Kontakt 2011, 13(1):65-73 | DOI: 10.32725/kont.2011.009

Successfulness of Romany children in schoolsHealth and Social Sciences - Original article

Adéla Drmotová1,*, Markéta Elichová2
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studentka, dobrovolnice Erka - nízkoprahového zařízení pro děti a mládež při Oblastní charitě Jihlava
2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, katedra sociální práce

Education shows a way which mostly leads to improved opportunities in employment with subsequent increase in the living standard. The education of Romany parents and their children is mostly completed at a level of a special or primary school. Only a low percent proportion of Romany people continue studying at secondary schools and even a smaller proportion continue studying at universities. The successfulness in schools represents an important motivating factor, particularly at the beginning of the school attendance. The target of the research presented here was the assessment of the school successfulness and factors participating in it. For the determination of the school successfulness, the following areas were established: a) the family environment (attitude of parents to the education of their children, interest in school results, home preparation for the school): b) pre-school preparation/attendance in pre-school institutions; c) friends and schoolmates (relationships to children); d) interest activities beyond the school (free time activities).
The work was considered as a qualitative research, the purpose of which was mapping the successfulness of Romany children in schools at the beginning of the school attendance (in the first and second classes) from the points of view of these children and their parents. The technique of the field accumulation of data was a semi-controlled interview, which was furthermore completed by observations and analysis of documents. The target groups were Romany children attending Erko at the Regional Charity Jihlava and their parents.
The research results were processed by the form of a case study. Given the size of the group, particular data resulting from this qualitative research cannot be extrapolated in general to the whole Romany population living in the Czech Republic. However, authentic responses of eight children and their parents concerning the area of education and successfulness in schools can be considered as a supplementation to the currently discussed problems. The answers obtained acquaint us with experience, thoughts, wishes, feelings and attitudes of the children themselves and their parents to the importance of education, also indicating important roles of the teachers and school environment in direction of Romany pupils.

Keywords: Romany children and their parents; successfulness in schools; case studie

Received: October 18, 2010; Accepted: February 24, 2011; Published: March 28, 2011  Show citation

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Drmotová A, Elichová M. Successfulness of Romany children in schools. Kontakt. 2011;13(1):65-73. doi: 10.32725/kont.2011.009.
Download citation

References

  1. BALABÁNOVÁ, H.: Romské děti v systému českého základního školství a jejich následná profesionální příprava a uplatnění. In: Kolektiv autorů. Romové v České republice. 1. vydání, Praha: Sociopress, 1999, 558 s.
  2. BARTOŇOVÁ, M.: Možnosti a strategie vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum; Evropská dimenze ve vzdělání a řešení problematiky multikulturní výchovy u nás. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. vydání, Brno: Paido, 2004, 463 s.
  3. BENÍŠKOVÁ, T.: První třídou bez pláče. 1. vydání, Praha: Grada, 2007, 168 s.
  4. DAVIDOVÁ, E.: Jinakost - to není negativní vlastnost. In: BALVÍN, J. a kol.: Romové a zvláštní školy. Sborník z 10. setkání Hnutí R v Ostravě. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997, 189 s.
  5. DAVIDOVÁ, E.: Romano drom - Cesty Romů 1945-1990. 2. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 273 s.
  6. DAVIDOVÁ, E., ELICHOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, J.: Kvalita života z aspektu determinant zdraví u romského obyvatelstva. Kontakt, vol. X, no1, 2008, p. 163-171. Go to original source...
  7. DVOŘÁKOVÁ, J.: Právní povědomí romských a neromských dětí. České Budějovice, 2002, 143 s. Diplomová práce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Jiří Kovařík, Ph.D.
  8. DVOŘÁKOVÁ, J.: Romské děti a Úmluva o právech dítěte. Náhradní rodinná péče, 2003, vol. VI, no 1, p. 33-34.
  9. ELICHOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, J.: Analysis of Particularities of Roma Children. Journal of Health Sciences Management and Public Health. VI.(2), 9, 2005, p. 184-192. University of Scranton, National Health Management Center of Georgia. 1512-4451.
  10. FRIŠTENSKÁ, H., ŠIŠKOVÁ, T., VÍŠEK, P.: Řetízek II - O Romech. Občanské sdružení R-MOSTY, 2004, 102 s.
  11. GORAL,V.: Pohled romské komunity na současný stav a problémy v oblasti vzdělávání a výchovy romských dětí a mládeže. In: Výchova a vzdělávání romských dětí a mládeže. České Budějovice: Pedagogické centrum, 1999, 74 s.
  12. HEŘMANOVÁ, V., KOVAŘÍKOVÁ, M.: Využití alternativních výchovně-vzdělávacích programů jako prostředků zefektivnění vzdělávacích výsledků romských žáků. In: Kolektiv autorů. Vzdělání: klíč ke změně společenské pozice romské komunity. 1. vydání, Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000, 89 s.
  13. HOLOMEK, K.: Návrh vzdělávacího systému romských žáků a studentů v českém školství. In: BALVÍN, J. a kol.: Společně (spolu s Romy k multikulturní výchově ve školství): setkání romské i neromské mládeže s pedagogy a přáteli v Brně. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997, 143 s.
  14. HORVÁTHOVÁ, J.: Kdo jsou hrdinové romského obrození? In: WYATT, CH. E.: Roma Rising: Romské obrození. 1. vydání, Praha: Argo, 2005, 205 s.
  15. KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.: Hodnocení žáků. 1. vydání, Praha: Grada, 2005, 157 s.
  16. KOVAŘÍKOVÁ, M. a kol.: Pedagogicko-psychologická problematika romských žáků ve vztahu k jejich školní úspěšnosti. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1998, 105 s.
  17. KUTÁLKOVÁ, D.: Jak připravit dítě do 1. třídy. 1. vydání, Praha: Grada Publishing, 2005, 165 s.
  18. OSECKÁ, T.: Sar vaš e škola. Jak na školu. Praha: Slovo 21, 2003, 48 s.
  19. POLECHOVÁ, P. (ed.): Jak se dělá "Škola pro všechny". 1. vydání, Kladno: AISIS, 2005, 101 s.
  20. ROKOSOVÁ, M.: Co lze ještě udělat pro zvýšení vzdělanosti romských dětí - specifický přístup k romským dětem. In: BALVÍN, J. a kol.: Romové a obecná škola: 5. setkání Hnutí R v ZŠ Karviná. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1996, 121 s.
  21. ŘÍČAN, P.: S Romy žít budeme - jde o to jak. 2. vydání, Praha: Portál, 2000, 149 s.
  22. SEKYT, V.: Odlišnosti mentality Romů a původ těchto odlišností. In: ŠIŠKOVÁ, T.: Výchova k toleranci a proti rasismu. 1. vydání, Praha: Portál, 1998, 203 s.
  23. SMÉKAL, V.: Rizikové a protektivní faktory v utváření osobnosti dětí různých etnik. In: SMÉKAL, V. a kol.: Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit. Brno: Barrister a Principál, 2003.
  24. ŠLENCOVÁ, M.: Komparace výsledků pedagogického procesu u dětí z etnických a národnostních menšin na ZŠ. České Budějovice, 2004, 83 s. Diplomová práce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Vedoucí diplomové práce doc. Ing. Lucie Kozlová, Ph.D.
  25. UNUCKOVÁ, M.: Žijí mezi námi. Historie a současnost Romů. Karviná: Občanské sdružení, ,Sdružení Romů severní Moravy", 2007, 35 s.