Kontakt 2010, 12(2):144-150 | DOI: 10.32725/kont.2010.019

Role of nurses in providing play activities of hospitalized childrenNursing

Alena Machová*, Iva Brabcová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství

In the life of a child and his/her family, disease brings a stress situation, particularly if hospitalization of the child is necessary. The child realizes the disease depending on his/her age and different children perceive their diseases in different ways. The restriction to movements and separation of children from friends and parents can result in anxiety.
Play is a children activity, which offers children with pleasure and is very important for their social, intellectual and emotional development. During the play, the child is familiarized with unknown words and with all the causes of anxiety. By the controlled play, the nurses acquaint children with their own diseases and explain them what can happen in the hospital. The free play helps the children to become free of problems and to gain self-confidence. The hospital is more friendly in the presence of playrooms, toys and children. It is of a great importance that the nurse should include plays ad play elements into all the nursing activities since ill children usually do not play spontaneously. Thus, the nurses must actively offer the plays.
Plays fall into nursing activities, which form an integral part of the nursing process. The nursing process is a systematic approach to the nursing care consisting of the following five parts: anamnesis, diagnosis, planning, implementation and evaluation (Tóthová, 2009).
The target of the contribution presented here is mapping the provisions focused on free time of children from different age categories and role of particular healthcare professionals and other staff members in its organization. The study was processed based on a secondary analysis of the nursing and pedagogic literature and practical experience of the authors resulting from the work with hospitalized children.
The authors defined roles of healthcare professionals and other staff members in the organization of free time of hospitalized children. The authors proposed types of plays depending on particular age groups and pointed out a wide scale of plays for hospitalized children.
There is an important role of the nurse providing the operation of the playroom and choice of suitable toys. She is particularly supposed to secure the safety in all the play activities.

Keywords: child; play; hospitalization; nurse

Received: January 26, 2010; Accepted: May 3, 2010; Prepublished online: June 14, 2010; Published: June 14, 2012  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Machová A, Brabcová I. Role of nurses in providing play activities of hospitalized children. Kontakt. 2010;12(2):144-150. doi: 10.32725/kont.2010.019.
Download citation

References

  1. ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M.: Speciální psychologie. Brno: IDVPZ, 2001, 173 s.
  2. ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., KUČEROVÁ, H.: Psychologie a pedagogika II. 1. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 160 s.
  3. DVOŘÁKOVÁ, J.: Methods of Social Work with Refugees, Immigrants and their Children. České Budějovice, 2005 (I). 128 s. Dizertační práce napsaná v anglickém jazyce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vedoucí dizertační práce doc. PhDr. Jiří Kovařík, Ph.D.
  4. DVOŘÁKOVÁ, J.: Metody sociální práce s imigranty, uprchlíky a jejich dětmi. In: Sborník z mezinárodní vědecké konference konané ve dnech 20. a 21. září 2005 ve Slezském ústavu Slezského zemského muzea v Opavě. Opava: Slezské zemské muzeum, Slezský ústav, 2005 (II).
  5. DVOŘÁKOVÁ, J.: Interkulturní empatie v sociální práci. In: Sborník z webové konference ZSF JU s názvem: Afiliace 2006. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta JU v ČB, 2006.
  6. FENDRYCHOVÁ, J., KLIMOVIČ, M. a kol.: Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCONZO, 2005, 413 s.
  7. IVEY, A. et al.: Theories of Counseling and Psychotherapy. A Multicultural Perspective. Boston: Allyn and Bacon, 2002. 442 p.
  8. LEIFER. G.: Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 915 s.
  9. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 215 s.
  10. MATĚJČEK, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepracované vyd. Ústí nad Labem: Tigris, 2001, 146 s.
  11. SBÍRKA ZÁKONŮ č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). [online]. [2009-11-10]. Dostupné z:
  12. SEDLÁŘOVÁ, P. a kol.: Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008, 240 s.
  13. TÓTHOVÁ, V.: Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 1. vyd. Praha: Triton, 2009, 160 s.
  14. TREŠLOVÁ, M.: Využití reflektivní praxe při výuce ošetřovatelství. In: Kontakt, ZSF JU České Budějovice, 2009, vol XI, no 2, s. 277-281. Go to original source...
  15. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Univerzita Karlova, 2005, 467 s.
  16. VELEMÍNSKÝ, M.: Vybrané kapitoly z pediatrie. 5. vyd. České Budějovice: ZSF JU, 2005, 135 s.
  17. VYHLÁŠKA č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. [online]. [2009-11-10]. Dostupné z: