Kontakt 2009, 11(1):149-155 | DOI: 10.32725/kont.2009.027
Životní spokojenost českých dětí jako významný koncept ovlivňující zdravíPotřeba rozvoje ošetřovatelské komunitní péče
- 1 Univerzita Pardubice, Fakulta zdravotnických studií
- 2 Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Ústav sociálního lékařství
- 3 Psychiatrické centrum Praha, Univerzita Karlova v Praze, 3. lékařská fakulta
- 4 Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta v Hradci Králové, Ústav hygieny a preventivního lékařství
- 5 Univerzita Karlova v Praze, Lékařská fakulta v Hradci Králové, OVT, Ústav lékařské biofyziky
Cílem studie bylo zjistit míru životní spokojenosti, subjektivně vnímaný zdravotní stav a pocit štěstí u českých dětí a získané výsledky posoudit ve vztahu k místu bydliště, věku a pohlaví. Cílovou populací pro výzkum byly české děti ve věku 11, 13 a 15 let.
Data byla získána od celkového počtu 5 711 dětí ve věku 11 let (1 817 dětí, tj. 31,8 %), 13 let (1 952 dětí, tj. 34,2 %) a 15 let (1 942 dětí, tj. 34 %). Chlapců bylo 2 882 (50,5 %), dívek 2 829 (49,5 %). Sběr dat byl proveden v rámci výzkumného šetření mezinárodní studie Světové zdravotnické organizace (WHO) "The Health Behaviour in School-Aged Children: A WHO Cross-National Study" (HBSC). Analýza životní spokojenosti byla prováděna pomocí Cantrilova indexu.
Vysoké procento českých dětí (80,6 %) uvádí na žebříčku životní spokojenosti index 6 a více. Převážná většina dětí (88 %) hodnotí svůj zdravotní stav jako vynikající a dobrý a více než 80 % dětí se cítí šťastnými. Prokázali jsme statisticky významné souvislosti mezi sledovanými faktory, věkem a pohlavím dětí, neprokázali jsme souvislost s místem bydliště. Ve srovnání s výsledky z roku 2002 míra životní spokojenosti u dětí klesla, a to zejména u jedenáctiletých dětí a u respondentů ženského pohlaví.
Klíčová slova: životní spokojenost; děti; zdraví; Cantrilův index
Vloženo: 6. říjen 2008; Přijato: 28. leden 2009; Zveřejněno: 27. květen 2009 Zobrazit citaci
Reference
- ANTONOVSKY, A.: The salutogenic model as a theory to guide health promotion. Health promotion international. Oxford University Press 1996. Vol. 11, no 1, s. 11-18.
Přejít k původnímu zdroji...
- BALCAR, K.: Psychologické aspekty psychosomatických poruch v dětství a dospívání. In: ŘÍČAN, P. a kol.: Dětská klinická psychologie. 3. vyd., Praha: Grada, 1997.
- BÁRTLOVÁ, S.: Sociologie medicíny a zdravotnictví. 6. vyd., Praha: Grada, 2005.
- BAŠTECKÁ, B., GOLDMANN, P.: Základy klinické psychologie. 1. vyd., Praha: Portál, 2001.
- CÍSAŘOVÁ, P.: Jsem doma tam, kde žiji. Psychologie dnes, 2005. Vol. XI, č. 10, s. 11-15.
- CSÉMY, L. a kol.: Životní styl a zdraví českých školáků. 1. vyd., Praha: Psychiatrické centrum Praha, 2005.
- CURRIE, C. et al.: Young people's health in context. Health Behaviour in School-aged Children (HBSC) study: internatonal report from the 2001/2002 survey. Health Policy for Children and Adolescents; No. 4. WHO 2004.
- KEBZA, V.: Psychosociální determinanty zdraví. 1. vyd., Praha: Academia, 2005.
- KOLEKTIV AUTORŮ: Štěstí přináší úspěch. Psychologie dnes, 2006. Vol. XII, č. 2, s. 4.
- KOŽENÝ, J., CSÉMY, L., TIŠANSKÁ, L.: Strukturální analýza modelu životní spokojenosti adolescentů. Československá psychologie, 2007. Vol. II, č. 3, s. 224-237.
- KŘIVOHLAVÝ, J.: Pozitivní psychologie. 1. vyd., Praha: Portál, 2004.
- KŘIVOHLAVÝ, J. Psychologie zdraví. 1. vyd., Praha: Portál, 2001.
- KUNHART, J.: Sociologie. 1. vyd., Pardubice: Univerzita Pardubice, 2003.
- MACEK, P.: Adolescence. Psychologické a sociální charakteristiky dospívajících. 1. vyd., Praha: Portál, 1999.
- MATĚJČEK, Z.: Výbor z díla. 1. vyd., Praha: Karolinum, 2005. 445 s.
- MOŽNÝ, I.: Sociologie rodiny. 1. vyd., Praha: Slon 2002.
- NEUBAUEROVÁ, R.: "Práce architektů" - projekt pro dětské zastupitelstvo. Sisyfos. no 3. Praha. 2000. s. 34-38.
- PAYNE, J. a kol.: Kvalita života a zdraví. 1. vyd., Praha: Triton, 2005.
- SKORUNKA, D.: Projevy somatizace a kvalita života u dětí a dospívajících: perspektiva rodinného terapeuta. In: MAREŠ, J.: Kvalita života u dětí a dospívajících I. 1. vyd., Brno: MSD 2006. s. 43-56.
- ŠTECH, S.: Jaké jsou děti na konci základní školy? Srovnání po deseti letech. Psychologie dnes, 2005, roč. XI, č. 6, s. 16-18.
- ZIMMELOVÁ, P.: Problematika stárnutí Evropy. Sborník konference Generace 50 plus v České republice - Třeboň, 21. 10. 2004.
- ZIMMELOVÁ, P.: Malnutrice a hodnocení výživy u seniorů. Sborník příspěvků II. ročník mezinárodní konference Výživa - nedílná součást léčby závažných chorob. JU ZSF v Českých Budějovicích a Centrum prevence civilizačních chorob 2006. 57 s. s. 24-29.
- ZIMMELOVÁ, P.: Psychologie stáří. In: Rukověť pro poskytovatele sociálních služeb v oblasti problematiky seniorů. 1. vyd. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích. 2008. s. 54-68.