Kontakt 2018, 20(4):e408-e415 | DOI: 10.1016/j.kontakt.2018.10.004

Od prvních průzkumů k akčnímu plánu - zkoumání zdravotní gramotnosti v NěmeckuSociální vědy ve zdraví - přehledový článek

Lukáš Janura
Univerzita Karlova, Fakulta sociálních věd, Praha, Česká republika

Studie se zabývá zkoumáním zdravotní gramotnosti, které probíhá v posledních letech v Německu. Poté, co byly zveřejněny výsledky Evropského průzkumu zdravotní gramotnosti, rozběhla se skutečná diskuse. Ta byla v německém prostředí ovlivněna americkými autory, ale současně se zaměřuje na specifické dovednosti pacientů a různé rysy zdravotní gramotnosti.
Studie, jejichž základem se stal Evropský průzkum zdravotní gramotnosti, se zabývají nejvíce ohroženými skupinami obyvatelstva a z toho vycházejí jejich doporučení. Objevují se však náznaky, že komplexní přístup s větším důrazem na obecnou gramotnost by mohl být nakonec přínosnější. Přístup založený na podrobném zkoumání specifických potřeb ohrožených skupin však zcela převažuje. Tuto linii sledují také oficiální doporučení Spolkové vlády. Je rovněž možné pozorovat určitou proměnu zúčastněných institucí.
Vývoj zdravotní gramotnosti probíhá paralelně s obecným posunem zdravotnictví směrem k modelu orientovanému na pacienta, který jednotlivcům přenechává více odpovědnosti. Je zřejmé, že nutným předpokladem k tomuto posunu jsou zdravotně gramotní obyvatelé. Celkově lze říci, že sociologický přístup je charakteristický jak pro německou debatu, tak pro praktické kroky, které následně provedla Spolková vláda. Ve studii je analyzován Národní akční plán zdravotní gramotnosti jakožto výsledek této debaty.

Klíčová slova: zdravotní gramotnost; Sachverständigenrat Gesundheit; fundamentální gramotnost; Spolková centrála pro zdravotnickou osvětu; nevědomé učení

Vloženo: 19. červenec 2018; Revidováno: 31. srpen 2018; Přijato: 3. říjen 2018; Zveřejněno: 30. listopad 2018  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Janura L. From the first surveys to an action plan - Examining health literacy in Germany. Kontakt. 2018;20(4):e408-415. doi: 10.1016/j.kontakt.2018.10.004.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Zarcadoolas C, Pleasant A, Greer D. Understanding health literacy: an expanded model. Health Promot Int 2005;20(2):195-203. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Nutbeam D. Health Literacy as a public health goal: a challengefor contemporary health education and communication strategies into the 21st century. Health Promotion International 2000;15(3):259-67. Přejít k původnímu zdroji...
  3. Sørensen K, Pelikan JM, Röthlin F, Ganahl K, Slonska Z, Doyle G, et al. Health Literacy in Europe: Comparative results of the European Health literacy survey (HLS-EU). Eur J Public Health 2015;25(6):1053-8. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  4. Nöcker G. Health Literacy: Neue Basiskompetenz für die Gesundheitsgesellschaft? In: Health Literacy/Gesundheitsförderung - Wissenschaftliche Definitionen, empirische Befunde und gesellschaftlicher Nutzen. Köln; 2015.
  5. Schaeffer D, Vogt D, Berens E-A, Hurrelmann K. Gesundheitskompetenz der Bevölkerung in Deutschland. Ergebnisbericht. Bielefeld; 2016.
  6. Parker R, Ratzan S. Health literacy: a second decade of distinction for Americans. J Health Commun 2010;15(Suppl. 2):20-33. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  7. Kondilis BK, Kiriaze IJ, Athanasoulia AP, Falagas ME. Mapping Health Literacy Research in the European Union: a bibliometric analysis. PLoS One 2008;3(6). [online] [cit. 2018-02-05]. Dostupné z: http://journals.plos.org/plosone/article/file?id=10.1371/journal.pone.0002519&type=printable
  8. Pelikan J, Ganahl K. Measuring Health Literacy in General Populations: Primary Findings from the HLS-EU Consortium's Health Literacy Assessment Effort. Studies in health technology and informatics; 2017. [online] [cit. 2018-03-08]. Dostupné z: http://ebooks.iospress.nl/publication/47672
  9. Sørensen K, Van den Broucke S, Fullam J, Doyle G, Pelikan J, Slonska Z, Brand H. Health Literacy and Public Health: a systematic review and integration of definitons and models. BMC Public Health; 2012. [online] [cit. 2018-01-28]. Dostupné z: https://bmcpublichealth.biomedcentral.com/articles/10.1186/1471-2458-12-80 Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  10. Abel T. Gesundheitskompetenz/Health Literacy: Von Definitionen über Konzepte zu den Operationalisierungen - und zurück. In: Health Literacy/Gesundheitsförderung - Wissenschaftliche Definitionen, empirische Befunde und gesellschaftlicher Nutzen, Köln; 2015. Přejít k původnímu zdroji...
  11. Rosenbrock R. Die Umsetzung der Ottawa Charta in Deutschland. Prävention und Gesundheitsförderung im gesellschaftlichen Umgang mit Gesundheit und Krankheit. Berlin; 1998.
  12. Sachverständigenrat Gesundheit. Gutachten 2001, Band I. Berlin; 2001.
  13. Sachverständigenrat Gesundheit. Finanzierung, Nutzenorientierung und Qualität. Gutachten 2003, Band I. Berlin; 2003.
  14. Sachverständigenrat Gesundheit. Finanzierung, Nutzenorientierung und Qualität, Gutachten 2003. Band II. Berlin; 2003.
  15. Krüger-Brand H, Rieser S. "Wir sind bei Ärzten noch nicht bekannt". Deutsches Ärzteblatt. 2014;111(6): 202-3.
  16. Institut für Qualität und wirtschaftlichkeit im Gesundheitswesen. Allgemeine Methoden. Version 4.2; 2015. [online] [cit. 2018-03-01]. Dostupné z: https://www.iqwig.de/download/IQWiG_Methoden_Version_4-2.pdf
  17. Busse, R. Methoden der Versorgungsforschung. In: Hey M, Maschewsky-Schneider U, Busse R, Häussler B, Pfaff H, Rosenbrock R, Schrappe M (Hrsg.). Kursbuch Versorgungsforschung. Berlin; 2006.
  18. Klemperer D. Gesundheitsinformationen richtig anbieten und Kompetenzen fördern. In: Health Literacy/Gesundheitsförderung - Wissenschaftliche Definitionen, empirische Befunde und gesellschaftlicher Nutzen. Köln; 2015.
  19. Goff SL, Mazor KM, Ting HH, Kleppel R, Rothberg MB. How cardiologists present the benefits of percutaneous coronary interventions to patients with stable angina: A qualitative analysis. JAMA Intern Med 2014;174(10):1614-21. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  20. Kureshi F, Jones PG, Buchanan DM, Abdallah MS, Spertus JA. Variation in patients' perceptions of elective percutaneous coronary intervention in stable coronary artery disease: cross sectional study. BMJ Clinical Research; 2014. [online] [cit. 2018-03-06]. Dostupné z: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4157615/
  21. Klemperer D. Gesundheitsinformationen gestalten: Abschlussdiskussion. In: Health Literacy/Gesundheitsförderung - Wissenschaftliche Definitionen, empirische Befunde und gesellschaftlicher Nutzen. Köln; 2015.
  22. Abel T. Measuring health literacy: moving towards a health - promotion perspective. Int J Public Health 2008;53(4):169-70. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  23. Abel T, Sommerhalder K. Gesundheitskompetenz/Health Literacy. Das Konzept und seine Operationalisierung. Bundesgesundheitsblatt 2015;58(9):923-9. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  24. Abel T. Gesundheitskompetenz messen. In: Health Literacy/Gesundheitsförderung - Wissenschaftliche Definitionen, empirische Befunde und gesellschaftlicher Nutzen, Köln; 2015.
  25. Kamin T, Anker T. Cultural capital and strategic social marketing orientations. Journal of Social Marketing 2014;4(2):94-110. Přejít k původnímu zdroji...
  26. von Wagner C, Steptoe A, Wolf MS, Wardle J. Health literacy and health actions: a review and a framework from health psychology. Health Educ Beh 2015;36(5):860-77. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  27. Soellner H, Huber S, Lenartz N, Rudinger G. Facetten der Gesundheitskompetenz - eine Expertenbefragung. Zeitschrift für Pädagogik, 56/ Beiheft; 2010. [online] [cit. 2018-03-24]. Dostupné z: https://www.pedocs.de/volltexte/2010/3384/pdf/Soellner_Huber_Lenartz_Rudinger_Projekt_Gesundheitskompetenz_D_A.pdf
  28. Paakari L, Paakari O. Health literacy as a learning outcome in schools. Health Education 2012;112(2): 133-52. Přejít k původnímu zdroji...
  29. Jäncke L. Lehrbuch Kognitive Neurowissenschaften. Bern; 2013.
  30. Cornelsen Verlag GmbH. Interview mit Prof. Rolf Arnold zu den Themen Lernen, Weiterbildung und Gesellschaft; 2012. [online] [cit. 2018-04-30]. Dostupné z: https://www.cornelsen.de/fm/1272/interview_rolf_arnold.pdf
  31. Chew L, Bradley KA, Boyko EJ. Brief questions to identify patients with inadequate health literacy. Fam Med 2004;36(8):588-94. Přejít na PubMed...
  32. Max Planck Institut für Bildungsforschung: Unstatistik des Monats. [online] [cit. 2018-04-13]. Dostupné z: https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIpQLSeaAGNPdUvA-8jpFELfhEssflHTjcPCiOAGVs3hood4CrqRLQ/viewform
  33. Mindline media GmbH. Informationsquellen zum Thema "Gesundheit und Medizin" im Trendvergleich; 2013. [online] [cit. 2018-03-01]. Dostupné z: http://mindline-media.de/fileadmin/presse_downloads/Chartbericht_Infoquellen_Gesundheit_2013.pdf
  34. Bundesministerium für Gesundheit. Allianz für Gesundheitskompetenz. Gemeinsame Erklärung; 2017. [online] [cit. 2018-02-05]. Dostupné z: https://www.bundesgesundheitsministerium.de/fileadmin/Dateien/3_Downloads/E/Erklaerungen/Allianz_fuer_Gesundheitskompetenz_Abschlusserklaerung.pdf
  35. Schaffer D, Hurrelmann K, Bauer U, Kolpatzik K (Hrsg.). Nationaler Aktionsplan Gesundheitskompetenz. Die Gesundheitskompetenz in Deutschland stärken. Berlin; 2018. Přejít k původnímu zdroji...
  36. Nebling T. Die Vermarktung des Versorgungsmanagements einer Krankenkasse. Sind besondere Versorgungsformen für gesunde Versicherte von persönlicher Relevanz? Gesundheits- und Sozialpolitik 2009;63(3-4):53-63. Přejít k původnímu zdroji...
  37. Gaissmaier W, Gigerenzer G. Statistical illiteracy undermines informed shared decision making. Z Evid Fortbild Qual Gesundhwes 2008;102(7):411-13. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  38. Hamacher W, Eickholt C, Lenartz N, Blanco S. Sicherheits- und Gesundheitskompetenz durch informelles Lernen im Prozess der Arbeit. Dortmund; 2012.