Kontakt 2017, 19(3):e192-e198 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2017.07.005

Využití výukových metod v komunikační přípravě sester na vysokých školáchOšetřovatelství - původní práce

Šárka Tomováa, Andrea Botíkováb,*
a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství, Praha, Česká republika
b Trnavská univerzita v Trnave, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, Katedra ošetrovateľstva, Trnava, Slovenská republika

Z pohledu moderního ošetřovatelství jako regulované profese je kvalita poskytované péče hodnocena nejen se zaměřením na výkony, ale také na komunikační dovednosti, které tuto kvalitu zvyšují a také zvyšují celkovou efektivitu saturace potřeb pacientů. Aplikace moderních výukových metod v procesu osvojování komunikačních dovedností se v profesionální přípravě sester jeví jako zásadní. Práce má design průřezové kvantitativní studie provedené na základě dotazníkového šetření. Cílem příspěvku je předložit přehled využití výukových metod v komunikační přípravě sester na vysokých školách v České a Slovenské republice, včetně výsledků realizovaného výzkumu. Sběr dat byl proveden technikou anonymního nestandardizovaného dotazníkového šetření. Dotazníkové položky autorky zaměřily na využívání výukových metod v předmětech s tematikou komunikace sestra-pacient. Výzkumný soubor tvořili studenti prvních a druhých ročníků bakalářského studijního programu Všeobecná sestra v prezenční formě studia, na vysokých školách a univerzitách v rámci České a Slovenské republiky, kteří absolvovali výuku komunikace nebo předmětů s ní souvisejících. Konečné množství zpracovaných a použitelných dotazníků činilo celkem 1 267 (81,74 %) z celkového počtu odeslaných dotazníků. Při zpracování získaných dat byly využity statistické metody: explorační analýza dat, deskriptivní statistika, korelační analýza. Výsledky potvrzují ústup od pojetí "tradiční hodiny" k vyučovacím hodinám s převahou diskuse, avšak využití alternativních výukových metod, například hraní rolí, označuje většina zkoumaných respondentů za občasné. Navýšením frekvence použití netradičních výukových metod dojde k většímu osvojení komunikačních dovedností a tím i ke zkvalitnění ošetřovatelské péče celkově.

Klíčová slova: komunikace; dovednost; cíl; metoda; výuka; sestra

Vloženo: 15. květen 2017; Revidováno: 14. červen 2017; Přijato: 31. červenec 2017; Zveřejněno: 29. září 2017  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Tomová Š, Botíková A. The use of teaching methods in communication training of nurses at universities. Kontakt. 2017;19(3):e192-198. doi: 10.1016/j.kontakt.2017.07.005.
Stáhnout citaci

Reference

  1. McCroskey C, Richmond VP, McCroskey LL. The role of communication in instruction: the first three decades. In: Gayle BM, Preiss RW, Burrel N, Allen M (Eds). Classroom communication and instructional procceses: advances throug meta-analysis. Mahwah: Lawrence Erlbaum Publishers; 2006.
  2. Linhartová V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada; 2007.
  3. Kabátová O. Prejavy elderspeaku v ošetrovateľskej praxi. In: Nové trendy v ošetrovateľstve II. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce; 2015.
  4. Výrost J, Dobeš M. Social competence and social cohesion. Človek a spoločnosť 2004;7(4).
  5. Mangrulkar L, Vince Whitman C, Posner M. Life skills approach to child and adolescent healthy human development. Washington, DC: Pan American Health Organization; 2001. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Jurásková D. Etika a komunikace v ošetřovatelství. In: Ptáček R, Bartůněk P (Eds). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada; 2011, pp. 239-46.
  7. Trešlová M. Contradiction of theory and practice in communication of careproviders. Journal of Health Science Management and Public Health 2007;8(1): 25-8.
  8. Obdržálek Z a kol. Didaktika pre študentov učitelstva základnej školy. Bratislava: Univerzita Komenského; 2003.
  9. Filová H, Maňák J, Strach J, Šimoník O, Šťáva J, Švec V. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita; 2004.
  10. Cirbes M. Všeobecná didaktika pre vyučujúcich na 2. a 3. stupni škôl. Košice: UPJŠ; 1990.
  11. Šimoník O. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD Brno; 2005.
  12. Podlahová L, Vaněčková M, Heřmánková P, Klement M, Marešová J. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada; 2012.
  13. Skalková J. Obecná didaktika. Praha: Grada; 2008.
  14. Maňák J, Švec V. Výukové metody. Brno: Paido; 2003.
  15. Grace R, Bowes J, McMaugh A, Gibson F. Working in integrated child and family services: a case for specialised skills and understanding. Developing Practice: the child, youth and family work journal 2009;24:13-21.
  16. Trešlová M. Možné didaktické metody při výuce ošetřovatelských předmětů. Kontakt 2005;7(3-4): 259-61. Přejít k původnímu zdroji...
  17. Kabátová O. Elderspeak v ošetrovateľstve. In: Jirkovský D (Ed.). Cesta k modernímu ošetřovatelství XVII. - recenzovaný sborník příspěvků z odborné konference s mezinárodní účastí. Praha: Fakultní nemocnice v Motole; 2015, pp. 90-4.
  18. Kraszewski S, McEwen A. Communication skills for adult nurses. London: McGraw-Hill; 2010.
  19. Maguire P, Fairbairn S, Fletcher C. Consultation skills of young doctors: I-Benefits of feedback training in interviewing as students persist. British Medical Journal 1986;292(6535):1573-76. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Evans BJ, Stanleys RO, Burrows GD. Communication skills training and patients' satisfaction. Health Communication 1992;4(2):155-70. Přejít k původnímu zdroji...
  21. MacDonald-Wicks L, Levett-Jones T. Effective teaching of communication to health professional undergraduate and postgraduate students: a systematic review. JBI Libr Syst Rev 2012;10(28 Suppl.):1-12. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Ahsen NF, Batul SA, Ahmed AN, Imam SZ, Iqbal H, Shamshair K, Ali H. Developing counseling skills trough pre-recorded videos and role play: a pre- and post-intervention study in a Pakistani medical school. BMC Medical Education 2010;10(11):7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Rajashree KC. Training program in communication skills for health care professionals and volunteers. Indian Journal of Palliative Care 2011;17(Suppl.):S12-S13. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Trešlová M. Podmínky a překážky výuky komunikace v ošetřovatelství. Ošetrovateľstvo a pôrodná asistencia 2012;6(14):121-8.
  25. Zalihic A, Černi Obrdalj E. Fundamental communication skills in medical practice as minor elective subject. Acta Medica Academica 2014;43(1):87-91. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  26. Moule P, Wilford A, Sales R, Lockyer L. Student experiences and mentor views of the use of simulation for learning. Nurse Education Today 2008;28(7):790-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...