Kontakt 2016, 18(4):e219-e223 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2016.10.001

Koncept zdravotní gramotnosti v současném ošetřovatelstvíOšetřovatelství - přehledový článek

Jiří Kaas*, Věra Stasková, Radka Šulistová
Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav ošetřovatelství, porodní asistence a neodkladné péče, České Budějovice, Česká republika

Zdravotní gramotnost je definována jako schopnost člověka jednat na základě informací o zdraví a tyto informace účinně využívat ke zlepšování svého zdraví. Cílem předloženého příspěvku je zmapovat možnosti uplatnění tohoto konceptu v současném ošetřovatelství a odhalit podmínky pro i proti jeho využití v profesi všeobecné sestry. Pro zpracování předložené studie byla využita metoda obsahové analýzy dokumentů. Vyhledávání bylo realizováno prostřednictvím vědeckých databází EBSCO, ProQuest, Pubmed, ScienceDirect a Scopus v období dubna a května roku 2016. Na základě analýzy nalezených zdrojů je možno obecně konstatovat, že koncept zdravotní gramotnosti lze v podmínkách dnešního ošetřovatelství uplatnit. Sestry se tak mohou díky svému početnímu zastoupení v populaci zdravotníků výrazně podílet na zvyšování zdravotní gramotnosti laické veřejnosti a efektivně ovlivňovat systém péče o zdraví. Nezbytným krokem pro maximální využití zdravotní gramotnosti v profesi sestry je intenzivnější začlenění zmíněné problematiky do vzdělávacích plánů. Tento krok však není jediným řešením. Nevyhnutelnou podmínkou je existence kompetentních sester, a to jak v oblasti osobnostně-sociální, tak emocionální, vybavených dovednostmi, jako jsou komunikativnost, empatie, naslouchání či ochota věnovat pacientovi více času. Je však potřeba upozornit, že nebyla nalezena jediná česká studie zabývající se předloženou tematikou z pohledu ošetřovatelství. Tato skutečnost se ukazuje jako velká výzva pro všechny odborníky na poli ošetřovatelského výzkumu i klinické praxe.

Klíčová slova: zdravotní gramotnost; ošetřovatelství; sestra; prevence

Vloženo: 20. červen 2016; Přijato: 7. říjen 2016; Zveřejněno: 30. listopad 2016  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kaas J, Stasková V, Šulistová R. The concept of health literacy in contemporary nursing. Kontakt. 2016;18(4):e219-223. doi: 10.1016/j.kontakt.2016.10.001.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Nielsen-Bohlman L, Panzer AM, Kindig DA. Health literacy: a prescription to end confusion. Washington D.C.: The National Academies Press; 2004. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Parnell TA. Health literacy in nursing: Providing person-centered care. New York: Springer; 2015.
  3. Holčík J. Systém péče o zdraví a zdravotní gramotnost: k teoretickým základům cesty ke zdraví. Brno: Masarykova univerzita; 2010.
  4. Zarcadoolas C, Pleasant AF, Greer DS. Advancing health literacy: a framework for understanding and action. San Francisco: John Wiley & Sons; 2006.
  5. Šedová L, Olišarová V, Kimmer D, Martinek L. Podpora zdraví a udržení aktivního životního stylu v kontextu prevence civilizačních chorob. Studia Kinanthropologica 2013;14(3):225-31. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Speros CI. Promoting health literacy: a nursing imperative. Nurs Clin North Am 2011;46(3):321-33. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Thilo F, Sommerhalder K, Hahn S. Health literacy - a concept for professional nursing? Pflege 2012;25(6):427-38. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Parnell TA. Nursing leadership strategies, health literacy, and patient outcomes. Nurse Leader 2014;12(6):49-52. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Tóthová V, Bártlová S, Šedová L, Trešlová M, Chloubová I, Prošková E. The nurse's role in preventive care in the field of community nursing. Neuroendocrinology Letters 2014;35(Suppl. 1):26-33.
  10. Chan A. Health literacy screening instruments in adults with cardiovascular disease and their importance to the nursing profession. AJAN 2014;22(2):14-23.
  11. Johnson A. Health literacy: how nurses can make a difference. AJAN 2015;33(2):20-7.
  12. Koo LW, Horowitz AM, Radice SD, Wang MQ, Kleinman DV. Nurse practitioners' use of communication techniques: results of a Maryland oral health literacy survey. PLoS ONE 2016;11(1):1-16. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Beauchamp A, Sparkes L. Health literacy and nursing. ANMJ 2014;21(9):49.
  14. Betz CL, Ruccione K, Meeske K, Smith K, Chang N. Health literacy: a paediatric nursing concern. Pediatric Nursing 2008;34(3):231-9. Přejít na PubMed...
  15. French KS. Transforming nursing care through health literacy ACTS. Nurs Clin North Am 2015;50(1):87-98. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Tóthová V, Bártlová S, Šedová L, Olišarová V, Kajanová A, Adámková V, et al. Prevence obezity a nadváhy u romské minority v komunitním ošetřovatelství. Praha: Lidové noviny; 2016, s. 93-101.
  17. Ingram RR. Using Campinha-Bacote's process of cultural competence model to examine the relationship between health literacy and cultural competence. J Adv Nurs 2012;68(3):695-704. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Šedová L, Tóthová V, Olišarová V, Adámková V, Bártlová S, Dolák F et al. Evaluation of selected indicators of overweight and obesity of Roma minority in the region of South Bohemia. Neuroendocrinology Letters 2015;36(Suppl. 2):35-42. Přejít na PubMed...
  19. Kennard DK. Health literacy concepts in nursing education. Nursing Education Perspectives 2016;37(2):118-19. Přejít na PubMed...
  20. DeCaro W, Caranzetti MV, Capriati I, Alicastro MG, Angelini S, Dionisi S, et al. The concept of health literacy and its importance for nursing. Prof Inferm 2015;68(3):133-42. Přejít na PubMed...
  21. Macabasco-O'Connell A, Fry-Bowers EK. Knowledge and perceptions of health literacy among nursing professionals. J Health Commun 2011;16(suppl 3): 295-307. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Roberts D. Nursing antidotes for poor health literacy. MEDSURG Nursing 2008;17(2):75.
  23. Sand-Jecklin K, Murray B, Summers B, Watson J. Educating nursing students about health literacy: from the classroom to the patient bedside. Online Journal of Issues in Nursing 2010;15(3):1-13. Přejít k původnímu zdroji...
  24. Dickens C, Piano MR. Health literacy and nursing: an update. Am J Nurs 2013;113(6):52-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  25. Torres R, Nichols J. Health literacy knowledge and experiences of associate degree nursing students: a pedagogical study. Teaching and Learning in Nursing 2014;9(2):84-92. Přejít k původnímu zdroji...
  26. McCleary-Jones V. A systematic review of the literature on health literacy in nursing education. Nurse Educ 2016;41(2):93-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Zanchetta M, Taher Y, Fredericks S, Waddell J, Fine C, Sales R. Undergraduate nursing students integrating health literacy in clinical settings. Nurse Educ Today 2013;33(9):1026-33. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  28. McCleary-Jones V. Assessing nursing students' knowledge of health literacy. Nurse Educ 2012;37(5):214-17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  29. Scheckel M, Emery N, Nosek C. Addressing health literacy: the experiences of undergraduate nursing students. Journal of Clinical Nursing 2010;19: 794-802. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  30. McCann TV, Lu S, Berryman C. Mental health literacy of Australian Bachelor of Nursing students: a longitudinal study. J Psychiatr Ment Health Nurs 2009;16(1):61-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  31. Koncepce ošetřovatelství. Ministerstvo zdravotnictví ČR; 2004. [online] [cit. 2016-06-12]. Dostupné z: http://www.mzcr.cz/obsah/koncepce-osetrovatelstvi_3196_3.html
  32. WHO. Strategické dokumenty pro všeobecné sestry a porodní asistentky. Praha: Ministerstvo zdravotnictví ČR; 2002.
  33. Salvage J. Nursing in action: strengthening nursing and midwifery to support health for all. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe; 1993.