Kontakt 2008, 10(1):178-183 | DOI: 10.32725/kont.2008.025
Manželství z pohledu filozofické antropologie Waltera KasperaZdravotně sociální vědy
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra filozofie a etiky v pomáhajících profesích
Nejuniverzálnější formou lidského vztahu je manželství. Zahrnuje osobnost obou partnerů ve všech rozměrech.
Dnešní člověk hledá nové formy soužití a spoluužívání. Manželství je stále nejlepší formou partnerských vztahů a rodina nejlepším prostředím pro výchovu nové generace. Nejčastěji právě tyto základní vztahy musí první ustoupit kariéře a standardu života, či se rozpadají pro nezralost a jiné důvody. V současnosti je velice rozšířen fenomén odkládání mateřství. Roste počet žen, které prožívají první mateřství po 35. roku života. Uzavření sňatku a zkušenost s životem v manželství se do určité míry staly součástí osobnosti a podmínkou "normality".
Jednou z příčin krize manželství je předěl mezi soukromou a veřejnou sférou. Zájem či starost rodiny dnes převzal stát. Rodinu nahrazují ústavy sociální péče a finanční nedostatek řeší půjčky nebo hypotéky. Jejich chování upravuje rodinné a manželské právo.
Dnešní osobnější manželství jistě přináší zdroj opory proti vzrůstající prázdnotě světa. Zvláštní místo v partnerské problematice má rozhovor, který se uskutečňuje nasloucháním i možností říct svůj názor. Zasazení do právního řádu státu, do širšího okruhu rodiny pomáhá k větší stabilitě manželství a poskytuje ochranu povrchním názorovým trendům doby.
Významné postavení má v manželství bezpochyby sexualita. Partnerská sexualita musí vycházet z osobního vztahu hlubokého a oživovaného přátelství. Lidský sexuální pud je stále aktivní, což vede k nadbytku sexuálních podnětů, které je nutno normalizovat a kultivovat. Partneři se potřebují v něčem, co je opravdu spojuje, nalézt. Plodem vzájemné lásky je dítě. Plozením a výchovou dětí pomáhají manželé také společnosti, která je ve svém přežití na nich závislá. To vše musí být podřízeno přirozenému lidskému smyslu pro morální odpovědnost. Děti jsou nejsilnějším argumentem pro nerozlučitelnost manželství. Věrnost v lásce patří k jejímu základnímu smyslu. Svazek věrnosti v manželství je nejvyšší způsob realizace svobody.
Klíčová slova: manželství; věrnost; spiritualita; sexualita; veřejné; soukromé; morální odpovědnost
Vloženo: 17. březen 2008; Přijato: 21. duben 2008; Zveřejněno online: 27. červen 2008; Zveřejněno: 27. červenec 2008 Zobrazit citaci
Reference
- DOLISTA, J.: Naděje vložená do manželství. 1. vyd. Olomouc: Matice cyrilometodějská, 1994. 222 s.
- KASPER, W.: Teologie křesťanského manželství. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury, 1997. 91 s.
- SOBOTKOVÁ, I.: Psychologie rodiny. 1. vyd. Praha: Portál, 2001. 173 s.
- SIMOTA, D.: Rodina, manželství a kohabitace. Internetový politologický časopis E-POLIS [online]. 7/2005 [cit. 2008-04-08]. Dostupné z: http://www.e-polis.cz/sociologie/106-rodina-manzelstvi-a-kohabitace.html#top.
- SOKOL, J.: Filozofická antropologie. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 224 s.
- Zákon č. 210/1998 Sb., o rodině. [online], [cit. 2008-04-08]. Dostupné z: http://www.zakonycr.cz/seznamy/094-1963-Sb-zakon-o-rodine.html.