, Ю. В.: Ценность жизни как проблема прикладной этики. (Hodnota života jako problém užité etiky) - В кн.: Жизнь как ценность. (V knize: Život jako hodnota). Мoskva, 2000. s. 222.
  4. ХАБЕРМАC, Ю.: Будущее человеческой природы. (Budoucnost lidské podstaty). - Мoskva, 2002. s. 78.
  5. ЛЕКТОРCКИЙ, В. А.: Эпистемология классическая и неклассическая. (Klasická a neklasická epistemologie). Мoskva, 2001. s.163-167.
  6. ЭНГЕЛЬГАРДТ, В., А.: Наука, техника, гуманизм. (Věda, technika, humanismus). Вопросы философии. 1980. no. 7.
  7. ЛЕЖЕН, Ж.: Генетика и психическое здоровье. (Genetika a psychické zdraví). - V knize: Генетика и благосостояние человечества. (Genetika a blahobyt lidstva). Мoskva, 1981. s. 92.
  8. ЮДИН, Б. Г.: Здоровье человека как проблема гуманитарного знания. - Философия здоровья. (Zdraví člověka jako problém humanitárního poznání. - Filozofie zdraví). Мoskva, 2001. s. 67, 186-487.
  9. ФУКУЯМА, Ф.: Наше постчеловеческое будущее: Последствия биотехнологической революции. (Naše posthumánní budoucnost: Dědictví biotechnologické revoluce). Мoskva, 2004. s. 72, 148, 245.
  10. ENGELGARDT, D.: Health and Disease: 1. History of the Concepts. Encyclopedia of Bioethics. N. Y., 1995. Vol. 2. s. 1091.
  11. ХАБЕРМАC, Ю.: Будущее человеческой природы. (Budoucnost lidské podstaty). Мoskva, 2002. s. 55, 81, 87.
  12. ЮДИН, Б. Г.: Биотехнологическое конструирование человека. - Биология и культура. (Biotechnologická konstrukce člověka. - Biologie a kultura). Мoskva, 2004. s. 488.
  13. ЛОПУХИН, Ю. М.: Биоэтика в России. (Bioetika v Rusku). Вестник РАН: 2001. Vol. 71. no. 9. s. 774.
  14. БОРИCОВ, Ю.: Генетика и поведение человека: этический контекст. (Genetika a chování člověka: etický kontext. Человек. 2003. no. 2.
  15. KRAMER, P. D.: Listening to Prozac. New York., 1993. s. 44.
  16. DILLER, L. D.: Running on Ritalin. New York., 1998.
  17. НИЦШЕ, Ф.: Cумерки кумиров. (Soumrak bohů). Cоч. в 2-х томах. Мoskva, 1990. Vol. 2. s. 611.
  18. ШАТАЛОВ, А. Т.: Биологическое познание и практика. (Biologické poznání a praxe). - V knize: Философия биологии: вчера, сегодня, завтра. (Filozofie biologie: včera, dnes a zítra). Мoskva, 1996. s. 228.