Kontakt 2011, 13(1):65-73 | DOI: 10.32725/kont.2011.009
Školní úspěšnost romských dětíZdravotně sociální vědy - původní práce
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, studentka, dobrovolnice Erka - nízkoprahového zařízení pro děti a mládež při Oblastní charitě Jihlava
- 2 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Teologická fakulta, katedra sociální práce
Vzdělávání představuje cestu, která vede ve většině případů k lepším možnostem v zaměstnání a následně ke zvýšení životní úrovně. Vzdělání romských rodičů a jejich dětí bývá ve většině případů završeno na speciální či základní škole. Jen nízké procento Romů pokračuje na střední škole, ještě nižší na škole vysoké. Školní úspěšnost představuje významný motivační faktor zejména na počátku školní docházky. Zjišťování školní úspěšnosti a faktorů, které se na ní podílejí, se stalo cílem tohoto výzkumu. Pro zjišťování školní úspěšnosti byly stanoveny následující oblasti: a) rodinné prostředí (přístup rodičů ke vzdělání svého dítěte, zájem o školní výsledky, domácí příprava na školu); b) předškolní příprava/docházka do předškolního zařízení; c) kamarádi a spolužáci (vztah k dětem); d) mimoškolní zájmová činnost (vyplnění volného času).
Práce byla pojata jako kvalitativní výzkum, jehož cílem bylo zmapovat školní úspěšnost romských dětí na počátku školní docházky (v prvních a druhých třídách) z jejich pohledu a z pohledu jejich rodičů. Technikou terénního sběru dat se stal polořízený rozhovor, jenž byl doplněn pozorováním a analýzou dokumentů. Cílovou skupinou výzkumu se staly romské děti, které navštěvují Erko při Oblastní charitě Jihlava, a jejich rodiče.
Výsledky výzkumu byly zpracovány formou případové studie. Vzhledem k velikosti souboru nelze jednotlivé údaje vyplývající z tohoto kvalitativního výzkumu zobecňovat na celou populaci Romů žijící v České republice. Autentické výpovědi osmi dětí a jejich rodičů v oblasti vzdělávání a školní úspěšnosti však mohou být považovány za doplnění k dnes tak významně diskutovanému problému. Získané výpovědi nám přibližují zkušenosti, myšlenky, přání, pocity a postoje samotných dětí a jejich rodičů k významu vzdělání a poukazují i na významnou roli učitelů a prostředí školy k romským žákům.
Klíčová slova: romské děti a jejich rodiče; školní úspěšnost; případové studie
Vloženo: 18. říjen 2010; Přijato: 24. únor 2011; Zveřejněno: 28. březen 2011 Zobrazit citaci
Reference
- BALABÁNOVÁ, H.: Romské děti v systému českého základního školství a jejich následná profesionální příprava a uplatnění. In: Kolektiv autorů. Romové v České republice. 1. vydání, Praha: Sociopress, 1999, 558 s.
- BARTOŇOVÁ, M.: Možnosti a strategie vzdělávání minorit se zaměřením na romské etnikum; Evropská dimenze ve vzdělání a řešení problematiky multikulturní výchovy u nás. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a speciální. 2. vydání, Brno: Paido, 2004, 463 s.
- BENÍŠKOVÁ, T.: První třídou bez pláče. 1. vydání, Praha: Grada, 2007, 168 s.
- DAVIDOVÁ, E.: Jinakost - to není negativní vlastnost. In: BALVÍN, J. a kol.: Romové a zvláštní školy. Sborník z 10. setkání Hnutí R v Ostravě. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997, 189 s.
- DAVIDOVÁ, E.: Romano drom - Cesty Romů 1945-1990. 2. vydání, Olomouc: Univerzita Palackého, 2004, 273 s.
- DAVIDOVÁ, E., ELICHOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, J.: Kvalita života z aspektu determinant zdraví u romského obyvatelstva. Kontakt, vol. X, no1, 2008, p. 163-171.
Přejít k původnímu zdroji...
- DVOŘÁKOVÁ, J.: Právní povědomí romských a neromských dětí. České Budějovice, 2002, 143 s. Diplomová práce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity v Českých Budějovicích. Vedoucí diplomové práce doc. PhDr. Jiří Kovařík, Ph.D.
- DVOŘÁKOVÁ, J.: Romské děti a Úmluva o právech dítěte. Náhradní rodinná péče, 2003, vol. VI, no 1, p. 33-34.
- ELICHOVÁ, M., DVOŘÁKOVÁ, J.: Analysis of Particularities of Roma Children. Journal of Health Sciences Management and Public Health. VI.(2), 9, 2005, p. 184-192. University of Scranton, National Health Management Center of Georgia. 1512-4451.
- FRIŠTENSKÁ, H., ŠIŠKOVÁ, T., VÍŠEK, P.: Řetízek II - O Romech. Občanské sdružení R-MOSTY, 2004, 102 s.
- GORAL,V.: Pohled romské komunity na současný stav a problémy v oblasti vzdělávání a výchovy romských dětí a mládeže. In: Výchova a vzdělávání romských dětí a mládeže. České Budějovice: Pedagogické centrum, 1999, 74 s.
- HEŘMANOVÁ, V., KOVAŘÍKOVÁ, M.: Využití alternativních výchovně-vzdělávacích programů jako prostředků zefektivnění vzdělávacích výsledků romských žáků. In: Kolektiv autorů. Vzdělání: klíč ke změně společenské pozice romské komunity. 1. vydání, Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 2000, 89 s.
- HOLOMEK, K.: Návrh vzdělávacího systému romských žáků a studentů v českém školství. In: BALVÍN, J. a kol.: Společně (spolu s Romy k multikulturní výchově ve školství): setkání romské i neromské mládeže s pedagogy a přáteli v Brně. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1997, 143 s.
- HORVÁTHOVÁ, J.: Kdo jsou hrdinové romského obrození? In: WYATT, CH. E.: Roma Rising: Romské obrození. 1. vydání, Praha: Argo, 2005, 205 s.
- KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R.: Hodnocení žáků. 1. vydání, Praha: Grada, 2005, 157 s.
- KOVAŘÍKOVÁ, M. a kol.: Pedagogicko-psychologická problematika romských žáků ve vztahu k jejich školní úspěšnosti. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, 1998, 105 s.
- KUTÁLKOVÁ, D.: Jak připravit dítě do 1. třídy. 1. vydání, Praha: Grada Publishing, 2005, 165 s.
- OSECKÁ, T.: Sar vaš e škola. Jak na školu. Praha: Slovo 21, 2003, 48 s.
- POLECHOVÁ, P. (ed.): Jak se dělá "Škola pro všechny". 1. vydání, Kladno: AISIS, 2005, 101 s.
- ROKOSOVÁ, M.: Co lze ještě udělat pro zvýšení vzdělanosti romských dětí - specifický přístup k romským dětem. In: BALVÍN, J. a kol.: Romové a obecná škola: 5. setkání Hnutí R v ZŠ Karviná. Ústí nad Labem: Hnutí R, 1996, 121 s.
- ŘÍČAN, P.: S Romy žít budeme - jde o to jak. 2. vydání, Praha: Portál, 2000, 149 s.
- SEKYT, V.: Odlišnosti mentality Romů a původ těchto odlišností. In: ŠIŠKOVÁ, T.: Výchova k toleranci a proti rasismu. 1. vydání, Praha: Portál, 1998, 203 s.
- SMÉKAL, V.: Rizikové a protektivní faktory v utváření osobnosti dětí různých etnik. In: SMÉKAL, V. a kol.: Podpora optimálního rozvoje osobnosti dětí z prostředí minorit. Brno: Barrister a Principál, 2003.
- ŠLENCOVÁ, M.: Komparace výsledků pedagogického procesu u dětí z etnických a národnostních menšin na ZŠ. České Budějovice, 2004, 83 s. Diplomová práce na Zdravotně sociální fakultě Jihočeské univerzity. Vedoucí diplomové práce doc. Ing. Lucie Kozlová, Ph.D.
- UNUCKOVÁ, M.: Žijí mezi námi. Historie a současnost Romů. Karviná: Občanské sdružení, ,Sdružení Romů severní Moravy", 2007, 35 s.