Kontakt 2010, 12(3):307-314 | DOI: 10.32725/kont.2010.042

Přínos kurzů tréninku paměti v domovech pro seniory v okrese Strakonice z pohledu seniorůZdravotně sociální vědy

Petra Formánková1,*, Lenka Motlová2
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studentka doktorského studijního programu Specializace ve zdravotnictví, obor Prevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorů
2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra supervize a odborné praxe, Ústav sociální práce

Domovy pro seniory patří mezi pobytová sociální zařízení a představují rezidenční formu péče o seniory, která nabízí trvalé ubytování, stravu, pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu a široké spektrum aktivizačních činností. Článek je zaměřen na jednu z možností aktivizace - trénování paměti. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký je přínos kurzů tréninku paměti z pohledu seniorů v domovech pro seniory v okrese Strakonice. Dílčím cílem bylo zmapovat spokojenost seniorů s kurzy tréninku paměti v domovech pro seniory v tomto okrese. Pro realizaci výzkumu byla zvolena metoda dotazování, jako technika terénního sběru dat byl použit polostandardizovaný rozhovor se třiceti dvěma seniory - účastníky kurzu. Smyslem polořízeného rozhovoru se seniory bylo získat vlastní názor těchto klientů na svoji docházku do kurzů trénování paměti a získat informace o faktorech, které ovlivňují nebo úzce souvisí s docházením na tyto aktivizační programy. Výzkum ukázal, že tréninky paměti s rozdílným stupněm obtížnosti jsou pro seniory vítanou náplní. Senioři hodnotí přínos tréninku paměti především ve zlepšení či udržování dobré mysli, hodnotí lepší pocit ze sebe sama, pociťují větší sociální otevřenost a komunikativnost. Bylo zjištěno, že každý senior preferuje jiné cvičení odvíjející se od jeho zálib. Výsledky ukázaly, že muži-senioři preferují smyslová cvičení, zatímco ženy-seniorky upřednostňují vědomostní soutěže, křížovky či různé kvízy. Z provedeného výzkumu lze tedy vyvodit tvrzení, že ženy-seniorky docházejí na kurzy tréninku paměti ze sociálních důvodů a muži-senioři z důvodu přínosu informací a zlepšení kognitivních funkcí.

Klíčová slova: domov pro seniory; kurzy tréninku paměti; okres Strakonice; přínos; spokojenost

Vloženo: 11. červen 2010; Přijato: 7. září 2010; Zveřejněno: 20. říjen 2010  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Formánková P, Motlová L. Benefits from courses of memory training in old people's homes in the county Strakonice from the viewpoint of seniors. Kontakt. 2010;12(3):307-314. doi: 10.32725/kont.2010.042.
Stáhnout citaci

Reference

  1. KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I.: Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, s. 19-49.
  2. KŘIVOHLAVÝ, J.: Cvičení paměti. In: Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, s. 121-133.
  3. LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Stáří. In: Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2006, s. 202.
  4. PARLETTE, S.: Tipy, triky a techniky pro trénink mozku. Přel. K. Klapuchová. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. Přel. z: The Brain Workout Book. s. 7-17.
  5. TRPIŠOVSKÁ, D.: Psychické procesy, stavy a činnosti. In: Trpišovská, D., Vacínová, M. Základy psychologie. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, BTI-Centrum, 2001, s. 71-75.
  6. VÁGNEROVÁ, M.: Stáří. In: Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, s. 315-333.
  7. WEBER, P. a kol.: Minimum z klinické gerontologie pro lékaře a sestru v ambulanci. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2000, s. 97.
  8. ZÁSADY, CÍLE A SPECIFIKA TRÉNOVÁNÍ PAMĚTI V ČR. [on-line]. c2010 [cit. 2010-02-.06]. Dostupné z: http://www.trenovanipameti.cz/