Kontakt 2008, 10(2):257-263 | DOI: 10.32725/kont.2008.040
Spokojenost seniorů s institucionální péčí v moravskoslezském krajiOšetřovatelství
- Ostravská univerzita, Zdravotně sociální fakulta, Ústav ošetřovatelství a porodní asistence
Hodnocení spokojenosti klientů s institucionální péčí je jedním z ukazatelů kvality poskytovaných služeb. Cílem výzkumu bylo zjistit, jak hodnotí spokojenost klienti domovů pro seniory v Moravskoslezském kraji a jaké faktory tuto spokojenost ovlivňují. Výzkumný soubor tvořilo 488 klientů z 12 domovů pro seniory, jejichž zřizovatelem je Moravskoslezský kraj a Magistrát města Ostravy. Pro sběr dat byl použit dotazník spokojenosti obyvatel s domovem pro seniory, který byl předkládán klientům formou standardizovaného rozhovoru. Dotazník byl zaměřen na následující oblasti: spokojenost s chováním a odbornou kvalitou práce sester a pečovatelek, spokojenost s tzv. hotelovými službami (způsob bydlení, hygienické vybavení, čistota a pořádek, stravování), spokojenost s mezilidskými vztahy a soužitím spolubydlících, spokojenost s možností být činorodý a zapojit se do aktivizačních programů. Do vzorku byli zařazeni klienti vybraných zařízení (oblastní výběr) splňující následující kritéria: věk nad 60 let, schopnost komunikace, orientace v časoprostoru, ochota účastnit se rozhovoru. Klienti hodnotili kladně ošetřovatelskou péči, méně byli spokojeni se stravováním, individuálním zájmem sester a pečovatelek a se vztahy mezi klienty. Hypotézy ověřovaly souvislost mezi spokojeností klientů s domovem pro seniory a délkou pobytu klienta, jeho věkem, pohlavím, soběstačností, hodnocením svojí vlastní životní situace a počtem návštěv rodinných příslušníků. Výsledky výzkumu ukázaly, že jednotlivé dílčí části spokojenosti klientů s DpS jsou ovlivňovány různými faktory. Všechny sledované oblasti spokojenosti jsou výrazně ovlivňovány celkovým vlastním hodnocením životní situace klientů.
Klíčová slova: spokojenost; senior; institucionální péče; kvalita péče
Vloženo: 22. srpen 2008; Přijato: 14. listopad 2008; Zveřejněno online: 17. prosinec 2008; Zveřejněno: 17. prosinec 2009 Zobrazit citaci
Reference
- HNILICOVÁ, H.: Spokojenost pacientů jako součást metody hodnocení kvality léčebné péče a metody jejího sledování. In: Kvalita života a zdraví, 1. vyd., Praha: Triton, 2005. s. 262-280.
- JANEČKOVÁ H., HNILICOVÁ H.: Spokojenost seniorů s institucionální péčí. Zdravotnické noviny, 1999. No. 33. s. 16.
- JANEČKOVÁ, H.: Sociální práce se starými lidmi. Sociální práce v praxi, 1. vyd., Praha: Portál, 2005. s. 163-190.
- NCEA. Nursing Home Abuse Risk Prevention Profile and Checklist. National Association of State Units on Aging, July 2005. 51 s.