Kontakt 2019, 21(2):151-156 | DOI: 10.32725/kont.2019.003

Hodnocení samoregulované učební připravenosti studentů různých zdravotnických oborů v TureckuOšetřovatelství - původní práce

Dilek Gürçayir1,*, Yeşim Yaman Aktaş2, Esin Kavuran3, Neziha Karabulut1
1 Atatürk University, Faculty of Nursing, Department of Surgical Nursing, Erzurum, Turkey
2 Giresun University, Faculty of Health Sciences, Department of Surgical Nursing, Giresun, Turkey
3 Atatürk University, Faculty of Nursing, Department of Fundamentals of Nursing, Erzurum, Turkey

Cíl: Self-learning je proces, v němž je iniciativa zaměřena na jednotlivce a v němž jednotlivec určuje své učební potřeby, cíle a učební zdroje s druhými nebo bez jejich pomoci. Vybírá si také vhodné strategie učení a vyhodnocuje výsledky učení. Tato studie byla zaměřena na určení úrovně připravenosti samoregulovaného učení studentů ošetřovatelství, porodnictví a nutriční dietetiky.

Metodika: Tato studie je popisná. Zúčastnilo se jí celkem 335 ošetřovatelů, 171 porodních asistentek a 170 studentů dietetiky. Tato studie byla provedena na místní univerzitě v Turecku.

Výsledky: Ve studii více než polovina studentů (67,7 %) prokázala vysokou úroveň (>150) samoregulační učební připravenosti. Byly zjištěny statistické rozdíly mezi akademickým rokem studentů, čtenářskými zvyklostmi a ochotou přistoupit k postgraduálnímu výcviku ve skóre samoregulační učební připravenosti.

Závěr: Naše zjištění jsou povzbudivá a mohou pomoci zaměstnancům pomáhat studentům, kteří potřebují dodatečnou pomoc v přístupu ke strategiím pro rozvoj dovedností pro sebekontrolu, touhy po učení a sebeovládání ve vzdělávacím prostředí. Budoucí výzkum by se měl zabývat usnadňujícími faktory pro samoregulační učební připravenost, překážkami pro samoregulační učební připravenost a strategiemi pro zlepšení samoregulační učební připravenosti mezi studenty zdravotnických oborů.

Klíčová slova: samoregulační učební připravenost; studenti ošetřovatelství; studenti zdravotnických oborů

Vloženo: 10. říjen 2018; Přijato: 28. listopad 2018; Zveřejněno online: 5. březen 2019; Zveřejněno: 17. červen 2019  Zobrazit citaci

ACS AIP APA ASA Harvard Chicago Chicago Notes IEEE ISO690 MLA NLM Turabian Vancouver
Gürçayir D, Yaman Aktaş Y, Kavuran E, Karabulut N. Evaluation of the self-directed learning readiness of different healthcare profession students in Turkey. Kontakt. 2019;21(2):151-156. doi: 10.32725/kont.2019.003.
Stáhnout citaci

Reference

  1. Abd-El-Fattah SM (2010). Garrison's model of self-directed learning: preliminary validation and relationship to academic achievement. Span J Psychol 13(2): 586-596. DOI: 10.1017/S1138741600002262. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  2. Abu-Moghli FA, Khalaf IA, Halabi JO, Wardam LA (2005). Jordanian baccalaureate nursing students' perception of their learning styles. Int Nurs Rev 52(1): 39-45. DOI: 10.1111/j.1466-7657.2004.00235.x. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  3. Alkan F, Erdem E (2013). The effect of self-directed learning on the success, readiness, attitudes towards laboratory skills and anxiety in laboratory. H U Journal of Education 44: 15-26.
  4. Aydede MN, Kesercioğlu T (2010). The effect of active learning applications on students' critical thinking skills. Journal of Dokuz Eylul University Buca Education Faculty 27: 14-22.
  5. Cadorin L, Bortoluzzi G, Palese A (2013). The self-rating scale of self-directed learning (SRSSDL): a factor analysis of the Italian version. Nurse Educ Today 33(12): 1511-1516. DOI: 10.1016/j.nedt.2013.04.010. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  6. Chen YF, Wang CM, Lin HJ (2006). Explore the relationships among demography, personality traits and self-directed learning. Journal of Human Resources and Adult Learning 2(2) 141-150.
  7. Chou P, Chen W (2008). Exploratory study of the relationship between self-directed learning and academic performance in a web-based learning environment. Online Journal of Distance Learning Administration 11(1): 22-27.
  8. El-Gilany A, Abusaad F (2013). Self-directed learning readiness and learning stylesamong Saudi undergraduate nursing students. Nurse Educ Today 33(9): 1040-1044. DOI: 10.1016/j.nedt.2012.05.003. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  9. Felder RM, Brent R (2005). Understanding student differences. J Eng Educ 94 (1): 57-72. DOI: 10.1002/j.2168-9830.2005.tb00829.x. Přejít k původnímu zdroji...
  10. Fisher M, King J, Tague J (2001). Development of a self-directed learning readiness scale for nursing education. Nurse Educ Today 21(7): 516-525. DOI: 10.1054/nedt.2001.0589. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  11. Gyawali S, Jauhari AC, Shankar PR, Saha A, Ahmad M (2011). Readiness for self-directed learning among first semester students of a medical school in Nepal. J Clin Diagn Res 5(1): 20-23.
  12. Karimi S (2016). Do learners' characteristics matter? An exploration of mobile-learning adoption in self-directed learning. Comput Hum Behav 63: 769-776. DOI: 10.1016/j.chb.2016.06.014. Přejít k původnímu zdroji...
  13. Kocaman G, Dicle A, Üstün B, Çimen S (2006). Self-directed Learning Readiness Scale: Validity Reliability Study. 3. Active Education Congress Book. İzmir: Dokuz Eylul University, pp. 245-256.
  14. Lestari E, Widjajakusumah D (2009). Students' self-directed learning readiness, perception toward student-centered learning and predisposition towards student centered behavior. South East Asian J Med Educ 3(1): 52-56. Přejít k původnímu zdroji...
  15. McCollin E (2000). Faculty and student perceptions of teaching style: do teaching styles differ for traditional and nontraditional students? Bowling Green: Mid-South Educational Research Association.
  16. Nadi MA, Sadjadian I (2011). Validation of a Self-directed Learning Readiness Scale for medical and dentistry students. Iranian J Med Educ 11(2): 174-182.
  17. Premkumar K, Pahwa P, Banerjee A, Baptiste K, Bhatt H, Lim HJ (2014). Changes in self-directed learning readiness in dental students: a mixed-methods study. J Dent Educ 78(6): 934-943. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  18. Roberson DNJ, Merriam SB (2005). The self-directed learning process of older, rural adults. Adult Educ Q 55(4): 269-287. DOI: 10.1177/0741713605277372. Přejít k původnímu zdroji...
  19. Safavi M, Schooshtari S, Mahmoodi M, Yarmohammadian MH (2010). Self-directed learning readiness and learning styles among nursing students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian J Med Educ 10(1): 27-36.
  20. Shokar GS, Shokar NK, Romero CM, Bulik RJ (2002). Self-directed learning: looking at outcomes with medical students. Fam Med 34(3): 197-200. Přejít na PubMed...
  21. Soliman M, Al-Shaikh G (2015). Readiness for self-directed learning among first year Saudi medical students: a descriptive study. Pak J Med Sci 31(4): 799-802. DOI: 10.12669/pjms.314.7057. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...
  22. Stewart RA (2007). Investigating the link between self-directed learning readiness and project-based learning outcomes: the case of international Masters students in an engineering management course. J Eng Educ 32: 453-465. DOI: 10.1080/03043790701337197. Přejít k původnímu zdroji...
  23. Yuan H, Williams BA, Fang JB, Pang D (2012). Chinese baccalaureate nursing students' readiness for self-directed learning. Nurse Educ Today 32(4): 427-431. DOI: 10.1016/j.nedt.2011.03.005. Přejít k původnímu zdroji... Přejít na PubMed...

Tento článek je publikován v režimu tzv. otevřeného přístupu k vědeckým informacím (Open Access), který je distribuován pod licencí Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License (CC BY-NC-ND 4.0), která umožňuje nekomerční distribuci, reprodukci a změny, pokud je původní dílo řádně ocitováno. Není povolena distribuce, reprodukce nebo změna, která není v souladu s podmínkami této licence.