Kontakt 2010, 12(3):307-314 | DOI: 10.32725/kont.2010.042
Přínos kurzů tréninku paměti v domovech pro seniory v okrese Strakonice z pohledu seniorůZdravotně sociální vědy
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studentka doktorského studijního programu Specializace ve zdravotnictví, obor Prevence, náprava a terapie zdravotní a sociální problematiky dětí, dospělých a seniorů
- 2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra supervize a odborné praxe, Ústav sociální práce
Domovy pro seniory patří mezi pobytová sociální zařízení a představují rezidenční formu péče o seniory, která nabízí trvalé ubytování, stravu, pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu a široké spektrum aktivizačních činností. Článek je zaměřen na jednu z možností aktivizace - trénování paměti. Cílem výzkumu bylo zjistit, jaký je přínos kurzů tréninku paměti z pohledu seniorů v domovech pro seniory v okrese Strakonice. Dílčím cílem bylo zmapovat spokojenost seniorů s kurzy tréninku paměti v domovech pro seniory v tomto okrese. Pro realizaci výzkumu byla zvolena metoda dotazování, jako technika terénního sběru dat byl použit polostandardizovaný rozhovor se třiceti dvěma seniory - účastníky kurzu. Smyslem polořízeného rozhovoru se seniory bylo získat vlastní názor těchto klientů na svoji docházku do kurzů trénování paměti a získat informace o faktorech, které ovlivňují nebo úzce souvisí s docházením na tyto aktivizační programy. Výzkum ukázal, že tréninky paměti s rozdílným stupněm obtížnosti jsou pro seniory vítanou náplní. Senioři hodnotí přínos tréninku paměti především ve zlepšení či udržování dobré mysli, hodnotí lepší pocit ze sebe sama, pociťují větší sociální otevřenost a komunikativnost. Bylo zjištěno, že každý senior preferuje jiné cvičení odvíjející se od jeho zálib. Výsledky ukázaly, že muži-senioři preferují smyslová cvičení, zatímco ženy-seniorky upřednostňují vědomostní soutěže, křížovky či různé kvízy. Z provedeného výzkumu lze tedy vyvodit tvrzení, že ženy-seniorky docházejí na kurzy tréninku paměti ze sociálních důvodů a muži-senioři z důvodu přínosu informací a zlepšení kognitivních funkcí.
Klíčová slova: domov pro seniory; kurzy tréninku paměti; okres Strakonice; přínos; spokojenost
Vloženo: 11. červen 2010; Přijato: 7. září 2010; Zveřejněno: 20. říjen 2010 Zobrazit citaci
Reference
- KLEVETOVÁ, D., DLABALOVÁ, I.: Motivační prvky při práci se seniory. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, s. 19-49.
- KŘIVOHLAVÝ, J.: Cvičení paměti. In: Křivohlavý, J. Psychologie zdraví. 1. vyd. Praha: Portál, 2001, s. 121-133.
- LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D.: Stáří. In: Langmeier, J., Krejčířová, D. Vývojová psychologie. 2. vyd. Praha: Grada, 2006, s. 202.
- PARLETTE, S.: Tipy, triky a techniky pro trénink mozku. Přel. K. Klapuchová. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. Přel. z: The Brain Workout Book. s. 7-17.
- TRPIŠOVSKÁ, D.: Psychické procesy, stavy a činnosti. In: Trpišovská, D., Vacínová, M. Základy psychologie. 1. vyd. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně, BTI-Centrum, 2001, s. 71-75.
- VÁGNEROVÁ, M.: Stáří. In: Vágnerová, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. 1. vyd. Praha: Karolinum, 2007, s. 315-333.
- WEBER, P. a kol.: Minimum z klinické gerontologie pro lékaře a sestru v ambulanci. 1. vyd. Brno: Institut pro další vzdělávání pracovníků ve zdravotnictví, 2000, s. 97.
- ZÁSADY, CÍLE A SPECIFIKA TRÉNOVÁNÍ PAMĚTI V ČR. [on-line]. c2010 [cit. 2010-02-.06]. Dostupné z: http://www.trenovanipameti.cz/