Kontakt 2008, 10(1):150-158 | DOI: 10.32725/kont.2008.021
Prosociální chování u pomáhajících profesíZdravotně sociální vědy
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra sociální práce a sociální politiky
- 2 Ostravská univerzita, Filozofická fakulta, katedra psychologie a sociální práce
Příspěvek se věnuje objektivní stránce pomáhajících profesionálů se zřetelem k nárokům plynoucím z jejich profesní sociální role, vyjádřené v pojmech prosociální chování. Rekapituluje proces změn společenských i kulturních, který v posledních desetiletích přinesl rozvoj praxe řady pomáhajících profesí. Vymezuje pomáhající profese, včetně konceptu prosociálního chování v jejich rámci. Analyzuje profesní kompetence, díky nimž lze do určité míry predikovat to, zda někdo bude v určité profesi úspěšný, či neúspěšný. Konceptualizuje pojem kompetence jako širší spektrum proměnných s poukazem na hierarchický model struktury kompetencí autorů Lucia a Lepsingera. Cituje výsledky hodnocení profesionality lékařů a studentů medicíny v USA (L. Arnolda), které komparuje různé evaluační metody a hodnotí čtyři aspekty profesionality: profesionální odpovědnost, sebezdokonalování a přizpůsobivost lékaře, vztahy s pacienty a rodinami a vztahy s členy zdravotnického týmu. Mezi posuzovanými kvalitami se nachází: altruismus, úcta k druhým lidem a další humanistické vlastnosti jako čest, integrita, etické a morální standardy, zodpovědnost. Příspěvek poukazuje na výzkumy, které zpochybnily stabilitu profesionality a odklon od profesionálního chování dávají do souvislostí s výskytem konfliktů hodnot a etických dilemat. Doplňuje o výsledky výzkumů, které indikují zcela zásadní význam komunikační a interakční, ale také význam osobnostních vlastností pomáhajících profesionálů, kde jsou jako nejvýznamnější faktory uváděny empatie (vřelost, schopnost naslouchat), akceptace (přijetí, vztahová symetrie) a projevy afiliativního chování (neodsuzující postoje, nondirektivita), tj. principy, které výstižně formuloval C. R. Rogers. Uvedená fakta dokládají oprávněnost humanistického paradigmatu ve vzdělávání pomáhajících profesionálů.
Klíčová slova: pomáhající profese; kompetence; profesionalita; prosociální chování; empatie; rozvoj empatie
Vloženo: 25. únor 2008; Přijato: 18. duben 2008; Zveřejněno online: 27. červen 2008; Zveřejněno: 27. červenec 2008 Zobrazit citaci
Reference
- ARNOLD, L.: Assessing Professional Behavior: Yesterday, Today, and Tomorrow. Academic Medicine, 2002. Vol. 77, 6, s. 502-515.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- BIERHOFF, H. W.: Prosocial Behaviour. New York: Taylor&Francis, 2002.
- HATCHER, S. L., FAVORITE, T. K., HARDY, E. A., GOODE, R. L., DESHETLER, L. A. & THOMAS. R. M.: An analogue study of therapist empathic process: working with difference. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training. 42, 2, s. 198-210, 2005.
Přejít k původnímu zdroji...
- HAVRDOVÁ, Z.: Kompetence v sociální práci. Metodická příručka pro učitele a supervizity v sociální práci. Praha: Osmium, 1999.
- HEPWORTH, D. H., LARSEN, J. A.: Direct Social Work Practice. Theory and Skills. 4. vyd. Pacific Grove: Brooks Cole Publishing Company, 1993.
- GUGGENBUHL-CRAIG, A.: Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2007.
- HOLM, U.: Empathy and professional attitude in social workers and non-trained aides. In: International Journal of Social Welfare. Blackwel, 2002. č. 11, s. 66-75.
Přejít k původnímu zdroji...
- HOFFMAN, M. L.: Empatia i jej rozwój moralny. 1. wyd. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2006.
- KARGULOWA, A.: Przeciw bezradności. Nurty - opcje - kontrowersje w poradnictwie i poradoznawstwie. 1. wyd. Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego, 1996.
- KOPŘIVA, K.: Lidský vztah jako součást profese. 2. vyd., Praha: Portál, 1997.
- KRAUS, B., POLÁČKOVÁ, V. et al.: Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001.
- ŁOBOCKI, M.: Altruizm i wychowanie. 1. wyd. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1998.
- MATOUŠEK, O.: Slovník sociální práce. Praha: Portál, 2003.
- MLČÁK, Z.: Profesní kompetence sociálních pracovníků a jejich hodnocení klienty. Ostrava: Ostravská univerzita, 2005.
- MLČÁK, Z., KUBICOVÁ, A.: K pojetí klienta v sociální práci: Manažerismus nebo humanistický přístup? Sborník z konference III. hradecké dny sociální práce - Klient služeb sociální práce v proměnách doby. Hradec Králové, 2006.
- MLČÁK, Z., ZÁŠKODNÁ, H.: Altruistická motivace, emocionální empatie a afiliace. In: Acta facultatis philosphicae universitatis ostraviensis, 228, 2006, 11, 47-60.
- PARSONS, T. & BALES, F.: Family, socialization and interaction process. New York: Free Press, 1955.
- HATCHER, S. L. et al. An analogue study of therapist empathic process: working with difference. Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training. 2005. 42, 2, s. 198-210.
Přejít k původnímu zdroji...
- PATTERSON C.: Relationship counseling and psychotherapy. New York: Harper, 1974.
- MLČÁK, Z., ZÁŠKODNÁ, H.: Altruistická motivace, emocionální empatie a afiliace. In: Acta facultatis philosphicae universitatis, 228, 2006, 11, 47-60.
- PENNER, L. A., FINKELSTEIN, M. A.: Dispositional and Structural Determinants of Volunteerism. Journal of Personality and Social Psychology, 1998. 74, 2, s. 525-537.
Přejít k původnímu zdroji...
- VÝROST, J., SLAMĚNÍK, I.: Sociální psychologie - sociálna psychológia. 1. vyd. Praha: ISV, 1997.
- WILCZEK-RUŻYCZKA, E.: Empatia i jej rozwój u osób pomagających. 1. wyd. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2002.