Kontakt 2018, 20(1):e42-e47 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2017.10.006
Je Feuersteinovo inštrumentálne obohacovanie (FIE) vhodnou metódou inklúzie chudobných slovenských detí do školského prostredia? Štúdia zameraná na vzdelávaciu a sociálnu oblasťSociální vědy ve zdraví - původní práce
- a Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva, Katedra sociálnej práce a sociálnych vied, Nitra, Slovenská republika
- b Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky, Brno, Česká republika
- c Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav sociálních a speciálněpedagogických věd, České Budějovice, Česká republika
Metóda Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania (FIE) ako nástroj sociálnej inklúzie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia do society rovesníkov v Slovenskej a Českej republike dosiaľ analyzovaný nebol. Zámerom výskumu bolo vyčleniť z metódy FIE jej kvalitatívne predispozície k efektivite inklúzie v dvoch oblastiach: sociálnej a edukačnej. Metódy výskumu, ktorý prebiehal v rokoch 2015-2016, tvorila kombinácia dotazníkového šetrenia a pozorovania počas priamej práce s ôsmymi deťmi (siedmymi dievčatami a jedným chlapcom) pochádzajúcimi zo sociálne znevýhodneného prostredia v okrese Partizánske (Slovensko). Najväčší progres detí v edukačnej rovine sme zaznamenali vo zvýšení aktivity a účasti na hodinách. Najvýznamnejším prínosom v osobnostno-socializačnej sfére bol nárast osobného záujmu detí, vychádzajúceho z ich intrafaktoriálnej motivácie do skupinových školských aktivít. Vplyv metódy na známky a hodnotenia žiačok, žiakov preukázaný nebol. Závery výskumu zdôrazňujú nevyhnutnú potrebu interdisciplinárnej pôsobnosti špeciálnych pedagogičiek, pedagógov (edukačná, osobnostná oblasť) a sociálno-zdravotných pracovníčok, pracovníkov (socializačná sféra), ktorá v legislatíve a praxi v Slovenskej republike úplne absentuje.
Klíčová slova: Feuersteinovo inštrumentálne obohacovanie; sociálne znevýhodnené prostredie; inklúzia; Slovensko
Vloženo: 2. červen 2017; Revidováno: 24. srpen 2017; Přijato: 27. říjen 2017; Zveřejněno: 26. březen 2018 Zobrazit citaci
ACS | AIP | APA | ASA | Harvard | Chicago | Chicago Notes | IEEE | ISO690 | MLA | NLM | Turabian | Vancouver |
Reference
- Henderson DX, Barnes RR. Exploring dimension of social inclusion among alternative learning centres in the USA. International Journal of Inclusive Education 2015;20(7-8):726-42.
Přejít k původnímu zdroji...
- Orlando A-M, Klinepeter E, Foster M. Retrospectives on factors influencing inclusive opportunities for college students with extensive support needs. International Journal of Inclusive Education 2016;20(11-12): 1239-51.
Přejít k původnímu zdroji...
- Lebeer J. Significance of the Feuerstein approach in neurocognitive rehabilitation. Neurorehabilitation 2016;39(1):19-35.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Savell JM, Twohig PT, Rachford DL. Empirical Status of Feuerstein's "Instrumental Enrichment" (FIE) Technique as a Method of Teaching Thinking Skills. Review of Educational Research 1986;56(4):381-409.
Přejít k původnímu zdroji...
- Feuerstein R, Krasilowsky D. Interventional Strategies for the Significant Modification of Cognitive Functioning in the Disadvantaged Adolescent. Journal of American Academy of Child Psychiatry 1972,11(3):572-82.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Alvarez V, Santos J, Lebron F. Effects of the Instrumental Enrichment Program of Feuerstein on the Cognitive-Abilities of a Sample of Puerto-Rico Students. Revista Latinoamericana de Psicologia 1994;62(1): 51-68.
- Kozulin A, Lebeer J, Madella-Noja A, Gonzalez F, Jeffrey I, Rosenthal N, Koslowsky M. Cognitive modifiability of children with developmental disabilities: A multicentre study using Feuerstein's Instrumental Enrichment-Basic program. Research in Developmental Disabilities 2010;31(2):551-9.
Přejít k původnímu zdroji...
Přejít na PubMed...
- Todor O. Research on the Usefulness of Feuerstein Method in Educating the Sociability of Children aged Between 3 and 7 (Preschool Children). Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015;180:1692-7.
Přejít k původnímu zdroji...
- Vitová J, Ježková A, Havelková V, Nechanická V, Skořepová H, Zdražilová T. Effect of Perceptual Functions Level on the Development of Pre-mathematical Concepts in Czech Pre-school Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015;171:709-12.
Přejít k původnímu zdroji...
- Juklová K. Evaluation of Cognitive and Metacognitive Training in University Students with a Specific Learning Disability. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012;69:14-17.
Přejít k původnímu zdroji...
- Malkova G. What can(not) be achieved by Feuerstein's Instrumental Enrichment. Ceskoslovenska Psychologie 2006;50(6):543-56.
- Síthová M. Vplyv Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania na integráciu detí zo sociálne slabého prostredia. Partizánske: Vysoká škola sv. Alžbety; 2016.
- Šprocha B. Reprodukcia rómskeho obyvateľstva na Slovensku a prognóza jeho populačného vývoja. Bratislava: Slovak Academy of Science (Slovak); 2014.
- Caban M, Papšo P, Kalamárová K, Vavrinčíková L. Sociálna práca s vybranými cieľovými skupinami. Banská Bystrica: PF UMB; 2007.
- Ďuričeková M. Edukácia rómskych žiakov. Prešov: Metodické centrum; 2000.
- Strieženec Š. Slovník sociálneho pracovníka. Trnava: Vydavateľstvo AD; 1996.
- Navrátil P. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál; 2003.
- Přadka M, Knotová D, Faltýsková J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU; 2004.
- Ondrejkovič P. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: Veda; 2004.
- Žilová A. Úvod do teórie sociálnej práce. Badín: Mentor; 2005.
- Kajanová A, Kozubík M. Sociální distance v romské osade. In: Jinakost z pohledu sociálních věd. Brno: Institut mezioborových studií, 2013;57-73.
- Kozubík M. Traditional Romany Culture - Myth or Reality? Krakow: Krakowska Akademia; 2015.
- Kozubík M. (Ne)vinní a dilino gadžo. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre; 2013.
- Lebeer J. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál; 2006.
- Slowík J. Speciální pedagogika. Praha: Grada; 2007.
- Begum J. Learning experience. New Delhi: APH Publishing Corporation; 2009.
- Lechta V. Transdisciplinárne aspekty inkluzívnej pedagogiky. Trnava: EMITplus; 2010.
- Kozubík M, Rusnáková J. Chudoba a sociálne vylúčenie rómskych marginalizovaných komunít. In: Chudoba a bohatstvo - paradoxy súčasnej doby. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella; 2006.
- Kozubík M, Michelčíková L, Kwadrans Ł. Roma Culture in Slovakia - Pedagogical and Social Reflection Research Report. In: Studia Edukacyjne. 2015;35(2):405-28.
Přejít k původnímu zdroji...
- Kurincová V, Seidler P. (In)akosti - v edukačnom prostredí. Nitra: PF UKF; 2005.