Kontakt 2009, 11(1):64-71 | DOI: 10.32725/kont.2009.009

Obsah a zhodnocení celoživotního vzdělávání krátkodobých kurzů pro všeobecné sestryZdravotně sociální vědy

Radka Prokešová1,2,*, Lucie Rolantová3, Valérie Tóthová3
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra právních oborů, řízení a ekonomiky
2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Ekonomická fakulta, katedra strukturální politiky EU a rozvoje venkova
3 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství

Součástí transformací celoživotního vzdělávání na vysokých školách vzniká celá řada programů celoživotního vzdělávání. Uvedený program je toho příkladem.
Cílem sdělení je zhodnotit obsah kurzů a zjistit zpětnou vazbu posluchačů.
Bylo zpracováno a připraveno 8 krátkodobých tematických vzdělávacích kurzů zaměřených na celoživotní vzdělávání a na podkladě výsledků zpracování a zpětné vazby od účastníků byl zhodnocen obsah témat.
Hodnocení se zúčastnilo 136 účastníků a každý kurz byl hodnocen zvlášť. Připravená vzdělávací témata byla účastníky vzdělávání pozitivně hodnocena. Účastníci byli spokojeni s úrovní vzdělávacích materiálů i technickým zajištěním kurzu. Nejlépe byly hodnoceny kurzy Nové trendy v ošetřovatelské péči v perinatologii a pediatrii, Komunikace v ošetřovatelství, Multikulturní ošetřovatelství a Teoretické aspekty v ošetřovatelství. U témat Nové trendy v ošetřovatelské péči akutních stavů, Nové trendy v ošetřovatelské péči dospělých a seniorů, Management zdravotnických a ošetřovatelských služeb a Ošetřovatelský proces a potřeby člověka by bylo vhodné zapracovat některé připomínky zaznamenané ve zpětnovazebních dotaznících.
Prokázalo se, že kurzy je nutné dále realizovat a rozšiřovat a zaměřit se na připomínky účastníků. Na základě vyhodnocení výsledků projektu bude možno použít metodiku a vytvořené školicí materiály nejen ke vzdělávání nových pracovníků v rámci profese všeobecná sestra, ale také předat toto know-how pro školení adekvátních cílových skupin v jiných regionech ČR. Vytvořené vzdělávací kurzy je možné uplatnit při dalším vzdělávání všeobecných sester komplexně v celé ČR ve formě krátkodobých tematických kurzů, které budou po ukončení projektu nabízeny zájemcům v rámci celoživotního vzdělávání Zdravotně sociální fakulty Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích.

Klíčová slova: projekt; vzdělávání; vzdělávací kurz; cílová skupina

Vloženo: 16. únor 2009; Přijato: 13. duben 2009; Zveřejněno: 27. květen 2009  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Prokešová R, Rolantová L, Tóthová V. Contents and evaluation of lifelong education in short-term courses for general nurses. Kontakt. 2009;11(1):64-71. doi: 10.32725/kont.2009.009.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ADAMS, B., HAROLD, C., E.: Sestra a akutní stavy od A do Z. 1. vyd., Praha: Grada Publishing, 1999.
  2. BÁRTLOVÁ, S.: Výzkum v ošetřovatelství, Brno: NCO NZO, 2005.
  3. IVANOVÁ, K., ŠPIRUDOVÁ L., KUTNOHORSKÁ, J.: Multikulturní ošetřovatelství I. Praha: Grada, 2005, 248 s.
  4. KILÍKOVÁ, M.: Základy manažmentu v ošetřovatelství: Prešov: I. Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce bl. P. P. Gojdiča. 2006. 68 s.
  5. KŘÍŽOVÁ, E.: Zdravotnické systémy v mezinárodním srovnání. Praha: LF UK, 1998. 133 s.
  6. MIKŠOVÁ, Z., JANOŠÍKOVÁ, M., ZAJÍČKOVÁ, M.: Kapitoly z ošetřovatelské péče I. Praha: Grada, 2006. 248 s.
  7. MIKŠOVÁ, Z., FROŇKOVÁ, M., ZAJÍČKOVÁ, M.: Kapitoly z ošetřovatelské péče 2. Praha: Grada, 2006. 170 s.
  8. STAŇKOVÁ, M.: Základy teorie ošetřovatelství. Praha: Karolinum, 1997.
  9. TOPINKOVÁ, E.: Geriatrie v praxi. Praha: Galén, 2005. 270 s.
  10. TÓTHOVÁ, V. a kol.: Tematické kurzy celoživotního vzdělávání pro profesi všeobecná sestra. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích: Zdravotně sociální fakulta, 2008.
  11. VELEMÍNSKÝ, M. et al.: Vybrané kapitoly z Pediatrie. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích: Zdravotně sociální fakulta, 2005.
  12. VELEMÍNSKÝ, M., VELEMÍNSKÝ, M. jr.: Muž, žena a těhotenství. In: Prevence sociálně nežádoucích jevů, 2005. Vol. IV(4). Ústav psychologického poradenství a diagnostiky, s. 16-23.
  13. VENGLÁŘOVÁ, M., MAHROVÁ, G.: Komunikace pro zdravotní sestry. Praha: Grada, 2006.