Kontakt 2009, 11(1):38-46 | DOI: 10.32725/kont.2009.006

Pohled studentů na lékaře v rámci ošetřovatelské praxeOšetřovatelství

Hynek Volný*, Sylva Bártlová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství

V příspěvku jsou prezentovány výsledky šetření, jehož cílem bylo zjistit, jak studenti Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích vnímají na základě absolvování odborné praxe na půdě Nemocnice České Budějovice, a. s., lékaře a spolupráci s lékaři.
Ke sběru dat byla použita technika dotazníku, obohacena o modifikovanou techniku sémantického diferenciálu dle Osgooda. Dotazník byl distribuován studentům ZSF JU, a to studentům druhých a třetích ročníků bakalářského studijního programu Všeobecná sestra, dále posluchačům prvního a druhého ročníku navazujícího magisterského programu Ošetřovatelství. Celkem bylo rozdáno 151 dotazníků. Navráceno bylo 105 dotazníků, z tohoto počtu nemohlo být použito 7 dotazníků pro nekorektnost vyplnění. Celkem tedy bylo použito 98 (65 %) dotazníků.
Zapojování studentů do týmu a pozitivní hodnocení nejen lékařů jsou důležitými aspekty pro vstup absolventů oborů Všeobecná sestra a Ošetřovatelství do budoucí profese. Výsledky šetření prokázaly především pozitivní vnímání lékařů, což signalizuje posun ve směru od tradičního podřízeného vztahu sestra (student) - lékař ke vztahu partnerskému.
I když je celkové hodnocení lékařů pozitivní, přesto pětina studentů hodnotí lékaře negativně. Výsledky této práce zviditelnily také negativní faktory, které se týkají hodnocení lékařů, a daly tak prostor pro možnou další diskusi.
Dále výsledky šetření ukázaly, že studenti hodnotí své zapojování do týmu jako neefektivní. Tato skutečnost dává možnost pro další analýzu a to, zda mentorky odborné praxe na všech odděleních plní svoji roli adekvátním způsobem, zda na těchto odděleních neselhává supervizní činnost, zda pozitivní hodnocení lékařů není ovlivněno právě nízkým kontaktem s nimi.

Klíčová slova: student; hodnocení; všeobecná sestra; lékař; odborná praxe

Vloženo: 17. říjen 2008; Přijato: 23. duben 2009; Zveřejněno: 27. květen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Volný H, Bártlová S. Physicians from the point of view of students within the framework of nursing practice. Kontakt. 2009;11(1):38-46. doi: 10.32725/kont.2009.006.
Stáhnout citaci

Reference

  1. BÁRTLOVÁ, S.: Vliv pracovních vztahů mezi lékaři a sestrami na péči o pacienta. In: Kontakt, České Budějovice: JU ZSF, 2006, Vol. 8, no. 1, s. 31-35. Přejít k původnímu zdroji...
  2. HAYES, N.: Psychologie týmové práce. 1. vyd., Praha: Portál, 2005.
  3. HUSÁROVÁ, A.: Šetření psychosociálních kompetencí studentů oboru všeobecné lékařství se zřetelem na identifikaci obav a strachů spojených s nástupem do prvního zaměstnání. [online]. Dostupné z: http://www.medici-za-sebeprevenci.upol.cz/fileadmin/medici-sebeprevence/dokumenty/zvz-dotaznikove-setreni.pdf
  4. MAŘÍKOVÁ, H.: Práce a pracoviště jako sféry důvěry a soukromí. [online], SoÚ AV ČR, 2005. Dostupné z: http://www.soc.cas.cz/download/355/Soci%C3%A1ln%C3%AD%20vztahy%20na%20pracovi%C5%A1ti.pdf
  5. ROZSYPALOVÁ, M., ŠAFRÁNKOVÁ, A.: Ošetřovatelství I. 1. vyd., Praha: Informatorium. 2002. 231 s.
  6. TÓTHOVÁ, V.: Profesní příprava sester a porodních asistentek na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. In: Kontakt, České Budějovice: JU ZSF, 2002, Vol. 4, no. 4, s. 196-199.