Kontakt 2018, 20(1):e42-e47 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2017.10.006

Je Feuersteinovo inštrumentálne obohacovanie (FIE) vhodnou metódou inklúzie chudobných slovenských detí do školského prostredia? Štúdia zameraná na vzdelávaciu a sociálnu oblasťSociální vědy ve zdraví - původní práce

Michal Kozubíka,*, Svetlana Síthováb, Alena Kajanovác, Ivan Ráca
a Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre, Fakulta sociálnych vied a zdravotníctva, Katedra sociálnej práce a sociálnych vied, Nitra, Slovenská republika
b Masarykova univerzita v Brně, Pedagogická fakulta, katedra speciální pedagogiky, Brno, Česká republika
c Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích, Zdravotně sociální fakulta, Ústav sociálních a speciálněpedagogických věd, České Budějovice, Česká republika

Metóda Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania (FIE) ako nástroj sociálnej inklúzie detí zo sociálne znevýhodneného prostredia do society rovesníkov v Slovenskej a Českej republike dosiaľ analyzovaný nebol. Zámerom výskumu bolo vyčleniť z metódy FIE jej kvalitatívne predispozície k efektivite inklúzie v dvoch oblastiach: sociálnej a edukačnej. Metódy výskumu, ktorý prebiehal v rokoch 2015-2016, tvorila kombinácia dotazníkového šetrenia a pozorovania počas priamej práce s ôsmymi deťmi (siedmymi dievčatami a jedným chlapcom) pochádzajúcimi zo sociálne znevýhodneného prostredia v okrese Partizánske (Slovensko). Najväčší progres detí v edukačnej rovine sme zaznamenali vo zvýšení aktivity a účasti na hodinách. Najvýznamnejším prínosom v osobnostno-socializačnej sfére bol nárast osobného záujmu detí, vychádzajúceho z ich intrafaktoriálnej motivácie do skupinových školských aktivít. Vplyv metódy na známky a hodnotenia žiačok, žiakov preukázaný nebol. Závery výskumu zdôrazňujú nevyhnutnú potrebu interdisciplinárnej pôsobnosti špeciálnych pedagogičiek, pedagógov (edukačná, osobnostná oblasť) a sociálno-zdravotných pracovníčok, pracovníkov (socializačná sféra), ktorá v legislatíve a praxi v Slovenskej republike úplne absentuje.

Klíčová slova: Feuersteinovo inštrumentálne obohacovanie; sociálne znevýhodnené prostredie; inklúzia; Slovensko

Vloženo: 2. červen 2017; Revidováno: 24. srpen 2017; Přijato: 27. říjen 2017; Zveřejněno: 26. březen 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Kozubík M, Síthová S, Kajanová A, Rác I. Is Feuerstein's Instrumental Enrichment (FIE) a good method for social inclusion of poor Slovak children in school? A study focused on social and educational levels. Kontakt. 2018;20(1):e42-47. doi: 10.1016/j.kontakt.2017.10.006.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Henderson DX, Barnes RR. Exploring dimension of social inclusion among alternative learning centres in the USA. International Journal of Inclusive Education 2015;20(7-8):726-42. Přejít k původnímu zdroji...
  2. Orlando A-M, Klinepeter E, Foster M. Retrospectives on factors influencing inclusive opportunities for college students with extensive support needs. International Journal of Inclusive Education 2016;20(11-12): 1239-51. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Lebeer J. Significance of the Feuerstein approach in neurocognitive rehabilitation. Neurorehabilitation 2016;39(1):19-35. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Savell JM, Twohig PT, Rachford DL. Empirical Status of Feuerstein's "Instrumental Enrichment" (FIE) Technique as a Method of Teaching Thinking Skills. Review of Educational Research 1986;56(4):381-409. Přejít k původnímu zdroji...
  5. Feuerstein R, Krasilowsky D. Interventional Strategies for the Significant Modification of Cognitive Functioning in the Disadvantaged Adolescent. Journal of American Academy of Child Psychiatry 1972,11(3):572-82. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Alvarez V, Santos J, Lebron F. Effects of the Instrumental Enrichment Program of Feuerstein on the Cognitive-Abilities of a Sample of Puerto-Rico Students. Revista Latinoamericana de Psicologia 1994;62(1): 51-68.
  7. Kozulin A, Lebeer J, Madella-Noja A, Gonzalez F, Jeffrey I, Rosenthal N, Koslowsky M. Cognitive modifiability of children with developmental disabilities: A multicentre study using Feuerstein's Instrumental Enrichment-Basic program. Research in Developmental Disabilities 2010;31(2):551-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  8. Todor O. Research on the Usefulness of Feuerstein Method in Educating the Sociability of Children aged Between 3 and 7 (Preschool Children). Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015;180:1692-7. Přejít k původnímu zdroji...
  9. Vitová J, Ježková A, Havelková V, Nechanická V, Skořepová H, Zdražilová T. Effect of Perceptual Functions Level on the Development of Pre-mathematical Concepts in Czech Pre-school Children. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2015;171:709-12. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Juklová K. Evaluation of Cognitive and Metacognitive Training in University Students with a Specific Learning Disability. Procedia - Social and Behavioral Sciences 2012;69:14-17. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Malkova G. What can(not) be achieved by Feuerstein's Instrumental Enrichment. Ceskoslovenska Psychologie 2006;50(6):543-56.
  12. Síthová M. Vplyv Feuersteinovho inštrumentálneho obohacovania na integráciu detí zo sociálne slabého prostredia. Partizánske: Vysoká škola sv. Alžbety; 2016.
  13. Šprocha B. Reprodukcia rómskeho obyvateľstva na Slovensku a prognóza jeho populačného vývoja. Bratislava: Slovak Academy of Science (Slovak); 2014.
  14. Caban M, Papšo P, Kalamárová K, Vavrinčíková L. Sociálna práca s vybranými cieľovými skupinami. Banská Bystrica: PF UMB; 2007.
  15. Ďuričeková M. Edukácia rómskych žiakov. Prešov: Metodické centrum; 2000.
  16. Strieženec Š. Slovník sociálneho pracovníka. Trnava: Vydavateľstvo AD; 1996.
  17. Navrátil P. Romové v české společnosti: Jak se nám spolu žije a jaké má naše soužití vyhlídky. Praha: Portál; 2003.
  18. Přadka M, Knotová D, Faltýsková J. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU; 2004.
  19. Ondrejkovič P. Socializácia v sociológii výchovy. Bratislava: Veda; 2004.
  20. Žilová A. Úvod do teórie sociálnej práce. Badín: Mentor; 2005.
  21. Kajanová A, Kozubík M. Sociální distance v romské osade. In: Jinakost z pohledu sociálních věd. Brno: Institut mezioborových studií, 2013;57-73.
  22. Kozubík M. Traditional Romany Culture - Myth or Reality? Krakow: Krakowska Akademia; 2015.
  23. Kozubík M. (Ne)vinní a dilino gadžo. Nitra: Univerzita Konštantína Filozofa v Nitre; 2013.
  24. Lebeer J. Programy pro rozvoj myšlení dětí s odchylkami vývoje: podpora začleňování znevýhodněných dětí do běžného vzdělávání. Praha: Portál; 2006.
  25. Slowík J. Speciální pedagogika. Praha: Grada; 2007.
  26. Begum J. Learning experience. New Delhi: APH Publishing Corporation; 2009.
  27. Lechta V. Transdisciplinárne aspekty inkluzívnej pedagogiky. Trnava: EMITplus; 2010.
  28. Kozubík M, Rusnáková J. Chudoba a sociálne vylúčenie rómskych marginalizovaných komunít. In: Chudoba a bohatstvo - paradoxy súčasnej doby. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bella; 2006.
  29. Kozubík M, Michelčíková L, Kwadrans Ł. Roma Culture in Slovakia - Pedagogical and Social Reflection Research Report. In: Studia Edukacyjne. 2015;35(2):405-28. Přejít k původnímu zdroji...
  30. Kurincová V, Seidler P. (In)akosti - v edukačnom prostredí. Nitra: PF UKF; 2005.