Kontakt 2008, 10(1):32-37 | DOI: 10.32725/kont.2008.004

Zdravotní péče jako jeden ze subjektů kritické infrastruktury ČROšetřovatelství

Jaroslava Kaňková
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra radiologie a toxikologie

Příspěvek se zabývá nejprve objasněním pojmu kritické infrastruktury. Problematika kritické infrastruktury se promítá do zpracování krizových plánů. Ochrana kritické infrastruktury je realizována technickými, personálními a organizačními opatřeními, která jsou zaměřena na předcházení výpadkům funkčnosti subjektů kritické infrastruktury, zvýšení odolnosti subjektů proti těmto výpadkům a přípravě náhradních řešení pro skutečné výpadky funkčnosti. Tento příspěvek je zaměřen především na jeden ze subjektů kritické infrastruktury a tím je zdravotní péče. Zdravotnictví je systémem státu, který by měl být připraven čelit všem novým rizikům a hrozbám dnešního světa. Tento systém je tvořen poskytovateli léčebně preventivní péče, orgány a zařízeními ochrany veřejného zdraví, správními úřady s působností ve zdravotnictví, ale také občany jako poskytovateli první pomoci. Mezi vyjmenovanými subjekty by měla fungovat vzájemná operační součinnost. Od systému zdravotnictví se očekává i připravenost k poskytování zdravotní péče při událostech, které, kromě jiných aspektů narušení bezpečnosti, přinášejí situace hromadných postižení osob na zdraví. Ministerstvo zdravotnictví jako ústřední orgán státní správy v odvětví stanovilo pro svou bezpečnostní strategii (strategii krizového řízení) cílový stav, nazývaný krizová připravenost zdravotnictví. Koncepce krizové připravenosti zdravotnictví v České republice vymezuje základní úkoly k zabezpečení krizové připravenosti celého systému zdravotnictví v pěti oblastech - právní prostředí, manažerské prostředí, odborné prostředí, zajištění věcných zdrojů a v oblasti přípravy lidských zdrojů. V rámci bezpečnostního systému státu musí být tento subjekt připraven čelit rizikům a hrozbám dnešního světa, a to především zbraním hromadného ničení - CBRN, terorismu, přírodním pohromám, průmyslovým a dopravním haváriím a dalším mimořádným událostem. Článek zde vymezuje úkoly zdravotnického systému České republiky a jeho zapojení do krizového řízení.

Klíčová slova: interoperabilita; kritická infrastruktura; krizová připravenost zdravotnictví; zdravotní péče

Vloženo: 17. březen 2008; Přijato: 30. duben 2008; Zveřejněno online: 27. červen 2008; Zveřejněno: 27. červenec 2008  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kaňková J. Health care as one of subjects of critical infrastructure in the Czech Republic. Kontakt. 2008;10(1):32-37. doi: 10.32725/kont.2008.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. FIŠER, V.: Kritická infrastruktura v bezpečnostní politice zdravotnictví. In: Ochrana obyvatel 2007, Ochrana kritické infrastruktury. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství; Ostrava: FBI, VŠB - TU, 2007 pdf. s. 38-42. [online] [cit. 2008-02-26]. Dostupné z: http://www.btv.cz/download/Ochrana_kriticke_infrastruktury_2007.pdf.
  2. HLAVÁČKOVÁ, D., ŠTOREK, J., FIŠER, V.: Krizová připravenost zdravotnictví. 1. vyd., Brno: Národní centrum ošetřovatelství a nelékařských zdravotnických oborů v Brně, 2007. 198 s.
  3. HORÁK, R.: Řešení kritické infrastruktury s možností využití nástrojů EU. In: Ochrana obyvatel 2007, Ochrana kritické infrastruktury. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství; Ostrava: FBI, VŠB - TU, 2007. s. 62-72. [online] [cit. 2008-02-26]. Dostupné z: http://www.btv.cz/download/Ochrana_kriticke_infrastruktury_2007.pdf.
  4. HRDINA, P.: Vzájemné vztahy v kritické infrastruktuře. In: Ochrana obyvatel 2007, Ochrana kritické infrastruktury. Ostrava: Sdružení požárního a bezpečnostního inženýrství; Ostrava: FBI, VŠB - TU, 2007. s. 73-79. [online] [cit. 2008-02-26]. Dostupné z: http://www.btv.cz/download/Ochrana_kriticke_infrastruktury_2007.pdf.
  5. Komise evropských společenství. Zelená kniha o evropském programu na ochranu kritické infrastruktury.KOM(2005)576 v konečném znění. [online] [cit. 2008-02-26]. Dostupné z: http://http://europa.eu/documents/comm/green_papers/index_cs.html.
  6. MV ČR. Výkladový slovník krizového řízení a obrany státu. [online] [cit. 2008-02-26]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/udalosti/slovnik/index_odbor_info.html.
  7. Ministerstvo vnitra - Generální ředitelství HZS ČR. Metodika zpracování krizových plánů dle § 15 a § 16 nařízení vlády č. 462/2000 Sb., ve znění nařízení vlády č. 36/2003 Sb., Č. j. : PO - 2675/PLA - 2003, ve znění pozdějších změn. [online] [cit. 2008-02-26]. Dostupné z: http://www.krizove-rizeni.cz/index_soubory/dokumenty/krplan2.html.
  8. Ministerstvo vnitra - odbor bezpečnostní politiky. Česká republika v boji proti terorismu, opatření, zaměřená na minimalizaci rizik a dopadů potenciálních teroristických útoků na území České republiky a proti zájmům České republiky v zahraničí, Příloha k č. j.: OBP-11-/AK-2007, 2007. [online] [cit. 2008-02-26]. Dostupné z: http://www.mvcr.cz/dokument/2007/terorismus/opatreni.rtf.
  9. Odbor krizové připravenosti MZ. Koncepce krizové připravenosti zdravotnictví České republiky, č. j. MZDR 3708/2007, březen 2007.