Kontakt 2009, 11(1):85-89 | DOI: 10.32725/kont.2009.013

Srovnání popisu buddhistických osmi vědomí se strukturou mozku u člověkaPopularizace vědy

Petr Zach1,*, Jana Mrzílková2, Stanislava Kučová3
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra preklinických oborů
2 Karlova univerzita v Praze, Anatomický ústav, 3. lékařská fakulta
3 Karlova univerzita v Praze, Filozofická fakulta

Jakým způsobem dochází k utváření reakce člověka na přítomnou situaci? Co je podkladem pro každodenní chování a jednání v konkrétních situacích? Máme možnost to ovlivnit, nebo ne? Tyto a podobné základní otázky člověka je možno s přibývajícími znalostmi na poli neurověd a buddhismu - tzv. neurobuddhismu - zodpovědět způsobem, který byl ještě před několika lety nemyslitelný. Máme totiž k dispozici velké množství dat a informací z obou stran - ze západní vědecké tradice, vědeckého myšlení a vědy a výzkumu a z druhé strany z kontemplativních introspektivních metod vhledů do vědomí jednotlivce. Syntéza informací z těchto disciplín má podle nás potenciál přirovnatelný ke změně paradigmatu od klasické newtonovské fyziky ke kvantové mechanice. Samotný neurovědný popis struktury mozku nedává odpověď na subjektivní prožitkovou část zkušenosti reality, která má navíc individuální charakter. Na druhou stranu neumožňuje introspektivní (kontemplativní) dovednost jednotlivce většinou předání takovéto zkušenosti okolí, což je zřejmě důvodem pro nesnadný pokrok na tomto poli z hlediska veřejnosti. Naše práce je jednou z prvních, pokoušející se o syntézu terminologické roviny mezi neurovědným popisem CNS a buddhistickým popisem funkce vědomí.

Received: February 17, 2009; Accepted: April 6, 2009; Published: May 27, 2009  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Zach P, Mrzílková J, Kučová S. Srovnání popisu buddhistických osmi vědomí se strukturou mozku u člověka. Kontakt. 2009;11(1):85-89. doi: 10.32725/kont.2009.013.
Download citation

References

  1. AUSTIN, J. H.: Zen and the brain. Cambridge, MA: MIT Press, 1999.
  2. BENSON, H. et al.: Three case reports of the metabolic and electroencephalographic changes during advanced Buddhist meditation techniques. In: Behavioral Medicine, 1990, no 16, s. 90-95. Go to original source... Go to PubMed...
  3. BROWN, D. et al.: Differences in visual sensitivity among mindfulness meditators and non-meditators. In: Perceptual and Motor Skills, 1984, no 58, s. 727-733. Go to original source... Go to PubMed...
  4. DAVIDSON, R. J. et al.: Alternations in brain and immune function produced by mindfulness meditation. In: Psychosomatic Medicine, 2003, no 65, s. 564-570. Go to original source... Go to PubMed...
  5. KELLY, B. D.: Buddhist Psychology, Psychotherapy and the Brain: A Critical Introduction. In: Transcultural Psychiatry, 2008, no 45, s. 5. Go to original source... Go to PubMed...
  6. NEWBERG, A. B. et al.: The measurement of regional cerebral blood flow during the komplex cognitive task of meditation: A preliminary SPECT study. In: Psychiatry Research, 2001, no 106, s. 113-122. Go to original source... Go to PubMed...
  7. TRUNGPA, C.: The Heart Of The Buddha. London: Shambhala, Boston, 1991.
  8. WALDRON, W.: Beyond Nature/Nurture: Buddhism and Biology on Interdependence. In: Contemporary Buddhism, 2000. Vol. 1., no 2, s. 199-226.
  9. WALLACE, B. A.: The Buddhist tradition of Samatha: Methods for refining and examining consciousness. In: Journal of Consciousness Studies, 1999. Vol. 6, no 2-3, s. 175-187.