Kontakt 2010, 12(2):144-150 | DOI: 10.32725/kont.2010.019

Úloha sestry v zajištění herních aktivit hospitalizovaných dětíOšetřovatelství

Alena Machová*, Iva Brabcová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství

Nemoc je v životě dítěte a jeho rodiny zátěžovou situací, zvláště pak musí-li být hospitalizováno. Dítě si svou nemoc uvědomuje v závislosti na věku a každé ji jinak prožívá. Omezení možnosti pohybu, odloučení od vrstevníků a rodičů může vyvolávat u dítěte úzkost.
Hra je činnost dítěte, která mu přináší radost a je velice důležitá pro jeho sociální, rozumový a citový vývoj. Pomocí hry se dítě seznamuje s neznámými slovy a se vším, co mu způsobuje úzkost. Řízenou hrou sestry seznamují děti s vlastní nemocí a vysvětlují, co se s nimi v nemocnici bude dít. Volná hra umožňuje dětem odpoutat se od problémů, pomáhá při získání sebedůvěry. Herna, hračky a hry dětí dělají nemocnici přívětivější. Je velmi důležité, aby sestra zařadila hry a herní prvky do všech ošetřovatelských činností, protože nemocné děti si ve většině případů samy spontánně nehrají. Sestry musí proto hru aktivně nabízet.
Hru můžeme zařadit do ošetřovatelských činností, jež jsou nedílnou součástí ošetřovatelského procesu. Ošetřovatelský proces je systematická metoda ošetřovatelské péče skládající se z pěti fází: anamnestiky, diagnostiky, plánování, realizace a vyhodnocení (Tóthová, 2009).
Cílem sdělení je zmapovat zajištění volného času hospitalizovaných dětí v různých věkových kategoriích a úlohu jednotlivých zdravotnických i nezdravotnických pracovníků v jeho organizaci. Studie byla zpracována na podkladě sekundární analýzy ošetřovatelské a pedagogické literatury a praktických zkušeností autorek v práci s hospitalizovanými dětmi.
Autorky definovaly úlohu jednotlivých zdravotnických i nezdravotnických pracovníků v organizaci volného času u hospitalizovaných dětí. Autorky navrhly typy her podle věkových skupin a ve svém příspěvku upozorňují na celou škálu her pro hospitalizované děti.
Významnou úlohu má sestra v zajištění chodu herny a vhodných hraček. Jejím úkolem je především zajištění bezpečnosti při všech herních aktivitách.

Klíčová slova: dítě; hra; hospitalizace; sestra

Vloženo: 26. leden 2010; Přijato: 3. květen 2010; Zveřejněno online: 14. červen 2010; Zveřejněno: 14. červen 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Machová A, Brabcová I. Role of nurses in providing play activities of hospitalized children. Kontakt. 2010;12(2):144-150. doi: 10.32725/kont.2010.019.
Stáhnout citaci

Reference

  1. ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., ROZSYPALOVÁ, M.: Speciální psychologie. Brno: IDVPZ, 2001, 173 s.
  2. ČECHOVÁ, V., MELLANOVÁ, A., KUČEROVÁ, H.: Psychologie a pedagogika II. 1. vyd. Praha: Informatorium, 2004, 160 s.
  3. DVOŘÁKOVÁ, J.: Methods of Social Work with Refugees, Immigrants and their Children. České Budějovice, 2005 (I). 128 s. Dizertační práce napsaná v anglickém jazyce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vedoucí dizertační práce doc. PhDr. Jiří Kovařík, Ph.D.
  4. DVOŘÁKOVÁ, J.: Metody sociální práce s imigranty, uprchlíky a jejich dětmi. In: Sborník z mezinárodní vědecké konference konané ve dnech 20. a 21. září 2005 ve Slezském ústavu Slezského zemského muzea v Opavě. Opava: Slezské zemské muzeum, Slezský ústav, 2005 (II).
  5. DVOŘÁKOVÁ, J.: Interkulturní empatie v sociální práci. In: Sborník z webové konference ZSF JU s názvem: Afiliace 2006. České Budějovice: Zdravotně sociální fakulta JU v ČB, 2006.
  6. FENDRYCHOVÁ, J., KLIMOVIČ, M. a kol.: Péče o kriticky nemocné dítě. 1. vyd. Brno: NCONZO, 2005, 413 s.
  7. IVEY, A. et al.: Theories of Counseling and Psychotherapy. A Multicultural Perspective. Boston: Allyn and Bacon, 2002. 442 p.
  8. LEIFER. G.: Úvod do porodnického a pediatrického ošetřovatelství. 1. vyd. Praha: Grada, 2004, 915 s.
  9. MATĚJČEK, Z.: Dítě a rodina. 1. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1992, 215 s.
  10. MATĚJČEK, Z.: Psychologie nemocných a zdravotně postižených dětí. 3. přepracované vyd. Ústí nad Labem: Tigris, 2001, 146 s.
  11. SBÍRKA ZÁKONŮ č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). [online]. [2009-11-10]. Dostupné z:
  12. SEDLÁŘOVÁ, P. a kol.: Základní ošetřovatelská péče v pediatrii. Praha: Grada, 2008, 240 s.
  13. TÓTHOVÁ, V.: Ošetřovatelský proces a jeho realizace. 1. vyd. Praha: Triton, 2009, 160 s.
  14. TREŠLOVÁ, M.: Využití reflektivní praxe při výuce ošetřovatelství. In: Kontakt, ZSF JU České Budějovice, 2009, vol XI, no 2, s. 277-281. Přejít k původnímu zdroji...
  15. VÁGNEROVÁ, M.: Vývojová psychologie I. Praha: Univerzita Karlova, 2005, 467 s.
  16. VELEMÍNSKÝ, M.: Vybrané kapitoly z pediatrie. 5. vyd. České Budějovice: ZSF JU, 2005, 135 s.
  17. VYHLÁŠKA č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných. [online]. [2009-11-10]. Dostupné z: