Kontakt 2008, 10(2):374-381 | DOI: 10.32725/kont.2008.057
Profil dětí s kochleárním implantátem v Heidelberském testu vývoje řečiZdravotně sociální vědy
- Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Pedagogická fakulta, katedra českého jazyka a literatury
Lidská řeč je jedním z nejdokonalejších prostředků lidské komunikace, dorozumívání. Komplexní rozvíjení řečových schopností je důležitým předpokladem fungování jedince v rámci daného společenského systému a také předpokladem sociální vzdělanosti, orientace a gramotnosti. Lidská společnost je závislá na sluchovém vnímání. Uvádí se, že akustickým kanálem člověk získává až 65 % informací o okolním světě. Sluchové vnímání je jeden ze základních poznávacích (kognitivních) procesů, který je navázán na další procesy, které v konečném důsledku souvisejí s těmi nejvyššími, myšlením a řečí. Sluchové postižení člověka ochuzuje nejen o svět zvuků, navíc jej vyřazuje ze sítě mezilidské komunikace. Právě nemožnost domluvit se představuje nejzávažnější aspekt tohoto smyslového postižení.
Příspěvek se zabývá produkcí řeči u prelingválně neslyšícího dítěte, kterému byl voperován kochleární implantát (dále CI). Cílem práce bylo porovnat produkci řeči tří skupin dětí: a) těžce sluchově postižených dětí s CI, b) sluchově postižených dětí, které ke korekci sluchu používají sluchadla, c) slyšících vrstevníků (experimentální či intaktní skupina). Jazyková úroveň dětí byla zjišťována pomocí Heidelberského testu vývoje řeči (dále H-S-E-T). Výsledky práce ukázaly, že kochleární implantát představuje určitou prognózu nápravy a že kochleární implantace s následnou rehabilitací umožňuje neslyšícím vstup do normálního světa zvuků a komunikaci se slyšícími.
Klíčová slova: produkce řeči; hluchota; dítě; kochleární implantace; Heidelberský test vývoje řeči
Vloženo: 18. srpen 2008; Přijato: 18. září 2008; Zveřejněno online: 17. říjen 2008; Zveřejněno: 17. prosinec 2009 Zobrazit citaci
Reference
- Centrum Kochleárních implantací u Dětí. [online]. [cit. 2004-11-18]. Dostupné z:
- DUMONT, A.: Implantations cochléaires. Guide pratique d'évaluation et de rééducation. 1. édition. Paris: Ortho edition, 1997. 143 p.
- GRIMMOVÁ, H., SCHOLER, H., MIKULAJOVÁ, M.: Heidelberský test vývoje řeči (H-S-E-T). Přeložila E. Smékalová. Brno: Psychodiagnostika, s. r. o., 1997.
- GROMA, M. et al.: Vplyv širšieho sociálneho prostredia na výkon dieťaťa s kochleárnym implantátom. Otorinolaryng. a Foniatr., 2003, roč. 52, č. 3, s. 133-138.
- HÁNOVÁ, Š.: Dětská práva a děti se zdravotním postižením (pohled rodiny a společnosti). České Budějovice, 2006. 85 s. Diplomová práce. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta, 2005, 85 s.
- HOLMANOVÁ, J.: Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 1. vyd., Praha: Septima, 2002. 96 s.
- KABELKA, Z.: Kochleární implantace u dětí v České republice. Zdravotní noviny ČR, 2003, roč. 52, č. 16, s. 20-21.
- ŠKODOVÁ, E., JEDLIČKA, I.: Klinická logopedie.