Kontakt 2007, 9(1):141-146 | DOI: 10.32725/kont.2007.017

Děti v sektáchZdravotně sociální vědy

Dagmar Roučková*, Josef Dolista
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra filozofie a etiky v pomáhajících profesích

Příčiny pro vstup do sekt mohou být velice rozmanité. Ať již jsou pohnutky pro vstup do sekty jakékoli, člověk toto rozhodnutí učiní svobodně. To však neplatí pro děti, které se do sekty již narodily a musí se podřídit životnímu řádu náboženské společnosti. Autorka v příspěvku uvedla na konkrétních příkladech některých nových alternativních náboženství, jaké negativní vlivy mohou působit na děti vyrůstající v tomto prostředí. V tomto ohledu se musí dbát na značnou diferenciaci mezi jednotlivými alternativními náboženskými společnostmi. Setkáváme se s velice rozmanitými přístupy. Účelem není vytvářet zobecňující soudy, ale pouze upozornit na nežádoucí chování členů některých sekt vůči dětem. V úvodu autorka zmiňuje problematické vymezení pojmu sekta. Dále se zaměřuje na některé znaky chování sekt. Ty mohou být někdy velice problematické, neboť při manipulaci členů se mohou objevit nežádoucí vlivy, které narušují rodinný život. Samotný život dětí v některých alternativních náboženstvích se může vyznačovat různými formami strádání. Všechny mohou mít negativní dopad na budoucí vývoj dítěte. Psychické strádání se vyznačuje urážkami, ponižováním aj. Fyzické strádání představuje ublížení různého typu, kdy důsledkem jsou zranění, poškození či dokonce smrt dítěte. U sekt se můžeme setkat s nedostatečným podáním stravy, se zabráněním lékařskému výkonu, nepřiměřeným bitím, u sekty Davida Berga Děti Boží s incestem. V některých alternativních náboženských skupinách dochází ke strádání sociálnímu. To znamená, že rodiče neposílají své děti do školy, nedovolí jim stýkat se s vrstevníky, žijí v izolaci od okolního světa, které je ale jedním z předpokladů rozvoje osobnosti dítěte.

Klíčová slova: děti; sekta; alternativní náboženství; strádání; zanedbávání

Vloženo: 13. březen 2007; Přijato: 12. duben 2007; Zveřejněno: 15. červen 2007  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Roučková D, Dolista J. Children in sects. Kontakt. 2007;9(1):141-146. doi: 10.32725/kont.2007.017.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ABGRALL, J. M.: Mechanismus sekt. 1. vyd., Praha: Karolinum, 2000. s. 253.
  2. BLEY S. et all.: Lektor českého vydání Opatrný A. Malý slovník sekt: Sekty a nová náboženská hnutí v kontextu tradičních církví. 1. vyd., Praha: Karmelitánské nakladatelství, 1998. s. 143.
  3. DOLISTA, J.: Křesťanská víra a iracionalita: Teologický přístup. 1. vyd., České Budějovice: Jihočeská Univerzita, 2004. s. 136.
  4. EIMUTH, K. H.: Die Sekten - Kinder. 1. Auflage. Breisgau: Herder Spectrum, 1996. s. 239.
  5. CHMELÍK, J.: Sekty. Kriminalistika, Praha, 2003. roč. 36, č. 2, s. 1-11.
  6. Kolektiv autorů.: Život je svatý: Svědkové Jehovovi a otázka krve. 1. vyd. Brno: L. Marek, 2006.
  7. KOLOMAZNÍKOVÁ, I.: Jan Dvorský - Syn člověka. Diplomová práce, Ostrava: Filozofická fakulta Ostravské univerzity, 1996.
  8. KŘEMEN. P.: Boj se sektou. 1. vyd. Praha: Duel s. r. o., 1997. s. 118.
  9. MARKOVÁ, J.: Můj muž Michal: Rozhovor s Michalem Markovem. Sborový dopis 4/1995.
  10. NOVOTNÝ, T.: Mormoni a Děti Boží. 1. vyd. Praha: Votobia, 1998.
  11. PORTERFIELDOVÁ, K. M.: O sektách. 1. vyd. Praha: Lidové noviny, 1997. s. 173.
  12. ŠTAMPACH, O. I.: Sekty a nová náboženská hnutí: Naděje a rizika. 1. vyd. Praha: Oliva, 1995. s. 15.
  13. VÁGNEROVÁ, M.: Psychopatologie pro pomáhající profese. 3. vyd. Praha: Portál, 2004. s. 696-729.
  14. VOJTÍŠEK, Z.: Encyklopedie náboženských směrů a hnutí v České republice. 1. vyd. Praha: Portál, 2004. s. 462.
  15. VOJTÍŠEK, Z., MISAUEROVÁ, A.: Dětství a sekta. 1. vyd. Praha: Vzdělávací institut ochrany dětí, s. 28.
  16. WIEBEUS, H. O.: Sekty a lovci duší. 1. vyd. Praha: NAVA, 2006. s. 296.