Kontakt 2012, 14(2):137-144 | DOI: 10.32725/kont.2012.015
Hodnocení mentorů z pohledu studentů ošetřovatelstvíOšetřovatelství
- Ostravská univerzita v Ostravě, Lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství a porodní asistence
Důležitou součástí kvalifikačního studia ošetřovatelství je klinická praxe, která je realizována pod odborným vedením mentorů. Hodnocení mentorů přispívá ke zjištění efektivnosti mentoringu.
Cílem práce bylo zjistit, jak studenti ošetřovatelství hodnotí mentory klinické praxe ve čtyřech sledovaných oblastech: vztah mezi mentorem a studentem, osobnost mentora, styl vedení odborné praxe, proces učení.
Soubor tvořilo 169 studentů druhých a třetích ročníků prezenčního studia bakalářského studijního oboru Všeobecná sestra tří vybraných pracovišť. Pro sběr dat byl použit dotazník. Respondenti hodnotili na Likertově škále od 1 do 5 mentory ve čtyřech sledovaných oblastech: vztah mezi mentorem a studentem, osobnost mentora, styl vedení odborné praxe, proces učení. Studenti hodnotili nejdříve mentora, se kterým se jim na odborné praxi spolupracovalo nejlépe, a následně mentora, se kterým byla spolupráce nejvíce problematická. Sběr dat byl realizován v období od začátku prosince 2010 do konce ledna 2011.
Nejvyšší hodnocení u mentorů, se kterými se studentům spolupracovalo nejlépe, mělo následující položky: zkušený odborník ve své praxi, snadné navázání kontaktu, vedení k samostatnosti na příslušné úrovni s ohledem na bezpečnost pacienta, ochota vysvětlit problematické oblasti. Nejhůře hodnocená byla oblast proces učení. Mezi nejslabší stránky všech hodnocených mentorů patří vytváření situací a úkolů, které podporují aplikaci teorie do praxe, podpora kritického myšlení, nadšení z klinické výuky.
Z výsledků průzkumu vyplývají pro mentory následující doporučení: vytvářet situace a úkoly, které podporují aplikaci teorie do praxe, podporovat rozvoj kritického myšlení, poskytovat více zpětné vazby studentům o jejich pokroku. Na druhé straně je potřebné také motivovat a podporovat mentory k pozitivnímu postoji k učení.
Klíčová slova: mentor; student; odborná praxe; hodnocení; ošetřovatelství
Vloženo: 18. leden 2012; Přijato: 16. březen 2012; Zveřejněno: 22. červen 2012 Zobrazit citaci
Reference
- Altmanová M (2010). Rozdíl ve vztahu mentora v ošetřovatelství ke studentům bakalářského a magisterského studijního programu. Diplomová práce. Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta. České Budějovice. 141 p.
- Beecroft PC, Santner S, Lacy ML, Kunzman L, Dorey F (2006). New Graduate Nurses' Perceptions of Mentoring: six-year programme evaluation. Journal of Advanced Nursing. 55/6: 736-747.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Emerson RJ (2007). Nursing education in the clinical setting. Missouri: Mosby Elsevier, 384 p.
- Gopee N (2007). Mentoring and Supervision in Healthcare. London: Sage Publications, 211 p.
- Grossman S (2007). Mentoring in nursing: a dynamic and collaborative process. New York: Springer Publishing Company, 158 p.
- Huybrecht S, Loeckx W, Quaeyhaegens Y, DeTobel D, Mistiaen W (2010). Mentoring in nursing education: Perceived characteristics of mentors and the consequences of mentorship. Nurse education today. 31: 247-278.
Přejít k původnímu zdroji...
- Klasen N, Clutterbuck D (2001). Implementing mentoring schemes: a practical guide to successful programs. Oxford: Butterwoth-Heinemann, 332 p.
Přejít k původnímu zdroji...
- Medlíková O (2010). Lektorské dovednosti: Manuál úspěšného mentora. Praha: Grada Publishing, 176 s.
- O'Connor AB (2006). Clinical Instruction and Evaluation: A Teaching Resource. Sudbury: Jones and Bartlett, p. 31-77.
- Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky 2 (2002). Praha: Ministerstvo zdravotnictví České republiky, 271 s.
- Yoder L (1990). Mentoring: A Concept Analysis. Nursing Administration Quarterly. 15/1: 9-19.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Vance C, Olson RK (1998). The mentor connection in nursing. New York: Springer Publishing Company, 233 p.
- Walley P (2006). School of Mentoring and Leadership I. USA: Xulon Press, 124 p.