Kontakt 2012, 14(4):410-420 | DOI: 10.32725/kont.2012.041

VÝZNAM AKREDITACE NEMOCNIC PRO OŠETŘOVATELSTVÍOšetřovatelství

Jana Somrová1,2,*, Sylva Bártlová1
1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství a porodní asistence
2 Nemocnice Písek, a. s.

Proces akreditace zdravotnického zařízení představuje významný posun v ošetřovatelství, kterého se účastní celé týmy jako rovnocenní partneři, a to všeobecné sestry, zdravotní laboranti, fyzioterapeuti, nutriční terapeuti, radiologičtí asistenti, lékaři a manažeři. V současné době je akreditace zdravotnického zařízení nejúčinnějším prostředkem k dosažení kvalitní ošetřovatelské péče. Celosvětově stoupá zájem o akreditaci jako účinný nástroj pro hodnocení i řízení kvality. V rámci výzkumného šetření nás zajímalo, jak nahlížejí představitelé vrcholového a středního managementu - náměstek ošetřovatelské péče, vrchní a staniční sestry v akreditovaných zdravotnických zařízeních - na problematiku akreditací a jak dle jejich názoru přispívá akreditace zdravotnických zařízení ke kvalitní ošetřovatelské péči a bezpečí pacienta. Výzkumné šetření probíhalo ve vybraných akreditovaných zdravotnických zařízeních, bylo provedeno pomocí kvantitativního šetření anonymním dotazníkem. 95 % respondentů uvedlo, že mají zavedený program zvyšování kvality ve svém zdravotnickém zařízení. Dle respondentů všechna zdravotnická zařízení sledovala před akreditací spokojenost pacientů a zaměstnanců, dalším sledovaným indikátorem kvality byla prevalence dekubitů; 89 % respondentů uvádělo, že dále sledovali vedení zdravotnické dokumentace, 79 % respondentů uvedlo, že se zaměřili před akreditací na sledování četnosti pádů během hospitalizace, 71 % respondentů uvedlo, že před akreditací také sledovali nozokomiální nákazy. Nejčastějšími indikátory kvality při vyhledávání rizik, jež mohou poškodit pacienta nebo zaměstnance, které byly zavedeny během přípravy na akreditační šetření, byly: chyby v medikaci, svévolný odchod pacienta, kanylové sepse, poranění kontaminovanou jehlou. Za nejdůležitější indikátory kvalitní ošetřovatelské péče považovali dotazovaní vedoucí pracovníci: prevalenci dekubitů, pády, medikační pochybení, spokojenost personálu a nozokomiální nákazy. Na otázku, zda se kvalita ošetřovatelské péče zlepšila v souvislosti s akreditací, odpovědělo 64 % dotazovaných vedoucích pracovníků, že výrazně, a to na evropskou úroveň, 20 % respondentů uvedlo výrazné zlepšení ošetřovatelské péče. Pouze 16 % respondentů nedovede zhodnotit zlepšení kvality ošetřovatelské péče. Výzkumné šetření potvrdilo dle názorů vedoucích pracovníků, že akreditace nemocnic garantuje kvalitní ošetřovatelskou péči a bezpečí pacienta a s tím související přísně dodržované akreditační standardy, jejichž součástí jsou indikátory kvality.

Klíčová slova: akreditace; bezpečí; dekubity; indikátor kvality; ošetřovatelská dokumentace

Vloženo: 4. květen 2012; Přijato: 21. září 2012; Zveřejněno online: 21. prosinec 2012; Zveřejněno: 30. prosinec 2012  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Somrová J, Bártlová S. Importance of accreditation of hospitals for nursing. Kontakt. 2012;14(4):410-420. doi: 10.32725/kont.2012.041.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Bártlová S (2007). Profese sestry, profesionalizace a elitářství v ošetřovatelství ze sociologického pohledu. Kontakt. IX/2: 254-259. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Gladkij I et al.(1999). Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. 1. vyd. Brno: IDV PZ, 183 s.
  3. Janeček Z (2004). Jakost - potřeba moderního člověka, výstup z projektu podpory jakosti. Praha: Národní informační středisko pro podporu jakosti. 5/16: 100.
  4. Marx D, Staněk I (2010). Konference "Kvalita a bezpečí" 15. 11. 2010, Praha: Hotel Pyramida.
  5. Mastiliaková D (2001). Kvalita ošetřovatelské péče (I. část). Hradec Králové: Ošetřovatelství. 3/4: 69-73.
  6. Scheuer S (2000). Socialand economic motivation at work: theories of work motivation reassessed. 1. vyd. Copenhagen: Handelshojskolens Fortag, 221 p.
  7. Škrla P (2005). Především neublížit. Brno: NCO NZO, 162 s.