Kontakt 2018, 20(1):e17-e22 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2017.09.014

Attitudes towards communication skills among nursing students and its association with sense of coherenceOšetřovatelství - původní práce

Zuzana Škodováa,*, Ľubica Bánovčinováa, Andrea Bánovčinováb
a Comenius University in Bratislava, Jessenius Faculty of Medicine in Martin, Department of Midwifery, Martin, Slovak Republic
b Trnava University, Faculty of Health Care and Social Work, Department of Social Work, Trnava, Slovak Republic

The aim of the study is to examine the relationships between attitudes towards communication skills, self-evaluation of communication abilities, and sense of coherence among students of nursing. A cross-sectional correlational study design was employed. Altogether, 227 university nursing students participated in the study (20.53 ± 2.04; 96.9% females). Communication Skills Attitudes Scale (CSAS), Sense of Coherence Scale (SOC), and short self-evaluation scale of communication ability of own design were used. The results showed a high average score in the positive attitudes subscale and moderate negative attitudinal scores in the CSAS questionnaire, as well as positive self-evaluation of the communication abilities among students. The positive subscale of the CSAS was positively related to the sense of coherence (p = 0.05), while the negative subscale of the CSAS was negatively related to the sense of coherence (p ≤ 0.001). The study showed that sense of coherence is associated with more positive attitudes towards communication skills. Understanding the factors associated with the effective communication strategies provides an important base for improving the content of the current communication curriculum in nursing study programs.

Klíčová slova: Communication skills; Sense of coherence; Personality traits; Nursing students

Vloženo: 30. červen 2017; Revidováno: 22. srpen 2017; Přijato: 25. září 2017; Zveřejněno: 26. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Škodová Z, Bánovčinová Ľ, Bánovčinová A. Attitudes towards communication skills among nursing students and its association with sense of coherence. Kontakt. 2018;20(1):e17-22. doi: 10.1016/j.kontakt.2017.09.014.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Ruben BD. Communication theory and health communication practice: the more things change, the more they stay the same. Health Commun 2014;31(1):1-11. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Street RL, Jr., Makoul G, Arora NK, Epstein RM. How does communication heal? Pathways linking clinician-patient communication to health outcomes. Patient Educ Couns 2009;74(3):295-301. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Aiken LH, Sloane DM, Clarke S, Poghosyan L, Cho E, You L, et al. Importance of work environments on hospital outcomes in nine countries. Int J Qual Health Care 2011;23(4):357-64. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Nicotera AM, Zhao X, Mahon MM, Peterson EB, Kim W, Conway-Morana P. Structurational divergence theory as explanation for troublesome outcomes in nursing communication. Health Commun 2015;30(4):371-84. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  5. Solomon P, Salfi J. Evaluation of an interprofessional education communication skills initiative. Educ Health 2011;24(2):616. Přejít k původnímu zdroji...
  6. Sears K, O'Brien-Pallas L, Stevens B, Murphy GT. The relationship between the nursing work environment and the occurrence of reported paediatric medication administration errors: a pan Canadian study. J Pediatr Nurs 2013;28(4):351-6. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Kramer M, Maguire P, Brewer BB. Clinical nurses in magnet hospitals confirm productive, healthy unit work environments. J Nur Manag 2011;19(1):5-17. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Busch AK, Rockenbauch K, Schmutzer G, Brähler E. Do medical students like communication? Validation of the German CSAS (Communication Skills Attitude Scale). GMS Z Med Ausbild 2015;32(1). Doi: 10.3205/zma000953.
  9. Lumma-Sellenthin A. Students' attitudes towards learning communication skills: correlating attitudes, demographic and metacognitive variables. Int J Med Educ 2012;3:201-8. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Anvik T, Gude T, Grimstad H, Baerheim A, Fasmer OB, Hjortdahl P, et al. Assessing medical students' attitudes towards learning communication skills - which components of attitudes do we measure? BMC Med Educ 2007;7(4). Doi:10.1186/1472-6920-7-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Ajzen I, Fishbein M. Understanding attitudes and predicting social behaviour. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall; 1980.
  12. Quail M, Brundage SB, Spitalnick J, Allen PJ, Beilby J. Student self-reported communication skills, knowledge and confidence across standardised patient, virtual and traditional clinical learning environments. BMC Med Educ 2016;16(73). Doi: 10.1186/s12909-016-0577-5. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  13. Pehrson C, Banerjee SC, Manna R, Johnson Shen M, Hammonds S, Coyle N, et al. Responding empathically to patients: development, implementation, and evaluation of a communication skills training module for oncology nurses. Patient Educ Couns 2016;99(4):610-16. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  14. Kelley KJ, Kelley MF. Teaching empathy and other compassion-based communication skills. J Nurs Prof Dev 2013;29(6):321-4. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  15. Super S, Wagemakers MAE, Picavet HSJ, Verkooijen KT, Koelen MA. Strengthening sense of coherence: opportunities for theory building in health promotion. Health Promot Int 2015;(4). Doi: 10.1093/heapro/dav071. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  16. Rees C, Sheard C, Davies S. The development of a scale to measure medical students' attitudes towards communication skills learning: the Communication Skills Attitude Scale (CSAS). Med Educ 2002;36(2): 141-7. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  17. Antonovski A. The structure and properties of the Sense of Coherence scale. Soc Sci & Med 1993;36(6):725-33. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Grant MS, Jenkins LS. Communication education for pre-licensure nursing students: literature review 2002-2013. Nurse Educ Today 2014;34(11):1375-81. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  19. Baptista RC, Paiva LA, Gonçalves RF, Oliveira LM, Pereira MF, Martins JC. Satisfaction and gains perceived by nursing students with medium and high-fidelity simulation: a randomized controlled trial. Nurse Educ Today 2016;46:127-32. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. MacLean S, Kelly M, Geddes F, Della P. Use of simulated patients to develop communication skills in nursing education: an integrative review. Nurse Educ Today 2017;48:90-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  21. McCarthy B, Trace A, O'Donovan M. Integrating psychology with interpersonal communication skills in undergraduate nursing education: addressing the challenges. Nurse Educ Pract 2014;14(3): 227-32. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Warland J, Smith M. Using online roleplay in undergraduate midwifery education: a case-study. Nurs Educ Pract 2015;12(5):279-83. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Foronda C, MacWilliams B, McArthur E. Interprofessional communication in healthcare: an integrative review. Nurse Educ Pract 2016;19:36-40. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...