Kontakt 2012, 14(4):410-420 | DOI: 10.32725/kont.2012.041
VÝZNAM AKREDITACE NEMOCNIC PRO OŠETŘOVATELSTVÍOšetřovatelství
- 1 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, katedra ošetřovatelství a porodní asistence
- 2 Nemocnice Písek, a. s.
Proces akreditace zdravotnického zařízení představuje významný posun v ošetřovatelství, kterého se účastní celé týmy jako rovnocenní partneři, a to všeobecné sestry, zdravotní laboranti, fyzioterapeuti, nutriční terapeuti, radiologičtí asistenti, lékaři a manažeři. V současné době je akreditace zdravotnického zařízení nejúčinnějším prostředkem k dosažení kvalitní ošetřovatelské péče. Celosvětově stoupá zájem o akreditaci jako účinný nástroj pro hodnocení i řízení kvality. V rámci výzkumného šetření nás zajímalo, jak nahlížejí představitelé vrcholového a středního managementu - náměstek ošetřovatelské péče, vrchní a staniční sestry v akreditovaných zdravotnických zařízeních - na problematiku akreditací a jak dle jejich názoru přispívá akreditace zdravotnických zařízení ke kvalitní ošetřovatelské péči a bezpečí pacienta. Výzkumné šetření probíhalo ve vybraných akreditovaných zdravotnických zařízeních, bylo provedeno pomocí kvantitativního šetření anonymním dotazníkem. 95 % respondentů uvedlo, že mají zavedený program zvyšování kvality ve svém zdravotnickém zařízení. Dle respondentů všechna zdravotnická zařízení sledovala před akreditací spokojenost pacientů a zaměstnanců, dalším sledovaným indikátorem kvality byla prevalence dekubitů; 89 % respondentů uvádělo, že dále sledovali vedení zdravotnické dokumentace, 79 % respondentů uvedlo, že se zaměřili před akreditací na sledování četnosti pádů během hospitalizace, 71 % respondentů uvedlo, že před akreditací také sledovali nozokomiální nákazy. Nejčastějšími indikátory kvality při vyhledávání rizik, jež mohou poškodit pacienta nebo zaměstnance, které byly zavedeny během přípravy na akreditační šetření, byly: chyby v medikaci, svévolný odchod pacienta, kanylové sepse, poranění kontaminovanou jehlou. Za nejdůležitější indikátory kvalitní ošetřovatelské péče považovali dotazovaní vedoucí pracovníci: prevalenci dekubitů, pády, medikační pochybení, spokojenost personálu a nozokomiální nákazy. Na otázku, zda se kvalita ošetřovatelské péče zlepšila v souvislosti s akreditací, odpovědělo 64 % dotazovaných vedoucích pracovníků, že výrazně, a to na evropskou úroveň, 20 % respondentů uvedlo výrazné zlepšení ošetřovatelské péče. Pouze 16 % respondentů nedovede zhodnotit zlepšení kvality ošetřovatelské péče. Výzkumné šetření potvrdilo dle názorů vedoucích pracovníků, že akreditace nemocnic garantuje kvalitní ošetřovatelskou péči a bezpečí pacienta a s tím související přísně dodržované akreditační standardy, jejichž součástí jsou indikátory kvality.
Klíčová slova: akreditace; bezpečí; dekubity; indikátor kvality; ošetřovatelská dokumentace
Vloženo: 4. květen 2012; Přijato: 21. září 2012; Zveřejněno online: 21. prosinec 2012; Zveřejněno: 30. prosinec 2012 Zobrazit citaci
Reference
- Bártlová S (2007). Profese sestry, profesionalizace a elitářství v ošetřovatelství ze sociologického pohledu. Kontakt. IX/2: 254-259.
Přejít k původnímu zdroji...
- Gladkij I et al.(1999). Kvalita zdravotní péče a metody jejího soustavného zlepšování. 1. vyd. Brno: IDV PZ, 183 s.
- Janeček Z (2004). Jakost - potřeba moderního člověka, výstup z projektu podpory jakosti. Praha: Národní informační středisko pro podporu jakosti. 5/16: 100.
- Marx D, Staněk I (2010). Konference "Kvalita a bezpečí" 15. 11. 2010, Praha: Hotel Pyramida.
- Mastiliaková D (2001). Kvalita ošetřovatelské péče (I. část). Hradec Králové: Ošetřovatelství. 3/4: 69-73.
- Scheuer S (2000). Socialand economic motivation at work: theories of work motivation reassessed. 1. vyd. Copenhagen: Handelshojskolens Fortag, 221 p.
- Škrla P (2005). Především neublížit. Brno: NCO NZO, 162 s.