Kontakt 2008, 10(2):374-381 | DOI: 10.32725/kont.2008.057

Profil dětí s kochleárním implantátem v Heidelberském testu vývoje řečiZdravotně sociální vědy

Milena Nosková
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury

Lidská řeč je jedním z nejdokonalejších prostředků lidské komunikace, dorozumívání. Komplexní rozvíjení řečových schopností je důležitým předpokladem fungování jedince v rámci daného společenského systému a také předpokladem sociální vzdělanosti, orientace a gramotnosti. Lidská společnost je závislá na sluchovém vnímání. Uvádí se, že akustickým kanálem člověk získává až 65 % informací o okolním světě. Sluchové vnímání je jeden ze základních poznávacích (kognitivních) procesů, který je navázán na další procesy, které v konečném důsledku souvisejí s těmi nejvyššími, myšlením a řečí. Sluchové postižení člověka ochuzuje nejen o svět zvuků, navíc jej vyřazuje ze sítě mezilidské komunikace. Právě nemožnost domluvit se představuje nejzávažnější aspekt tohoto smyslového postižení.
Příspěvek se zabývá produkcí řeči u prelingválně neslyšícího dítěte, kterému byl voperován kochleární implantát (dále CI). Cílem práce bylo porovnat produkci řeči tří skupin dětí: a) těžce sluchově postižených dětí s CI, b) sluchově postižených dětí, které ke korekci sluchu používají sluchadla, c) slyšících vrstevníků (experimentální či intaktní skupina). Jazyková úroveň dětí byla zjišťována pomocí Heidelberského testu vývoje řeči (dále H-S-E-T). Výsledky práce ukázaly, že kochleární implantát představuje určitou prognózu nápravy a že kochleární implantace s následnou rehabilitací umožňuje neslyšícím vstup do normálního světa zvuků a komunikaci se slyšícími.

Klíčová slova: produkce řeči; hluchota; dítě; kochleární implantace; Heidelberský test vývoje řeči

Vloženo: 18. srpen 2008; Přijato: 18. září 2008; Zveřejněno online: 17. říjen 2008; Zveřejněno: 17. prosinec 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Nosková M. Profile of children with cochlear implantates in the Heidelberg speech evolution test. Kontakt. 2008;10(2):374-381. doi: 10.32725/kont.2008.057.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Centrum Kochleárních implantací u Dětí. [online]. [cit. 2004-11-18]. Dostupné z:
  2. DUMONT, A.: Implantations cochléaires. Guide pratique d'évaluation et de rééducation. 1. édition. Paris: Ortho edition, 1997. 143 p.
  3. GRIMMOVÁ, H., SCHOLER, H., MIKULAJOVÁ, M.: Heidelberský test vývoje řeči (H-S-E-T). Přeložila E. Smékalová. Brno: Psychodiagnostika, s. r. o., 1997.
  4. GROMA, M. et al.: Vplyv širšieho sociálneho prostredia na výkon dieťaťa s kochleárnym implantátom. Otorinolaryng. a Foniatr., 2003, roč. 52, č. 3, s. 133-138.
  5. HÁNOVÁ, Š.: Dětská práva a děti se zdravotním postižením (pohled rodiny a společnosti). České Budějovice, 2006. 85 s. Diplomová práce. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta, 2005, 85 s.
  6. HOLMANOVÁ, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd., Praha: Septima, 2002. 96 s.
  7. KABELKA, Z.: Kochleární implantace u dětí v České republice. Zdravotní noviny ČR, 2003, roč. 52, č. 16, s. 20-21.
  8. ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I.: Klinická logopedie.