Kontakt 2010, 12(1):83-90 | DOI: 10.32725/kont.2010.010

Rytířská etika (poznámky k historickému vývoji profesní etiky)Zdravotně sociální vědy

Jan Vitoň
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra filozofie a etiky v pomáhajících profesích

Během historického vývoje lidské společnosti se zákonitě v souvislosti se sociálním postavením a z něho vyplývajícím podílem jednotlivců i skupin na moci mění i její morální principy a stav. Zpočátku intuitivně pociťovaná potřeba vzájemné pozitivní mravní interakce vyplývající z pudu sebezáchovy nachází ve formující se evropské feudální společnosti mj. svůj výraz v análech, kronikách, středověké rytířské epice, lyrice a románech, jež mají napomoci vytvořit více či méně životný vzor hodný následování, později jsou nejrůznější požadavky, samozřejmě s pragmatickým podtextem a ideologicky zdůvodňované, v podobě mravních principů soustřeďovány v nejrůznějších, zejména profesních kodexech. K výrazně strukturovaným sociálním skupinám křesťanské západní Evropy, možná lépe řečeno stavu či řádu, patří rytířstvo, které se coby válečnická formace společnosti od dalších sociálních vrstev liší možností legálně nosit a používat zbraň. Proto jsou na tento od 3. do 15.-16. století intenzivně se formující stav kladeny požadavky mravního rázu, jež se postupně s pozdějšími ekonomickými, politickými či kulturními změnami evropské společnosti a v důsledku toho odchodem rytířstva z historické scény stávají součástí mýtu. Nic to však nemění na skutečnosti, že nás postava a motivace jednání středověkého rytíře, tak jak nám byl a dosud je v literární či dramatické podobě "bez bázně a hany" cílevědomě předkládán, mohou dnes nejenom pobavit, ale i poučit.

Klíčová slova: rytířská etika; miles; křesťanský rytíř; křížové výpravy; sarmatismus; rytířská epika a lyrika

Zveřejněno: 31. březen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Vitoň J. Chivalrous ethics (notes to the historical development of professional ethics). Kontakt. 2010;12(1):83-90. doi: 10.32725/kont.2010.010.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ERASMUS D. ROTTERDAMUS: Ruční knížka o rytíři křesťanském, vyd. F. F. Procházka, Praha, 1787, s. 2.
  2. FLORI, J.: Rytíři a rytířství ve středověku, Praha: Vyšehrad, 2008, s. 9, 129, 197.
  3. KOVAŘÍK, J.: Meč a kříž (1066-1214). Rytířské bitvy a osudy I. Praha: Mladá fronta, 2005, s. 114.
  4. KUBÍKOVÁ, A.: Rožmberské kroniky. Krátký summovní výtah od Václava Březana, České Budějovice: vyd. Bohumír NĚMEC - VEDUTA, 2005, s. 77.
  5. PORĘBSKI, M.: Polskość jako sytuacja, Kraków: Wydawnictwo Literackie, 2002, s. 72.
  6. SEDLÁČEK, A.: Pýcha urozenosti a vývody u starých Čechův a Moravanův, Praha, 1914.
  7. SVATOŠOVI, M. a M.: Živá tvář Erasma Rotterdamského, Praha, 1985, s. 146.