Kontakt 2017, 19(3):e192-e198 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2017.07.005
Využití výukových metod v komunikační přípravě sester na vysokých školáchOšetřovatelství - původní práce
- a Univerzita Karlova, 2. lékařská fakulta, Ústav ošetřovatelství, Praha, Česká republika
- b Trnavská univerzita v Trnave, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce, Katedra ošetrovateľstva, Trnava, Slovenská republika
Z pohledu moderního ošetřovatelství jako regulované profese je kvalita poskytované péče hodnocena nejen se zaměřením na výkony, ale také na komunikační dovednosti, které tuto kvalitu zvyšují a také zvyšují celkovou efektivitu saturace potřeb pacientů. Aplikace moderních výukových metod v procesu osvojování komunikačních dovedností se v profesionální přípravě sester jeví jako zásadní. Práce má design průřezové kvantitativní studie provedené na základě dotazníkového šetření. Cílem příspěvku je předložit přehled využití výukových metod v komunikační přípravě sester na vysokých školách v České a Slovenské republice, včetně výsledků realizovaného výzkumu. Sběr dat byl proveden technikou anonymního nestandardizovaného dotazníkového šetření. Dotazníkové položky autorky zaměřily na využívání výukových metod v předmětech s tematikou komunikace sestra-pacient. Výzkumný soubor tvořili studenti prvních a druhých ročníků bakalářského studijního programu Všeobecná sestra v prezenční formě studia, na vysokých školách a univerzitách v rámci České a Slovenské republiky, kteří absolvovali výuku komunikace nebo předmětů s ní souvisejících. Konečné množství zpracovaných a použitelných dotazníků činilo celkem 1 267 (81,74 %) z celkového počtu odeslaných dotazníků. Při zpracování získaných dat byly využity statistické metody: explorační analýza dat, deskriptivní statistika, korelační analýza. Výsledky potvrzují ústup od pojetí "tradiční hodiny" k vyučovacím hodinám s převahou diskuse, avšak využití alternativních výukových metod, například hraní rolí, označuje většina zkoumaných respondentů za občasné. Navýšením frekvence použití netradičních výukových metod dojde k většímu osvojení komunikačních dovedností a tím i ke zkvalitnění ošetřovatelské péče celkově.
Klíčová slova: komunikace; dovednost; cíl; metoda; výuka; sestra
Vloženo: 15. květen 2017; Revidováno: 14. červen 2017; Přijato: 31. červenec 2017; Zveřejněno: 29. září 2017 Zobrazit citaci
Reference
- McCroskey C, Richmond VP, McCroskey LL. The role of communication in instruction: the first three decades. In: Gayle BM, Preiss RW, Burrel N, Allen M (Eds). Classroom communication and instructional procceses: advances throug meta-analysis. Mahwah: Lawrence Erlbaum Publishers; 2006.
- Linhartová V. Praktická komunikace v medicíně: pro mediky, lékaře a ošetřující personál. Praha: Grada; 2007.
- Kabátová O. Prejavy elderspeaku v ošetrovateľskej praxi. In: Nové trendy v ošetrovateľstve II. Trnava: Trnavská univerzita v Trnave, Fakulta zdravotníctva a sociálnej práce; 2015.
- Výrost J, Dobeš M. Social competence and social cohesion. Človek a spoločnosť 2004;7(4).
- Mangrulkar L, Vince Whitman C, Posner M. Life skills approach to child and adolescent healthy human development. Washington, DC: Pan American Health Organization; 2001.
Přejít k původnímu zdroji... - Jurásková D. Etika a komunikace v ošetřovatelství. In: Ptáček R, Bartůněk P (Eds). Etika a komunikace v medicíně. Praha: Grada; 2011, pp. 239-46.
- Trešlová M. Contradiction of theory and practice in communication of careproviders. Journal of Health Science Management and Public Health 2007;8(1): 25-8.
- Obdržálek Z a kol. Didaktika pre študentov učitelstva základnej školy. Bratislava: Univerzita Komenského; 2003.
- Filová H, Maňák J, Strach J, Šimoník O, Šťáva J, Švec V. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita; 2004.
- Cirbes M. Všeobecná didaktika pre vyučujúcich na 2. a 3. stupni škôl. Košice: UPJŠ; 1990.
- Šimoník O. Úvod do didaktiky základní školy. Brno: MSD Brno; 2005.
- Podlahová L, Vaněčková M, Heřmánková P, Klement M, Marešová J. Didaktika pro vysokoškolské učitele. Praha: Grada; 2012.
- Skalková J. Obecná didaktika. Praha: Grada; 2008.
- Maňák J, Švec V. Výukové metody. Brno: Paido; 2003.
- Grace R, Bowes J, McMaugh A, Gibson F. Working in integrated child and family services: a case for specialised skills and understanding. Developing Practice: the child, youth and family work journal 2009;24:13-21.
- Trešlová M. Možné didaktické metody při výuce ošetřovatelských předmětů. Kontakt 2005;7(3-4): 259-61.
Přejít k původnímu zdroji... - Kabátová O. Elderspeak v ošetrovateľstve. In: Jirkovský D (Ed.). Cesta k modernímu ošetřovatelství XVII. - recenzovaný sborník příspěvků z odborné konference s mezinárodní účastí. Praha: Fakultní nemocnice v Motole; 2015, pp. 90-4.
- Kraszewski S, McEwen A. Communication skills for adult nurses. London: McGraw-Hill; 2010.
- Maguire P, Fairbairn S, Fletcher C. Consultation skills of young doctors: I-Benefits of feedback training in interviewing as students persist. British Medical Journal 1986;292(6535):1573-76.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - Evans BJ, Stanleys RO, Burrows GD. Communication skills training and patients' satisfaction. Health Communication 1992;4(2):155-70.
Přejít k původnímu zdroji... - MacDonald-Wicks L, Levett-Jones T. Effective teaching of communication to health professional undergraduate and postgraduate students: a systematic review. JBI Libr Syst Rev 2012;10(28 Suppl.):1-12.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - Ahsen NF, Batul SA, Ahmed AN, Imam SZ, Iqbal H, Shamshair K, Ali H. Developing counseling skills trough pre-recorded videos and role play: a pre- and post-intervention study in a Pakistani medical school. BMC Medical Education 2010;10(11):7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - Rajashree KC. Training program in communication skills for health care professionals and volunteers. Indian Journal of Palliative Care 2011;17(Suppl.):S12-S13.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - Trešlová M. Podmínky a překážky výuky komunikace v ošetřovatelství. Ošetrovateľstvo a pôrodná asistencia 2012;6(14):121-8.
- Zalihic A, Černi Obrdalj E. Fundamental communication skills in medical practice as minor elective subject. Acta Medica Academica 2014;43(1):87-91.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed... - Moule P, Wilford A, Sales R, Lockyer L. Student experiences and mentor views of the use of simulation for learning. Nurse Education Today 2008;28(7):790-7.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...



